شقاق سینه از پیشگیری تا درمان خانگی

شقاق سینه از پیشگیری تا درمان خانگی


منبع: نبض ما

232

1398/10/9

20:57


شقاق سینه به شکاف دردناکی گفته می‌شود که بر سطح پوست نوک سینه و‌ هاله اطراف آن ایجاد می‌شود. شقاق سینه در دوران بارداری و شیردهی بسیار معمول است. اما ورزشکاران زن یا مرد نیز به دلیل تماس و اصطکاک لباس با این نقطه ممکن است با این مشکل مواجه شوند.

افراد مبتلا باید با احتیاط به درمان خود بپردازند، زیرا توجه نکردن به این مشکل می‌تواند در این ناحیه عفونت ایجاد کند. درمان‌ های خانگی در بسیاری از موارد می‌توانند به کاهش درد کمک کنند. با این وجود در مواردی مراجعه به دکتر اهمیت زیادی دارد.

پیشگیری از شقاق سینه می‌تواند بهترین راه حل برای جلوگیری از مشکلات آینده باشد.

علائم شقاق سینه

با توجه به دلیل ایجاد شقاق سینه ،مشکل می‌تواند در یک یا هر دو سینه‌ ایجاد شود. علائم این مشکل می‌تواند برای افراد متفاوت باشد، اما نشانه مشترک همه مبتلایان ایجاد شکافی دردناک بر روی پوست نوک سینه یا اطراف آن است. این مشکل می‌تواند با علائم زیر همراه شود:

  • خشکی و پوسته شدن پوست
  • ایجاد شکاف بازی که ممکن است ترشح یا خونریزی کند
  • قرمز شدن
  • دردناک شدن
  • زبر و پوسته پوسته شدن
  • ایجاد زخم در ناحیه

دلایل ابتلا به شقاق سینه

دلایل مختلفی وجود دارند که می‌توانند به ایجاد شقاق سینه منجر شوند. مواردی نظیر شیردهی و بارداری، اصطکاک لباس در ورزشکاران، حساسیت به مواد شوینده و مواد مختلف می‌تواند باعث بوجود امدن شقاق سینه شود. در ادامه به شرح آن می پردازیم.

شقاق سینه در شیردهی و بارداری

شقاق سینه در شیردهی

  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث پر تر و بزرگ تر شدن سینه‌ ها می شود. از طرفی پر بودن اضافی سینه‌ ها می‌تواند موجب کشیدگی پوست و در نهایت تحریک نوک سینه و‌ هاله اطراف آن شود، این موضوع می‌تواند شقاق سینه را ایجاد کند.
  • زنانی که برای شیردهی با مشکل مواجه هستند ممکن است به این عارضه دچار شوند. اگر کودک به درستی به سینه نچسبد، ممکن است فشار بیش از حدی به پوست حساس نوک سینه و‌ هاله اطراف آن وارد کند. این موضوع می‌تواند پوست این قسمت‌ها را تحریک کند.
  • شقاق سینه می‌تواند ناشی از علائم عفونت قارچی باشد. در بسیاری از موارد، شقاق سینه به شکل گیری شکاف‌هایی خشک بر نوک سینه و‌ هاله آن می‌ انجامد. اما گاهی اوقات رطوبت بیش از حد نیز می‌تواند عامل این بیماری باشد. این موضوع می‌تواند به دلیل شیردهی طولانی مدت یا مرطوب ماندن بیش از حد سینه اتفاق بیافتد. گاهی مرطوب بودن به دلیل ترشح، پدهای مراقبتی مرطوب یا استفاده بیش از حد از پمادها اتفاق می‌افتد.
  • در نوزادان مبتلا به برفک دهان ممکن است این عارضه از نوزاد به مادر منتقل شود. و باعث ایجاد درد و سوزش در نوک پستان مادر شود.

 با وجود این که شقاق سینه در زنان باردار یا شیرده رایج است، این شکاف‌ها می‌تواند برای افراد دیگر نیز اتفاق بیافتند. دلایل دیگر بروز شکاف سینه در ادامه شرح داده شده اند.

اصطکاک لباس نامناسب با بدن

شقاق سینه به علت ورزش

اصطکاک بیش از حد می‌تواند به تحریک نوک سینه بیانجامد. برای مثال، دوندگان ممکن است به عارضه نوک سینه دوندگان دچار شوند. در این موارد حتی مردان نیز با این مشکل مواجه می‌شوند.

اصطکاک لباس گشاد یا سینه بندی که به خوبی در جای خود قرار نگرفته است در برابر پوست نوک سینه حساس می‌تواند عرق سوز، شکاف و خون ریزی ایجاد کند. شقاق سینه ناشی از اصطکاک می‌تواند برای موج سواران نیز به دلیل تماس با تخته‌های موج سواری یا برخورد با امواج آب ایجاد شود.

برای مثال فیبرهای مصنوعی نظیر نایلون در اغلب موارد آسیب بیشتری ایجاد می‌کنند. ورزشکاران نیز می‌توانند با استفاده نکردن از لباس‌های زبر، سفت و بیش از حد گشاد و پوشاندن سینه با گاز استریل نرم یا بانداژهای ضد آب به درمان شقاق سینه خود کمک کنند.

واکنش‌های حساسیتی

شقاق سینه می‌تواند به دلیل واکنش آلرژیک به موادی ایجاد شود که با پوست فرد تماس برقرار می‌کنند. این عوامل حساسیت زا می‌توانند مواد شیمیایی یا ترکیبات خوشبو کننده در محصولات زیر باشند:

  • شوینده‌های لباس شویی
  • نرم کننده‌های لباس
  • شامپوها و حالت دهنده‌ها
  • صابون‌ها یا ژل‌های شستشو
  • مرطوب کننده‌ها یا لوسیون‌ها
  • عطر‌ها یا ادکلن‌ها

اگر حساسیت ایجاد شده و شقاق سینه بعد از مصرف یک ماده جدید ایجاد شود، می‌توان به این نتیجه رسید که پوست فرد به مواد شیمیایی یا عطرهای موجود در آن محصول حساسیت دارد. متخصصان پوست در این موقعیت جایگزین‌هایی را برای جلوگیری از بازگشت علائم به بیمار پیشنهاد می‌کنند. ممکن است محصولات ضد حساسیت به جای ماده حساسیت زا جایگزین شوند.

درمان‌ های خانگی شقاق سینه

با مراقبت از ناحیه نوک سینه و پوست اطراف آن می‌توان مشکل شقاق سینه را برطرف کرد.

استفاده از کرم و روغن های طبیعی برای درمان شقاق سینه

افراد اغلب از مقدار کمی روغن‌ یا مرطوب کننده‌های طبیعی برای درمان این مشکل استفاده می‌کنند. یکی از پژوهش‌های منتشر شده در ژورنال علوم مراقبتی نشان داده است. که استفاده از لانولین، روغن نعناع و کرم دکسپانتنول به یک اندازه آثار مشابهی در درمان التهاب نوک سینه در زنان شیرده دارند. بعضی افراد نیز می‌توانند با استفاده از روغن رقیق شده نعناع تند یا آب نعناع میان زمان‌های شیردهی درد را کاهش دهند.

با این وجود بعضی افراد از این موضوع نگران هستند که استفاده از هر نوع کرم سینه ممکن است در محیط طبیعی که کودک به خوردن شیر در آن می‌پردازد اختلال ایجاد کند و نباید تغییری در این محیط ایجاد شود.

استفاده از لباس مناسب

باید به یاد داشته باشیم که رطوبت بیش از حد می‌تواند علائم را بدتر کند. زنانی که به کودکان شیر می‌دهند نباید از لباس زیر های، بدون جریان هوا استفاده کنند. زیرا این سینه بند‌ها می‌توانند رطوبت بیش از حدی را به نوک سینه تحمیل کنند.

پرهیز از شستشو با مواد شوینده

در دوران بارداری، غده‌های اطراف نوک سینه به ترشح روغن طبیعی می‌پردازد، این روغن سینه را چرب می‌کند و باکتری‌های آن را از بین می‌برد. زمانی که زنان به شستشوی این ناحیه می‌پردازند بهتر است تنها از آب تمیز استفاده کنند، تا بدین ترتیب این محافظت طبیعی را از بین نبرند. زنانی که به کودکان شیر می‌دهند ممکن است با شستشوی سینه در آب گرم و استفاده از کمپرس‌های گرم بتوانند حساسیت این ناحیه را پس از خوردن شیر توسط کودک کاهش دهند.

درمان شقاق سینه با استفاده از شیر مادر

خارج کردن شیر و مالیدن آن به نوک سینه پیش از شیر دادن یا پمپ کردن شیر می‌تواند به کاهش تحریک در این ناحیه کمک کند.

اصلاح طریقه شیر دادن به نوزاد و درمان شقاق سینه

با اصلاح طریقه شیر دادن و جفت شدن درست دهان کودک با سینه مادر می توان از ابتلا به به شقاق سینه جلوگیری کرد. زنانی که به کودکان شیر می‌دهند و به شقاق سینه مبتلا شده اند می‌توانند با تشویق کودک برای به دهان گرفتن درست سینه و با دهان باز، از مشکلات بیشتر جلوگیری کنند. همچنین می‌توانند با تغییر سینه در هر بار شیردهی یا استفاده از پوشش نوک سینه ای که جریان هوا به آن را ممکن می‌کند مشکلات را کاهش دهند.

طریقه صحیح شیر دادن

استفاده از محافظ نوک سینه در شیردهی می‌تواند از مرطوب شدن بیش از حد نوک سینه که علائم را شدیدتر می‌کند، جلوگیری کند.

درمان شقاق سینه با استفاده از عسل

 

برای درمان شقاق سینه با استفاده از عسل، ابتدا سینه رابا اب تمیز بشویید. سپس با انگشت مقدار کمی عسل (عسل طبیعی)را روی زخم گذاشته. سپس با گاز استریل روی آن را بپوشانید. این مرهم را در فواصل بین شیردهی می توان روی سینه قرار داد. سپس با آب تمیز بشویید. این کار می تواند از درد و سوزش محل کاسته و به بهبود آن کمک کند.

درمان شقاق سینه با عسل

درمان نشدن شقاق سینه و عواقب آن

اگر علائم شقاق سینه درمان نشوند، شقاق سینه می‌تواند به مشکلات جدی تری منجر شود. مشکلاتی نظیر التهاب یا عفونت. عفونت‌های سینه می‌تواند موجب ایجاد آبسه شوند و آبسه‌ها برای درمان به آنتی بیوتیک، برش یا تخلیه نیاز دارند.

 عفونت قارچی نوک سینه نیز در زنانی که به کودکان شیر می‌دهند رایج است. این قارچ ممکن است به شیر مصرفی کودک نیز وارد شود. قارچ کاندیدا که از عوامل ایجاد عفونت قارچی است می‌تواند در محیط گرم و تاریک لوله‌های شیر مادر پرورش پیدا کند و به عفونت منجر شود. بسیاری از زنان با تمیز کردن نوک سینه با آب گرم پس از شیردهی به حذف شیر اضافی که می‌تواند عفونت ایجاد کند کمک می‌کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

با وجود این که بسیاری از افراد می‌توانند شقاق سینه را در خانه درمان کنند، موقعیت‌هایی وجود دارند که بهتر است به دکتر مراجعه شود. پزشک علائم را تشخیص می‌دهد و برای رفع آنها پیشنهاداتی را به بیمار ارائه می‌کند.

پزشک همچنین میزان حساسیت و دردناک بودن سینه را بررسی می‌کند و برای رفع مشکلات ناشی از این حساسیت پیشنهاداتی را ارائه می‌کند. اگر بیمار با علائم عفونت در ناحیه شقاق سینه مواجه شد، باید به سرعت به پزشک مراجعه کند. علائم عفونت مواردی نظیر قرمز  شدن، ورم، گرم شدن و حساس شدن در نوک سینه و ناحیه اطراف آن هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو