به اشتباه در میان جامعه رایج شده است که لمینت دندان می تواند به دندان های اصلی آسیب های زیادی وارد کند. این تفکر اشتباه است و سرچشمه آن از پزشک هایی است که تجربه کافی در انجام این کار نداشته اند. لمینت دندان دو نوع خاص دارد. لمینت سرامیکی دندان و لمینت کامپوزیتی دندان از انواع این دو نوع هستند که بیمار ها استفاده می کنند. لمینت سرامیکی دندان طرفدار بیشتری دارد اما لمینت کامپوزیتی دندان نیز هزینه کمتری دارد. در ادامه این مقاله ار بخش دندانپزشکی دکتر سلام به توضیج کامل درباره لمینت سرامیکی و کامپوزیتی دندان پرداخته و با آنها آشنا می شویم.

لمینت سرامیکی

خصوصیات لمینت سرامیکی و کامپوزیتی دندان

لمینت سرامیکی دندان

پرسلن چینی نوعی سرامیک است که خاصیت بالایی از خود نشان می دهد و برای ساخت لمینت سرامیکی دندان استفاده می شود. در حقیقت زمانی که نام لمینت سرامیکی دندان می آید منظور همان پوسته ای است که به اندازه دو میلی متر از پرسلن چینی جدا شده و بر روی دندان انسان قرار می گیرد.

این پرسلن چینی در آزمایشگاه ها وجود دارد و همیشه افراد مشغول تراشکاری بر روی آن برای ساخت لمینت سرامیکی مختلف هستند. لمینت سرامیکی دندان هزینه نسبتا بالایی دارد و مقاومت بسیار بیشتری نسبت به لمینت کامپوزیتی دندان دارد. همچنین زیبایی و طراحی بهتری بر روی دندان از خود نشان می دهد.

لمینت کامپوزیتی دندان

لمینت کامپوزیتی دندان نیازی به ساخته شدن در آزمایشگاه ها ندارد و دیگر زمانی در نزد پزشک قرار نیست به هدر برود. لمینت کامپوزیتی دندان خود مانند یک لایه آماده است و به وسیله اشعه بر روی دندان های اصلی قرار می گیرد. معمولا افرادی از لمینت کامپوزیتی دندان استفاده می کنند که دندان های شان دچار شکستگی و خراش های جزئی شده است. این لایه می تواند مانند یک محافط برای این دندان ها عمل کند و همچنین زیبایی خود را به وجود می آورد.

لمینت کامپوزیتی دندان از لحاظ قیمت بسیار مناسب تر است و با سرعت بیشتری بر روی دندان نصب می شود. البته لمینت کامپوزیتی دندان هم مانند همان لمینت سرامیکی دندان در شاخه زیبایی قرار می گیرد و زیبایی و سفیدی مناسبی را بر روی دندان ها ایجاد می کند. عده ای فکر می کنند که لمینت کامپوزیتی دندان تنها جنبه درمان دارد و نمی تواند دندان ها را زیبا کند که این تفکر اشتباه است.

آسیب لمینت سرامیکی و کامپوزیتی دندان به دندان ها

مهم ترین چیز در انجام لمینت دندان این است که شما از دندانپزشک خود آگاهی کامل داشته باشید و بدانید که او به خوبی می تواند لمینت دندان را بر روی دندان های شما انجام دهد. هر پزشکی در ابتدا سعی می کند که عکس های کاملی از وضعیت فعلی دندان ها و فک شما داشته باشد.

پزشک به وسیله این عکس ها می تواند ایراد های فعلی دندان های طبیعی تان را متوجه شود و قبل از انجام لمینت دندان آنها را ترمیم کند. گاهی وقت پزشک به شما می گوید که نباید لمینت دندان را انجام دهد. در این شرایط پزشک به خوبی می داند که لمینت دندان ممکن است به دندان های اصلی شما آسیب وارد کند و در چنین شرایطی شما می توانید روش های دیگری مانند ارتودنسی را بر روی دندان های خود انجام دهید.


بیشتر بخوانید: درباره سفیدی دندان با پوست موز چقدر اطلاعات دارید؟


فواید لمینت سرامیکی و کامپوزیتی دندان

مانند تمامی جراحی های زیبایی دیگر، لمینت دندان هم دارای فواید زیادی است که شما می توانید به خوبی آنها را بر روی دندان خود احساس کنید. بزرگ ترین مزیت لمینت دندان این است که مردم نمی توانند فرق پوسته لمینت و دندان های اصلی شما را متوجه شوند. دلیلش این است که پزشک لمینت دندان را دقیقا مطابق دندان های فعلی شما آماده می کند و تشخیص رنگ و برآمدگی آنها کاملا سخت خواهد بود.

مشکل دندان های طبیعی این است که با مصرف زیاد سیگار، قهوه و چنین مواردی می توانند تغییر رنگ دهند یا ضعیف تر شوند که لمینت دندان چنین مشکلی را ندارد. لمینت دندان با مواد بسیار محکمی ساخته می شود که در برابر چنین مواردی کاملا مقاوم هستند و هیچگونه تغییر رنگی از خود نشان نمی دهند.

لمینت دندان کاربرد زیادی برای دندان های سیاه دارد. برخی از دندان هایی که در طول زمان سیاه شده اند را نمی توان با هیچ راهی سفید کرد اما لمینت دندان به دلیل اینکه یک پوسته بر روی دندان قرار می دهد، دیگر آن سیاهی دیده نمی شود و فرد می تواند حس تازه ای در خود داشته باشد.

در اصل لمینت دندان برای افرادی که به دنبال زیبایی هستند ایجاد شده است اما فواید پزشکی زیادی هم دارد. شخصی که می خواهد لمینت دندان را بر روی خود انجام دهد در ابتدا باید دندان های سالمی داشته باشد. به همین علت پزشک دندان های او را بررسی می کند و اگر مشکلی در آنها وجود داشته باشد، برطرف می کند و پس از آن لمینت دندان را بر روی شخص انجام می دهد. به همین دلیل دندان ها دوباره سالم می شوند.

اعتماد به نفس بخش مهمی است که لمینت دندان به شما می دهد. لبخند نازیبا می تواند اعتماد به نفس زیادی را از شما بگیرد و باعث می شود که کمتر در جامعه از لبخند خود استفاده کنید اما لمینت دندان می تواند لبخند زیبایی را برای شما ایجاد کند که باعث می شود اعتماد به نفس تان رشد زیادی کند.

لمینت سرامیکی

ضرر های لمینت سرامیکی و کامپوزیتی دندان

حال که از فواید انجام لمینت دندان گفته شد، وقت آن است که با برخی از معایب این درمان هم آشنا شوید و بدانید که چه مشکلاتی را ممکن است برای شما ایجاد کند. پزشک بعد از آنکه دندان های شما را بررسی کرد، نیاز به ساخت پوسته ها برای انجام لمینت دندان دارد که خود نمی تواند در مطب چنین کاری را انجام دهد. این پوسته ها در آزمایشگاه های مخصوصی انجام می شوند و همین باعث می شود که تاخیر زیادی در روند درمان شما ایجاد شود. اگر بخواهید از لمینت سرامیکی استفاده کنید حداقل یک هفته طول می کشد که پوسته های شما ساخته شود.

درست است که در جمله های بالا تر بیان شد که لمینت دندان مقاومت زیادی دارد اما باز هم شخص باید مراقب دندان های خود باشد. فشار زیاد بر روی لمینت می تواند پوسته را از دندان جدا کند یا آن را بشکند که نیاز به ترمیم مجدد و انجام پروسه های تکراری دارد. لمینت دندان می تواند خرج های زیادی داشته باشد. گاهی دندان های شخص نیاز به درمان و بازسازی های زیادی قبل از انجام لمینت دندان دارد که هرکدام از آنها قیمت های مشخص شده ای دارند و با هزینه خود لمینت دندان هم می توانند مبلغ قابل توجه ای را برای شخص ایجاد کنند.

لمینت سرامیکی و کامپوزیتی دندان به چه صورت بکار می روند؟

لمینت دندان در چندین مرحله انجام می شود. اگر لمینت سرامیکی آماده باشد و خود فرد همکاری لازم را با پزشک انجام دهد می توان لمینت دندان در یک روز تمام کرد اما به طور کل لمینت دندان بیش از دو روز طول نمی کشد و پزشک سعی می کند در زمان سریعی کار را انجام دهد. در مرحله اول پزشک دندان را به طور کامل بررسی می کند. تمام ایراد های دندان ها را برطرف می کند و به طول چند دهم میلی متر سعی می کند تراشکاری های خاص خود را انجام دهد.

در مرحله دوم پزشک نیاز به قالب گیری دندان ها دارد. همانطور که گفته شد در افرادی که لمینت سرامیکی شان آماده است تمام کار ها در یک روز انجام می شود اما در افرادی که این پوسته آماده نیست میان جلسات یک هفته فاصله دارد. پزشک بعد از انجام قالب گیری جلسه بعد را یک هفته دیر تر انجام می دهد تا بتواند در آن یک هفته پوسته مورد نظر را در آزمایشگاه تولید کند.

کوره های خاصی در آزمایشگاه ها یا همان لابراتوار های پزشکی وجود دارد که لمینت سرامیکی در آن پخته می شود. بعد از آن از طریق بلوک های سرامیکی سعی می کنند که پوسته را مانند دندان های شخص طراحی کنند تا ایرادی در این میان وجود نداشته باشد و شباهت کاملی میان دندان های طبیعی و لمینت سرامیکی وجود داشته باشد.

در جلسه ای که یک هفته بعد انجام می شود پوسته آماده چسبانده شدن به دندان است. لمینت سرامیکی به وسیله یک چسب بسیار قوی بر روی سطح دندان قرار می گیرد و تقریبا لمینت دندان به طور کامل انجام می شود. میان دندان و لمینت یک هماهنگی کامل به وجود می آید و شخص می تواند حتی از نخ دندان هم برای تمیز کردن لمینت و دندان های خود استفاده کند.

البته باید بدانید که مهم ترین چیزی که باعث می شود لمینت دندان مقاومت بالایی داشته باشد، جنسی است که از آن ساخته می شود. در آزمایشگاه باید پوسته با بهترین مواد ها ساخته شوند تا پوسته برای همیشه به طور مناسب بر روی دندان باقی بماند و ایرادی بر روی آن نداشته باشد. بعد از نصب لمینت دندان دیگر کار تمام می شود و شخص باید یک استراحت کوتاه مدت به دندان های خود بدهد و همچنین مراقبت های لازمی که پزشک مطرح می کند را انجام دهد تا آسیبی به لمینت دندان نرسد.

عوامل وابسته به مقاومت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی دندان

بسیاری از افرادی که لمینت دندان را بر روی دندان های اصلی خود انجام می دهند می خواهند بدانند که چه عواملی باعث می شود لمینت دندان آنها آسیب نبیند. عوامل زیادی وجود دارد که استحکام لمینت دندان شما را افزایش می دهد. دکتر باید یک بررسی دقیق از دندان های شما داشته باشد تا بتواند نحوه آرایش آنها را تحلیل کند و همچنین ارزیابی مربوطه اش را به آزمایشگاه ارسال کند.

لمینت سرامیکی

به همان میزان که فک شما باز و بسته می شود استحکام لمینت دندان هم تغییر می کند. هرچه فک ها با فشار کمتری بسته شوند استحکام لمینت دندان بالا تر خواهد بود. پزشک باید اندازه دندان ها را به دست آورد. اندازه ای که لمینت دندان دارد نباید تفاوتی با دندان های اصلی داشته باشد تا به خوبی نصب شوند. در چنین حالتی لمینت دندان استحکام مناسبی از خود نشان می دهد.

موادی که لمینت دندان از آن ساخته می شود بسیار مهم است. برای استحکام بالاتر باید از موادی همچون نانو ذرات استفاده شود که استحکام زیادی را وارد لمینت دندان می کنند. برخی از پزشک ها تنها از یک مدل لمینت دندان برای تمامی بیمار های خود استفاده می کنند که این روند اشتباه است. هر بیماری نیاز به یک نوع خاصی از لمینت دندان دارد زیرا دندان های هر شخص با شخص دیگر متفاوت است و چیدمان خاص خود را دارد.

فردی که لمینت دندان را بر روی خود انجام داده است باید همیشه سعی کند بهداشت دندان های خود را رعایت کند. مثلا باید از مسواک و نخ دندان استفاده کند تا چیزی باعث کم شدن استحکام لمینت دندان نشود. هر دندان نیاز به یک نوع تراش مشخصی دارد. مثلا یک دندان باید تراش های عمیقی در خود داشته باشد اما یک دندان دیگر اصلا نیاز به تراشی ندارد. این تراش ها بستگی به خود پزشک دارد که چقدر به دندان ها آگاهی دارد. هر چه تراش ها دقیق تر باشند استحکام لمینت دندان بیشتر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: آیا پوسیدگی دندان به مسواک زدن ارتباط دارد؟


عوارض لمینت سرامیکی و کامپوزیتی دندان

ضرر ها چیزهایی هستند که در هر کاری همیشه برای افراد وجود دارند اما عوارض را نمی توان تضمین کرد که به وجود می آید یا خیر و تنها می توان از آنها اطلاع داشت. لمینت دندان هم مانند هر نوع درمان دیگری برای خود عوارضی دارد که برخی دچار آن می شوند و برخی دیگر در امان خواهند بود. در بخش زیر شما با برخی از این عوارض آشنا خواهید شد.

لمینت سرامیکی

حساسیت های به وجود آمده در دهان

در همان ابتدای انجام لمینت دندان که بر روی خود انجام می دهید، دچار یک حساسیت می شوید. این حساسیت کاملا فرایندی طبیعی است و در تمام درمان ها ممکن است به نوع خاص خود وجود داشته باشد. حساسیت شما این است که به هوای سرد یا گرم دندان های تان واکنش نشان می دهد و دچار درد درون دهان خواهید شد. البته چنین حساسیتی بستگی به خود فرد دارد. گاهی به شدت کمی به وجود می آید و سریع از بین می رود و گاهی ماندگار است و دیر از بین می رود.

شکسته شدن پوسته روی دندان

نمی توان تضمین کرد که لمینت دندان برای همیشه بر روی دندان ماندگار است و آسیبی نمی بیند. گاهی ممکن است پوسته روی یکی از دندان ها شکسته شود و نیاز به ترمیم مجدد داشته باشد. عوامل زیادی برای این شکسته شدن وجود دارند که مهم ترین آنها مصرف غذاهای سفت و فشار زیاد بر روی دندان است. اگر لمینت دندان شکسته شود مجددا می توان آن را ترمیم کرد اما ممکن است دیگر مانند حالت قبل نشود و دردسر های زیادی را برای شخص داشته باشد. به همین دلیل این بخش را هم می توان جزو عوارض لمینت دندان دانست.

عدم تغییر و برگشت

شاید مهم ترین عوارضی که همه با آن آشنا هستند این است که نمی توان دیگر دندان ها را به حالت قبلی برگرداند. به همین دلیل است که همیشه پزشک هشدار های جدی را به شخصی که می خواهد لمینت دندان انجام بدهد، مطرح می کند. دندان ها موقع نصب لمینت دندان تراش های کوچک و بزرگی می بینند که هیچکدام از آنها قابل بازگشت نیستند. به همین دلیل لمینت دندان باید همیشه بر روی دندان بماند و نمی توان آن را جدا کرد و مجددا با دندان های عادی زندگی کرد زیرا هم ضعیف هستند و هم چهره نامناسبی را از خود نشان می دهند.

امکان رفتن رنگ

در بخش فواید گفته شد که لمینت دندان نمی تواند تغییر رنگ زیادی در برابر موادی همچون سیگار داشته باشد. این مطلب درست است اما اگر استفاده بیش از حدی از چنین مواد هایی شود لمینت دندان هم می تواند تغییر رنگ دهد. سیگار، نوشابه و تمام این مواد ها می توانند یک حاصل شیمیایی در لمینت دندان ایجاد کنند که موجب تغییر رنگ می شود و تغییر رنگ نیاز به ترمیم مجدد دارد که کار بسیار سختی است. به همین دلیل باید مراقبت کاملی در چنین موردی از دندان های خود داشته باشید.

میزان عمر لمینت سرامیکی و کامپوزیتی دندان

یکی از دغدغه های کسانی که می خواهند لمینت دندان را انجام دهند این است که از میزان عمر دقیق لمینت دندان خبری ندارند. در حقیقت باید گفت که لمینت دندان به نوعی طراحی شده است که هیچوقت از دندان جدا نشود. در حقیقت شعار لمینت دندان هم همین است و همیشه بر روی دندان قرار خواهد داشت. این اصل زمانی تحقق پیدا می کند که پزشک شما به خوبی روند نصب لمینت دندان را بر روی شما انجام داده باشد و در کنار ان شما هم مراقبت های کافی و لازم را از دندان خود داشته باشید تا بتوانید همیشه از آنها استفاده کنید.

عوامل زیادی هستند که می توانند عمر لمینت دندان شما را کم کنند. یکی از این عامل ها هوای سرد یا گرم است. زمانی که دندان های شما در هوای سرد و گرم قرار داشته باشند ممکن است که باعث آسیب دیدگی شوند و همین می تواند عمر لمینت دندان را کم کند. همچنین در کنار آنها مواد سفتی مانند ته دیگ و میوه های سخت می تواند عمر دندان ها را کم کند. فرد برای اینکه لمینت دندان های مقاومی داشته باشد باید از چنین مواردی دوری کند و آنها را دور از دندان های خود نگه دارد.

برخی فکر می کنند که دندان هایی که بر روی آنها لمینت دندان صورت گرفته است دیگر نیازی به بهداشت و مراقبت ندارند. این تفکر اشتباه است زیرا دندان های زیر لمینت هم می توانند به اندازه همان دندان های اصلی دچار آسیب های فراوانی شوند یا بپوسند. شما باید برای کم نشدن عمر لمینت دندان های خود به میزان مناسبی از دندان های تان مراقبت کنید و این مراقبت شامل مسواک، نخ دندان و شوینده های دهان می شوند.

لمینت دندان تنها پوسته هایی است که بر روی دندان شما قرار می گیرد و نمی تواند عملیات مفیدی در بخش بهداشت دندان شما داشته باشد. حتی اگر نتوانید به خوبی از آن مراقبت کنید می تواند پلاک های میکروبی در دندان ایجاد کند که علاوه بر کم کردن عمر لمینت دندان، نیاز به ترمیم هم دارد و این ترمیم باید از پشت لمینت دندان صورت بگیرد. همه این موارد تاثیرات زیادی بر روی عمر لمینت دندان دارند و گاهی می توانند عمر آن را بسیار کم کنند. به همین علت باید به خوبی مراقب لمینت دندان های خود باشید.

افرادی که واجد شرایط انجام لمینت سرامیکی و کامپوزیتی دندان نیستند

در کنار بسیاری از افرادی که لمینت دندان انجام می دهند، افراد دیگری هم هستند که نمی توانند از مزایای لمینت دندان بهره مند شوند و باید کارهای دیگری را مانند ارتودنسی و … انجام دهند. عوامل زیادی وجود دارد که باعث می شود یک شخص نتواند لمینت دندان انجام بدهد. هنگامی که شخص عادت های خاص دهانی مانند لمس زیاد دندان با زبان داشته باشد نیز نمی تواند لمینت دندان انجام دهد زیرا باعث پوسیدگی آن می شود. حال برخی افراد هم هستند که پوسیدگی های بسیار زیادی بر روی دندان های خود دارند.

اگر این افراد بخواهند بر روی همین دندان لمینت انجام دهند دچار مشکل می شوند زیرا این پوسیدگی عفونت ایجاد می کند و این عفونت اگر پشت لمینت دندان باشد وارد لثه می شود که خطرات زیادی را به همراه دارد. به همین دلیل کسانی که پوسیدگی های شدید دارند، نباید لمینت دندان را انجام دهند. همچنین دلایل دیگری هم مبنا بر انجام ندادن لمینت دندان وجود دارد. مثلا در برخی افراد مینای کمی در میان دندان های شان وجود دارد یا بافت دندان هایشان ضعیف هست. در چنین افرادی بسیار بهتر است که لمینت دندان صورت نگیرد.


بیشتر بخوانید: هر آنچه درمورد عوارض نوشابه باید بدانید


هزینه لمینت سرامیکی و کامپوزیتی دندان

هزینه دقیقی برای لمینت دندان مشخص نیست. دو فاکتور مهم در هزینه وجود دارد و آن این است که هزینه لمینت دندان و لمینت سرامیکی نسبت به پوسته های کامپوزیتی گران تر است. نمی توان قیمت دقیقی را برای لمینت دندان مشخص کرد زیرا به عوامل زیادی بستگی دارد. گاهی هزینه های زیادی در کنار خود هزینه لمینت دندان وجود دارد. مثلا فرد ممکن است مشکلات زیادی را در دندان ها و لثه های خود داشته باشد که ابتدا باید آنها را برطرف کند و تمام این کارها هزینه های خاص خود را دارند.

لمینت سرامیکی

همچنین پزشک ها بر اساس تجربه های خود قیمت های خود را تغییر می دهند. پزشکی که تجربه بیشتری در انجام لمینت دندان داشته باشد، هزینه بالاتری خواهد داشت و شما باید مبلغ بیشتری را برای آن پرداخت کنید. جنس و نوع دندان شما و همچنین مواد اولیه خود لمینت دندان بسیار مهم است.

مواد اولیه مرغوب هزینه های بیشتری دارند و نوع دندان شما تعیین کننده میزان هزینه است. اگر دندان شما نیاز به تراشکاری زیادی داشته باشد قطعا قیمت بیشتر خواهد بود. سرامیک ها و کامپوزیت ها از جنس های متفاوتی ساخته شده اند. گاهی همین نوع جنس می تواند قیمت را چندین برابر تغییر دهد.

عوامل موثر بر روی هزینه لمینت دندان

در بخش بالاتر به طور کلی در مورد هزینه های لمینت دندان بحث شد. حال در این بخش به طور تخصصی بر روی عواملی که قیمت لمینت دندان را کاهش یا افزایش می دهند بحث می شود و شما با آنها آشنا خواهید شد.

حداقل تراشی که بر روی دندان ها انجام می شود تعیین کننده هزینه اولیه لمینت دندان است.

میزان تراشی که پزشک باید بر روی دندان های شما انجام بدهد هرچقدر که کمتر باشد هزینه درمان هم نیز پایین تر می آید.

زمان بخش مهمی از قیمت است.

هرچقدر که زمان بیشتری بر روی درمان شما لحاظ شود، قیمت هم افزایش پیدا می کند. فرم هر دندان متفاوت است و تراشکاری های آن زمان خاص خود را دارد. مثلا دندان ها کانین زمان بیشتری را برای تراشکاری لازم دارند در صورتی که دندان های جلویی زمان کمتری را می خواهند.

دقت هم در کنار زمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین پزشک برای دقت بیشتر خود ممکن است از وسیله هایی استفاده کند که هرکدام از آنها هزینه های خاص خود را دارند. به همین دلیل پزشک بنا بر دقت کافی خود، هزینه را تغییر می دهد.

پزشک نیاز دارد که دندان ها را دقیقا قرینه همدیگر قرار دهد.

البته این قرینه شدن بعد از تراشکاری ایجاد می شود که برای انجام چنین کاری نیاز به وقت کافی دارد که خود بخشی از هزینه لمینت دندان را در بر می گیرد.

نوع تراش هایی که برای هر فرد انجام می شود متفاوت است.

تراش های طولانی مدت و سخت نیز هزینه های زیادی دارند و تراش هایی که در زمان کمی انجام شوند هزینه خاصی را برای بیمار ایجاد می کنند. البته گاهی هم تراش ها بر اساس نوع پوسته ها صورت می گیرد.

یک ماده قالب گیری برای شما استفاده می شود که هزینه متفاوتی دارد.

اگر بخواهید از یک ماده مناسب استفاده کنید که تغییر ابعادی در دندان های شما ایجاد نکند، باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید. معمولا تغییر ابعاد می تواند مشکلات زیادی را در نصب پوسته ها ایجاد کند.

لمینت سرامیکی

شفافیت و رنگ هایی که شما از آن استفاده می کنید متفاوت است.

هرچقدر به دنبال شفافیت بیشتر و رنگ سفید تر برای خود باشید، هزینه انجام لمینت دندان هم بالاتر می رود. به همین دلیل باید انتخاب عاقلانه ای در این بخش بر اساس دندان های خود داشته باشید. تمامی این موارد می توانند تاثیرات زیادی بر روی قیمت لمینت دندان داشته باشند و تعیین کننده قیمت نهایی هستند.

اگر به دنبال یک حدود قیمت برای حداقل و حداکثر قیمت ها باشید می توان گفت که قیمت هر دندان برای لمینت بین هفتصد هزار تومان تا یک میلیون و ششصد هزار تومان خواهد بود. حال شما می توانید با بررسی دندان های خود و پوسته هایی که نیاز دارید، حساب کنید که چه مبلغی را باید به دندانپزشک خود پرداخت کنید. البته اگر دندان شما بعد ها نیاز به ترمیم داشته باشد این هزینه ها افزایش پیدا می کند و باید مبلغ بیشتری را پرداخت کنید.