ترک های پوستی رگه هایی باریک، بلند و راه راه هستند که بروی سطح پوست وجود دارند. این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که پوست به صورت ناگهانی کشیده شود و بسیار شایع است. ترک پوستی می تواند در هر فرد اتفاق بیفتد اما بیشتر در زنان و مردان مشاهده شده است. ترک های پوستی معمولا در نقاط خاصی از بدن ایجاد می شوند از جمله شکم، ران ها، باسن، سینه ها، بالای بازو و پایین کمر. این نوع از اسکار زمانی اتفاق می افتد که پوست بعد از کشیده شدن در یک دوره زمانی دیگر نتواند به حالت اولیه خود باز گردد از جمله بارداری، افزایش وزن، کاهش وزن یا بلوغ. بیش از 50 درصد از زنان ترک پوست را در دوران بارداری تجربه می کنند. در ادامه این مقاله ار بخش زیبایی, پوست و موی دکتر سلام به توضیج کامل درباره درمان ترک های پوستی ناشی از بارداری و چاقی پرداخته و با آن آشنا می شویم.

بازسازی صورت

حقایقی در مورد ترک های پوستی

  • ترک های پوستی بلند، باریک یا راه راه هستند و زمانی ایجاد می شود که پوست بسیار کشیده شود.
  • بارداری، بلوغ و افزایش وزن سریع موجب می شود ایجاد ترک پوستی می گردند.
  • شواهد پزشکی کمی در تایید درمان ترک های پوست به صورت موثر ثبت شده است.
  • ترک های پوستی معمولا با گذر زمان بدون نیاز به درمان خاصی از بین خواهد رفت و نیاز به درمان های زیاد و طولانی مدت نخواهد داشت.

ترک های پوستی چگونه اند؟

ترک های پوستی اسکار یا زخم های بد شکل پوستی هستند که به نام های استریا، استریا دیستنس، استریا اتروفیسنس و استریا گراویداروم شناخته می شود.

بیشترین نواحی از بدن که تحت تاثیر ترک پوستی قرار دارند عبارتند از:

  • شکم
  • سینه ها
  • باسن
  • ران ها
  • پهلو

ترک پوستی به خطرناک نیست اما می تواند موجب اختلالات اضطرابی گردد. برای برخی از افراد ترک پوستی یک نگرانی زیبایی بسیار مهم است که می تواند زندگی هر روزه آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

عوامل ایجاد کننده ترک های پوستی

ترک های پوستی نتیجه کشیده شدن پوست و افزایش کورتیزون در بدن شما است. کورتیزون هورمونی است که به صورت طبیعی توسط غده آدرنال در بدن ترشح می شود. با این وجود، بالا بودن سطح این هورمون در بدن موجب می شود که پوست خاصیت کشسانی خود را از دست بدهد.

ایجاد ترک های پوستی در شرایط زیر متداول خواهد بود:

حین دوران بارداری

اکثر خانم ها ترک های پوستی را حین دوران بارداری تجربه خواهند کرد. با بزرگ شدن شکم و نیاز به محیط برای رشد جنین پوست شکم کشیده خواهد شد و با تکرار شدن این روند در طول نه ماه بارداری پوست دچار ترک می شود.

افزایش و کاهش وزن سریع

ترک های پوستی گاهی به دلیل افزایش و کاهش وزن سریع ایجاد می شوند. جوانان ممکن است ترک های پوستی را بعد از رشد ناگهانی دوران بلوغ بر روی پوست خود مشاهده کنند.

کرم ها، لوسیون ها و قرص های کورتیکواستروئید

با کاهش قابلیت کشیدگی پوست می توانند موجب ترک پوستی شوند.

سندروم کوشینگ، سندروم مارفان، سندروم اهلرز و دیگر بیماری های غدد

با افزایش سطح هورمون کورتیزون می توانند موجب کشیدگی و ایجاد ترک پوست گردند.

چه افرادی بیشتر مستعد ترک های پوستی هستند؟

افرادی که در زیر به آن ها اشاره می شود بیشتر در معرض کشیدگی پوست قرار می گیرند:

  • زنان
  • افراد سفید پوست
  • داشتن سابقه خانوادگی ترک پوستی
  • باردار بودن
  • سابقه بارداری دو قلو یا بچه های درشت
  • افزایش وزن
  • کاهش یا افزایش وزن شدید
  • استفاده از داروهای کورتیکواستروئید

ترک های پوستی


بیشتر بخوانید: عوارض جانبی و خطر داروهای کورتیکواستروئیدی


آیا ترک های پوستی بارداری متفاوت است؟

ترک های پوستی، خطوطی است که بر روی شکم ایجاد می شود همانند دیگر نقاط بدن و یک نگرانی پوستی در دوران بارداری محسوب می شود. در حالی که این ترک های پوستی برای مادر و جنین هیچ خطری ندارند، اما اگر مادر شروع به خاراندن ترک ها کند علاوه بر مشکل زیبایی که ایجاد می کند می تواند باعث ایجاد پرشانی و ناراحتی او شود.

مراحل ایجاد ترک های پوستی در بارداری

مرحله اول

ترک  های پوستی اولیه به رنگ صورتی ظاهر خواهند شد و ممکن است که فرد احساس خارش کند. پوست نزدیک به ترک ها به صورت ناگهانی ممکن است نازک و صاف به نظر برسند.

مرحله دوم

به تدریج ترک های پوستی شروع به بلندتر و عریض تر شدن می کنند و به رنگ قرمز یا بنفش در خواهند آمد.

مرحله سوم

زمانی که ترک های پوستی بزرگ شدند رنگ قرمز یا صورتی خود را از دست خواهند داد. در ماه های بعد از بارداری این ترک ها شروع به محو شدن می کنند و بی رنگ یا نقره ای خواهند شد. ترک ها ممکن است به شکل های نامنظم و با طول و عرض های مختلفی ایجاد شوند.

بعد از تولد نوزاد موارد بسیار تغییر خواهد کرد. برنامه زندگی، زمان خواب، احساس آزادی و همه چیز جدید خواهد شد. همزمان با تغییر برنامه زندگی، تغییرات فیزیکی زیادی در خود مشاهده خواهید کرد. یکی از آن ها ایجاد ترک های پوستی است. برای بسیاری از زنان، ترک های پوستی به همان اندازه مراقبت از نوزاد و پوشک عوض کردن سخت می باشد.

یک خانم 38 ساله اهل سن فراسیسکو می گوید” در دوران بارداری بر روی شکم من ترک های پوستی زیادی ایجاد شد که بسیار خارش داشتند و من به آن ها بیشتر از بزرگ شدن جنین توجه می کردم. آن ها حتی در سه ماهه دوم بارداری شدید تر شدند.”

ساختمان ترک های پوستی چگونه است؟

ترک پوستی زمانی ایجاد می شود که جنین سریع تر از حد نرمال شروع به رشد کند و شکم نتواند خود به سرعت آن تغییر دهد. این اتفاق موجب می شود که فیبروز های زیر سطح پوست شکسته شوند، در نتیجه ترک پوستی ایجاد خواهد شد. طبق گفته متخصص زنان و باداری، یک خانم باردار 30 پوند در 9 ماه بارداری وزن اضافه خواهد کرد.

این رشد بسیار شدید ایجاد ترک خواهد کرد به ویژه در ناحیه شکم و سینه ها. دو ناحیه ای که بسیار در دوران بارداری رشد خواهند کرد. ترک های پوستی معمولا در ران ها، باسن، بالای بازوها ایجاد خواهند شد. این ترک های پوستی معمولا موجب ایجاد رنگ قرمز یا بنفش بر روی پوست می کنند. اما بعد از باداری رنگ  آن ها به سفید یا خاکستری تبدیل خواهد شد.

متخصصان بیان می کنند که زنانی که دارای وزن متناسبی هستند باید در دوران بارداری بین 25 تا 35 پوند وزن اضافه کنند. این ایده بدی نیست که سعی کنید در این بازه وزنی خود را نگه دارید اما باید این افزایش وزن به صورت آهسته و پیوسته اتفاق بیفتد. به عبارت دیگر، وقتی ترک های پوستی ایجاد می شود، سرعت افزایش وزن به همان اندازه که میزان اضافه وزن مورد توجه است مهم می باشد.

چه کسی دچار ترک های پوستی خواهد شد؟

اگر بر روی پوست شما نیز ترک پوستی ایجاد شده است، تنها نیستید. طبق آمار آکادمی پوست امریکا، نزدیک به 90 درصد از زنان ممکن است که این ترک های پوستی را بعد از 6 یا 7 ماهگی بارداری تجربه کنند. اگر مادر شما در دوران بارداری ترک پوستی داشته است، از آن جایی که ژنتیک نقش مهمی را بازی می کند، شانس ایجاد ترک پوستی در شما نیز زیاد خواهد بود. اگر دارای چهره ای روشن هستید، ترک های پوستی شما به رنگ صورتی خواهد بود. زنانی که دارای پوست تیره تری هستند ترک های پوستی آن ها به رنگ روشن تری نسبت به پوستشان خواهد بود.

آیا جلوگیری از ایجاد ترک های پوستی امکان پذیر است؟

متاسفانه، هیچ  راهی برای جلوگیری از ایجاد ترک پوستی وجود ندارد. هیچ کرمی، لوسیونی یا مامی برای جلوگیری از ایجاد ترک وجود ندارد. اگر محصولی با نوشتن جمله ای بر روی برچسب آن این ادعا را کرده باشد دروغی بیش نیست. یک پیشنهاد خوب این است که پوست خود را با کرم یا لوسیون هیدارته نگه دارید. به ویژه اگر این کار باعث می شود که احساس بهتری در پوست خود داشته باشید، نرم تر و لطیف تر به نظر برسد و به از بین رفتن خارش که با بزرگ تر شدن شکم افزایش می یابد کمک می کند. برای کمک به هیدراته ماندن بدن آب زیادی بنوشید.

ترک های پوستی

 بر روی رفع ترک پوستی تمرکز کنید

در حالی که برخی از ترک های پوستی محو می شوند یا به رنگ نقره ای در می آیند دیگر ترک ها تیره باقی خواهند ماند و بیشتر به چشم خواهند آمد. بهترین زمان برای درمان ترک ها، زمانی است که به رنگ قرمز هستند. ژل های تهیه شده از ترکیب عصاره پیاز و هیالورونیک اسید ممکن است کمک کننده باشد. در یک مطالعه، افرادی که از ژل استفاده کرده بودند گزارش دادند که ترک های آن2ها بعد از 12 هفته استفاده روزانه از ژل از بین رفته است.

دیگر گزینه استفاده از ریتنوئید می باشد که متخصص پوست می تواند برای شما تجویز کند. استفاده از ریتنوئید می تواند به گردش سریع سلول ها و رشد آن ها کمک کند همچنین با پوسته پوسته کردن پوست، آن را سالم تر خواهد کرد. البته اگر باردار یا شیرده هستید نباید از رتینوئید استفاده کنید. دیگر راه های درمانی که در مطب های پزشکی و زیبایی استفاده می شوند شامل لیزر می باشند که با گرما دادن به پوست ترک آن را برطرف می سازند.

این کار موجب بهبود رشد کلاژن و گشاد شدن رگ های خونی رقیق شده می شود. ممکن است به چند جلسه لیزر درمانی برای دیدن نتایج مورد نظر نیاز باشد. فرایند های ملایم تر از جمله درمابراژن می توانند به بهبود و بازسازی پوست کمک کنند. اما تغییر زیادی ایجاد نخواهند کرد. برخی از زنان با به دنیا آمدن نوزاد سعی می کنند پوست جدید خود بپذیرند. مطمئن باشید که هیچ روش جادویی برای جلوگیری از این اتفاق وجود ندارد، برخی از مادران تصمیم گرفته اند که این ترک های پوستی خود را به عنوان جزئی از مادر بودن بپذیرند.

ترک های پوستی

درمان های خانگی ترک های پوستی

ویتامین ای

ویتامین ای به عنوان یک رتینوئید محسوب می شود. رتینوئید موجب نرم تر و جوان تر شدن پوست خواهد شد. از این ماده در بسیاری از لوازم آرایشی استفاده می شود. استفاده موضعی از ویتامین ای یا ویتامین های خوراکی آن می تواند به سلامت پوست و ظاهر فرد کمک کند. رژیم غذایی غنی از مواد اصلی مانند هویج، سیب زمینی شیرین ممکن است به شما در افزایش سطح ویتامین ای بدن نیز کمک کنند. در مطالعه ای دیگر که در سال 1996 انجام شد محققان دریافتند که رتینوئیدها می تواند به ترک های پوستی کمک کنند. تحقیقات بیشتری هنوز نیاز است تاثیر آن بر ترک های پوستی را آشکار کنند.

شکر

برخی از افراد از شکر به عنوان یک روش خانگی میکرودرم ابریوژن استفاده می کنند. میکرودرم ابریوژن یک روشی است که توسط متخصص پوست انجام می شود و تاثیر اندکی در از بین بردن ترک های پوستی دارد. بنابراین این روش خانگی به نظر خوب خواهد بود.استفاده از اسکراب های حاوی شکر بر روی پوست می تواند آن ناحیه را بهبود ببخشد.

برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  • یک فنجان شکر را با یک چهارم نرم کننده مانند روغن بادام یا روغن نارگیل ترکیب کنید.
  • قبل از مخلوط کردن می توانید کمی شن مرطوب ساحل را به آن اضافه کنید.
  • مقداری آب لیمو به آن بیافزایید.
  • این اسکراب را بر روی ناحیه ای از بدن که ترک پوستی ایجاد شده است بمالید.
  • این کار را چند بار در هفته زمانی که در حمام هستید انجام دهید.
  • مطمئن شوید که اسکراب بین 8 تا 10 دقیقه بر روی پوستتان مانده است.

آلوورا

در حالی که شواهد پزشکی کمی در مورد تاثیر آلوورا بر روی رفع ترک های پوستی گزارش شده است، اما یک روش طبیعی برای نرم کردن پوست است. این ویژگی آن را به یک ماده خانگی برای درمان ترک های پوستی تبدیل کرده است. می توایند آلوورا را بر روی نواحی که ترک ایجاد شده است به صورت روزانه بمالید این کار را بعد از حمام انجام دهید.


بیشتر بخوانید: اطلاعات کامل درباره معجزه گیاه آلوورا


هیالورونیک اسید

کلاژن نوعی پروتئین موجود در پوست می باشد که به آن اجازه می دهد دارای شکل و ظاهر سالمی باشد. با افزایش سن، کلاژن موجود در صورت و بدن کاهش می یابد. هیالورونیک اسید یک منبع خوب تولید کلاژن می باشد. هیالورونیک اسید را می توان با مصرف کپسول یا عصاره آن تامین کرد.

روغن نارگیل

زمانی که ترک های پوستی بر روی پوست ایجاد می شوند، روغن نارگیل ممکن است به درمان سریع آن ها کمک کند. محققان خواص درمانی روغن نارگیل را مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند که تاثیر زیادی بر درمان زخم ها و مشکلات پوستی دارد. از روغن نارگیل خالص برای از بین بردن ترک های پوستی به صورت روزانه استفاده کنید. روغن نارگیل قرمزی ترک های پوستی را از بین می برد. اگر نسبت به این روغن آلرژی نداشته باشید، استفاده از آن بی خطر است.

دیگر درمان ها

لیزر درمانی، نیدلینگ و میکرودرما آبریژن سه روش درمانی کیلنیکی برای از بین بردن ترک های پوستی می باشد. میکرودرما آبریژن به روشی پوست را تحت درمان قرار می دهد که روش های خانگی قادر به انجام آن نیستند. تحقیقات نشان داده اند که میکرودرما آبریژن ظاهر ترک های پوستی را بهبود می بخشد.

نیدلینگ یک روش جدید درمانی است که کلاژن را به لایه بالایی پوست بیمار تزریق می کنند. ممکن است که این روش موثر باشد. بیشتر این روش های درمانی شامل بیمه نمی شوند و ممکن است که گران باشند. تنها یک متخصص پوست می تواند به بگوید که می توانید این روش ها را انجام دهید یا نه.

ترک های پوستی

7 توصیه برای جلوگیری از ایجاد ترک های پوستی

وزن خود را کنترل کنید

یکی از بهترین روش هایی که می تواند از ایجاد ترک پوستی جلوگیری کند کنترل وزن می باشد، چه باردار باشید چه نه. وزن خود را در حد نرمال و استاندارد نگه دارید. ترک پوستی زمانی اتفاق می افتد که پوست به دلیل افزایش وزن به سرعت کشیده می شود. شما ممکن است که ترک های پوستی را بعد از کاهش وزن سریع نیز بر روی پوست خود مشاهده کنید. برخی از افراد ترک پوستی را حین رشد سریع و ناگهانی تجربه می کنند مانند دوران بلوغ.

دسته ای دیگر از افراد مانند کسانی که بر روی پرورش اندام کار می کنند این ترک های پوستی را بعد از اضافه  وزن و تمرین کردن در باشگاه و مصرف مکمل های استروئیدی مشاهده می کنند. کار بر روی این که وزن خود را به خوبی کنترل و از تغییرات ناگهانی جلوگیری کنید یک گزینه عالی برای جلوگیری از ایجاد ترک می باشد. غذاهای سالم را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا وزن خود را بهتر مدیریت کنید. اگر به طور سریع وزن کم یا زیاد می کنید، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.

هیدراته بمانید

نوشیدن آب به میزان کافی به هیدراته و نرم ماندن پوست کمک خواهد کرد. پوست های نرم نسبت به پوست های خشک کمتر دچار ترک پوستی خواهند شد. موسسه دارو پیشنهاد کرده است که مردان به صورت روزانه 104 اونس و زنان 72 اونس آب بنوشند. نوشیدنی های کافئین دار، مانند قهوه ممکن است که شانس ایجاد ترک پوستی را افزایش دهد. اگر قهوه می نوشید مطمئن شوید که تعادل را در نوشیدن رعایت می کنید و میزان کافی از دیگر نوشیدنی ها مانند آب، چای گیاهی و دیگر نوشیدنی های بدون کافئین نیز مصرف می کنید.

رژیم غذایی غنی از مواد مغذی داشته باشید

درصورتی که کمبود مواد مغذی وجود داشته باشد در ناحیه خاصی از بدن ترک های پوستی ایجاد خواهد شد. خوردن غذایی که به سلامت پوست کمک می کند بسیار قابل توجه است.

مطمئن شوید که رژیم غذایی شما سرشار از مواد زیر است:

یک راه برای این که مطمئن شوید تمام مواد مغذی را دریافت می کنید این است که از غذاهای غیر فرآوری شده با رنگ های مختلف استفاده نکنید. به عنوان مثال برای صبحانه تخم مرغ، نان تست با گندم کامل، از توت ها برای رنگ دادن به غذای خود استفاده کنید.

ویتامین سی را در رژیم غذایی خود قرار دهید

کلاژن نقش مهمی در قوی و کشسان نگه داشتن پوست بازی می کند. کلاژن به کاهش خطوط چهره کمک می کند اما ممکن است که برای جلوگیری از ترک پوستی مهم باشد. ویتامین سی یک ماده مغذی مهم برای توسعه کلاژن می باشد. ویتامین سی را می توان در انواع میوه و سبزی جات پیدا کرد. مرکبات، از جمله پرتقال و لیمو نیز منابع خوبی برای تامین ویتامین سی مورد نیاز می باشند.

مصرف مقداری ویتامین دی

یک تحقیق متوجه ارتباط کم بین ویتامین دی ایجاد ترک پوستی شد. تحقیقات بیشتری نیاز است اما نتیاج پیشنهاد می کنند که نگه داشتن سطح ویتامین دی در سطح نرمال ممکن است به کاهش ریسک ایجاد ترک پوستی کمک کند. بهترین راه تامین ویتامین دی قرار گرفتن در معرض نور خورشید می باشد. این ویتامین به صورت رایج در نان، سریال، محصولات لبنی مانند ماست یا شیر وجود دارد.

غذاهای غنی از زینک مصرف کنید

زینک یک ماده مغذی برای سلامت پوست است. به کاهش التهاب کمک می کند و نقش مهمی در فرایند بهبود زخم ها بازی می کند. نتایج بسیار کمی درمورد ارتباط بین زینک و کاهش ترک پوستی وجود دارد، اما مصرف غذاهای غنی از زینک در رژیم غذایی از جمله ماهی، آجیل می توانند به سلامت پوست کمک کنند.

ترک های پوستی

به محض آشکار شدن ترک های پوستی آن را درمان کنید

اگر نمی توانید به طور کامل از ایجاد ترک پوستی جلوگیری کنید، می توانید بر روی کمتر دیده شدن آن ها تمرکز کنید بنابراین زیاد به چشم نخواهند آمد. یک قرار ملاقات با پزشک خود یا یک متخصص پوست تدارک ببینید و در مورد درمان ترک های پوستی تازه با او مشورت کنید. پزشک متوجه خواهد شد که عامل ایجاد کننده ترک پوستی چیست و ممکن است که راه درمانی را پیشنهاد کنند که بر روی شما تاثیر گذار باشد.

عامل های ایجاد کننده ترک های پوستی

برخی از افراد بسیار در معرض ترک پوستی هستند.

عوامل خطرزا عبارتند از:

  • زنان
  • افرادی که دارای سابقه خانوادگی در ایجاد ترک پوستی هستند.
  • اضافه وزن داشتن
  • باردار بودن
  • افزایش یا کاهش وزن سریع
  • استفاده از کورتیکواستروئیدها
  • بزرگ کردن سینه ها
  • داشتن برخی از اختلالات ژنتیکی مانند سندروم کوشینگ، یا سندروم مارفان

ترک های پوستی در بارداری

بارداری یکی از متداول ترین زمان هاست که خانم ها ترک های پوستی را تجربه می کنند. در حقیقت، تخمین زده شده است که بین 50 تا 90 درصد زنان باردار شاهد ترک های پوستی قبل از زایمان در خود خواهند بود. بنابراین، آیا ترک پوستی دوران بارداری متفاوت از دیگر ترک های پوستی است؟ شاید.

برخی از متخصصان بر این باورند که هورمون های دوران بارداری ممکن است که فرد را مستعد ایجاد ترک های پوستی کند. هورمون هایی که آب زیادی زیر پوست جمع می کنند و این کار ایجاد ترک  پوستی را راحت تر خواهد کرد. این نظر ناشی از چند بحث بین متخصصان به وجود آمد. صرف نظر از این که تعداد زیادی از خانم ها ترک های پوستی را در ماه های 6 یا 7 بارداری خود تجربه می کنند.

در تحقیقات اخیری که در موسسه بارداری و تولد نوزاد ثبت شده است، 78 درصد از افراد از محصولاتی برای جلوگیری از ترک پوستی استفاده می کنند. یک سوم از این زنان، می گویند که از دو یا سه محصول حاوی روغن طبیعی به صورت مداوم استفاده کرده اند. اما 58.5 درصد از زنانی که از این روغن ها استفاده کردند باز هم دچار ترک پوستی شدند.

آن ها می گویند بهترین راه برای زنان باردار که از ایجاد ترک پوستی جلوگیری کنند این است که وزن خود را آهسته و پیوسته افزایش دهند. می توانید با متخصص خود صحبت کنید تا رژیم غذایی و ورزش مناسب برای شما برنامه ریزی کند تا از اضافه وزن زیاد جلوگیری شود در حالی که مواد غذایی مغذی برای رشد شما و جنین به بدن برسد. اگر در حین بارداری ترک پوستی ایجاد شد، باید خوشحال باشید که این ترک های پوستی از بین خواهند رفت. با گذر زمان این ترک های قرمز و صورتی بی رنگ یا به رمگ نقره ای در خواهند آمد.

درمان ترک های پوستی

جلوگیری از ایجاد ترک پوستی ممکن است که سخت باشد اما درمان های زیادی برای کاهش دیده شدن آن ها وجود دارد.

کرم های رتینوئید

کرم های رتینوئید نوعی از داروهای موضعی حاوی ویتامین ای می باشد. ظاهر پوست شما ممکن است بعد از استفاده از این کرم ها بهتر به نظر بیاید به ویژه اگر ترک های شما تازه هستند و این کرم ها به تولید دوباره کلاژن در پوست کمک خواهد کرد. اگر باردار یا شیرده هستید ابتدا با پزشک خود در مورد درمان ها صحبت کنید زیرا بسیاری از متخصصان بر این باورند که استفاده از رتینوئیدها برای زنان باردار یا شیرده مناسب نمی باشد زیرا نرخ مفید بودن آن ها قابل پرسش است.

لیزر درمانی

لیزر درمانی یک روش دیگر برای کاهش ترک های پوستی می باشد. لیزر می تواند به تولید کلاژن یا خاصیت کشسانی در پوست برای رشد آن کمک کند. لیزر درمانی دارای انواع مختلفی می باشد و پزشک تان می تواند به شما در انتخاب نوع آن کمک کند.

گلیکولیک اسید

کرم های گلیکولیک اسید و قرص های شیمیایی دیگر روش های درمانی برای ترک پوستی به شمار می روند. بسیاری از این درمان ها بسیار گران هستند و ممکن است که بیمه به آن ها تعلق نگیرد. آ ن ها کمک می کنند که ترک های پوستی کمتر دیده شوند اما از ایجاد ترک های جدید نمی توانند جلوگیری کنند.

ترک های پوستی؛ امکان پذیر اما غیر قابل پیش گیری

ترک های پوستی با گذر زمان کم کم محو می شوند و کمتر به چشم می آیند. جلوگیری از آن ها سخت می باشد و هیچ روش معجزه آوری برای جلوگیری از آن وجود ندارد. بسیاری از کرم ها، روغن ها و دیگر مراقبت های شخصی اظهار کرده اند که می تواند از ایجاد ترک پوستی جلوگیری کنند اما این ها همه ادعایی بیش نیست. این روش ها کمک کننده نخواهند بود اما ضرری به فرد نخواهند رساند.

ترک های پوستی

وزن خود را چک کنید، هیدراته بمانید و در رژیم غذایی خود از غذاهای سالم استفاده کنید و به محض ظاهر شدن ترک های پوستی به درمان آن ها بپردازید. اگر ترک پوستی ایجاد شد و در حال گسترش در سطح وسیعی از پوستتان شد حتما با پزشک خود تماس برقرار کنید. پزشک ممکن است در تشخیص عامل ایجاد کننده آن به شما کمک کند و روش درمانی مناسب به شما پیشنهاد دهد.

ترک پوستی در اثر افزایش وزن و تغییرات هورمونی ایجاد می شود. بارداری یکی از زمان های ایجاد ترک پوستی می باشد. شکم، باسن، ران ها و سینه متداول ترین نقاطی هستند که ترک پوستی در آن ها اتفاق می افتد. علی رغم این که پوست ما دارای خاصیت کشسانی است وقتی که افزایش وزن سریع رخ دهد، فیبرهای کشسان و کلاژن زیر پوست می شکنند.

این اتفاق در نه ماه بارداری به دلیل وجود هورمون های خاصی رخ خواهد داد ( کورتیزول و استروژن تاثیرگذاری فیبروالاسیک را کاهش می دهند. فیبرو الاستیک سلول هایی هستند که کلاژن و الاستین تولید می کنند و در تقویت و حمایت از پوست بسیار مهم هستند). به صورت خلاصه، اگر مراقب نباشید ممکن است که ببینید ترک های ایجاد شده است که ابتدا صورتی و کمی متورم هستند  در انتها به رنگ سفید در آمده اند. اما این کار اجتناب تاپذیر نخواهد بود.

درست ترین راه برای جلوگیری از ترک های پوستی

درمان زود هنگام و متداوم

درمان زود هنگام و متداوم دو کلمه کلیدی برای جلوگیری از ایجاد ترک پوستی می باشد. رهایی از این ترک ها به صورت کامل کار مشکلی است. بنابراین، بدون این که خود را درگیر کامل این ترک های پوستی کنید، تنها از خوراکی هایی که باعث افزایش وزن ناگهانی شما می شوند دوری کنید و از همان ماه اول هر روز زمانی را به مراقبت از پوست خود اختصاص دهید.

هیدراتاسیون لایه برداری

حالت کشسانی پوست خود را افزایش دهید. بنابراین، بعد از حمام، بسیار مهم است که تمام پوست خود را با مرطوب کننده چرب کنید. این کار به بهبود سلامت پوست کمک خواهد کرد. یک بار در هفته از لایه برداری که مناسب پوست های حساس می باشد استفاده کنید. عناصر فعال لایه بردار با از بین بردن سلول های مرده پوست به بهبود پوست کمک خواهد و نوزادی با پوست مرطوب متولد خواهید کرد.

ماساژ

برای مقابله با ظاهر شدن ترک های پوستی، بسیار مهم است خاصیت احیاکنندگی آن را تحریک کنیم. این کار با استفاده از کرم های مخصوص بارداری امکان پذیر است. دارای عناصر 100 درصد طبیعی است که به صورت فوری به حمایت از فیبر های پوستی خواهند پرداخت. به جای ماساژ های تند و با سرعت کمی وقت بگذارید و پوست خود را به آرامی با استفاده از حرکت های چرخشی ماساژ دهید.

ترک های پوستی


بیشتر بخوانید: ویتامین های معجزه کننده برای زیبایی پوست


مراحل زیر را دنبال کنید

بعد از بارداری ترک های پوستی ممکن است که باز هم ایجاد شوند، همانند دیگر اسکارهای بارداری ممکن است که محو شوند اما راهکارهایی برای این که مطمئن شوید تمام آن ها از بین خواهند رفت وجود دارد: درمان فوق العاده هدفمند با کمک مواد طبیعی مانند ویتامین ها و عناصر کمیاب باید صورت بگیرد. این مواد حاوی تمام مواد ضروری است که شما به آن نیاز دارید تا ترک های پوستی خود را از بین ببرید. از این مواد مغذی دو بار در هفته استفاده کنید و ترجیحا از ماساژ با حرکت چرخشی استفاده کنید.

در صورت لزوم از روشی استفاده کنید که تمام ترک ها را به یک باره از بین ببرد از جمله درمان هایی که می توانید استفاده کنید میکرودرما آبروژن (یک لایه جدید پوستی ایجاد خواهد کرد) یا لیزر درمانی ( کاهش اسکار). این روش ها بسیار خوب هستند اما به ندرت تمام ترک های پوستی را از بین خواهند برد.