فرماندهی واحدی در کنترل بلایای طبیعی نداریم

49

1398/3/25

13:20


وزیر بهداشت گفت: هنوز به صورت تعریف شده فرماندهی واحد در کنترل بلایای طبیعی نداریم؛ سازمان پدافند غیرعامل، سازمان اورژانس و جمعیت هلال احمر هر کدام به صورت جزیره‌ای کار می‌کنند. باید ظرفیت‌های قانونی لازم برای یک حرکت ملی ایجاد و وحدت فرماندهی در شرایط بحران انجام شود.

فرماندهی واحدی در کنترل بلایای طبیعی نداریم

به گزارش بهداشت نیوز:  سعید نمکی روز شنبه در نهمین کنگره بین المللی سلامت در حوادث و بلایا در سالن همایش‌های رازی تهران افزود: این مهم است که بلایای طبیعی را از آمادگی کنترل این بلایا تفکیک کنیم. سیل، طوفان، زلزله و آتش سوزی در ماهیت طبیعت کشورها نهفته است، اما اینکه مردم و حکومت یک کشور چقدر آمادگی مقابله با این حوادث را دارند مهم است. روزی طاعون و وبا بلای طبیعی قتل عام کننده کشورها بود و آنچه این موارد را مهار کرد، علم و دانش و آمادگی مردم جهت مقابله با این پدیده بود. در حال حاضر هیچ جای دنیا وبا را بلای طبیعی نمی‌دانند.

وی ادامه داد: آنچه امروز از آن به عنوان بلایای طبیعی نام می‌بریم و یکی از عوامل خطر اصلی است، پدیده بسیار مزمنی است که سال‌هاست با آن درگیریم. در تعریف‌های توسعه یافتگی یکی از مهمترین موارد این است که کشور توسعه یافته کشوری است که برای شهروندان آن کشور با حاکمیت درست و مبتنی بر عقل و علم بتواند عوامل خطر برای نظام سلامت را کاهش دهد.

نمکی گفت: اینکه بلای طبیعی وجود دارد یا ندارد در توسعه یافتگی کشور نقش تعیین کننده ندارد. به طور مثال کشور ژاپن یکی از پرمخاطره‌ترین کشورها از لحاظ بروز زلزله و حوادث طبیعی است. اگر حاکمیت کشور نتواند با تکیه بر افزایش آگاهی عمومی و روش‌های پیشگیرانه عوامل خطرزا را مهار کند، می‌گویند این کشور گام به توسعه یافتگی نگذاشته است.

۳۱۳ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر

وی بیان کرد: در سال ۹۶ حدود ۳۸۰ هزار مرگ ثبت شده که ۳۱۳ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است و بین این موارد ۹۷ هزار مرگ به علت فشار خون بالا بوده و پویش ملی کنترل فشار خون بالا به همین دلیل شروع شده است.

حادثه سیل اخیر یک مورد اپیدمی هم نداشت

وزیر بهداشت اظهار داشت: در حادثه سیل اخیر حتی یک مورد اپیدمی ایجاد نشد. ویرانی‌هایی به دنبال حادثه سیل اتفاق افتاد، اما این موضوع به خاطر سیل نبود و به این دلیل بود که راه را بر سیل بسته بودیم. راه رودخانه بسته شده و در عرض چند ثانیه مشکلاتی برای مسافران ایجاد شد. ساخت و سازهایی که در حاشیه رودخانه‌ها انجام شد و راه‌ها بر آب‌های سرگردان بسته شد، علت وقوع این حادثه بود. این موضوع مشکل قانون نیست و مشکل نظارت بر اجرای قانون است.

اهمیت آموزش و مدیریت واحد برای بلایای طبیعی

نمکی گفت: اولین اقدام در نظام سلامت برای بلایای طبیعی، آموزش است. آموزش باید از مدرسه نهادینه شود. سرمایه کشورها، معادن و چاه‌های نفت نیست، بلکه سرمایه کشورها، بچه‌هایی هستند که روی نیمکت مدارس نشستند.

وی ادامه داد: کاهش بلایا و خطر باید در ذهن کودکان ایجاد شود. آموزش مهمترین رکن ارتقای نظام سلامت در همه دنیا است.

وزیر بهداشت افزود: اعمال مدیریت واحد در حوادث و بلایا نیز باید انجام شود. در بسیاری از موارد در مدیریت تروما در کشور به درستی عمل نمی‌شود و گاهی در نقل و انتقال حادثه دیده به صورت علمی دقت نمی‌شود. در بسیاری از مشکلاتی که برای حادثه دیدگان ایجاد می‌شود، به دلیل عدم دقت در نقل و انتقال شخص حادثه دیده است.

۸ درصد درآمد ناخالص ملی کشور صرف حوادث رانندگی می‌شود

جلیل عرب خردمند، رئیس نهمین کنگره بین المللی سلامت در حوادث و بلایا نیز در این همایش بیان کرد: فقط ۸ درصد از درآمد ناخالص ملی کشور صرف حوادث رانندگی می‌شود. به وزارت بهداشت پیشنهاد می‌کنیم که شورای سیاست گذاری مدیریت سلامت در حوادث و بلایا تشکیل شود تا تخلفات در همه حوزه‌های حوادث و بلایا هزینه دار شود یا حداقل از پاداش دادن به متخلفان جلوگیری شود. همچنین حاکمیت خطر حوادث و بلایا و ارتقای درک خطر در جامعه انجام شود.

 

منبع: ایرنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو