اگر بدن سالم می خواهید، بخوانید

67

1398/10/9

21:29


رعایت عادات صحیح غذایی و توجه به زمان خواب و استراحت جهت حفظ سلامتی بدن و توانایی جذب مواد مغذی و دفع مواد زاید از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو برای سالم زیستن باید خواب راحت و آرامی داشته باشیم.

اگر بدن سالم می خواهید، بخوانید

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایرنا قائم مقام انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران افزود: ساعت ۲۱ تا ۲۳ شب زمانی برای از بین بردن مواد سمی و غیرضروری است که این عملیات توسط آنتی‌اکسیدان‌ها انجام می‌ شود و در این ساعات بهتر است بدن در حال آرامش باشد، در غیر این صورت بر سلامتی  اثر منفی می گذارد.

سید ضیاء مظهری با بیان اینکه ساعت ۲۳ تا یک نیمه نیمه عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد، اظهار داشت: در این مدت، با فعال‌تر شدن هورمون رشد و بازسازی، ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده و جایگزینی سلول‌های از بین رفته صورت می گیرد.

وی ادامه داد: ساعت یک تا سه نیمه شب عملیات سم‌زدایی در کیسه صفرا طی یک خواب عمیق به طور مناسب انجام می‌ شود و ساعت سه تا پنج صبح، عملیات سم‌زدایی در ریه‌ها اتفاق می‌افتد، برخی مواقع دیده می‌شود که افراد در این زمان به سرفه یا عطسه شدید دچار می‌شوند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ساعت پنج تا هفت صبح، ادامه این عملیات در روده بزرگ کامل‌تر شده و به عمل دفع مواد زاید منجر می‌ شود، اضافه کرد: ساعت هفت تا ۹ صبح جذب مواد مغذی به بهترین وضع انجام می شود، پس بهتر است صبحانه را مصرف و  افرادی که بیمار هستند باید صبحانه را در ساعت ۶ و ۳۰ صبح بخورند و در بین وعده‌های غذایی صرف صبحانه از اهمیت ویژه‌ای برای سلامتی و نشاط برخوردار است.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: کسانی که می‌خواهند تناسب اندام داشته باشند، بهتر است ساعت صرف صبحانه برای آنها هفت و نیم تعیین شود و افرادی که اصلا صبحانه نمی‌خورند، عادت خود را تغییر دهند و در ساعت ۹ یا ۱۰ صبح صبحانه میل کرده و از آن پس مشاهده کنند که چقدر قدرت تحمل و یادگیری افزون‌تر و خستگی و دلمردگی‌ آنها کمتر و کمتر می‌شود.

مظهری، دیر خوابیدن و دیر بلندشدن از خواب را باعث عدم دفع مواد سمی از بدن دانست که در روند بسیاری از برنامه‌های حیاتی ارگان‌های مختلف بدن نیز کاستی رخ می دهد.

به گفته وی، از نیمه‌های شب تا ساعت چهار صبح، مغز استخوان‌ها عملیات خونسازی را انجام می‌دهند و بسیاری از افراد در ایام تعطیل تا دیروقت بیدار می‌مانند و بعد از اتمام تعطیلات با خستگی بیشتر به سرکار می‌روند، چون اعمال بدنشان دچار سردرگمی شده و نمی‌داند چه باید انجام دهد همیشه زود بخوابید و خواب آرامی داشته باشید و همواره از عملکرد ساعت بیولوژیکی وجودتان تبعیت کنید.

قائم مقام انجمن پیشگیری از چاقی ایران تصریح کرد: افرادی که به جای خواب شبانه، تمام روز را استراحت کرده و در خواب عمیقی فرو رفته باشند، هورمون‌های فعال شده جهت کار و حرکت و تحکیم بافت‌های مختلف بدن به کار گرفته نشده و روز به روز کسل‌تر، بی‌حوصله‌تر و بدنشان شل‌تر و استخوان‌ آنها از مواد معدنی تهی‌تر می‌شوند و به دفع کلسیم می‌پردازند.

مظهری افزود: هورمون‌ ضدپیری ملاتونین که بیشتر از ویتامین‌های E و C، رادیکال‌های آزاد و مهاجم افراد را خنثی می‌کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، وقتی چشمان خود را بر روی هم می‌گذاریم و به خواب می‌رویم، این هورمون از غده اپی فیز مغز شروع به ترشح می کند و با افزایش سطح هورمون تحت تاثیر خواب عمیق، سیستم‌های بدن شروع به سم‌زدایی و جوان‌گرایی کرده و روحیه فرد را به نحو چشمگیری بهبودی می‌بخشد.

وی تصریح کرد: با افزایش سن  از ۶ سالگی به بعد، از میزان تولید این هورمون کاسته می‌شود و در سنین ۴۵ تا ۵۰ سالگی، از مقدار آن حتی بیش از ۵۰ درصد کمتر شده و اگر در این سنین افراد دیرتر از حد معمول بخوابند و همزمان خود را از مصرف مواد غذایی حاوی تریپتوفان که یکی از اسیدهای آمینه تشکیل‌دهنده پروتئین‌ها هستند محروم می کنند.

مظهری یادآورد شد: نشستن دائمی و خوردن شکلات و شیرینی و ساعت‌های زیاد مطالعه و کاستن شدید از میزان خواب و برهم زدن ساعت بیولوژیکی و بی‌خوابی‌های شبانه هم به سلامتی و اندام موزون صدمه خواهد و پاسخگویی به عملکرد فعالیت‌های زیستی بدن، با ساعت بیولوژیکی صورت می‌گیرد که با طلوع و غروب آفتاب فرمان فعالیت‌ هورمون‌های رشد، بازسازی و ترمیم یا فعالیت‌هایی جهت استحکام بخشیدن به بافت‌های ساخته شده و ترمیم یافته را صادر می‌ کند.

وی خاطرنشان کرد: قبل از ساعت ۲۱ کودکان و قبل از ساعت ۲۳ شب بزرگسالان باید برنامه خواب خود را تنظیم و به آن عادت کنند و  هنگام خواب شبانه چربی‌ها سوخته و عضلات ساخته می‌شود و رشد قدی کودکان در حال رشد انجام می شود.

مظهری ادامه داد: از نوشیدن قهوه و چای در شب‌ها به خصوص قبل از رفتن به رختخواب خودداری کنید، افرادی که عادت دائمی به نوشیدن چای یا قهوه ندارند به جای آنها با نوشیدن یک لیوان شیر همراه با یک عدد سیب یا مخلوطی از آب کاهو و آب سیب، آرامشی را ایجاد و خواب عمیق و راحتی را برای خود به ارمغان آورید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو