انسان ها با کسب تخصص های گوناگون و تحصیل در رشته های مختلف از جلمه مشاغل اینترنتی مانند طراحی سایت تلاش می نمایند تا از این مهارت ها در ایجاد و گسترش کسب و کار خود استفاده نمایند و یا در تلاشند تا به دنبال سرمایه گذاری های موفق سرمایه خود را گسترش دهند که این موارد نیاز به ثبت یک شرکت (به عنوان مثال ثبت شرکت طراحی سایت) و فعالیت به صورت قانونی دارد.

از سویی دیگر رشد و پیشرفت دانش و تکنولوژی، افراد را به کسب مهارت و تخصص های پیچیده ای وادار نموده است. به عبارتی انجام کارها در دنیای پیشرفته امروز نیاز به تخصص های دقیق و پیشرفته دارد. این امر باعث شده است تا به انجام رساندن بسیاری از کارها نیازمند همکاری افراد با تخصص های گوناگون باشد. همچنین استفاده از سرمایه های مادی و معنوی افراد و تجمیع آنها در قالب یک مجموعه نیز منجر به قدرتمند تر شدن این افراد یا شرکاء شده است. شرکاء در واقع در قالب یک گروه و با استفاده از مهارت، امکانات و پتانسیل های جمعی به نتایج بهتری دست یافته اند.

البته لازمه ی فعالیت در قالب یک گروه، ثبت قانونی آن است. ثبت شرکت بهترین راه جهت ایجاد فعالیت در قالب یک گروه و ایجاد یک کسب و کار جدید و یا گسترش آن می باشد، چرا که قوانین از پیش تعیین شده، حدود و روابط شرکاء و روابط و مسئولیت های آنان را در مقابل یکدیگر و سایرین به روشنی ترسیم نموده است.

افراد شرکت را به دو دلیل به ثبت می رسانند؛ ایجاد یک کسب و کار جدید در قالب قانونی و یا گسترش و ساماندهی کسب و کار های قدیمی که در هر دو صورت، ثبت شرکت تأثیر به سزایی در موفقیت مجموعه خواهد داشت.

بنابراین شرکت تجاری در واقع عبارت است از اجتماع دو یا چند نفر (حقوقی یا حقیقی) که به منظور انجام عملیات تجاری و کسب سود در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و داشته های خود را اعمم از مادی و غیر مادی جهت دستیابی به اهداف شرکت به اشتراک گذاشته اند. این افراد در سود و زیان شرکت سهیم هستند و چنانچه اشاره گردید میزان مسئولیت آنها در شرکت نسبت به قالب انتخابی متفاوت می باشد.

چنانچه از نام شرکت بر می آید تأسیس هر شرکت نیازمند حضور حداقل دو شریک می باشد (در قوانین تجارت ایران امکان ثبت شرکت تک نفره وجود ندارد). در چنین شرایط مسئولیت ها و وظایف جهت دستیابی به اهداف بین شرکاء تقسیم می گردد.

دارکوب2

در مجموعه های موفق هر یک از شرکاء با توجه به مهارت ها و امکانات خود بخشی از مسئولیت ها را به عهده گرفته است و شرکاء در کنار یکدیگر به تعامل می پردازند تا به بهترین نتیجه دست یابند که چنین فرآیندی در فعالیت های انفرادی دست یافتنی نخواهد بود.

همچنین ثبت شرکت دارای مزایای بسیار دیگری نیز برای پیشبرد کارها و دستیابی به اهداف خواهد  داشت که در ادامه آنها را بررسی خواهیم نمود:

  • به عنوان مهمترین مزیت ثبت شرکت می توان به ایجاد اعتماد در مخاطبین مجموعه اشاره نمود. مطمئناً افراد به مجموعه ای که به ثبت قانونی رسیده است و در چهار چوب قوانین فعالیت می نماید اعتماد بیشتری خواهند داشت. زیرا قوانین از پیش حدود و حقوق هر یک را طرفین را تعیین نموده است و در صورتی که هر یک از طرفین خارج از محدوده ی قوانین رفتار نماید، این امر از سوی قانون قابل پیگیری خواهد بود. این مزیت برای هر دو طرف یک قرار داد در قوانین لحاظ شده است. به عبارتی هم صاحبین شرکت و هم مشتریان و مخاطبین آنها از حمایت های قانونی بهرمند خواهند بود. این امر موجب جلب اعتماد بیشتر مخاطبین به مجموعه ها خواهد شد.

  • در عین حال جهت انجام برخی از پروژه ها و شرکت در مناقضات و مزایده های دولتی، ثبت شرکت الزامی می باشد و افراد در قالب حقیقی امکان حضور در این معاملات را نخواهند داشت.

  • یکی دیگر از مزیت های مهم ثبت شرکت امکان استفاده از حمایت های دولتی مانند؛ استفاده از وام و تسهیلات مالی و بانکی، حمایتهای حقوقی و قانونی، دریافت جوازها، امکان استفاده بهتر از تبلیغات، قرار گرفتن تحت پوشش بیمه، بهره مندی از معافیت های مالیاتی، دارایی (در شرایط خاص) می باشد که دولت چنین حمایت هایی را به مجموعه های ثبت شده که در کارآفرینی و توسعه کشور نقش مهمتری دارند آسانتر ارائه خواهد نمود.

  • چنانچه اشاره گردید افرادی که تحت عنوان یک شرکت گرد هم آمده اند، مهارت ها، پتانسیل ها و امکانات مادی و غیر مادی خود را جهت دستیابی به اهداف شرکت به اشترک می گذارند و این امر باعث قدرتمند تر شدن یک مجموعه خواهد شد، چراکه افراد به تنهایی از استفاده از این امکان محروم هستند.

  • همچنین در چنین شرایطی تقسیم شدن مسئولیت ها باعث می شود تا فشار کمتری به اعضای شرکت وارد شود. این افراد همانگونه که در تقسیم سود شریک هستند در صورت بروز ضرر و زیان نیز مسئول خواهند بود و این امر ضرر کمتری را متوجه هر یک از شرکاء خواهد نمود. در صورتی که هنگامی که یک شخص حقیقی به تنهایی فعالیت می نماید، علاوه بر فشار سنگین ناشی از مسئولیت ها، در صورت بروز هرگونه مشکل یا خسارت به تنهایی مسئول جبران آن خواهد بود.

  • پس از ثبت شرکت و انجام مراحل قانونی آن یک کد اقتصادی و شناسه ملی به شخصیت حقوقی ثبت شده تعلق خواهد گرفت. با داشتن این شناسه تمامی مراجعین شرکت می توانند به جزئیات اعتباری و قانونی شرکت ها دسترسی داشته باشند که این امر نیز هم برای صاحبین شرکت ها و هم مخاطبین آنها مفید خواهد بود.

  • با ثبت قانونی شرکت امکان بیشتری برای گشترش فعالیت شما در داخل کشور و یا حتی در سطح  بین الملل وجود خواهد داشت. امکان ایجاد ارتباط، شراکت، به عهده گرفتن پروژه های بزرگ، دریافت نمایندگی و... از شرکت های بزرگ داخلی و خارجی تنها برای اشخاص حقوقی ممکن است و معمولاً در این میان نامی از اشخاص حقیقی برده نمی شود.

  • فعالیت در بازارهای اقتصادی امروز در برخی از موارد نیاز به تأمین سرمایه های کلانی خواهد داشت. ثبت شرکت به شما این امکان را خواهد داد تا در چنین مواردی در صورت کافی نبودن سرمایه، طبق قوانین جهت تأمین سرمایه شریک و یا سهام دار جدید به شرکت وارد نمایید و از این طریق سرمایه شرکت را به میزان لازم افزایش دهید.

  • یکی دیگر از مزیت های ثبت شرکت امکان استفاده از نیروهای متخصص و معتمد در قالب کارمند می باشد. افراد متخصص و دارای مهارت معمولاً به دنبال استخدام در مجموعه های قانونی و ثبت شده هستند تا از این راه بتوانند به حقوق قانونی خود دست یابند. معمولاً استفاده از مهارت های چنین افرادی برای اشخاص حقیقی به سختی فراهم می گردد.

  • از سویی دیگر ثبت یک شرکت، ایجاد یک رزومه مدون و قانونی برای صاحبین آن خواهد بود. صاحبین و مؤسسین یک شرکت با توجه به سابقه و مدت فعالیت شرکت در جامعه اعتبار کسب می نمایند و رزومه و سابقه کاری آنها به طور دقیق و کامل قابل دسترس و بررسی می باشد.

  • یکی دیگر از مزایای ثبت شرکت امکان گسترش فعالیت در سایر کشورها می باشد. هنگامی که افراد بنا به دلایل متفاوتی تصمیم به گسترش کسب و کار خود در قالب بین المللی می گیرند، یکی از مهمترین عوامل در موفقیت در پروسه ثبت شرکت در بسیاری از کشورها، ارائه ی یک رزومه معتبر و قابل استناد از فعالیت در کشور اصلی می باشد. معمولاً افرادی که در کشور خود با موفقیت شرکتی را به ثبت و بهره برداری رسانده اند در ثبت شرکت در کشورهای مطرح دنیا نیز موفق می شوند. معمولاً زمانی که افراد در قالب شخص در جامعه فعالیت می نمایند به سختی می توانند مدارکی مبنی بر مدت و نوع فعالیت خود ارائه نمایند و فعالیت آنها چندان به رسمیت شناخته نمی شود.

از تمامی موارد و مزیتی هایی که برای ثبت شرکت برشمردیم، می توان دریافت که ثبت شرکت برای توسعه انواع فعالیت های تجاری و غیر تجاری بسیار مهم و سودمند است.

 البته آشنایی با قوانین و اطلاع از چگونگی فرآیند ثبت شرکت در تصمیم گیری صحیح افراد تأثیر به سزایی خواهد داشت. استفاده از مشاوره افراد آگاه به متقاضیان ثبت شرکت کمک خواهد کرد تا از ابتدا با آگاهی کافی تصمیمات درستی را اتخاذ نمایند. مشاورین و کارشناسان مؤسسه ثبت شرکت فکر برتر با سالها تجربه در این زمینه آماده ارائه تمامی خدمات و  مشاوره امور ثبتی به شما عزیزان می باشند. در انتها نیز از همراهی شما صمیمانه سپاسگذاریم.