با دو دوره لتروزول باردار می شوم؟

منبع: نی نی بان

307

1398/3/25

11:21


سوال مخاطب نی‌نی‌بان: با سلام و خسته نباشید. من 24 ساله هستم و شهریور 93 بعد از حدود یک سال و نیم تلاش برای بارداری بعد از استفاده یک ماهه از قرص hd باردار شدم اما متاسفانه در اواسط 5 ماهگی به علت پایین آمدن کیسه آب زایمان طبیعی داشتم و سقط شد. ماه پیش با تجویز دکتر از روز 5 پریود روزی سه عدد کلومیفن و تاموکسیفن وروز 18 پریود هم یک آمپول hcg زدم روزی دو تا هم متفورمین میخورم که البته نتیجه نگرفتم و 23 اردیبهشت پریود شدم این ماه با توجه به تنگی نفسی که با خوردن کلومیفن میگرفتم دکتر برایم قرص لتروفم از5 پریود روزی 3 تا و روز 14 پریود هم آمپول تجویز کرده البته من تخمدان پلی کیستیک دارم و پریودهایم هم نامنظم بود ولی حتما پریود می شدم هر ماه. می خواستم بدانم با توجه به اینکه من یکبار دیگر هم باردار شدم چقدر احتمال دارد که با مصرف دو دوره از این داروها نتیجه بگیرم و یا ممکن است که مجبور بشم داروهای دیگر را هم امتحان کنم؟ با تشکر.

پاسخ دکتر مینا موحدی، پزشک جراح و متخصص بیماری های زنان و زایمان و نازایی:
داروهایی که مصرفشان به شما تجویز شده مناسب با شرایط تان انتخاب شده است. هر چند ممکن است بلافاصله در عرض یکی دو ماه نتیجه نگیرید ولی معمولا از نظر علمی و آماری باید بعد از این مدت باید نتیجه گرفت.
با توجه به اینکه سری قبل زایمان طبیعی داشته اید و به نظر می رسد دچار عوارض لگنی و رحم هم نشده اید و داروها هم مناسب با شرایطی که دارید به شما تجویز شده و همچنین همسرتان هم مشکلی ندارد، پیشنهاد می شود برای اینکه احتمال بارداری موفق وجود داشته باشد، بعد از تزریق آمپول hcg با نظر پزشک از کیت برای تعیین روز دقیق تخمک گذاری استفاده کنید یا اینکه یک سونوی واژینال انجام دهید تا مشخص شود چه روزی تخمک رها می شود تا در همان روز روابط زناشویی با همسرتان داشته باشید و نتیجه بهتری هم بگیرید.
در ضمن با توجه به اینکه یکبار سابقه سقط داشته اید و ممکن است نگران این باشید که مبادا دوباره این تجربه را تکرار کنید، توصیه می شود در دورانی که اقدام به بارداری می کنید، دچار استرس نشوید و ذهن تان را بیهوده درگیر این موضوع نکنید.

با دو دوره لتروزول باردار می شوم؟

 
مهم‌ترین مطالب دراین‌باره: 
سندروم تخمدان پلی کیستیک یا بیماری تنبلی تخمدان (PCOS) یک نوع اختلال هورمونی میان زنان در سنین باروری است. زنان مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان ممکن است پریود کم یا طولانی داشته باشند یا هورمون مردانه اندروژن در بدن آنها زیاد باشد. 
در اثر این عارضه تخمدان‌ها می‌توانند تعداد زیادی از فولیکول‌های کوچک را رشد داده و نتوانند تخمک ها را به طور منظم آزاد نمایند.

علت ایجاد تخمدان پلی کیستیک چیست؟
عامل اصلی این بیماری هنوز ناشناخته است. تشخیص و درمان زودهنگام بیماری به همراه کاهش وزن می‌تواند خطر عوارض بلندمدت مثل دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را کاهش دهد.

علائم تنبلی تخمدان چیست؟
علائم تنبلی تخمدان در حدود زمان اولین پریود دوران بلوغ دختران نمایان می‌شود. اما گاهی علائم تخمدان پلی کیستیک در پاسخ به عواملی مثل افزایش وزن خیلی زیاد نمایان می‌شود. علائم این بیماری خیلی متنوع است. 
تشخیص بیماری تنبلی تخمدان زمانی انجام می‌شود که حداقل 2 مورد از علائم زیر وجود داشته باشد:
پریود نامنظم. قاعدگی کم،‌ نامنظم و طولانی مهمترین علائم بیماری تنبلی تخمدان هستند. مثلا ممکن است کمتر از 9 بار در سال پریود شوید، زمان بین عادت ماهیانه شما بیش از 35 روز باشد و پریود شما به طرز غیر عادی شدید و سنگین باشد.
اندروژن زیاد. افزایش سطح هورمون مردانه باعث علائم فیزیکی مثل موی زیاد در صورت و بدن و آکنه گاه به گاه شدید و طاسی با الگوی مردانه می‌شود.
تخمدان پلی کیستیک. ممکن است تخمدان‌های شما برزگ و شامل فولیکول‌هایی باشد که تخمک ها را احاطه کرده‌اند. در این حالت، تخمدان‌ها نمی‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند.
اگر دچار چاقی باشید علائم تنبلی تخمدان حادتر خواهد بود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر در مورد عادت عاهیانه خود نگرانی دارید اگر دچار نازایی هستید، یا اگر علائم اندروژن اضافی مثل تشدید رشد موی صورت و بدن ‌آکنه و طاسی با الگوی مردانه را مشاهده کردید، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

عوامل ایجاد تنبلی تخمدان چیست؟
دلایل دقیق این بیماری دقیقا مشخص نیست اما عواملی که می‌توانند در این بیماری نقش داشته باشند به شرح زیر است:
انسولین اضافی. انسولین هورمونی است که در لوزالمعده ترشح شده و باعث می‌شود سلولها از قند که منبع اولیه تامین انرژی بدن است، استفاده نمایند. 
اگر سلول‌ها در مقابل عمل انسولین مقاومت نمایند، میزان قند خون بدن افزایش یافته و بدن ممکن است انسولین بیشتری تولید نماید. انسولین اضافی تولید اندروژن را افزایش داده و باعث مشکلات در تخمک گذاری می‌شود.
ورم درجه پایین. این اصطلاح برای تشریح موادی که توسط گلبول‌های سفید ساخته شده و برای جنگ با عفونت‌ها استفاده می‌شوند، اشاره دارد. 
مطالعات نشان می‌دهد زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک دارای ورم درجه پایینی هستند که باعث تحریک تخمدان‌ها به تولید اندروژن و ایجاد مشکلاتی در رگهای قلب و خون می‌شود.
ویژگی‌های ارثی. مطالعات نشان می‌دهد بعضی ژن‌ها ممکن است به تنبلی تخمدان ارتباط داشته باشند.
اندروژن اضافی. تخمدان‌ها میزان اضافی اندروژن تولید می‌کنند که باعث افزایش رشد مو و آکنه می‌شود.

عوارض تخمدان پلی کیستیک چیست؟
عوارض تنبلی تخمدان به شرح زیر است:
- نازایی؛
- دیابت بارداری یا فشار خون بارداری؛
- سقط جنین یا زایمان زودرس؛
- استئاتو هپاتیت غیر الکلی که ورم شدید کبد در اثر تجمع چربی در کبد است؛
- سندروم متابولیک شامل فشار خون بالا، قند خون بالا، سطح بالای کلسترول و تری گلیسیرید که به طرز قابل توجهی خطر بیماری فلبی عروقی را افزایش می‌دهد؛
- دیابت نوع 2 یا پره دیابت؛
- آپنه (وقفه تنفسی) در خواب؛
- افسردگی، اضطراب و اختلالات غذا خوردن؛
- خونریزی غیر نرمال رحم؛
سرطان پوشش رحم (سرطان آندومتر).
همانطور که گفته شد چاقی می‌تواند عوارض بیماری تنبلی تخمدان را تشدید کند.

با دو دوره لتروزول باردار می شوم؟

 
تشخیص بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک
هیچ آزمون خاصی برای تشخیص قطعی سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد. برای تشخیص پزشک، همه علائم و نشانه‌های فرد را در نظر می‌گیرد و پس‌ از آن با رد سایر اختلالات، به تشخیص بیماری می‌رسد.
پزشک درباره سابقه پزشکی شما، از جمله دوره‌های قاعدگی، تغییرات وزن و علائم دیگر سؤال خواهد کرد. پس‌ از آن ممکن است آزمایش‌های خاصی را درخواست کند.

معاینه بدنی 
در طول معاینه فیزیکی، پزشک یکسری اطلاعات کلیدی نظیر قد، وزن و فشارخون را ارزیابی می‌کند.

معاینه لگنی 
در طول یک معاینه لگنی، دکتر اندام‌های تناسلی خود را از نظر وجود هرگونه توده و ضایعه و یا اختلالات دیگر بررسی خواهد کرد.

آزمایش خون 
در این آزمایش با اندازه‌گیری سطح هورمون‌ها، سایر علل احتمالی اختلالات قاعدگی یا تولید بیش‌ از حد آندروژن که ممکن است با PCOS اشتباه گرفته شود، بررسی می‌گردد. 
سایر آزمایشات خون شامل اندازه‌گیری کلسترول ناشتا و سطح‌تری گلیسیرید و تست تحمل گلوکز، که در آن سطح گلوکز ناشتا اندازه‌گیری می‌شود.

سونوگرافی 
در سونوگرافی، ظاهر تخمدان‌ها و ضخامت پوشش رحم بررسی می‌گردد. در طول آزمون، شما دراز می‌کشید و یک دستگاه گرز مانند (مبدل) در مهبل (واژن) قرار می‌گیرد (سونوگرافی ترانس واژینال). امواج صوتی به‌صورت تصاویری بر روی صفحه‌نمایش کامپیوتر نمایان می‌گردد.

درمان بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک
درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک به‌طورکلی بر مبنای مدیریت نگرانی‌های اصلی فرد، مانند ناباروری، پرمویی، آکنه یا چاقی متمرکز است.

تغییر در شیوه زندگی
به ‌عنوان اولین گام، دکتر شما ممکن است به شما توصیه کند که وزن اضافی خود را از طریق یک رژیم غذایی کم ‌کالری همراه با فعالیت‌های ورزشی با شدت متوسط، کاهش دهید. 
کاهش متوسط وزن – به ‌عنوان ‌مثال، از دست دادن 5 درصد از وزن بدن – ممکن است وضعیت شما را بهبود بخشد.
داروها
دکتر شما ممکن است برای بیماری شما، دارو تجویز کند:

تنظیم چرخه قاعدگی
قرص ترکیبی شامل استروژن و پروژسترون که از قرص‌های ضدبارداری می‌باشد باعث کاهش تولید آندروژن شده و بدن شما را از اثرات استروژن مداوم رهایی داده، باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان آندومتر و اصلاح خونریزی‌های غیر طبیعی قاعدگی می‌شود.
اگر شما کاندید مناسبی برای قرص‌های ضدبارداری ترکیبی نباشید یک روش جایگزین، استفاده از پروژسترون به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز به مدت یک تا دو ماه می‌باشد. 
این نوع از پروژسترون باعث تنظیم دوره‌های قاعدگی و حفاظت در برابر سرطان آندومتر می‌شود اما سطح آندروژن را بهبود نمی‌بخشد و از بارداری جلوگیری نمی‌کند.
پزشکتان ممکن است برای شما متفورمین (گلوکوفاژ، Fortamet، غیره) تجویز کند که یک داروی خوراکی برای درمان دیابت نوع 2 است که باعث بهبود مقاومت به انسولین و کاهش سطح انسولین می‌شود. 
این دارو ممکن است به تخمک‌گذاری کمک کند و چرخه قاعدگی را تنظیم کند. متفورمین پیشرفت دیابت نوع 2 را در صورتی‌ که در مرحله پیش دیابتی قرار داشته باشید، کند می‌کند و در صورت دنبال کردن رژیم غذایی و فعالیت بدنی، باعث کاهش وزن می‌شود.

با دو دوره لتروزول باردار می شوم؟

 
کمک‌کننده‌های تخمک‌ گذاری
اگر شما در حال تلاش برای باردارشدن باشید، ممکن است به یک دارو برای کمک به تخمک‌ گذاری نیاز داشته باشید. کلومیفن (Clomid، سروفن) یک داروی ضد استروژن خوراکی است که در بخش اول چرخه قاعدگی استفاده می‌شود.
اگر کلومیفن به‌تنهایی مؤثر نباشد، دکتر شما ممکن است برای کمک به تحریک تخمک‌گذاری، متفورمین نیز تجویز کند.
اگر شما با استفاده از کلومیفن و متفورمین باردار نشوید، دکتر شما ممکن است هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینی کننده (LH) را توصیه کند که به روش تزریقی استعمال می‌شود. داروی دیگری است که دکتر شما ممکن است تجویز کند لتروزول است (femara). 
پزشکان دقیقاً نمی‌دانند که لتروزول چگونه برای تحریک تخمدان کار می‌کند، اما ممکن است تخمک‌گذاری را در زمانی که سایر داروها با شکست مواجه می‌شوند، تحریک کند.

کاهش رشد بیش ‌از حد مو
دکتر شما ممکن است قرص‌های جلوگیری از بارداری را برای کاهش تولید آندروژن و یا دارویی دیگر به نام اسپیرونولاکتون (آلداکتون) را برای از بین بدن اثرات آندروژن بر روی پوست، توصیه کند. 
از آنجا که اسپیرونولاکتون می‌توانید باعث ایجاد نقایص هنگام تولد شود، می‌بایست در هنگام مصرف آن از بارداری پرهیز شود. وانیگا (Eflornithine) دارویی است که به‌ صورت کرم تجویز شده و باعث کاهش رشد موهای صورت در زنان می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو