سونوگرافی تعیین جنسیت، در هفته چندم بارداری

منبع: نی نی بان

1,401

1398/10/12

12:50


سوال مخاطب نی‌نی‌بان: هفته هفدهم بارداری که یعنی جنین پانزده هفته سن دارد می توان با سونوگرافی جنسیت رو تشخیص داد؟ تا چند دفعه در طول بارداری می شه سونوگرافی رفت که برای جنین بد نباشه؟
 

سونوگرافی تعیین جنسیت، در هفته چندم بارداری

 

پاسخ دکتر آزیتا صفارزاده کرمانی، متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران:
در هفته چهاردهم بارداری می توانید برای تعیین جنسیت جنین سونوگرافی انجام دهید. ولی معمولا برای دقت بیشتر هفته شانزدهم بارداری بهتر است. در هفته های ۱۶ تا ۱۹ جنسیت، دست و پا، تعداد انگشتان، صورت، وضع لب ها، گوش، چشم، دیافراگم، ستون فقرات، کلیه ها، مثانه و معده پر از مایع و چهار حفره ای بودن قلب جنین بررسی می شود. البته تعیین جنسیت جنین بستگی به موقعیت قرارگیری جنین در رحم دارد. اگر وضع قرارگیری مناسب باشد، می توان به راحتی جنسیت را مشخص کرد.
بد نیست بدانید که به طور کلی انجام سونو‌گرافی چهار مرتبه در دوران بارداری تجویز می شود، بار اول در ابتدای بارداری برای آنکه مشخص شود، بارداری داخل رحمی یا خارج است. بار دوم در هفته دوازدهم. آنچه برای پزشک بیش از هر چیز مهم است اندازه‌گیری قد جنین از نوک سر تا پایین باسن است تا بتواند سن دقیق بارداری را اعلام کند. نکته بعدی اندازه‌گیری عرض گردن است که اگر بالاتر یا مساوی با ۳ میلی‌لیتر باشد، پزشک آزمایش آمنیوسنتز تجویز می‌کند تا احتمال وجود هرگونه آنومالی کروموزمی شناخته شود. بار سوم در هفته ۲۲ برای مشاهده اندام‌های داخلی به ویژه قلب و سر. پزشک در این هفته میزان رشد جنین و کیفیت تبادلات بین مادر و جنین به کمک بند‌ناف و جفت و مایع آمونیاکی و جنسیت جنین را هم چک می‌کند و بار چهارم در هفته ۳۲ برای بررسی ارگان‌های مغزی و اینکه رشد جنین در حد طبیعی است یا خیر. در صورتی که مشکلی در سونوگرافی دیده شود یا خانم باردار مبتلا به فشار خون یا دیابت یا بیماری‌های دیگر باشد یا احتمال کوچک بودن جنین داده شود یا بارداری چندقلو باشد، لازم است تعداد سونوگرافی‌ها بیشتر شود. بنابراین به شما توصیه می کنم حتما زیر نظر پزشکتان آزمایش ها و سونوگرافی های لازم را انجام دهید.
 
مهمترین مطالب در این‌باره:
4 روش شناخته شده در تشخیص جنسیت جنین در دوران بارداری
رایج ترین راه تشخیص تست های پزشکی و سونوگرافی است. نوع روش مورد استفاده توسط پزشک تشخیص خواهد شد.
1-سونوگرافی
رایج ترین روش تشخیصی است. بسیاری از زنان باردار جنسیت جنین خود را در اواسط بارداری و از طریق سونوگرافی تشخیص میدهند که معمولا بین هفته 16بارداری تا 20 بارداری زمان مناسب آن است. در حالیکه، اگر سونوگرافی تصویر واضح از دستگاه تناسلی جنین نداشته باشد حتی در این هغته نیز امکان فهمیدن جنسیت جنین وجود ندارد.
در هفته ششم بارداری، آلت تناسلی دختر و پسر در حال شکل گیری است و در هفته چهاردهم بارداری جنین دختر و پسر بسیار شبیه هستند و بسیار دشوار است که جنسیت آنها از هم تشخیص داده شود. در هفته هجدهم بارداری، جنسیت جنین شما مشخص میشود اگر دستگاه تناسلی جنین در موقعیتی باشد که بطور واضح قابل دیدن است. اگر نه که در هفته های آتی نوع جنسیت جنین مشخص میشود.
2-تست های ژنتیکی
راه ثابت شده دیگر در تشخیص جنسیت جنین تست های ژنتیکی است. این تست ها معمولا در سه ماهه اول بارداری انجام میشود. تعدادی از زوجین، جنسیت جنین خود را از طریق NIPT بدست می آوردند. این روش یک تست خون است که سندرم دوان و سایر شرایط کروموزوم ها در هفته دهم بارداری یا دورتر مشخص میشود. و از طریق کروموزوم جنسی مرد که در خون مادر وجود دارد جنسیت جنین را تعیین می کنند.
تعدادی دیگر جنسیت جنین خود را از طریق تست های ژنتیکی از جمله CVS یا آمنیوسنتز مشخص میکنند. این تست ها معمولا مشخص میکند که آیا جنین دارای اختلالات ژنتیکی و یا مشکلات کروموزومی مانند سندرم دوان است یا نه؟ اما این روش خطر سقط را نیز بدنبال خواهد داشت.
CVS معمولا در هفته دهم بارداری و سیزدهم بارداری انجام میشود و آمنیوسنتز در هفته های شانزدهم بارداری و بیستم بارداری انجام میشود.
3-روش میکروسافت
این روش جدید است و خیلی پرطرفدار نیست و فعلا کاربردی نیست.
4-روش IVF
در این روش رویانی که از طریق IVF بوجود آمده است برای تست کروموزوم مورد استفاده قرار میگیرد و علاوه بر جنسیت سایر مشکلات ژنتیکی آن نیز قابل تشخیص است. در این روش که PGD نیز نامیده میشود یک سلول از رویان گرفته میشود. DNA آن خارج شده و آنالیز میشود. فقط زمانی این کار انجام میشود که رویان در دیواره رحم لانه گزینی کرده باشد. در این روش 100 درصد جنسیت جنین درست تشخیص داده میشود.
 

سونوگرافی تعیین جنسیت، در هفته چندم بارداری

 
آیا در جواب سونوگرافی اشتباه هم پیش می آید؟
بله. عوامل متعددی می تواند روی جواب سونوگرافی تعیین جنسیت جنین شما اثر بگذارد و جنسیت فرزند شما را اشتباه اعلام کند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. زمان بندی نادرست
بهترین زمان انجام سونوگرافی تعیین جنسیت 18 تا 20 هفتگی است. قبل از این زمان ممکن است رشد به اندازه کافی نباشد و بعد از بیست هفتگی نیز ممکن است بچه بزرگ شده و به دلیل کوچک شدن فضای رحم و فشرده بودن بدن جنین، چیز زیادی در سونوگرافی مشخص نباشد.
قرار گرفتن جنین در وضعیت بریچ تعیین جنسیت را با مشکلات فراوانی روبرو می کند
2. تجهیزات
کیفیت دستگاه های مختلف سونوگرافی با یکدیگر متفاوت بوده و قدیمی بودن دستگاه می تواند روی تصویر و در نتیجه گزارش سونوگرافی اثر منفی داشته باشد.
3. وضعیت قرار گیری جنین
همه جنین ها در رحم مادرشان در یک وضعیت خاص قرار نگرفته اند به عنوان مثال قرار گرفتن جنین در وضعیت بریچ تعیین جنسیت را با مشکلات فراوانی روبرو می کند یا ممکن است اصلا تعیین جنسیت امکان پذیر نشود.
4. وزن مادر
هر چه اضافه وزن شما در طی دوران بارداری بیشتر باشد تعیین جنسیت جنین به دلیل پایین آمدن کیفیت تصویر سونوگرافی نیز مشکل تر خواهد بود.
5. تجربه
تجربه کسی که سونوگرافی را انجام می دهد عامل مهمی در پیشگیری از خطا در تعیین جنسیت است. البته تعیین جنسیت آنقدرها هم ساده نیست و حتی با تجربه ها هم ممکن است اشتباه کنند ولی قطعا اشتباهات شان کمتر از سونولوژیست های تازه کار است.
 
سونوگرافی آنومالی چیست و در کدام هفته از بارداری انجام می شود؟
این سونوگرافی نوعی غربالگری است که سونوگرافی آنومالی جنین نامیده میشود و به معنی جست وجو درباره مشکلات عمده در آناتومی کودک می باشد. این سونوگرافی توسط فرد کارآزموده در اتاق کم نور انجام‌ می‌‌شود تا بتوان تصاویر خوبی از جنین داشت.

زمان انجام این سونوگرافی آنومالی
اواسط حاملگی (بین هفته های 18 تا 22 بارداری) برای سونوگرافی انتخاب میشود چون در این مرحله می توان بسیاری از اندام ها را در معاینه سونوگرافی دید. رحم هنوز شلوغ نشده و می توان راحتتر مشکلات را بررسی کرد.
حتی اگر قبل از این غربالگری انجام داده اید، انجام آن برای دیدن فرزندتان لذت بخش خواهد بود. اگر پزشک هر چه را که میبیند، توضیح میدهد، متعجب نشوید. این کاری است که آنها انجام میدهند و خوشحال میشوند که به شما نشان دهند که دنبال چه چیزی هستند و چه چیزی در صفحه نمایش داده میشود.

سونوگرافی کننده موارد زیر را بررسی می کند
- سیستم های عضوی مهم
- دور سر
- طول ران
- اطلاعات جفت
- ضربان قلب
- تاهنجاری های عمده
- جایگاه جنین
- جنسیت فرزند
 

سونوگرافی تعیین جنسیت، در هفته چندم بارداری

 

آیا قبل از انجام سونوگرافی آنومالی مثانه پر باشد؟
این سونوگرافی شکمی زمانی انجام میشود که حداقل مثانه تان پر شده باشد. بعضی از پزشکان متخصص زنان از شما می‌خواهند که (1 لیتر مایع) را قبل از آن بنوشید. برای اکثر زنان حامله، این مسئله دردناک است و سایرین دردی را از مثانه پر تجربه نمی کنند. اگر جز افرادی هستید که از پر بودن مثانه ناراحت میشوید، تحمل کنید چون معاینه سریعی است. مایع موجود در مثانه، به پزشک متخصص زنان کمک می کند که بهتر فرزندتان را ببینید. زمانی که مایع نیاز نیست، به شما اجازه می‌دهند که مثانه را خالی کنید.
در زمان سونوگرافی، روی یک میز دراز می کشید و پزشک متخصص زنان، مبدل را روی شکمتان به حرکت در می آورد. تصاویر فرزندتان روی صفحه، نمایش داده میشود. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو