اگر از اصلاح، موچین یا اپیلاسیون برای از بین بردن موهای زائد خود راضی نیستید، لیزر موهای زائد را می توانید به عنوان یک گزینه در نظر داشته باشید. لیزر موهای زائد یکی از رایج ترین روش های آرایشی در ایالات متحده است. با استفاده از این روش نور بسیار متمرکزی در فولیکول های مو فرستاده می شود. رنگدانه موجود در فولیکول ها نور را جذب کرده و ریشه موها را از بین می برد. در ادامه این مقاله ار بخش زیبایی, پوست و موی دکتر سلام به توضیج کامل درباره روش لیزر موهای زائد پرداخته و با آن آشنا می شویم.

لیزر موهای زائد

مزایای استفاده از روش لیزر موهای زائد

لیزر برای از بین بردن موهای ناخواسته صورت، پا، چانه، پشت، بازو، زیر بغل، خط بیکینی و مناطق دیگر مفید است.

مزایای استفاده از روش لیزر موهای زائد شامل موارد زیر است:

دقت

لیزر می تواند موهای تیره و ضخیم را به طور انتخابی مورد هدف قرار دهد در حالی که پوست اطراف آن آسیب نبیند.

سرعت روش لیزر موهای زائد

هر پالس لیزر تنها کسری از ثانیه طول می کشد و می تواند موهای زیادی را همزمان تحت تاثیر قرار دهد. مناطق کوچک مانند بالای لب فوقانی در کمتر از یک دقیقه قابل درمان هستند و مناطق بزرگ مانند پشت یا پاها ممکن است تا یک ساعت طول بکشد.

پیش بینی

بیشتر بیماران بطور متوسط بعد از  ​​سه تا هفت جلسه موهایشان بصورت دائم از بین می رود.


بیشتر بخوانید: ایجاد توده های سرطانی در بدن عوارض از بین بردن موهای زائد


آمادگی های قبل از استفاده از روش لیزر موهای زائد

اگر علاقه مند به لیزر موهای زائد هستید، پزشکانی را انتخاب کنید که دارای مجوز در یک تخصص مانند پوست یا جراحی زیبایی باشد و در زمینه لیزر موهای زائد نیز تجربه داشته باشند. اگر یک دستیار پزشک یا پرستار دارای مجوز این عمل را انجام می دهد، مطمئن شوید که پزشک نظارت می کند و در طول درمان در دسترس است. در مورد سالن ها یا سایر مکان هایی که افرادی به صورت غیرمجاز لیزر موهای زائد را انجام دهند، محتاط باشید. قبل از لیزر موهای زائد، با پزشک مشورت کنید تا مشخص شود که آیا این گزینه درمانی مناسب برای شما می باشد یا خیر.

پزشک به احتمال زیاد موارد زیر را انجام می دهد:

  • بررسی تاریخچه پزشکی خود از جمله استفاده از دارو، تاریخچه اختلالات پوستی یا زخم و روش های قبلی از بین بردن موهای زائد.
  • درمورد خطرات، مزایا و انتظارات، از جمله آنچه لیزر موهای زائد می تواند و نمی تواند برای شما انجام دهد با شما بحث می کند.
  • از مراحل لیزر عکس می گیرد تا برای ارزیابی های قبل و بعد و بررسی های طولانی مدت استفاده شود.

بصورت مشاوره، درباره یک برنامه درمانی و هزینه های مربوط به آن صحبت کنید. لیزر موهای زائد معمولاً هزینه های زیادی دارد.

دستورالعمل استفاده از روش لیزر موهای زائد

پزشک همچنین برای انجام لیزر موهای زائد دستورالعمل خاصی را ارائه می دهد.

این دستورالعمل ها شامل موارد زیر است:

دور ماندن از آفتاب

توصیه های پزشک خود را برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آفتاب، معمولاً تا شش هفته قبل از درمان، دنبال کنید و روزانه از یک ضد آفتاب با حفاظت بالا استفاده کنید.

روش لیزر موهای زائد پوست شما را حساس تر می کند

از مصرف هرگونه کرم های ضد آفتاب که پوست شما را تیره می کند، خودداری کنید. پزشک ممکن است در صورت داشتن لکه های براق یا تیره پوست، کرم سفید کننده پوست را تجویز کند.

اجتناب از سایر روش های از بین بردن مو

شستن، اپیلاسیون و الکترولیز می تواند فولیکول مو را مختل کند و باید حداقل چهار هفته قبل از درمان از انجام آن خودداری کرد.

جلوگیری از استفاده از داروهای رقیق کننده خون

قبل از عمل با پزشک خود درباره استفاده از داروهایی مانند آسپرین یا داروهای ضد التهاب صحبت کنید.

اصلاح منطقه تحت درمان

تراشیدن و اصلاح محل درمان روز قبل از لیزر توصیه می شود. این کار موهای بالای پوست را که می تواند باعث صدمه سطح پوست شود را از بین می برد، اما ساقه مو را که در زیر سطح پوست سالم نگه می دارد.

در هنگام لیزر موهای زائد چه انتظاری دارید

درست قبل از عمل، موهایی که تحت لیزر قرار می گیرند، تا چند میلی متر از سطح پوست بریده می شوند. معمولاً داروی بی حسی موضعی 20 تا 30 دقیقه قبل از عمل لیزر مورد استفاده قرار می گیرد. تجهیزات لیزر با توجه به رنگ، ضخامت و محل از بین بردن موها و همچنین پوست تنظیم می شود. شما و درمانگر نیاز به استفاده از محافظ مناسب چشم دارید. همچنین برای محافظت از لایه های بیرونی پوست استفاده از ژل سرد یا دستگاه خنک کننده مخصوص لازم خواهد بود. این کار به نور لیزر کمک می کند تا به پوست نفوذ کند.

لیزر موهای زائد

در مرحله بعد، تکنسین یک پالس نوری به منطقه درمان می دهد و چندین دقیقه آن منطقه را تماشا می کند تا مطمئن شود از بهترین تنظیمات استفاده شده است. پس از اتمام لیزر، برای رفع هرگونه ناراحتی ممکن است به شما بسته های یخی، کرم های ضد التهابی یا لوسیون های مخصوص داده شود. شما ممکن است درمان بعدی خود را چهار تا شش هفته بعد انجام دهید. تا زمانی که رشد مو متوقف نشود، به درمان ادامه باید داد.

عوارض لیزر موهای زائد

به مدت یک یا دو روز پس از انجام لیزر، ناحیه تحت درمان حالت آفتاب سوخته به نظر می رسد. کمپرس و مرطوب کننده های خنک ممکن است در این شرایط کمک کننده باشند. اگر صورت شما تحت درمان قرار گرفته، می توانید روز بعد آرایش کنید مگر اینکه پوست تاول زده باشد. طی یک ماه آینده، موهای لیزر شده از بین می روند.

برای کمک به جلوگیری از تغییرات موقتی در رنگ پوست لیزر شده، از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. احتمال تاول زدن نادر هست و بیشتر در افراد دارای پوست تیره اتفاق می افتد. عوارض جانبی احتمالی دیگر تورم، قرمزی و زخم است. احتمال زخم یا تغییر رنگ دائمی پوست نادر است.

هزینه های لیزر موهای زائد

بسته به عواملی مختلفی که در زیر به ان اشاره شده هزینه ها بسیار متفاوت است:

  • اندازه ناحیه تحت درمان و زمان مورد نیاز برای درمان
  • تعداد درمان های مورد نیاز
  • اینکه پزشک یا شخص دیگری روش را انجام دهد
  • کشوری که در آن این عمل را انجام می دهید

لیزر موهای زائد در خانه

در سال های اخیر، لیزرهایی که می توانند در خانه برای از بین بردن مو استفاده شوند، در دسترس قرار گرفتند. این دستگاه ها ممکن است بطور متوسط باعث کاهش مو ​​شوند. اما هیچ مطالعه بزرگی در رابطه با میزان مقایسه این دستگاه ها با لیزر موهای زائد که در مطب پزشک انجام می شود، انجام نشده است.

علاوه بر این، سازمان غذا و دارو این دستگاه های لیزر موهای زائد خانگی را لوازم آرایشی و بهداشتی می داند. در حال حاضر، مطالعات زیادی در مورد میزان ایمن و مؤثر بودن دستگاه های لیزر خانگی انجام نشده است. اگر تصمیم به استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد خانگی دارید، دستورالعمل های موجود در مورد دستگاه را دنبال کنید تا در کاهش خطر صدمات به خصوص آسیب دیدگی چشم کمک کند.

خطرات لیزر موهای زائد

خطرات و عوارض جانبی با توجه به نوع پوست، رنگ مو، برنامه درمانی و پیروی از مراقبت های پیش از درمان و پس از درمان متفاوت است.

رایج ترین عوارض لیزر موهای زائد شامل موارد زیر است:

تحریک پوست

امکان ناراحتی موقتی، قرمزی و تورم بعد از لیزر موهای زائد وجود دارد. علائم و نشانه ها به طور معمول طی چند ساعت از بین می روند.

تغییر رنگدانه

لیزر موهای زائد ممکن است معمولاً به طور موقت پوست آسیب دیده را تاریک یا روشن کند. این مشکل در درجه اول متوجه کسانی است که از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری نمی کنند.

به ندرت، لیزر موهای زائد می تواند باعث ایجاد تاول، پوسته پوسته شدن، جای زخم یا سایر تغییرات در بافت پوست شود. سایر عوارض جانبی نادر شامل خاکستری شدن موهای درمان شده یا رشد بیش از حد مو در اطراف مناطق تحت درمان، بیشتر در پوستهای تیره اتفاق می افتد. به دلیل احتمال آسیب دیدگی چشم، لیزر موهای زائد برای پلک ها، ابروها یا مناطق اطراف آن توصیه نمی شود.

جوانب مثبت استفاده از روش لیزر موهای زائد چیست؟

اگرچه لیزر موهای زائد باعث نمی شود برای همیشه از شر مو خلاص شوید (فقط الکترولیز FDA برای رفع دائمی مو تأیید شده است)، اما رشد مو را به میزان چشمگیری کاهش می دهد تا جایی که دیگر نیازی به اصلاح موها ندارید. می توانید این کار را در هر جای بدن انجام دهید و دستگاه می تواند لیزر مکان های بزرگ را به سرعت انجام دهد.

ساق پا، پشت، زیر بغل، خط بیکینی، شکم، صورت و… می تواند هایی تحت عمل لیزر موهای زائد قرار گرفته و هیچ محدودیتی وجود ندارد. هنگامی که حین عمل درد احساس کنید، تکنسین ها از یخ برای کمک به بی حس کردن آن منطقه قبل و بعد از لیزر استفاده می کنند. با ادامه درمان، به تدریج درد کمتری احساس می کنید.

جوانب منفی استفاده از روش لیزر موهای زائد چیست؟

این روش یک روند طولانی است. یک جلسه لیزر موهای زائد در زیر بغل کمتر از یک دقیقه طول می کشد. با این وجود، دیدن نتایج واقعی چندین جلسه طول می کشد، و به طور کلی باید بین درمان ها شش هفته صبر کنید. استفاده از این روش در مقایسه با سایر روش های از بین بردن موهای زائد گران تر است.

از آنجا که تضاد بین رنگ پوست و رنگ پیگمنت موجود در فولیکول مو چیزی است که به لیزر اجازه می دهد تا به راحتی مواردی را که مورد هدف قرار می گیرد انتخاب کند، لیزر موهای زائد بر روی پوست تیره کمتر تخت تاثیر این مسئله قرار می گیرد. این بدان معنی نیست که برای پوست های تیره امکان پذیر نیست، بلکه در این صورت باید از امکانات اطمینان حاصل کنید. استفاده از بعضی از لیزرها برای پوست های تیره بهتر است.

اگر لیزر موهای زائد توسط یک تکنسین آموزش دیده انجام نشود، باعث سوختگی یا زخم روی پوست می شوند. متأسفانه مراحل صدور مجوز در هر مکان متفاوت است و بعضی اوقات اصلاً الزاماتی وجود ندارد. بنابراین مراقب باشید و حتماً از این سؤال را مطرح کنید که تکنسین لیزر برای انجام این مراحل چه گواهی قابل تاییدی دارد. حتی پزشکانی که می خواهند لیزر موهای زائد را ارائه دهند، به آموزش بیشتری نیاز دارند.

آیا از بین رفتن موهای زائد با استفاده از روش لیزر موهای زائد واقعاً دائمی است؟

بطور خلاصه، نه، دائمی نیست. لیزر موهای زائد با گرم کردن فولیکول های مو باعث توقف رشد موهای جدید می شود. این فولیکول ها مو را برای مدت طولانی در حالت خواب قرار می دهند(خیلی طولانی تر از اصلاح و اپیلاسیون). هنگامی که موها رشد می کنند، سبک تر، نازک تر و با تعداد کمتری خواهند بود.

لیزر موهای زائد

اگرچه این روش اغلب به عنوان نوعی از روش های از بین بردن دائمی موها مورد استفاده قرار می گیرد، اما لیزر درمانی فقط تعداد موهای ناخواسته را در یک منطقه خاص کاهش می دهد. اما بطور کلی دائمی و کلی از شر آنها خلاص نمی شوید. طبق تحقیقات انجام شده  این گزینه برای رفع مو در افرادی که رنگ پوست و موهای تیره دارند بهتر عمل کند. همچنین، برای بهترین نتیجه، توصیه می شود که یک متخصص پوست و مو این عمل را انجام دهد.

مکانیزم عمل لیزر موهای زائد به چه صورت است

لیزر درمانی از پرتوهای لیزر با گرمای بالا به عنوان نوع خفیفی از تابش استفاده می کند. در طی این فرایند، این پرتوهای لیزر داغ شده به فولیکول های مو آسیب می رسانند. فولیکول های مو درست در زیر پوست قرار دارد. آن ها مسئول تولید رشته های جدید مو هستند. اگر فولیکول ها از بین بروند، تولید مو به طور موقت غیرفعال می شود. در عوض تراشیدن و اپیلاسیون موها را بصورت سطحی برطرف می کنند. این روش ها فولیکول های تولید کننده مو را هدف قرار نمی دهند.

طبق تحقیقات مناطق زیر برای لیزر موهای زائد مناسب است:

  • سینه
  • دست ها
  • شانه ها
  • گردن
  • بیکینی
  • صورت (به جز ناحیه چشم)

لیزر موهای زائد معمولا روی افرادی با موهای تیره تر معمولا بهتر جواب می دهد. دلیل این است که لیزرها ملانین (رنگ) مو را مورد هدف قرار می دهند. حتی اگر بعضی از موها برداشته نشوند، روشن شدن رنگ آن ها می تواند ظاهر موهای روی پوست را کاهش دهد. برخی از موها نیز ممکن است در طی گذشت چند روز از اولین جلسه درمانی ریخته شود. به طور کلی، لیزر موهای زائد یک روند نسبتاً سریع است. مناطق کوچک تر مانند پشت لب فوقانی فقط چند دقیقه طول می کشد. مناطق بزرگ تر مانند پشت یا سینه ممکن است یک ساعت یا بیشتر طول بکشد.

لیزر موهای زائد

اگر متخصص پوست ابتدا ژل ضد درد (بی حس کننده) موضعی را اعمال کند، انتظار می رود حدود یک ساعت در مطب باشید. با وجود موفقیت زیاد لیزر موهای زائد، در نهایت فولیکول های مو بهبود می یابد. این منجر به تولید موهای جدید می شود. برای اطمینان از بهترین نتایج ممکن، شما باید چندین جلسه درمانی را پشت سر بگذارید.


بیشتر بخوانید: جوان نگه داشتن پوست بدون نیاز به لیزر


چرا باید جلسات زیادی درمان لیزر را ادامه دهیم

برای به دست آوردن حداکثر نتیجه از لیزر موهای زائد، اقدامات درمانی لازم است. تعداد دقیق جلسات درمانی لیزر در افراد مختلف، متفاوت است. بیشتر افراد بین چهار تا شش جلسه لیزر درمانی نیاز دارند. همچنین باید فاصله بین هر جلسه درمان با لیزر حدود شش هفته باشد. این بدان معنی است که چرخه کامل درمان تا نه ماه ممکن است طول بکشد.

بعد از هر جلسه، به احتمال زیاد متوجه موهای کمتری خواهید شد. هر مویی که باقی بماند یا احیا شود، هم از نظر بافت و هم از نظر رنگ، سبک تر خواهد بود. بر اساس تحقیقات تخمین زده می شود که تعداد موها بعد از جلسه اولیه 10 تا 25 درصد کاهش می یابد. میزان کاهش از آن پس نیز متفاوت خواهد بود.

علاوه بر این، برای بهترین نتیجه، به احتمال زیاد به جلسات گاه به گاه نیاز خواهید داشت. این تمدید ها کمک می کند تا فولیکول های مو دوباره تولید نشود. بسته به نیازهای فردی، ممکن است یک یا دو بار در سال بعد از دور اول کامل لیزر، نیاز به انجام مجدد لیزر داشته باشید. جدول زمانی هر جلسه همانند لیزر درمانی اولیه است.

به طور کلی، زمان بندی بستگی به منطقه درمان دارد. اگرچه لیزر موهای زائد دقیقاً دائمی نیست، اما هنوز هم یکی از بهترین گزینه ها برای کند کردن رشد مو در مدت زمان طولانی است. سایر گزینه های بلند مدت از بین بردن موهای زائد که می توانید با متخصص پوست درباره آن ها صحبت کنید، شامل الکترولیز و اپیلاتورهای سوزنی است. اگر نمی خواهید برای این کار هزینه های زیادی بپردازید روش های خانگی نیز وجود دارد. روش هایی از درمان های لیزر مو برای استفاده در منزل در بازار موجود است، اما ایمنی و کارآیی آنها مشخص نیست.

چگونه لیزر موهای زائد می تواند به ورزشکاران کمک کند؟

بدنسازان، دوچرخه سواران، شناگرها و بسیاری درگر از ورزشکاران برای انجام عمل لیزر برای رفع موهای بدنشان اقدام می کنند. لیزر موهای زائد در ورزشکاران باعث می شود ورزشکار برای نظافت خود مجبور به صرف زمان زیادی نباشد و نیازی به تراشیدن و آماده کردن بدن قبل از مسابقه نیست.

لیزر موهای زائد

چرا مردان از روش لیزر موهای زائد استفاده می کنند؟

زیبایی

لیزر موهای زائد برای مردانی که از داشتن موهای زائد در پشت، سینه، شکم یا تمام نقاطشان ناراحت هستند، جذاب است. این کمک می کند تا مردان احساس اطمینان بیشتری نسبت به پوست خود داشته باشند.

بهداشت

داشتن موهای زیاد در بدن به این معنی نیست که شما بهداشت کمتری دارید. برخی ممکن است این کار را برای کاهش شلوغی و هرگونه خارش که در ماه های تابستان با مو تقویت می شود انجام دهند.

مواردی که باید در مورد روش لیزر موهای زائد بدانیم

تراشیدن

باید قبل از لیزر، مناطقی را که تحت لیزر قرار می گیرند اصلاح کرد. اگر این کار را نکنید، تکنسین یا متخصص پوست، منطقه را برای شما اصلاح می کند.

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید

دلیل این که مردم اغلب در زمستان لیزر موهای زائد را انجام می دهند این است که نمی خواهند تا سه هفته قبل از انجام عمل لیزر در معرض نور خورشید قرار بگیرند.

در مورد تعیین لیزر مناسب برای موهای خود با پزشک صحبت کنید

برخی لیزرها برای پوست های روشن و برخی دیگر برای پوست های تیره مناسب تر هستند. بهترین نتیجه را افرادی می گیرند که پوست نرم و فولیکول های موی تیره داشته باشد. افرادی که موهای قرمز، خیلی بلوند و سفید دارند، نتیجه ای از لیزر موهای زائد نمی بینند و تحت درمان قرار نمی گیرند.

انجام لیزر موهای زائد بسیار سریع است

انجام لیزر در قفسه سینه 15 تا 20 دقیقه طول خواهد کشید، در حالی که کمر حدود 30 دقیقه طول می کشد. تکنسین شما برای اطمینان از درمان کل منطقه، را مشخص می کند، سپس برای کاهش قرمزی و التهاب، از کرم آرامبخش یا آلوئه استفاده می کند.

از چه عوارض جانبی باید آگاه باشم؟

برای جلوگیری از آسیب دیدگی به شما توصیه می شود در طول درمان از عینک استفاده کنید. شما همچنین در طول درمان، به خصوص چند جلسه اول، درد کمی را تجربه خواهید کرد. این امر عمدتاً ناشی از عدم از بین بردن تمام موهای ناحیه است که باید قبل از عمل درمان شوند. موها هنگام تراشیدن از بین می روند انرژی لیزر را جذب می کنند و سطح پوست را گرم می کنند.

بعد از درمان با لیزر، پوست شما 15 تا 30 دقیقه احساس گرما خواهد کرد. تا 24 ساعت ممکن است قرمزی و تورم وجود داشته باشد. عوارض جانبی جدی تر شامل تاول ها، رنگدانه های پوستی بیش از حد یا خیلی کم یا زخم های دائمی است. این موارد معمولاً در افرادی که قبل از لیزر در معرض نور آفتاب بوده اند اتفاق می افتد. از طرف دیگر، این عوارض جانبی ممکن است هنگامی ایجاد شود که بیماران از داروهایی استفاده کنند که بر واکنش پوست آنها به نور خورشید تأثیر بگذارد.

آیا نوع لیزر مهم است؟

نوع لیزر نه تنها بر چگونگی عملکرد آن، بلکه بر احتمال بروز عوارض جانبی نیز تأثیر می گذارد. لیزرهای مناسب برای برداشتن مو شامل: لیزرهای یاقوتی با پالس طولانی، لیزرهای الکساندریت پالس طولانی، لیزرهای دیود پالس طولانی و لیزر Nd: YAG با پالس بلند است. دستگاه های نور پالس شدید (IPL) دستگاه لیزر نیستند بلکه لام پهای فلش داری هستند که بطور همزمان چندین موج از نور را ساطع می کنند. آن ها کمتر شبیه لیزرها عمل می کنند اما با این وجود موها را به طور دائمی از بین می برند.

لیزر موهای زائد

برای به حداقل رساندن خطر آسیب به سلول های تولیدکننده ملانین در سطح پوست، انتخاب لیزر و نحوه استفاده از آن با نوع پوست شما باید مطابقت داشته باشد. افراد دارای پوست طبیعی و دارای موهای تیره می توانند از یک دستگاه IPL، یک لیزر الکساندریت یا یک لیزر دیود استفاده کنند. افرادی که پوست تیره دارند و موهای تیره دارند می توانند از لیزر Nd: YAG یا دیود استفاده کنند.

افرادی که موهای بلوند یا قرمز دارند می توانند از لیزر دیود استفاده کنند. برای کنترل انتشار گرما و آسیب بافت های ناخواسته، از پالس های لیزر کوتاه استفاده می شود. انرژی لیزر نیز تنظیم شده است: باید به اندازه کافی زیاد باشد تا به سلول های هدف آسیب برساند اما آنقدر زیاد نباشد که باعث ناراحتی یا سوختگی شود.


بیشتر بخوانید: هیرسوتیسم به چه نوع بیماری گفته میشود؟


چه زمانی پزشک معالج خود را ملاقات کنید

همه موهای زاید باعث نگرانی نیست. اما هیرسوتیسم شدید (رشد بیش از حد موهای تیره و درشت بر قسمت هایی از بدن که معمولاً در آن رشد نمی کند) یا هایپرتریکوز (رشد بیش از حد مو برای سن، جنس یا نژاد) می تواند سرنخ بیماری باشد. هیرسوتیسم، به ویژه هنگامی که با علائمی از جمله دوره های نامنظم یا آکنه همراه باشد، می تواند ناشی از هورمون های اضافی آندروژن باشد. پزشک عمومی می تواند این موارد را بررسی کند.