آکاایران: چگونه دخل و خرج زندگی را مدیریت کنیم ؟

خانه و خانه داری, روی خط خبرگزاری ها

پول در زندگی همگان، نقشی اساسی دارد. هرچند نباید خوشبختی و موفقیت در زندگی را با آن سنجید اما باید قدر و ارزش واقعی آن را بدانیم و با یادگیری شیوه های مدیریت بر مخارج و هزینه ها مانع بروز مشکلات ناشی از بی پولی در زندگی شویم. البته، مدیریت خرج با پس انداز و صرفه جویی تفاوت دارد.

آن چه همه ما باید بدانیم این است که با پول خود چه کار کنیم و آن را چگونه هزینه کنیم نه این که فقط پول را پس انداز کنیم.

همین طور خوب خواهد بود اگر از سنین خردسالی به کودکان بیاموزیم که چگونه پول خود را خرج کنند. این یکی از مهارت های اصلی زندگی در عصر حاضر است؛ مهارتی که باید از همان دوران کودکی به فرزندان مان آموزش دهیم. با کنترل کردن مخارج و درآمدها می توان راحت تر زندگی کرد و دارایی را افزایش داد.

گاهی اوقات مخصوصاً با پیش آمدن هزینه های پیش بینی نشده، صرفه جویی به سختی راه رفتن روی آب است. پس همیشه باید به فکر هزینه های مختلف زندگی باشیم. هزینه هایی که هر لحظه ممکن است از راه برسند. با دقت در مقدار پولی که اینک در اختیار دارید و میزان پولی که به دست خواهید آورد، می توانید الگویی برای خرج کردن خود پیدا کنید. برای کنترل هزینه ها و مخارج زندگی، اگر نگوییم این نکات بسیار ضروری است باید اذعان کنیم دانستن آنها می تواند کمک بزرگی به شیوه هزینه کردن ما باشد. در حقیقت مدیریت خرج کردن با پس انداز تمام درآمد و صرفه جویی محض تفاوت دارد.آن چه همه ما باید بدانیم این است که با پول خود چه کار کنیم و آن را چگونه هزینه کنیم نه این که فقط پول را پس انداز کنیم.

در مدیریت بودجه بندی و کنترل هزینه ها، همیشه هم ممکن است موفق نشوید. اگر بی توجه به مقدار پولی که دارید، هر چقدر می خواهید خرج کنید، بدانید و مطمئن باشید که موفق نخواهید بود .

همین طور حتماً باید اول هزینه ها را بنویسید و اولویت آنها را مشخص کنید؛ عدم انجام این کار یا عدم توجه به آن نیز باعث شکست در برنامه های کنترل هزینه های شما می شود. همچنین همیشه هزینه هایی پیش بینی نشده وجود دارند که سر زده از راه می رسند؛ عدم توجه به آنها هم دردسر آفرین خواهد بود .

● اولویت بندی مخارج

مدیریت هزینه ها و بودجه بندی شخصی را می توان با نوشتن فهرست مخارج و اولویت بندی آنها شروع کرد. زمانی که شما برای مخارج خود برنامه ریزی می کنید، در مراحل اولیه، طبیعی خواهد بود که مخارج شما بیشتر از درآمدتان باشد. اما همیشه اولویت های اصلی را در نظر بگیرید؛ سپس برای سایر مخارج خود برنامه ریزی کنید. هزینه هایی مانند هزینه بیمه اتومبیل، نوسازی منزل و… فقط سالی یک بار یا در برخی موارد شش ماه یک بار هستند، ولی نباید از آنها غافل شد .

اما همیشه سخت ترین بخش کنترل هزینه ها، مربوط به هزینه های ماهانه است مانند قسط وام ها، اجاره محل (یا محل کار) پرداخت قبض های آب و برق و… که باید برنامه ریزی دقیقی برای پرداخت آنها داشته باشیم. اما هزینه هایی هم هستند که معمولاً نسبت به سایر هزینه ها ناچیز به نظر می رسند و هفته ای یک بار یا روزی یک بار صورت می گیرند. مثل خرید مایحتاج منزل، هزینه ایاب و ذهاب و…

در کنار همه این هزینه ها، برخی از مخارج هم وجود دارد که به میل خود ما انجام می شود. در حقیقت ما می توانیم فاقد آنها هم زندگی کنیم، اما ترجیح می دهیم که آنها را داشته باشیم؛ مواردی مثل خرید لوازم منزل، کتاب، مجله و… از این گونه هزینه ها هستند. عدم دقت و توجه در این گونه مخارج معمولاً دردسر ساز خواهند بود .همچنین هزینه های پیش بینی نشده مانند تعمیرات ضروری در منزل، خدای نکرده هزینه های درمانی و بیمارستانی یا تعمیرات ماشین شخصی نیز هر لحظه ممکن است در زندگی پیش بیاید. باید همیشه به این گونه هزینه ها هم دقت کنیم و به فکر آنها باشیم .

اما این که کدامیک از هزینه ها باید حتماً انجام شوند و کدامیک را می توان حذف کرد، نکته بسیار مهمی است که در موفقیت یا عدم موفقیت ما در کنترل بودجه زندگی، نقش اساسی دارد .

معمولا همیشه مخارج سر پناه و غذا اولویت اول هستند. هر هزینه ای که مربوط به خانه باشد، از اجاره گرفته تا تعمیرات حتما باید انجام شود. پس از هزینه های منزل باید پرداخت قبوض آب و برق و گاز و… نیز جزء اولویت های اصلی باشد. در ضمن اگر شغل شما وابسته به ماشین و وسیله نقلیه شماست برای کسب درآمد، هزینه های ماشین نیز باید جزء هزینه های اساسی قرار گیرد. همچنین بیمه ها و نظیر آنها نیز باید جزء اولویت های اصلی مخارج و هزینه های شما باشد.

حتما دقت کنید تا اول هزینه ها و مخارج واجب و ضروری را در نظر بگیرید و سپس بقیه مخارج را انجام دهید.

پس از فهرست کردن این مخارج، اگر به این نتیجه رسیدید که برای تأمین اولویت های اولیه زندگی خود در آمد کافی ندارید، باید فکری به حال درآمد خود بکنید و یا از هزینه ها به نحوی بکاهید .

یکی از شیوه ها می تواند این باشد که هزینه هایی که فعلا واجب نیستند را به ماه های آینده موکول کنید. زمانی که مخارج شما کمی تحت کنترل درآمده باشد .

همچنین بهتر خواهد بود در مواقعی که می توانید، مخارج و هزینه های خود را نقدی پرداخت کنید تا در کارت اعتباری شما پولی باقی بماند .

سعی کنید که در هزینه های آب و برق و گاز و تلفن نیز صرفه جویی کنید. با این کار هم در مصرف انرژی صرفه جویی کرده اید و هم مخارج خودتان را کاهش داده اید. کار مهم بعدی این است که تمام مخارجی را که طی ۳۰ روز (یک ماه) انجام می دهید، به دقت یادداشت کنید؛ بعد می توانید بر اساس آنها تصمیم بگیرید که چه مواردی را باید حذف کنید تا به شما و زندگی تان لطمه ای وارد نشود .

همه ما باید از دوران کودکی به فرزندان مان بیاموزیم که قدر پول را بدانند و بدانند که چگونه و کجا باید پول خود را خرج کنند.

برای این کار و درک بهتر بچه ها از خرج کردن پول، خوب است زمانی که برای خرید می رویم کودکان را نیز با خود همراه کنیم. در این شرایط آنها شیوه هزینه کردن ما را خواهند دید و یاد خواهند گرفت که چگونه خرج کنند .

اگر آنها به سنی رسیده اند که می توانند خودشان مبلغی را خرج کنند می توانید پولی به آنها بدهید تا خودشان خرید کنند و با این کار متوجه اشتباه های خود هم می شوند. اگر پولی در اختیارشان می گذارید، اهمیت پول را هم به آنها تفهیم کنید. می توانید به آنها یاد بدهید که پول خود را جمع کنند تا بتوانند وسایل بهتر و بزرگ تری مانند بازی های کامپیوتری، دوچرخه و… بخرند. کودکان زیاد نمی توانند حساب خرج های خود را دارا باشند. پس به آنها کمک کرده و پول و حساب خرج هایشان را به جای ماهانه، روزانه یا هفتگی کنید تا برای آنها نیز راحت تر باشد .

یکی از شیوه های خوب این است که پول ان را داخل پاکتی گذاشته و به آنها بدهید و از بچه ها بخواهید هر مبلغی از پول را که خرج می کنند روی همان پاکت بنویسند. در ضمن می توانید برای خوب خرج کردن آنها نیز هدیه ای در نظر بگیرید. با این شیوه آنها هم می توانند متوجه لزوم داشتن الگویی برای خرج کردن خود بشوند .

مخصوصا این ایام که نزدیک سال نو هستیم فرصت خوبی خواهد بود تا کودکان را متوجه اهمیت پول کرده و شیوه های صحیح خرج کردن و پس نداز را به آنها بیاموزیم .

روزنامه جام جم

.

منبع : pezeshk.us