آموزش کاشت هویج در خانه و پرورش صحیح آن در باغچه و گلدان

آموزش کاشت هویج در خانه و پرورش صحیح آن در باغچه و گلدان


منبع: آرگا

180

1398/10/10

18:42


امروزه مصرف محصولات ارگانیک طرفداران زیادی پیدا کرده و بسیاری از افراد تمایل دارند خودشان در خانه به کشت و پرورش سبزی یا صیفی جات بپردازند. هویج یکی از سبزیجاتی است که علاوه بر فواید بسیار کشت آسانی دارد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه کاشت و پرورش هویج آشنا سازیم.

هویج از سبزیجاتی است که دارای فواید بسیاری بوده و به راحتی می توان در خانه نسبت به کشت ان اقدام کرد. فقط باید به این نکته توجه کرد که هویج ریشه گیاه بوده، بنابراین خاک و فضای مورد نیاز جهت کشت آن اهمیت دارد. با آموزش کاشت هویج در خانه همراه این مقاله از آرگا باشید.

آشنایی با مراحل کاشت هویج در خانه

کشت کردن هویج در خانه

هویج با نام علمی Daucus carota گیاهی خوراکی و دوساله از خانواده چتریان بوده و دارای بافتی خشک و ترد می باشد. این سبزی، ریشه ای حجیم یا غده ای دارد که مصرف خوراکی داشته و می توان آن را به صورت خام در انواع سالادها و به صورت پخته شده در سوپ و خورشهای مختلفی استفاده کرد. ویتامین A و بتاکاروتن به وفور در هویج وجود دارد. همچنین این گیاه سرشار از فیبر خوراکی، انتی اکسیدان ها و مواد معدنی می باشد.

این گیاه در سال اول رزت بوده و برگهایش شکر زیادی را برای گلدهی در سال دوم تولید کرده که در ریشه آن ذخیره می شود. بهترین زمان برای کشت و پرورش این گیاه موقعی است که هوا سرد باشد. مانند اوایل بهار یا اواخر پاییز که موقعیت مناسبی برای رشد هویج فراهم می شود. برای کشت هویج در خانه نیاز است که نور کافی برای رشد این گیاه فراهم شود چرا که این گیاه چندان سایه پسند نیست. در این مقاله بیشتر با شرایط و اصول کشت هویج آشنا خواهید شد.

کشت نمودن هویج

مراحل کشت هویج در خانه

زمان و دمای مناسب کاشت

با توجه به رقم بذر انتخابی زمان کشت نیز متفاوت است برخی از ارقام در اوایل فصل بهار رشد خوبی داشته و برخی دیگر را می توان در اواخر پاییز کشت نمود. بنابراین زمان کاشت به نوع و گونه بذر خریداری شده شما بستگی دارد. هویج نوعی محصول فصل خشک است که در میانگین دمای ۱۶-۱۸ درجه سانتی گراد بهترین رشد را دارد. رشد هوایی در شرایط میانگین ۲۸ درجه سانتی گراد با افت همراه بود و سبب تلخ شدن طعم ریشه خواهد شد. در دمای پایین نیز هویج کم رنگ تر خواهد شد.

آشنایی با روش کشت هویج

انتخاب بذر

بذور مختلفی از هویج در بازار وجود دارد. برای کشت هویج در گلدان بهتر است ارقام ریشه کوتاه ( مانند Thumbelina , parmex و parisienne ) را انتخاب نمایید.

انتخاب گلدان مناسب

با توجه به این که ریشه این گیاه در طی مراحل رشد حجیم خواهد شد باید گلدانی را انتخاب کنید که عمق زیاد و زهکش خوبی داشته باشد. بهتر است از یک ظرف پلاستیکی ، کیسه ضخیم و یا گلدان با عمق حداقل ۳۰ سانتی متر یا بیشتر استفاده کنید. و چنانچه ظرف انتخابی شما فاقد سوراخ جهت زهکشی بود توسط میخ یا هر جسم دیگری سوراخی در انتهای ان ایجاد کنید تا از انباشته شدن آب اضافه و پوسیدگی هویج جلوگیری کند. قبل از شروع مراحل بعدی کشت توجه کنید که گلدان یا ظرف انتخابی شما عاری از هر گونه آلودگی(باکتری، تخم حشرات احتمالی و…) باشد بنابراین قبل از شروع کشت آن را شستشو داده(می توان از ترکیب آب و صابون بهره برد) تا شرایط کشت مناسبی را فراهم نمایید.

کاشت هویج

آماده سازی بستر کاشت

هویج ریشه یک گیاه است بنابراین بستر کشت آن بسیار اهمیت دارد. توجه کنید که خاک مناسبی را تهیه نمایید. این خاک باید سبک و شنی بوده و فاقد هر نوع سنگ و سنگریزه باشد تا هویج به راحتی در عمق خاک نفوذ کند.  به طور کلی بستر کاشت هویج باید نرم و دارای زهکش خوبی باشد. ترکیبی از خاک رس، شن و ماسه و کپوست تجزیه شده به نسبت مساوی می تواند بستر مناسبی برای رشد هویج باشد. چنانچه با هزینه مشکلی ندارید می توانید از خاک پوسال تازه به عنوان بستر کشت هویج بهره ببرید. می توان از یک ترکیب بدون خاک(سبب رشد و محصول دهی بهتر هویج) مانند مخلوط کوکوپیت یا مقدار کمی پرلیت برای ایجاد بستر رشد این گیاه استفاده کرد.

برداشت محصول هویج

کاشتن بذر هویج

بعد از آماده سازی بستر کشت، می توان جهت افزایش رشد به مخلوط خاک کود اضافه کنید(این کار ضروری نیست). توجه داته باشید هنگامی که خاک  را درون گلدان می ریزید حداقل ۲۵ سانتی متر از سطح آن را خالی بگذارید تا برگها در هنگام سبز شدن مورد هجوم آفت مگس هویج قرار نگیرند. در ادامه سوراخ هایی به عمق ۳ سانتی متر با فاصله ۷ یا ۸ سانتی متر از یکدیگر را روی بستر کشت ایجاد کنید. بهتر است روز قبل از کشت خاک را خوب آبیاری کنید. سپس بذرهای هویج را در حفره های اماده شده (در هر حفره فقط یک بذر) قرار داده و روی آن را با خاک پوشانده و کمی فشار دهید. سپس با آب پاش روی خاک آب بریزید.

کشت و پرورش هویج

بعد از کاشتن حدود دو تا سه هفته طول می کشد تا اولین جوانه های هویج ظاهر شوند. چنانچه هوا سرد باشد ممکن است با تاخیر بیشتری عمل جوانه زنی صورت گیرد. گلدان هویج را در مکانی که دارای نور و سایه کمی است قرار دهید. البته قرار دادن گلدان در مکانی که طی روز از ۶ ساعت نور بهره ببرد در افزایش رشد گیاه موثر خواهد بود. هویج برای رشد به آبیاری گلدان دوبار در روز نیاز دارد. به طور کلی محیط کشت را مرطوب نگه دارید (البته نه غرقابی) و اجازه ندهید فاصله بین دو آبیاری طولانی شود و خاک گلدان خشک شود.

نحوه آبیاری در مراحل کشت هویج

در ادامه پرورش این گیاه نسبت به هرس هویج اقدام کنید. بعد از اینکه اندازه جوانه ها به حدود ۲.۵ سانتی متر رسید نوبت آن است که به آرامی بوته های اضافی را از خاک خارج کنید. از دلایل هرس هویج مبارزه با آفت مگس هویج هست و حتما در هنگام عصر این کار را انجام دهید. می توانید برگهایی را که هرس کرده اید در عمق خاک دفن کنید تا نوعی کود گیاهی نیز ایجاد کنید. از جمله آفات این گیاه مگس هویج و کرم ابریشم می باشد. چنانچه روی بوته های هویج سفیدک(می تواند به خاطر رطوبت بیش از حد باشد)  مشاهده نمودید از ضد قارچ  به صورت اسپری برای رفع این مشکل استفاده کنید.

برداشت محصول

زمان برداشت هویج معمولا پاییز است. اما در شرایط کشت گلدانی در هر زمانی از سال می توانید هویج تازه برداشت کند. به طور کلی بعد از گذشت ۲ تا ۲.۵ ماه می توان نسبت به برداشت هویج اقدام کرد. هنگامی که برگهای بیرونی پژمرده شد و برگهای داخلی خزان نمود به این معنی است که هویج آماده برداشت است.

اصول پرورش سبزیجات

نکته:

چنانچه فضای کافی در حیاط منزل خود دارید می توانید در باغچه خانه تان نسبت به کاشت و پرورش هویج اقدام کنید. توجه کنید که خاک مناسب برای این امر باید عاری از هر نوع خار و خاشاک و سنگ یا سنگریزه باشد. به طور کلی خاک باغچه باید لومی شنی بوده و از زهکشی مناسبی برخوردار باشد.

در پایان پیشنهاد می کنیم با کلیک بر روی لینک های مقابل نحوه کاشت گوجه فرنگی در گلدان و نیز نحوه کاشت خیار گلخانه ای آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو