آکاایران: کیک مهیاوه جالب ترین کیکی که می توانید بپزیدReviewed by Iranvij-2 on Jul 27Rating:

مواد لازم:
شیر ولرم: ۲۵۰ میلی لیتر

تخم مرغ: ۳ عدد

مایه خمیرترش: ۱ قاشق سوپ خوری

زعفران :نصف قاشق سوپ خوری

شکر (نرم ودانه ریز) : ۱ قاشق سوپ خوری

نمک: نصف قاشق چای خوری

آرد نول: ۳ پیمانه

زرده تخم مرغ:۱ عدد

رازیانه (پودرشده) : ۱ قاشق چای خوری

چدار (مکعبی خردشده):۱۲۰ گرم

بیکینگ پودر: نصف قاشق چای خوری

کنجد سفید: به مقدار لازم

روغن مایع: به مقدار لازم

سیاهدانه: به مقدار لازم

مواد میانی (مخلوط مهیاوه): طبق دستور داده شده

آماده سازی:
شیر ولرم، مایه خمیرترش و شکر را در ظرفی بریزید و هم بزنید تا کاملا با یکدیگر مخلوط شوند سپس روی ظرف را با سلفون بپوشانید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند تا مایه خمیر ترش به عمل بیاید
آرد، رازیانه و بیکینگ پودر را در ظرفی مخلوط و دوبار الک کنید.

کف قالب مستطیل شکلی به ابعاد ۳۰×۲۰ سانتی متری لبه بلند را به وسیله قلم موی مخصوص اشپزی به مقداری روغن مایع اغشته کنید.

مواد میانی (مخلوط مهیاوه) را آماده کنید.

طرز تهیه:
۱. تخم مرغها را در ظرفی بریزید و با همزن دستی هم بزنید تا زرده و سفیده آن کاملاً با یکدیگر مخلوط شوند، سپس با قاشق سوپ خوری از زعفران، نمک و ۶۰ میلی لیتر روغن مایع به آن بیافزایید و هم بزنید. در آخر، مایه خمیر ترش عمل آمده را به تدریج به آن اضافه و مخلوط کنید.

۲. مخلوط آرد را به تدریج به مخلوط بالا بیافزایید و هم بزنید تا خمیر شالی به دست آید. روی خمیر را با حوله کاغذی نام دار، بپوشانید و بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه در دمای محیط بماند تا حجم آن دو برابر شود.

۳. نیمی از مخلوط آماده شده را در قالب چرب شده بریزید و با پالت مرطوب شده مواد را به صورت یکنواخت در قالب پخش کنید.

۴. مواد میانی (مخلوط مهیاوه) آماده شده را به صورت یکنواخت روی لایه زیرین، در قالب بریزید و بقیه مخلوط کیک را روی آن ریخته و سطح انرا صاف کنید سپس روی قالب را با سلفون بپوشانید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در دمای محیط استراحت دهید.

۵. بقیه زعفران و زرده تخم مرغ را در ظرفی بریزید و کاملا هم بزنید تا کاملا با یکدیگر مخلوط شوند سپس آن را به وسیله قلم موی مخصوص آشپزی روی کیک بمالید پس از آن پنیر چدار را روی کیک بچینید. در آخر مقداری کنجد و سیاه دانه روی آن بپاشید

مراحل پایانی
فر را از ۱۵ دقیقه قبلی، روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم و گرم کنید.

قالب را ۴۰ تا ۴۵ دقیقه در طبقه وسط فرگرم شده، قرار دهید تا بپزد.

پس از این مدت، قالب را از فرخارج کرده، به دلخواه مقداری مهیاوه روی آن ریخته و پس از خنک شدن، ان را برش دهید و سرو کنید.

مواد میانی (مخلوط مهیاوه):
یک عدد تخم مرغ، یک قاشق سوپ خوری آرد سمولینا و ۳۰ گر مهیاوه آماده را در ظرفی بریزید و هم بزنید تا کاملاً با یکدیگر مخلوط شوند.

در صورت تمایل، می توانید مهیاوه را در منزل نیز تهیه کنید، بدین ترتیب که ۰ ۵۰ گرم ماهی متوتا (شسته و خشک شده) را در ظرف سفالی حاوی مقداری آب و نمک بریزید، روی آن را با پارچه ای تمیز بپوشانید و بگذارید ۲۰ تا ۳۰ روز در مکان افتابگیر بماند. (در این مدت، روزانه دوبار ماهی را با یک تکه چوب یا ملاقه هم بزنید تا فاسد نشود) پس از این مدت، مهیاوه را آبکش کنید و آب آن را نگه دارید. آب ماهی آبکش شده را به همراه ۳۰۰ گرم خردلی (پودرو بوداده شده)، ۱۰۰ گرم رازیانه (پودر شده) و ۱۲۰ گرم دانه گشنیز (پودر شده) در ظرفی ریخته و هم بزنید تا کاملاً با یکدیگر مخلوط شوند، سپس مخلوط آماده شده را به همراه پوست ۲ عدد نارنج (خشک شده) در ظرف سفالی بریزید و روی آن را با پارچه و کیش ببندید و در مکان افتابگیر قرار دهید تا مهیاوه کاملا برسد. در صورتی که هوا گرم باشد، مهیاوه پس از ۲۰ روز آماده می شود.

.

منبع :

» کیک مهیاوه جالب ترین کیکی که می توانید بپزید