زگیل ها زائده های خوش خیم روی پوست هستند که به دلیل ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. اگرچه کمی ناخوشایند هستند، اما زگیل ها معمولاً بی ضرر هستند. کودکان نسبت به بزرگسالان مستعد ابتلا به عفونت هستند و از این رو در معرض ابتلا به ویروس های ایجاد کننده ی زگیل آسیب پذیر تر هستند. به طور معمول زگیل ها دردناک نیستند، اما ممکن است آنه ایی که روی پاها ایجاد می شوند درد داشته باشند. در این مقاله از بخش زیبایی, پوست و موی دکتر سلام، در مورد دلایل، معالجه و برخی از داروهای خانگی برای مدیریت زگیل در کودکان به طور کلی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

آیا زگیل در کودکان مسری است؟

زگیل در کودکان مسری است و از طریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم از کودک به فرزند دیگر پخش می شود. اما همه کودکانی که با ویروس در تماس هستند زگیل ایجاد نمی کنند و این به خاطر سیستم ایمنی بهتر بدن آن ها است.

زگیل در کودکان

زگیل در کودکان چگونه ایجاد می شود؟

در اینجا چند روش وجود دارد که فرزند شما ممکن است به HPV مبتلا شود، که منجر به ایجاد زگیل می شود. تماس با فرد آلوده ممکن است بعضی اوقات باعث ایجاد زگیل در کودکان شود. اگر فرزند شما از پارچه یا شیء شخصی که دارای HPV است  استفاده کرده است، ممکن است در مقابل انقباض ویروس آسیب پذیر باشد.

زگیل در کودکان همچنین از سطوح کف اتاق و قفل ها منتقل می شود. کودکان همچنین ممکن است هنگام گزش ناخن هایشان یا کندن پوسته ی باریک کنار ناخن، به زگیل مبتلا شوند، این ها جاهایی هستند که ویروس پنهان شده و رشد می کند. اگر فرزند شما در حال حاضر زگیل دارد، برداشتن یا خراشیدن آن می تواند منجر به زگیل های بیشتری در بدن شود. کودکانی که مدت زمان زیادی را پابرهنه در زمین های بازی می گذرانند، می توانند به زگیل های خاکی مبتلا شوند.

 علائم زگیل در کودکان

زگیل در کودکان یک شبه ظاهر نمی شود. ویروس مکانی برای خود بر روی پوست پیدا می کند و به آرامی رشد می کند. با پیشرفت زمان به یک زگیل کاملاً رشد یافته و قابل مشاهده تبدیل می شود، هر چند این پروسه ممکن است ماه ها و گاهی اوقات سال ها طول بکشد. در این مواقع چگونه می توانید زگیل را شناسایی کنید.

  • زگیل ها به رنگ صورتی مایل به قرمز هستند و می توانند توده های براق، مسطح یا خشن باشند.
  • آن ها معمولاً بزرگ هستند.
  • زگیل در کودکان معمولاً دردناک نیستن، اما بعضی از آن ها که روی کف پا ظاهر می شوند ممکن است دردناک باشند.
  • آن ها نیز ممکن است خارش داشته باشند.
  • ممکن است زگیل های صاف روی صورت کودک ظاهر شود و مانند برآمدگی های صاف روی پوست به نظر برسد.
  • اگر کودک آن ها را کند، و زگیل معمولی باشد ممکن است خونریزی کند.
  • برآمدگی هایی با پوست کوچک مانند زگیل های رشته ای، روی بینی، پلک ها و دهان ظاهر می شود.

بیشتر بخوانید: آیا میدانید زگیل ناحیه تناسلی خطرناکتر از ایدز است


چه زمانی باید یک دکتر را ببینید؟

به طور کلی زگیل ها باعث نگرانی نمی شوند و به خودی خود از بین می روند.

با این حال، اگر:

  • زگیل ها در ناحیه تناسلی هستند.
  • زگیل دردناک است یا خونریزی دارد.
  • زگیل های جدیدتری به وجود آمده اند.
  • زگیل ها قرمز و آلوده به نظر می رسند.

زگیل های پوستی (2)

تشخیص زگیل در کودکان

تشخیص زگیل نیازمند یک بررسی مستقیم بر روی پوست است. پزشک ممکن است زگیل را بررسی کنید. قسمت بالای زگیل را خراشیده و بررسی کنید که آیا لخته های خون تیره رنگ وجود دارد یا خیر، که نشان دهنده رشد زگیل است. اگر پزشک از طریق معاینه قادر به تشخیص زگیل نباشد، پزشک ممکن است بخشی از زگیل را برای انجام بیوپسی به آزمایشگاه بفرستد. در مرحله بعدی، ما در مورد انواع مختلف زگیل به شما اطلاعاتی خواهیم داد.

انواع زگیل در کودکان

زگیل ها دو نوع هستند: دستگاه تناسلی و غیر دستگاه تناسلی. برخی مطالعات حاکی از آن است که کودکان همچنین می توانند زگیل تناسلی را از مادر یا یک مراقب آلوده دریافت کنند. اگرچه شواهد روشنی وجود ندارد، اما نمی توان آن را رد کرد.

انواع متداول زگیل در کودکان شامل موارد زیر است:

زگیل های متداول در هر نقطه روی دست، پا، صورت، انگشتان دست و بازوها کودک ظاهر می شود. این ها سطحی خشن دارند و رنگ خاکستری مایل به زرد دارند.

زگیل پا

در کف پا یافت می شود و به زگیل های پلانتار نیز معروف است. این ها خوشه ای تشکیل می دهند و نقاط سیاه شبیه به کاشی معرق هستند. این زگیل ها ممکن است دردناک باشند.

زگیل روی صورت

برآمدگی های کوچک و صافی هستند که به صورت گروهی به وجود می آیند و بیشتر در چهره کودک رخ می دهد.

زگیل های تناسلی

برخلاف زگیل های معمولی نرم هستند و سطح خشن ندارند. این موارد در نواحی دستگاه تناسلی یافت می شود.

زگیل های روی گردن

همچنین به عنوان زگیل های رشته ای شناخته می شوند. این ها برآمدگی های كوچك، طولانی و باریكی هستند و گاهی نیز روی پلك ها و صورت دیده می شوند.

مشکلات پوستی کودکان

درمان زگیل در کودکان

در حال حاضر هیچ درمانی برای عفونت های HPV وجود ندارد. بنابراین، اگر زگیل بی ضرر است و کودک را آزار نمی دهد، می توانید آن ها را نادیده بگیرید. مطالعات نشان داده است كه در 65٪ از كودكان مبتلا، زگیل در دو سال ناپدید می شوند. در 80٪ كودكان، در چهار سال از بین می روند. هدف این روش‌های درمانی از بین بردن زگیل های موجود و تضمین 100٪ درمان یا تسکین زگیل است.

همچنین، درمان به نوع زگیل و محل حضور آن ها در بدن بستگی دارد. برخی حتی ممکن است به ترکیبی از روش های درمانی نیاز داشته باشند. بنابراین، همیشه با پزشک مشورت کنید تا بفهمید کدام روش درمانی برای فرزند شما بهتر است. این روش های درمانی برای زگیل های پوستی غیر تناسلی در کودکان سالم و دارای سیستم ایمنی قوی مناسب است. اگر فرزند شما زگیل تناسلی دارد، پزشک تشخیص می دهد و بر این اساس درمان را ارائه می دهد.

درمان زگیل در کودکان با سالیسیلیک اسید

انواع بدون نسخه با غلظت های مختلف سالیسیلیک می توانند در درمان زگیل در کودکان کمک کنند. طبق شش مطالعه که شامل 500 شرکت کننده (بزرگسال و کودک) است، اسید سالیسیلیک نسبت به دارونما در مقایسه با دارونما تاثیر نسبتا زیادی در از بین بردن زگیل بویژه روی دست ها و پاها دارد.

نحوه استفاده:

  • برای تعیین غلظت مناسب اسید سالیسیلیک جهت استفاده برای فرزند خود، با پزشک فرزند خود مشورت کنید.
  • ابتدا زگیل را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب خیس کنید و پوست مرده را تمیز کنید و اسید سالیسیلیک را روی آن بمالید.
  • این کار را یک یا دو بار در روز به مدت 12 هفته تکرار کنید.
  • با پزشک فرزند خود صحبت کنید تا تعیین کنید آیا این روش مطابق با شرایط فرزند شما است یا خیر.

روش ازبین بردن با استفاده از چسپ نواری

در مطالعه‌ای که سه مدرسه ابتدایی هلند را پوشش داده بود، نتیجه بهبود زگیل با استفاده از چسپ نواری در مقایسه با استفاده از دارونما جهت درمان بیشتر بود. هرچند ممکن است به دلیل چسبناکی، سوزش پوستی وجود داشته باشد، بنابراین  قبل از امتحان کردن آن با دکترکودک خود مشورت کنید.

نحوه استفاده:

اعتقاد بر این است که این روش برای استفاده والدین در خانه، ایمن، آسان و کاربردی است. در این روش نوار چسب معمولی و سفید به مدت یک هفته در اطراف زگیل پیچیده می شود و برداشته می شود تا زگیل را به مدت 12 ساعت در معرض هوا قرار دهد. این چرخه به مدت چهار تا شش هفته تکرار می شود.

سرمادرمانی

کرایوتراپی یا سرما درمانی

این گزینه درمانی نیاز به راهنمایی بالینی دارد. طبق مطالعه ای که روی 61 بیمار در محدوده سنی 3 تا 22 سال انجام شد، کرایوتراپی در 60٪ از کل گروه آزمایش توانست زگیل را درمان کند. در این روش، زگیل ها با استفاده از نیتروژن مایع منجمد می شوند، و در محل زگیل یک تاول تشکیل می شود که به مرور زمان از بین می رود. پزشک این روش را با چیدن نیتروژن مایع روی ناحیه زگیل انجام می دهد.

گفته می شود که این روش دردناک است و همچنین می تواند زخم هایی را به همراه داشته باشد، بنابراین پزشک ممکن است قبل از اعمال نیتروژن مایع بی حسی موضعی را انجام دهد. با پزشک فرزند خود صحبت کنید تا در مورد روش درمانی و اینکه آیا این راه حل برای فرزند شما مناسب است یا خیر، صحبت کنید.


بیشتر بخوانید: اطلاعاتی جامع درباره سرما درمانی


سایر گزینه های درمانی

زگیل همچنین با استفاده از گزینه های دیگر قابل درمان است، که ممکن است برای کودکان دردناک باشد یا شواهد کمی در اثربخشی آن ها وجود دارد. بنابراین، این گزینه ها را فقط با مشورت با پزشک فرزند خود در نظر بگیرید.

جراحی لیزر

در این روش، زگیل با استفاده از پرتو لیزر از بین می رود. این روش دردناک است، ممکن است به بیهوشی موضعی احتیاج داشته باشد، همچنین می تواند زخم به جای بگذارد.

داروهای هومیوپاتی

یک مطالعه روی 853 نفر اظهار داشت که درمان هومیوپاتی از دارونما هایی که برای درمان زگیل های پلانتار استفاده می شوند، موثرتر نیست. بنابراین، با توجه به اینکه شواهد کمی در مورد اثربخشی آن وجود دارد، از آن استفاده کنید.

پمادهای موضعی

یک بررسی از کوکران اظهار داشت که پمادهای حاوی فلوروراسیل، دینیتروکلروبنزن، بلئومایسین و اینترفرون که برای عوارض پوستی استفاده می شوند، معمولاً تجویز نمی شوند زیرا شواهد محدودی برای اثبات اثربخشی آن ها وجود دارد.

نورولوژی کودکان

داروهای خانگی زگیل در کودکان

علاوه بر درمان های پزشکی، برخی از داروهای خانگی ممکن است به درمان زگیل کمک کنند. توجه داشته باشید که همه این راه حل ها ممکن است به اندازه سایرین مؤثر نباشد و نیز شواهد علمی کمی برای اثبات اثربخشی خود دارند.

سیر

گفته می شود سیر دارای خاصیت ضد ویروسی بوده و می تواند رشد سلول های آلوده به ویروس را مهار کند. مطالعه ای که با استفاده از عصاره کلروفرم سیر انجام شد، باعث از بین رفتن زگیل بدون عود پس از 3-4 ماه شد.

طرز تهیه:

  • یک حبه سیر را خرد کنید، آن را روی زگیل بمالید و آن را با باند محکم کنید.
  • یک روز آن را نگه دارید.
  • سپس آن را برای مدت زمان 12 ساعت بردارید تا در معرض هوا قبل از دوباره استفاده مجدد قرار گیرد.
  • روزانه به مدت سه تا چهار هفته تکرار کنید.

درمان زگیل در کودکان با سرکه سیب

سرکه سیب اسیدی است و ممکن است در از بین بردن زگیل کمک کند. با این حال، برای اثربخشی ACV، تحقیقات بیشتری لازم است.

چگونگی استفاده از آن:

  • یک توپ پنبه ای را در سرکه سیب خیس کنید و آن را روی زگیل خیس کنید.
  • همچنین می توانید با کمک نوار باند، تکه ای پنبه را به زگیل بچسبانید و به مدت سه ساعت آن را بگذارید.

ویتامین A

در یک مطالعه موردی از یک زن 30 ساله که از نظر جسمی فعال و سالم است، استفاده روزانه ویتامین A منجر به جایگزینی زگیل ها با پوست طبیعی می شود. با این حال، این مطالعه اظهار داشت که نیاز به تحقیقات بیشتر وجود دارد. بنابراین، قبل از استفاده از این موضوع با پزشک فرزند خود مشورت کنید.

چگونگی استفاده از آن:

  • کپسول های ویتامین A را سوراخ کرده و قبل از اینکه کودک به رختخواب برود روغن را روی زگیل بمالید.
  • بگذارید روغن چند دقیقه زگیل را خیس کند و روغن اضافی آن را با حوله خشک جدا کنید.
  • این کار را هر روز به مدت 70 روز تکرار کنید.

آلوئه ورا

گفته می شود آلوئه ورا دارای خاصیت ضد ویروسی است. مطالعه ای با هدف ارزیابی اثربخشی آن در برابر ویروس HSV (همچنین باعث ایجاد زگیل) می شود که آلوئه ورا اثرات امیدوارکننده و بدون هیچ گونه سمیت قابل توجهی نشان داد.

دستورالعمل:

  • ژل را از گیاه آلوئه ورا استخراج کنید.
  • هر روز صبح با استفاده از یک تکه پنبه، ژل را روی زگیل بمالید.
  • منطقه را با استفاده از نوار یا بانداژ بپوشانید تا پنبه در جای خود قرار گیرد.
  • هر روز آن را برای چند هفته تکرار کنید.

درمان زگیل در کودکان با خیساندن در آب گرم

اعتقاد بر این است که خیساندن پاهای شما در آب گرم حداقل 15 دقیقه هر روز می تواند به خلاص شدن از شر زگیل های پلانتار روی پا شما کمک کند. یک مطالعه انجام شده بر روی 15 بیمار با پای خود غوطه ور در آب گرم به مدت یک تا یک ساعت و نیم، به مدت شش تا هشت بار در هفته، نتایج موفقیت آمیز را در حدود نیمی از گروه مورد مطالعه نشان داد.

دستورالعمل:

  • پای کودک خود را در آب گرم خیس کنید؛ همچنین می توانید نمک اپسوم را به آب اضافه کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که دمای آب برای کودک شما بی خطر است.
  • این کار را روزانه 4 بار طی 4 هفته تکرار کنید.

لاتکس درخت انجیر

در یک تحقیق، مشخص شد که لاتکس درخت انجیر برای درمان زگیل های انسان (در بزرگسالان) مفید است، اگرچه مکانیسم ضد ویروس دقیق عصاره مشخص نیست. مطمئن شوید که فرزند شما قبل از امتحان این روش درمانی به لاتکس حساسیت ندارد.

دستورالعمل:

  • لاتکس درخت انجیر را روی زگیل ها بمالید و بگذارید یک شب باقی بماند.
  • هفته ای 3-4 بار این کار را تکرار کنید تا نتیجه را مشاهده کنید.

رژیم موز و شیر

درمان زگیل در کودکان با پوست موز

گفته می شود که پوست موز خاصیت فیتوشیمیایی دارد که ممکن است در از بین بردن زگیل کمک کند.

دستورالعمل:

  • یک تکه کوچک از پوست موز را روی زگیل قرار دهید و با نوار آن را بچسبانید.
  • اجازه دهید یک شب بر روی پوست باقی بماند.
  • این کار را حدود دو تا سه هفته تکرار کنید.

خمیر زردچوبه

مطالعات ثابت کردند که کورکومین موجود در زردچوبه دارای طیف گسترده ای از فعالیت ضد ویروسی است.بنابراین، این ممکن است به از بین بردن زگیل کمک کند.

دستورالعمل:

  • ریشه های زردچوبه تازه را خرد کنید، آن خمیر کرده و روی زگیل بمالید و آن را با باند بپوشانید.
  • یک شب آن را  روی محل مورد نظر بگذارید.
  • این کار را به مدت دو تا سه بار در هفته تکرار کنید

پاپایا

گفته می شود آنزیم هایی مانند پاپائین و کیموپاپین موجود در پاپایا دارای خاصیت ضد ویروسی هستند، به همین دلیل ممکن است به از بین بردن زگیل کمک کنند.

دستورالعمل:

  • یک پاپایا تهیه کنیدو یک برش کم عمق بر روی سطح آن تهیه کنید تا شیره آن به دست آید.
  • شیره غلیظ را با آب مخلوط کرده و روزی دو بار آن را روی زگیل بمالید.

بیشتر بخوانید: خاصیت هایی از میوه پاپایا


ریحان تازه

شواهد حاکی از آن است که ریحان می تواند در از بین بردن زگیل کمک کند.

دستورالعمل:

  • خمیر برگ‌های ریحان را روی زگیل بمالید و آن را با نوار یا باند بپوشانید.
  • این کار را برای چند هفته تکرار کنید.

روغن کرچک

درمان زگیل در کودکان با روغن کرچک

اعتقاد بر این است که روغن کرچک عفونت و عوارض پوستی از جمله زگیل را درمان می کند. بنابراین، ممکن است به از بین بردن زگیل در کودکان نیز کمک کند. از روغن کرچک برای نوزادان استفاده نکنید زیرا در صورت بلع به طور تصادفی می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

دستورالعمل:

  • مقدار زیادی روغن کرچک را روی زگیل بمالید، هر روز آن را به طور صحیح خیس کنید.
  • همچنین می توانید یک تکه پنبه را در روغن کرچک خیس کنید و آن را به زگیل بچسبانید.
  • چند هفته یا بیشتر این روش های درمانی را امتحان کنید پس از آن زگیل از بین می رود.

روغن درخت چای

یک مطالعه نشان داد که استفاده موضعی از روغن درخت چای در از بین بردن زگیل در یک کودک هنگام استفاده روزانه به مدت 12 روز موفقیت آمیز بود. توصیه می شود ابتدا آزمایش پچ را انجام دهید و بررسی کنید که آیا کودک شما نسبت به روغن درخت چای حساسیت دارد یا خیر.

دستورالعمل:

یک قاشق مرباخوری ژل آلوئه ورا را با روغن درخت چای مخلوط کنید و محلول را هر روز روی زگیل بمالید. همچنین می توانید روغن درخت چای را مستقیماً روی پوست بمالید و یا یک توپ نخی آغشته به روغن درخت چای را روی زگیل بچسبانید.

توجه: ممکن است برای رسیدن به نتیجه مطلوب شما مجبور به استفاده از این روش های درمانی  به مدت طولانی باشید. بنابراین، صبر داشتن هنگام درمان زگیل در خانه بسیار مهم است.

معمولاً، زگیل ها مدتی پس از ظاهر شدن، محو می شوند یا از بین می روند و بدون هیچ گونه مداخله پزشکی. با این حال، شما ممکن است این روش های درمانی را امتحان کنید تا به سرعت روند کار کمک کنید. در حالی که بیشتر راه حل ها برای اثبات اثربخشی آن ها، شواهد مبتنی بر تحقیقات ندارند، شواهد حاکی از کارکرد آن ها است.

نورولوژی کودکان

آیا می توانیم از زگیل در کودکان جلوگیری کنیم؟

هیچ روش تضمینی برای جلوگیری از زگیل در کودکان وجود ندارد. با این وجود، می توانید برای کاهش شانس انقباض HPV، اقدامات احتیاطی زیادی را انجام دهید. به یاد داشته باشید که این نکات خطر را به حداقل می رساند، اما آن را از بین نمی برد. به عنوان مثال، اگر فرزند شما عروسک میمون را که قبلاً توسط کودک با بریدگی یا کبودی لمس شده است را، لمس کند، ویروس به وی منتقل می شود.

  • آن ها را تشویق کنید هنگام بازی در خارج از خانه کفش بپوشند تا خطر ابتلا به زگیل های پلانتار کاهش یابد.
  • اگر از استخر عمومی استفاده می کنند، مجبورشان کنید که بعد از خروج از استخر دوش بگیرند.
  • اگر کودک دچار خراش یا کبودی كوچك است، از آن ها بخواهید كه قبل از تمیز كردن آن با صابون و آبدست خود را بشویند.
  • اجازه ندهید کودک زگیل را دستکاری کند، از جا بکند یا مالش دهد.
  • اگر آن ها زگیل را لمس می کنند، سریعاً دست هایشان را بشویید.
  • اگر یک کودک زگیل دارد، نگذارید دیگران آن را لمس کنند.
  • از به اشتراک گذاشتن حوله، وسایل آشپزخانه و سایر موارد جلوگیری کنید.

به یاد داشته باشید که زگیل در کودکان زائده های پوستی بی ضرر هستند. ممکن است آن ها در یک هفته، یک ماه، و یا چند ماه از بین بروند، یا ممکن است تا دو سال به بدن فرزند شما بچسبند. بعضی اوقات می تواند چهار سال طول  بکشد. نکته نهایی این است که آن ها سرانجام ازبین می روند. داروهای خانگی را امتحان کنید یا زگیل را توسط متخصص پزشکی درمان کنید. اما با آن اشتباه نکنید. مداخله غیر ضروری می تواند شرایط را بدتر کند، بنابراین سعی کنید صبور باشید.