قرص کلردیازپوکساید برای چه بیماری است و عوارض آن

منبع: اوما

246

1398/10/10

20:50


قرص کلردیازپوکساید برای چه بیماری است و عوارض آن

نام علمی دارو :  کلردیازپوکساید ، Chlordiazepoxide

گروه دارویی : داروهای خواب آور،آرامبخش


موارد استفاده قرص کلردیازپوکساید 5

کلرودیازپوکساید برای درمان اضطراب و ترک الکل حاد استفاده می شود. همچنین برای تسکین ترس و اضطراب قبل از عمل استفاده می شود. این دارو متعلق به یک دسته از داروهایی بنزودیازپین است که بر روی مغز و اعصاب (سیستم عصبی مرکزی) تاثیر می گذارد تا اثر آرام بخش ایجاد کنند. این دارو با افزایش اثرات یک ماده شیمیایی طبیعی در بدن (GABA) کار می کند.

اشکال دارویی:

قرص : 5 و 10 میلی گرمی

قبل از مصرف کلرودیازپوکساید و بعد از هر بار خریدن قرص راهنمایی های مربوط به قرص را مطالعه کنید. اگر سوالی دارید، از دکتر یا داروساز خود بپرسید. این دارو را به صورت خوراکی طبق دستور پزشک خود مصرف کنید. دوز دارو بر اساس سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان تعیین می شود.

این دارو را دقیقا همانطور که تجویز شده مصرف کنید. دوز دارو را افزایش ندهید، آن را بیشتر از تعداد توصیه شده مصرف نکنید و مدت زمان مصرف دارو را افزایش ندهید. اگر این دارو را برای مدت زمان طولانی استفاده می کنید، به طور ناگهانی و بدون تایید پزشک مصرف را قطع نکنید. هنگامی که دارو به طور ناگهانی قطع می شود بعضی از بیماری ها بدتر می شوند. برای جلوگیری از عوارض جانبی از قبیل تشنج، دوز دارو را به صورت تدریجی کاهش دهید.

هنگامی که این دارو برای دوره طولانی استفاده می شود، به خوبی اثر نمی کند و ممکن است نیاز به دوزهای متفاوت داشته باشد. اگر این دارو به خوبی اثر نمی کند با پزشک خود صحبت کنید [1].

کلردیازپوکساید بعد از چند ساعت اثر می گذارد؟

اثرات  داروی کلردیازپوکساید ظرف ۱ تا ۲ ساعت پس از شروع درمان با دارو، ظاهر می شوند. ضمنا این اثرات مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن باقی می مانند اما برخی اثرات ممکن است دوامشان در بدن بیشتر از ۴ روز طول بکشد. 

 نحوه مصرف قرص کلرودیازپوکساید برای هر بیماری

 

نحوه مصرف قرص کلرودیازپوکساید

به دلیل طیف گسترده ای از علائم بالینی برای لیبریوم (کلرودیازپوکساید)، دوز مطلوب با تشخیص و پاسخ فرد بیمار به بیماری تغییر می کند. بنابراین، دوز دارو باید برای حداکثر اثرات سودمند فردی تنظیم شود.

بزرگسالان دوز معمول روزانه

تسکین اختلالات اضطراب خفیف و متوسط و علائم اضطراب 5 میلی گرم یا 10 میلی گرم، 3 یا 4 بار در روز

تسکین اختلالات اضطراب شدید و علائم اضطراب 20 میلی گرم یا 25 میلی گرم، 3 یا 4 بار در روز

بیماران مسن یا در معرض بیماری مضر 5 میلی گرم،2 تا 4 بار در روز

تجویز قبل از عمل و اضطراب: در روزهای قبل از عمل، 5 تا 10 میلی گرم خوراکی، 3 یا 4 بار در روز. اگر به عنوان دارو قبل از عمل استفاده شود، 50-100 میلی گرم IM در هر ساعت قبل از جراحی.

دوز معمول روزانه کودکان بیمار

5 میلی گرم، 2 تا 4 بار در روز (ممکن است در برخی از کودکان به 10 میلی گرم، 2 تا 3 بار در روز افزایش یابد) با توجه به پاسخگویی متنوع کودکان بیمار به داروهای ضد CNS، باید دارو با کمترین دوز شروع شود و در صورت نیاز افزایش یابد. از آنجایی که تجربه بالینی در بیماران کودکان زیر 6 سال محدود است، استفاده از این دارو در این گروه سنی توصیه نمی شود.

برای تسکین علائم رفع التهاب حاد، فرم تزریقی معمولا در ابتدا استفاده می شود. اگر دارو به صورت خوراکی تجویز شود، دوز اولیه پیشنهاد شده 5 تا 10 میلیگرم است و به دنبال آن دوزهای تکراری لازم است تا دوز دارو به 300 میلی گرم در روز برسد. سپس مقدار مصرف باید به سطح نگهداری کاهش یابد [2].

عوارض کلردیازپوکساید

خواب آلودگی، سرگیجه، حالت تهوع، یبوست، تاری دید و یا سردرد ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشت یا بدتر شد، به سرعت به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است و میداند منافع آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر هر کدام از این عوارض غیرمنتظره اما جدی به وجود آمد، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • تغییرات ذهنی / خلقی
  • بی حوصلگی
  • ناراحتی
  • مشکل راه رفتن
  • کاهش / افزایش علاقه جنسی
  • لرزش
  • حرکات غیرقابل کنترل
  • مشکل تکان دادن صورت یا ماهیچه
  • مشکل ادرار
  • اختلالات خواب 

اگر هر کدام از این عوارض جانبی بسیار نامطلوب اما بسیار جدی را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید: سرگیجه، معده درد، درد شکم، تهوع و استفراغ، خستگی، زردی چشم یا پوست، ادرار تیره، گلودرد یا تب.

واکنش شدید آلرژیک به این دارو بعید است، اما در صورت بروز این مشکل، به پزشک متخصص مراجعه کنید. علائم یک واکنش آلرژیک جدی عبارتند از:

  • بثورات
  • خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفس

فهرست بالا لیست کامل عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است مشاهده کردید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید [3].

احتیاط و هشدارها

 

کلرودیازپوکساید

قبل از مصرف این دارو، اگر به این دارو یا مواد دیگر حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر می شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، به پزشک یا داروساز خود در خصوص موارد زیر بگویید:

  • بیماری کبدی
  • بیماری کلیوی
  • مشکلات ریه / تنفس (مانند COPD، آپنه خواب)
  • اختلال در خون (پورفیری)
  • سوء مصرف مواد مخدر یا الکل

این دارو ممکن است موجب سرگیجه یا خواب آلودگی یا تاری دید شود. الکل یا ماری جوانا می تواند موجب سرگیجه یا خواب آلودگی شود. در صورت مصرف این دارو رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده کنید یا هر کاری که نیاز به هشیاری است انجام ندهید. از نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید. اگر از ماری جوانا استفاده می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

سالمندان ممکن است حساسیت بیشتری به عوارض جانبی این دارو، به خصوص خواب آلودگی داشته باشند. خواب آلودگی می تواند خطر افتادن را افزایش دهد.

کلردیازپوکساید در بارداری

FDA طبقه بندی: D مصرف دارو در بارداری: در طول سه ماهه اول بارداری، در برخی مطالعات، افزایش خطر ابتلا به ناهنجاری های مادرزادی همراه با استفاده از آرام بخش ها (کلرودیازپوکساید، دیازپام و مپربامات) افزایش یافته است. از آنجا که استفاده از این داروها به ندرت موضوع فوری است، از مصرف آنها در این دوره باید اجتناب شود. احتمال بارداری خانم در زمان درمان باید در نظر گرفته شود. بیماران باید بدانند در صورت بارداری یا تصمیم برای بارداری در طول درمان باید با پزشکان خود مشورت کنند.

کلردیازپوکساید در شیردهی

مصرف كلرديازپوكسايد در زنان شيرده موجب رخوت، اشكال در تغذيه و كاهش وزن شيرخوار مي‌ شود. از مصرف اين دارو در دوران شيردهي خودداري شود [4].

تداخل دارویی کلردیازپوکساید

تداخلات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این سند شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده میکنید (شامل داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون اجازه پزشک خود، دارویی را شروع، متوقف و یا تغییر دوز ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از:

  • آنتی اسیدها
  • بعضی از داروهای ضد افسردگی (مثلا فلوکستین، فلووکسامین، نافازودون)
  • سایمتیدین
  • کلوزاپین
  • دیگوکسین
  • دیسولفیرام، کوا
  • اکسیدات سدیم

اگر این دارو با سایر محصولاتی که ممکن است سبب خواب آلودگی یا مشکلات تنفسی شود مصرف شود، خطر عوارض جانبی جدی (مانند تنفس آهسته / کم عمق، خواب آلودگی شدید / سرگیجه) افزایش می یابد. در صورت مصرف سایر داروها مانند داروهای ضد افسردگی یا سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون)، الکل، ماری جوانا، داروهای دیگر برای خواب یا اضطراب (مانند الپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، آرامبخشهای ماهیچه ای (مانند به عنوان carisoprodol، cyclobenzaprine)، و یا آنتی هیستامین (مانند سیتیزین، دیفن هیدرامین) به پزشک خود بگویید.

برچسب تمام داروهای خود (مانند آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که موجب خواب آلودگی می شوند. از داروساز نحوه استفاده مطمئن داروها را سوال کنید.

این محصول می تواند نتایج آزمایشات آزمایشگاهی خاصی را تحت تاثیر قرار دهد. اطمینان حاصل کنید که کارکنان آزمایشگاه و پزشکان می دانند که از این دارو استفاده می کنید. سیگار کشیدن می تواند اثربخشی این دارو را کاهش دهد (از طریق القاء آنزیم کبدی). اگر سیگار می کشید یا به تازگی سیگار را ترک کرده اید، به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است نیاز به تنظیم دوز باشد [5].

1- Greenblatt DJ, Shader RI, MacLeod SM, Sellers EM.Clinical pharmacokinetics of chlordiazepoxide. Clin Pharmacokinet. 1978 Sep-Oct;3(5):381-94.

2-Jauhar P, Anderson J. Is daily single dosage of diazepam as effective as chlordiazepoxide in divided doses in alcohol withdrawal--a pilot study. Alcohol Alcohol. 2000 Mar-Apr;35(2):212-4.

3-BARTHOLOMEW AA. A dramatic side effect of a new drug, "Librium".  Med J Aust. 1961 Sep 9;48(2):436-8.

4- Iqbal MM, Aneja A, Fremont WP. Effects of chlordiazepoxide (Librium) during pregnancy and lactation. Conn Med. 2003 May;67(5):259-62.

5- Claudio Zanettini. Acute tolerance to chlordiazepoxide qualitatively changes the interaction between flumazenil and pregnanolone and not the interaction between flumazenil and midazolam in rhesus monkeys discriminating midazolam. Eur J Pharmacol. 2013 Jan 30; 700(1-3): 159–164.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو