هرنوع و جنس اسباب بازی رو چطور بشوییم ؟

هرنوع و جنس اسباب بازی رو چطور بشوییم ؟


منبع: نمناک

177

1398/10/11

13:16


اغلب والدین برای شستشوی اسباب بازی کودکان خود با مشکل مواجه هستند، در ادامه با روش های مناسب شستشوی انواع اسباب بازی های کودک آشنا خواهید شد.

شستشوی اسباب بازی کودکان در انواع و جنس های مختلف

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چگونه اسباب بازی های فرزند خود را بشویید و آن ها را تمیز کنید. تعداد دفعات شستشوی اسباب بازی نیز برای افراد مهم است زیرا باعث می شود که طول عمر اسباب بازی ها بالا برود یا کم بشود. حال در این قست از نمناک چگونگی و میزان دفعات شستشوی اسباب بازی را به شما آموزش می دهیم.

تمیز کردن یا ضد عفونی کردن ؟

تمیز کردن به معنای از بین بردن آلودگی های فیزیکی با استفاده از صابون و هر ماده شوینده دیگر و آب است که آلودگی های روی سطح را از بین می برد.

ضد عفونی کردن به معنای کشتن اکثریت جرم ها است که از تولید دوباره آن ها نیز جلوگیری می کند.

تمیز کردن همیشه باید قبل از ضد عفونی انجام شود.

اسباب بازی با روکش مخمل را چگونه تمیز کنیم ؟

این اسباب بازی ها اغلب برچسب مراقبتی دارند که می تواند فرآیند تمیز کردن را نشان دهد. بسیاری از این اسباب بازی ها با شستن دست راحت تر تمیز می شوند ، حتی می توانید یک ظرف پر از آب و ماده شوینده تهیه کنید و اسباب بازی ها را درون آن بیاندازید. برای از بین بردن گرد و خاک موجود روی مخمل نیز باید روی آن را جارو برقی بکشید. دستمال کشیدن روی این اسباب بازی ها کارآمد نیست.

اسباب بازی تمیز

چه نوع از اسباب بازی هایی را نباید در ماشین لباسشویی انداخت ؟

1. اسباب بازی هایی که جعبه موسیقی دارند.

2. اسباب بازی هایی که قدیمی یا شکننده هستند.

3. اسباب بازی هایی که روی آن ها روبان ، برچسب و .. با چسب چسبیده شده است.

4. اسباب بازی هایی که دارای مواد تزئینی هستند.

5. اسباب بازی هایی که جنس پلی استر دارند و روی آن ها فوم های توپی کوچک قرار گرفته است.

نکته در مورد شستشو با ماشین لباسشویی

در مورد این لوازم مراقب باشید که اگر آن ها را در لباسشویی می اندازید ، از شستشو دهنده های بدون بو ، بدون رنگ و امن برای فرزند خود استفاده کنید . بهتر است که در صورت جدا شدن ، روکش روی اسباب بازی را جدا کنید و آن را جداگانه داخل ماشین لباسشویی بیاندازید.

حتی می توانید چند عدد از این اسباب بازی ها را جمع کرده و درون یک کیسه بیاندازید و آن ها را داخل ماشین لباسشویی بگذارید ، این کار باعث می شود که اسباب بازی شما از لباس های دیگر رنگ نگیرد.

شستشوی اسباب بازی

شستشو با دست

برای شستشو با دست نیز باید در انتخاب شوینده دقت کنید و نکات بالا را در نظر داشته باشید. بهتر است که از یک صابون معمولی یا شامپو بچه استفاده کنید.

چگونگی شستشوی اسباب بازی های سیلیکونی ، پلاستیکی و کائوچو

بهترین راه این است که این اسباب بازی ها را درون سینک بیاندازید و مانند ظرف با آب داغ بشویید. حتی می توانید راه آب ظرفشویی را ببندید و با صابون در آن آب و کف درست کنید و اسباب بازی ها را درون آن ها بیاندازید و بعد از شسشتو از یک مسواک تمیز استفاده کنید و لابلای آن را با مسواک تمیز کنید و سپس روی ان ها را با پارچه بکشید تا خشک شوند و بعد از آن یک دور دیگر آب سرد بگیرید.

در مرحله آخر می توانید از یک اسپری الکل استفاده کنید و مقداری روی آن بزنید و چند دقیقه صبر کنید و سپس دوباره آن را آب کشیده و کنار بگذارید.

بهتر است که از سفید کننده ها استفاده نکنید ، حتی می توانید این اسباب بازی ها را در طبقه بالای ماشین ظرفشویی نیز قرار دهید.

اسباب بازی از جنس پلاستیک سفت

بهترین حالت این است که این اسباب بازی ها را درون یک کیسه قرار دهید و آن ها را در ماشین ظرفشویی بگذارید.

شستن اسباب بازی

اسباب بازی های سیلیکونی

می توانید این جنس از اسباب بازی ها را در ماشین ظرفشویی بیاندازید یا این که داخل یک کتری آب جوش قرار دهید.

چگونگی تمیز کردن اسباب بازی های باطری دار

اگر اسباب بازی دارای برق و دو شاخه است ، نباید آن را درون آب بیاندازید. اگر دارای باطری است، حتما باطری را خارج کنید و سپس آن را در آب و صابون بیاندازید و مراقب باشید که اطراف سیم و باطری خیس نشوند و همچنین هیچ رطوبتی نباید به درزهای این اسباب بازی نفوذ کند . پس بهتر است که آب را کنترل شده به آن بزنید و کل آن را درون آب نیاندازید و همچنین می توانید کمی آب و الکل را با یکدیگر مخلوط کنید و به این اسباب بازی آغشته کنید. خوشبختانه الکل سریع خشک می شود اما می توانید برای اطمینان بیشتر روی آن یک پارچه بکشید تا سریع تر خشک شود و به قسمت باطری نرسد.

چگونگی تمیز کردن اسباب بازی های چوبی

چوب دارای خواص آنتی باکتریال می باشد و بهترین روش این است که آن ها را درون سرکه سفید و آب بیاندازید. نیازی نیست که زود به زود این جنس از اسباب بازی ها را تمیز کنید. بوی سرکه نیز در عرض چند دقیقه از بین می رود.

چرا تمیز کردن اسباب بازی اهمیت دارد ؟

دلایل زیادی برای این کار وجود دارد اما مهم ترین آن این است که کودکان در معرض خطر و آلودگی نباشند. کودکان بیش از همه در خطر آلودگی هستند و سر و کار آن ها با اسباب بازی بیش از لوازم دیگر است ، پس چه بهتر که آن ها را تمیز نگه داریم.

شستشوی اسباب بازی

راهکارهای اضافه تر برای تمیز کردن اسباب بازی

- زمانی که اسباب بازی کودک در محیط بیرون از خانه روی زمین می افتد ، بهتر است که بی تفاوت نباشید و با یک دستمال مرطوب روی آن کشیده و آلودگی های سطحی را از بین ببرید.

- اگر می خواهید که کودک شما از مواد شیمیایی دور باشد ، می توانید از یک وسیله بخار استفاده کنید و با بخار و آب خالی اسباب بازی ها را تمیز کنید.

- دوبار در هفته اسباب بازی ها را تمیز کنید ، مخصوصا اسباب بازی های ریزتر را که بیش از همه در دهان کودکان قرار داده می شوند. اسباب بازی های بزرگ تر را یک بار در ماه بشویید و انواع مخملی را چند بار در سال بشویید.

چه زمانی فورا اقدام به تمیز کردن اسباب بازی کنیم ؟

- زمانی که اسباب بازی زمین افتاده است.

- زمانی که اسباب بازی در دهان کودک قرار گرفته است.

- زمانی که اسباب بازی را از شخص دیگر گرفته است.

- زمانی که اسباب بازی را با کودک دیگر به اشتراک گذاشته است.

- زمانی که غذا ، شیر یا آب دهانش روی اسباب بازی ریخته است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو