آموزش طرز تهیه قابلی پلو غذای خوشمزه افغانستانی

منبع: روزگار

356

1398/10/9

18:31


غذای قابلی پلو (قابُلی پَلَو) یا کابلی پلو یکی از غذاهای معروف کشور افغانستان است. کشورهای همسایه مانند ایران و ازبکستان هم این غذای خوشمزه را درست می‌کنند. این غذا یکی از غذاهای محلی مزار شریف است که با موادی مانند برنج باریک، گوشت گوسفند، هویج، کشمش، خلال پسته و بادام درست می‌شود.

اصالت این غذای خوشمزه به شمال کشور افغانستان بر می‌گردد و اگر شما به غذاهای شیرین علاقه دارید پس از خوردن این غذا لذت می‌برید. در این مطلب با طرز تهیه این غذای خوشمزه آشنا می‌شوید.

مواد لازم

سینه مرغ ۴ تیکه

برنج خیس کرده ۲ پیمانه

پیاز بزرگ ۲ عدد

سیر ۲ حبه

هویج ۲ عدد

کره ۵۰ گرم

زعفران ۲ قاشق غذاخوری

شکر ۱ قشاق غذاخوری

روغن به مقدار لازم

نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم

کشمش پلویی به مقدار لازم

 طرز تهیه

در ابتدا باید مرغ‌های تیکه تیکه شده را با کره سرخ کنیم.

دو عدد پیاز را رنده کنید و به صورت جدا با روغن سرخ طلایی می‌کنیم و شعله پیاز را خاموش می‌کنیم. ادویه که شامل زردچوبه، فلفل، دارچین و پودر هل است و سیر ریز شده و زعفران را اضافه می‌کنیم سپس مواد را به مرغ‌های سرخ شده اضافه کنید و با ۳ پیمانه آب اجازه می‌دهیم تا پخته شود.

پس از یک ساعت پخته شدن، در حدود ۱ پیمانه از خورشت مرغ خشک می‌شود، یک پیمانه دیگر از آب مرغ را با برنج خیس شده بدون نمک (بدون آب) می‌گذاریم پخته شود و دم بکشد. البته باید نمک برنج را در هنگام جوش چک کنید که اگرلازم بود نمک را اضافه کنید.

هویج را جدا با روغن مقداری طلایی می‌کنیم و ۱ قاشق غذاخوری شکر اضافه می‌کنیم و پس از اینکه مقداری طلایی شد، کشمش را اضافه می‌کنیم و یک دقیقه با هویج و روغن تفت می‌دهیم.

هنگامی که برنج پخته شد در آن موقع هویج و کشمش را اضافه می‌کنیم.

می‌توانید از خلال پسته و بادام برای تزیین این غذا استفاده کنید و در صورت دلخواه با هویج آن‌ها را تفت بدهید.

می‌توانید تکه‌های خورشت مرغ را جدا در کنار ظرف برنج قرار دهید و یا اینکه می‌توانید زیر برنج بگذارید و آب خورشت را در پیاله‌ای بگذارید.

به جای گوشت مرغ می‌توانید از گوشت گوساله و یا گوسفندی هم استفاده کنید.

امیدواریم از طعم این غذای خوشمزه لذت برده باشید.

نوش جان.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو