نحوه تکثیر و پرورش گل گندمی و نگهداری از این گیاه در منزل

نحوه تکثیر و پرورش گل گندمی و نگهداری از این گیاه در منزل


منبع: آرگا

173

1398/10/6

18:41


پرورش گل گندمی که امروزه اغلب افراد به دلیل زیبایی و جذابیت زیادی که دارد بدان میی پردازند و به همین خاطر ما در این مقاله سعی داریم تا به بیان شرایط موردنیاز برای پرورش این گیاه و حتی بیماری هایی که ممکن است در روند رشد گیاه اختلال به وجود بیاورد پرداخته ایم با ما همراه باشید.

گل گندمی از دسته گیاهان ارزان و راحت الرشد است که در دسته گیاهان مارچوبه سازان قرار می گیرد. نگهداری و پرورش گل گندمی در خانه برای افرادی که به تازگی اقدام به نگهداری از گل و گیاه کرده اند بسیار مناسب می باشد.

آشنایی با نحوه پرورش گل گندمی

گل گندمی از دسته گیاهان سریع الرشد و علفی است که به طور کلی تنها در مناطق گرم آمریکا،آفریقا و اروپا مورد کشت قرار می گیرد و از دسته گیاهان لیلیاسه و سوسنیها شناخته می شود. توجه داشته باشید که این گیاه به دلیل گل های آویزانی که دارد می توانید از آن ها در تهیه سبد های آویزان بهره ببرید و بهتر است بدانید که این گیاه را علاوه بر گل گندمی با نام برگ گندمی نیز می شناسند.

چگونگی پرورش گل گندمی

ارتفاع این گل تقریبا به ۲۵ الی ۳۰ سانتی متر خواهد رسید و برگ های خطی و باریک آن حدود ۲۵ سانتی متر طول خواهند داشت که به صورت نوار های سبزی قابل مشاهده اند و البته در میان نوار سبز رنگ های سفیدی نیز به چشم می خورند. توجه داشته باشید که برای پرورش گل گندمی بایستی حتما او را در کنار پنجره قرار دهید تا از نور کافی برخوردار باشد زیرا نرسیدن نور کافی به گیاه باعث طویل شدن برگ هایش می شود و زیبایی و جذابیت گل گندمی را از بین خواهد برد.

شرایط مورد نیاز برای کاشت گل گندمی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای کشت و پرورش به شرایطی نیازمند هستند و شما در روند پرورش گل گندمی نیز نبایستی از آن غفلت نمایید و به همین خاطر در ادامه به بیان شرایط مورد نیاز این گیاه پرداخته ایم:

آبیاری منظم:

توجه داشته باشید که این گیاه را بایستی در طول فصول رشد یعنی بهار،تابستان هفته دو مرتبه و در فصول سرد سال هر ده روز یک مرتبه آن را آبیاری نمایید. بهتر است بدانید که آب دادن کم به این گیاه بهتر از آبیاری بیش از حد می باشد زیرا این گیاه در برابر خشکی تقریبا مقاومت دارد اما اگر مورد آبیاری زیاد قرار بگیرد طوقه های آن پوسیده و حساس خواهند شد.

آبیاری منظم گیاه گندمی

خاک مرغوب برای رشد بهتر گل گندمی:

توجه داشته باشید که خاک مناسب برای این گیاه بایستی کمی سنگین تر از دیگر گیاهان باشد و شما می توانید برای تهیه خاک مرغوب اقدام به ترکیب خاک برگ،ماسه و خاک باغچه بکنید و در نهایت محیطی بسیار خوبی را برای پرورش گیاه خود ایجاد نمایید.

فراهم کردن خاک مناسب برای کاشت گیاه گندمی

دمای مناسب برای پرورش گل گندمی:

بهتر است بدانید که گل گندمی در دمای ۱۰ درجه و حتی کمتر نیز می تواند رشد کند و هیچ گونه مشکلی برایش به وجود نیاید اما نسبت به دمای بسیار بالا حساس است و اگر در چنین دمایی قرار بگیرد برگ هایش ضعیف و خشک خواهند شد.

نور کافی برای رشد بهتر این گیاه:

بهتر است بدانید که این گیاه در مکان های کم نور نیز همچنان رشد خود را ادامه خواهد داد اما زیبایی و جذابیت گل و برگ هایش زمانی نمایان می شود که در محیطی با نور مناسب و کافی قرار گیرد. البته توجه داشته باشید که تابیدن نور مستقیم خورشید به این گیاه به ویژه در روز های تابستان می تواند موجب سوختگی برگ ها شود.

نور کافی برای رشد بهتر گیاه گندمی

تغذیه سالم برای پرورش گیاه گندمی:

شما می توانید برای تغذیه گل گندمی از کودهای مخصوص گیاهان زینتی بهره بگیرید و گیاه خود را هر ماه یک مرتبه تقویت نمایید.

تعویض گلدان گل گندمی:

همانطور که می دانید گیاه گندمی رشد بسیار سریعی دارد و به همین خاطر توصیه می کنند که در اواخر زمستان تا اوایل بهار گل را به یک گلدان بزرگ تر انتقال دهید البته در هنگام جابه جایی توجه داشته باشید که به گیاهان آسیبی وارد نشود. همانطور که گفته شد بهترین زمان برای تعویض گلدان اوایل فصل بهار است و شما می توانید در این زمان تکثیر گیاه خود نیز انجام دهید.

پرورش گل گندمی در باغچه

کوددهی ایده آل برای رشد این گیاه:

توصیه می کنیم که گل گندمی را با کود مایع و یا کود های شیمیایی محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی هر دو هفته یک بار تغذیه نمایید و البته دقت داشته باشید که بایستی بر اساس دستورالعمل آن عمل کنید.

استفاده از کود مناسب برای گیاه گندمی

نحوه تکثیر گل گندمی:

بهتر است بدانید که تکثیر گل گندمی به دو روش بوته ای و کشت بذر انجام می گیرد که در ادامه به بیان روش های تکثیر آن پرداخته ایم:

تکثیر گل گندمی با روش بوته ای:

بهتر است تا گیاه را با چند ضربه آرام از گلدان خارج نمایید و آن را به چندین قسمت کوچک تر تقسیم نمایید و این کار را به طوری انجام دهید که هر کدام دارای ریشه جداگانه ای باشد. سپس هر بوئته را در گلدانی حاوی خاک مناسب بکارید و مداوم آبیاری نمایید. البته بهتر است بدانید که با جدا کردن گیاهچه هایی کوچک از گیاه مادری و قرار دادن آن ها در آب نیز باعث ریشه دار شدن گیاهچه خواهد شد و شما به راحتی می توانید صاحب چندین گلدان گیاه گندمی شوید.

پرورش گل گندمی با تکثیر کردن

تکثیر گل گندمی با روش کاشت بذر:

توصیه می کنیم که بذر را در لایه سطحی گلدانی که  پر از خاک مرغوب باشد بکارید و برای ایجاد فضای گلخانه ای بهتر است تا سطح آن را با پلاستیکی شفاف بپوشانید و چندین سوراخ کوچک برای تهویه هوا بر روی پلاستیک ایجاد کنید. توجه داشته باشید که در طول روند جوانه زنی بذر بایستی سطح خاک همواره مرطوب باشد و لازم است تا گیاه را در دمای ۱۸ الی ۲۲ درجه سانتی گراد نگهداری نمایید. اگر بذر ها را در شرایط مساعدی پرورش دهید پس از ۶ الی ۸ هفته جوانه زنی خاک را مشاهده خواهید کرد.

بیماری و آفت های گل گندمی:

اگر برگ های گیاه نرم و شفاف شده اند مربوط به سردی هوا می باشد و لازم است تا گل خود را به مکان گرم تری منتقل کنید.

توجه داشته باشید که اگر وسط گیاه از قاعده برگ ها پوسیده شده باشد به آبیاری بیش از حد مربوط می باشد و بایستی تا قبل از تلف شدن گیاه آبیاری را قطع نمایید.

پرورش گل گندمی و جلوگیری از بیماری های آن

اگر نوک برگ های گیاه رنگ قهوه ای به خود گرفته اند دو دلیل می تواند داشته باشد یکی نور مستقیم خورشید و دیگر تشنگی زیاد که در این صورت بایستی اقدامات لازم را انجام دهید.

اگر حشره های سبز رنگی را بر روی برگ های گیاه مشاهده می کنید که در حال خوردن برگ های گل می باشند توصیه می کنیم که با استفاده از حشره کش هر دو هفته یکبار گیاه را سم پاشی نمایید.

اگر با ضعیف و لاغر شدن گیاه و از دسته دادن رنگشان مواجه شده اید بایستی بدانید که این عامل به درجه حرارت بسیار بالا محیط مربوط می باشد و توصیه می کنیم که بلافاصله گیاه را به مدت یک ربع ساعت درون یک تشت آب قرار دهید و بعد گلدان را به مکان دیگری منتقل کنید.

اگر برگ های گل گندمی خاکستری رنگ و پژ|مرده شده اند و حتی لایه زیرین آن پر از تار عنکبوت شده است تنها علت وجود کنه قرمز می باشد که شما می توانید برای از بین بردن آن ها از سموم مختلف بر اساس دستورالعمل استفاده نمایید.

چگونگی رفع بیماری و آفات گیاه گندمی

اگر گیاهتان ضعیف شده و برگ هایش در حال پژمرده شدن می باشند بهتر است تا آن را با تغذیه مصنوعی پرورش دهید.

اگر گیاهچه های ظاهر شده در انتهای گیاه برگ ها را به یک سمت خمیده می کند بایستی در چنین شرایطی گلدان را تعویض نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو