"گذشته" در لیست 40 فیلم برتر هزاره سوم قرار گرفت/ تحسین اصغر فرهادی توسط منتقد معروف

منبع: ایران آرت

92

1398/10/9

20:10


مایک لاسال منتقد مشهور آمریکایی نشریه سان فرانسیسکو کرونیکل که دو کتاب با موضوع "کد هیز" نیز تالیف کرده در آخرین هفته سال ۲۰۱۹ میلادی ۴۰ فیلم برتر هزاره سوم را انتخاب کرده است

ایران آرت، لاسال درباره کلیت این فهرست می گوید: ژانر علمی تخیلی حداقل در سطح گیشه ژانر مسلط بیست سال گذشته سینما بوده با این حال بهترین آثار سینمایی این قرن فیلم های با داستان های انسانی هستند و فیلم های علمی تخیلی در آن جایی ندارند.

فهرست لاسال شامل دو لیست بیست تایی است. یکی از فهرست ها به بیست فیلم برتر انگلیسی زبان قرن بیست ویکم اختصاص دارد که در آن فیلم های "ساعت بیست و پنجم" (۲۰۰۲) ساخته اسپایک لی در رتبه اول، "حرامزاده های لعنتی" (۲۰۰۹) ساخته تارانتینو در رتبه دوم و "دنیای جدید" (۲۰۰۵) ساخته ترنس مالیک در جایگاه سوم قرار دارند.

به گزارش برنا، فیلم های "پسر بچگی"، "مرد ایرلندی"، "لینکلن"، "آرتیست"، "گرگ وال استریت" و "روزی روزگاری در هالیوود" نیز به ترتیب در جایگاه های ۵، ۷، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ قرار گرفته اند.

لاسال در فهرست دوم خود بیست فیلم برتر غیرانگلیسی زبان قرن بیست و یکم را نیز انتخاب کرده است، این منتقد البته تاکید کرده فیلم های خارجی که در آمریکا به صورت محدود اکران شده اند را در نظر گرفته و آن دسته از فیلم هایی که در آمریکا اکران نشده اند را به حساب نیاورده است. در فهرست بیست فیلم برتر غیرانگلیسی زبان لاسال، نام فیلم "گذشته" (۲۰۱۳) ساخته اصغر فرهادی با بازی برنیس بژو، طاهر رحیم، علی مصفا و بابک کریمی در جایگاه یازدهم به چشم می خورد.

منتقد آمریکایی فیلم فرهادی را اثری ناتورالیستی درباره عشق، ازدواج و خیانت توصیف کرده است.

فیلم "آبی گرم ترین رنگ است" (۲۰۱۳) ساخته عبداللطیف کشیش در صدر فهرست فیلم های غیرانگلیسی زبان این منتقد آمریکایی جای گرفته است. فیلم های "زندگی دیگران" (۲۰۰۶) محصول کشور آلمان، "انتقام" (۲۰۰۸) محصول اتریش، "۴ ماه و ۳ هفته و ۲ روز" (۲۰۰۷) محصول رومانی و "ترومن" (۲۰۱۶) محصول اسپانیا نیز به ترتیب در جایگاه دوم تا پنجم فیلم های برتر غیرانگلیسی زبان قرن بیست و یکم قرار گرفته اند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو