فضائل سوره یوسف بر اساس احادیث و روایات

فضائل سوره یوسف بر اساس احادیث و روایات


منبع: آرگا

155

1398/10/7

15:14


سوره یوسف از جمله سوره های مکی قرآن است و مشتمل بر ۱۱۱ آیه می باشد که در رابطه با زندگی حضرت یوسف علیه السلام است. تلاوت این سوره همچون سوره های دیگر قرآن آثار و برکاتی بسیار برای انسان به همراه دارد که در این مطلب به معرفی فضائل سوره یوسف خواهیم پرداخت.

سوره یوسف، ۱۲ امین سوره قرآن می باشد و در جزء ۱۲ و ۱۳ قرآن قرار دارد. نام دیگر این سوره «اَحْسَنُ القِصَصْ»  به معنای بهترین داستان است و علت نام گذاری این سوره با نام «یوسف» به دلیل بیان کردن زندگی حضرت یوسف علیه السلام می باشد که هدف از پرداختن به داستان یوسف پیامبر، بیان ایمان، عفت، خویشتنداری و تقوا می باشد و به طور کلی سخن از ولایت خداوند در برابر انسان ها بخصوص اشخاص با اخلاص می باشد. از این رو تلاوت این سوره آثار و برکات بسیاری دارد که در اینجا فضائل سوره یوسف را بر خواهیم شمرد.

فضیلت های بی شمار سوره یوسف

فضائل سوره یوسف و خواص خواندن این سوره

سوره یوسف در ترتیب نزول، پنجاه و سومین سوره قرآن است و شامل ۱۱۱ آیه می باشد که ۷۳۰۵ حرف و ۱۷۹۵ کلمه دارد. محتوای این سوره مبارکه در رابطه با حضرت یوسف (ع) و اتفاقات مهم زندگی وی می باشد. در احادیث و روایاتی از حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار (ع) در تلاوت سوره یوسف فضائلی همچون آسان شدن مرگ، مانع شدن از حسادت، زیبا شدن چهره در قیامت، درمان جمیع امراض، آسان شدن روزی، خلاصی از زندان و … بیان شده است.

آشان شدن سکرات مرگ و دوری از حسد ورزیدن

در باب فضائل سوره یوسف در روایتی به نقل از رسول اکرم صلی الله علیه و اله و سلم آمده است که:

علموا ارقاءکم سوره یوسف فانّه ایما مسلم تلاها و علمها اهله و ما ملکت یمینه هوّن الله تعالی علیه سکرات الموت و اعطاه القوه ان لا یحسد مسلم.

«سوره یوسف را به بندگان خود بیاموزید زیرا هر مسلمانی آن را بخواند و به خانواده  و کنیز خود بیاموزد خداوند سکرات مرگ را بر او آسان می کند و نیرویی به وی می بخشد که به مسلمانی حسد نورزد»

زیبا شدن چهره در قیامت

در روایتی از امام جعفر صادق علیه السلام در مورد فضائل سوره یوسف و ثواب خواندن آن نقل شده است که:

من قرأ سوره یوسف فی کل یوم او فی کل لیله بعثه الله یوم القیامه و جماله علی جمال یوسف علیه السلام و لا یصیبه یوم القیامه ما یصیب الناس [من الفزع] و کان جیرانه من عبادالله الصالحین.

«هرکس این سوره را در شب ها یا روزها تلاوت کند خداوند در روز قیامت او را در حالی مبعوث می کند که جمالش مانند حضرت یوسف علیه السلام زیباست و ترس و بی تابی در قیامت به او نمی رسد و از بندگان شایسته و خوب خداوند خواهد بود.»

توسه رزق و روزی با خواندن سوره یوسف

توسعه رزق و روزی

آسان شدن روزی را می توان به عنوان دیگر فضائل سوره یوسف برشمرد که به نقل از امام جعفر صادق (ع) آمده است که:

 «… من هذا کله أن یکتبها و یشربها یسهل الله له الرزق و یجعل له الحظ باذن الله تعالی»

اگر کسی این سوره را در ظرفی بنویسد و با آب آن را شسته و آن را بیاشامد. خداوند روزی را بر او آسان کند و حظّی بر او مقرر فرماید.به اذن خداوند متعال.

شفای بیماران

یکی دیگر از فضائل سوره یوسف برطرف شدن جمیع امراض می باشد به همین جهت تلاوت آیات ۹۱ الی ۹۳ سوره یوسف برای بهبود تمامی امراض توصیه شده است.

قَالُواْ تَاللّهِ لَقَدْ آثَرَکَ اللّهُ عَلَیْنَا وَإِن کُنَّا لَخَاطِئِینَ ﴿۹۱﴾ قَالَ لاَ تَثْرَیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللّهُ لَکُمْ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ ﴿۹۲﴾ اذْهَبُواْ بِقَمِیصِی هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَى وَجْهِ أَبِی یَأْتِ بَصِیرًا وَأْتُونِی بِأَهْلِکُمْ أَجْمَعِینَ ﴿۹۳﴾

خواندن این آیات با نیت خالص و توجه به خدا  و معنی آن به جهت جمیع امراض بسیار نافع است.

قرائت سوره یوسف برای شفای مریض

خلاصی از زندان

در رابطه با دیگر فضائل سوره یوسف آمده است که خواندن آن و یا نوشتن آیه ۱۰۰ این سوره بر جامه پاک و بستن آن بر بازو موجب خلاصی از زندان می گردد.

وَرَفَعَ أَبَوَیْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّواْ لَهُ سُجَّدًا وَقَالَ یَا أَبَتِ هَذَا تَأْوِیلُ رُؤْیَایَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّی حَقًّا وَقَدْ أَحْسَنَ بَی إِذْ أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ وَجَاء بِکُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزغَ الشَّیْطَانُ بَیْنِی وَبَیْنَ إِخْوَتِی إِنَّ رَبِّی لَطِیفٌ لِّمَا یَشَاءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ ﴿۱۰۰﴾

چون کسی را در زندان کرده باشند به ناحق، این آیات را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و بر بازوی راست خود بندد و بعد از آن بر خواندن آن مداومت نماید انشاءالله بزودی از زندان خلاص شود.

محفوظ ماندن از فحاشی و زنا کردن

در بخش دیگری از کتاب «البرهان فی تفسیر آلقران» به فضائل سوره یوسف و مدوامت بر تلاوت این سوره اشاره شده است.

عن ابی عبدالله علیه السلام: ان یوسف کان من عبادالله الصالحین و أو من فی الدنیا ان یکون زانیا أو فحاشا.

یوسف از بندگان صالح خدا بود و (کسی که مداومت بر تلاوت این سوره داشته باشد) در دنیا از زنا کردن و فحاشی در ایمن است .

متن و ترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج۷ ص۱۸۲

ثواب تلاوت سوره یوسف

ایجاد دوستی و الفت میان زوجین

قرائت سوره یوسف و نوشتن و نگهداری آن سوره، فضائل دیگری را نیز به همراه دارد که از این آثار و برکات می توان بیشتر شدن الفت بین زن و شوهر را نام برد.

اگر کسی سوره مبارکه یوسف را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و در جامه پاک بپیچد و با خود دارد [بین او و همسرش] الفت پیدا شود.

ختم مجرب آیات ۵۴ تا ۵۶ سوره یوسف

برای بهره مندی از فضائل سوره یوسف به منظور حل مشکلات و برآورده شدن حاجات نباید از ختومات مجرب این سوره غافل شد که طریقه ختم آیات ۵۴ الی ۵۶ به شرح زیر می باشد.

وَقَالَ الْمَلِکُ ائْتُونِی بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِی فَلَمَّا کَلَّمَهُ قَالَ إِنَّکَ الْیَوْمَ لَدَیْنَا مِکِینٌ أَمِینٌ ﴿۵۴﴾ قَالَ اجْعَلْنِی عَلَى خَزَآئِنِ الأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ ﴿۵۵﴾ وَکَذَلِکَ مَکَّنِّا لِیُوسُفَ فِی الأَرْضِ یَتَبَوَّأُ مِنْهَا حَیْثُ یَشَاءُ نُصِیبُ بِرَحْمَتِنَا مَن نَّشَاء وَلاَ نُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ ﴿۵۶﴾

خاصیت این آیات این است که چون کسی درمانده و معطل شده باشد در کاری و هیچ کاری از دست او برنیاید روز ۵شنبه اول ماه و جمعه دوم ماه را روزه دارد و در شب، هنگام وقت خواب، این آیات را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بخواند و در روز جمعه بعد از نماز ان را بنویسد  و چون افطار کند آن آیات را بخواند پس چون نماز خفتن [عشاء] را بگذارد دیگر باره آن آیات را بخواند و صدبار «الله اکبر» و صدبار «سبحان الله» و صدبار «الحمدلله » و صدبار «لااله الا الله» و صدبار «استغفرالله» و صدبار «اللهم صل علی محمد و آل محمد» بگوید و به رختخواب رود و دیگر باره آن آیات را بخواند و در خواب رود.

چون برخیزد نیت کند که هیچ کس را ظلم نکند و از آنچه براستی و صدق و حق باشد درنگذرد. پس آن آیات را نوشته با خود محفوظ نگه دارد مقصود او در آن هفته حاصل آید و مشکلش حل گردد.

فضائل سوره یوسف براساس احادیث و روایات

ضمن سپاس از همراهی با فضائل سوره یوسف در این مطلب، برای اطلاع از آثار و برکات تلاوت دیگر سوره ها قرآن و ادعیه های مشهور می توانید بر روی دانستنی های مذهبی کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو