اتاق به اتاق مرتب کنید

 حتماً و قطعاً در خانه شما هم و در اتاق های مختلف خانه شما از نشیمن و آشپزخانه گرفته تا اتاق خواب اشیا و وسایلی دارید که مدام از این طرف به آن طرف می روند و هیچ جای مناسبی ندارند. همین اشیا باعث شلوغ شدن قسمت عمده بخش های مختلف خانه می شود. سعی می کنیم در این قسمت و در قسمت مختلف خانه سر وسامانی به این شلوغی ها بدهیم.
اتاق نشیمن
با اتاق نشیمن و پر رفت و آمدترین اتاق خانه شروع می کنیم. با استفاده از همان موجودی در اتاق نشیمن می توان سر و سامانی به اوضاع داد.
- معمولاً قفسه و کشوها و کمدهای کنار یا زیر تلویزیون بهترین جا برای نگه داشتن وسایل الکترونیکی، نوارها و سی دی ها است. آنجا را حتماً برای این کار مورد نظر قرار دهید. وسایل دیگر مانند آلبوم عکس و چیزهایی از این قبیل را از دکور و یا بوفه ای که دارید خارج کنید.
- مجله های قدیمی، کتاب هایی که مطالعه می کنید و روزنامه ها و از این قبیل اشیا در اتاق نشیمن را می توانید داخل سبدی قرار دهید و هر زمانی که خواستید به آن مراجعه کنید و بردارید.
سبدهای حصیری غالباً هم زیبا هستند و هم جادار و وزیبایی خانه شما را هم به هم نمی زند.
آشپزخانه
آشپزخانه ها معمولاً با فضای کوچکی که دارند باید با تدبیری خاص چیده شوند که زیاد شلوغ به نظر نرسند.
- از کشوهای عمودی پلاستیکی که روی هم قرار می گیرند برای قرار دادن تخته خرد کن، کیسه های فریزر و زباله، محافظ غذا و امثال این ها می توانید استفاده کنید. تا از سرگردانی آنها در خانه جلوگیری کنید. حتماً این قبیل وسایل شما را می توان روی یخچال، کنار میز و اینطور جاها پیدا کرد و هر روز هم جایشان تغییر می کند.
یکی از کشوها را می توانید اختصاص دهید به مواد غذایی نیمه آماده ای مثل برنج، ماکارونی و امثال اینها که جای کمتری بگیرند.
- سعی کنید از فضای مرده قفسه ها استفاده فوق العاده بکنید. اجازه ندهید فضایی در آن خالی بماند با استفاده از بند و یا نخ می توانید آنها را دسته بندی کنید و هر شئ را در قسمت مشخص خودش قرار دهید.
- بعضی افراد لیوان هایشان را برای جلوگیری از آسیب دیدن و به خاطر استفاده کم در داخل بسته بندی در قفسه ها قرار می دهند. این کار حجم زیادی را اشغال می کند. به جای این کار می توانید تمامی اینگونه ظروف را در قفسه ای مخصوص بگذارید تا مدام باز و بسته نکنید و گردش اشیا در آن زیاد نباشد.
اتاق خواب
- زیر تخت های خواب معمولاً بهترین مکان برای قرار دادن وسایل مختلف از قبیل لباس های فصول مختلف، چمدان ها، ساک ها، کارتن های خالی و این قبیل چیزهاست. این فضا را از دست ندهید.
- جالباسی خود را بیش از پیش مرتب نگه دارید. این کار را با اضافه کردن یک میله نگه دارنده دیگر لباس می توانید انجام دهید یا اینکه از گیره های متفاوت هم می توانید استفاده کنید برای قرار دادن و آویزان کردن کمربندها و سایر لباس ها.
اتاق کودکان
اتاق کودکان معمولاً شلوغ تر از سایر قسمت هاست. با فضایی کم باید طوری هوشمندانه اتاق کودکان را چید که شلوغ جلوه نکند.
- عروسک ها و سایر وسایل بازی کودکانتان را داخل سطلی بزرگ بگذارید و پس از بازی کردن مجدداً آن ها را داخل آن برگردانید.
- معمولاً بچه ها نیازی به میله های آویزان کننده لباس ندارند، چون اصولاً آنها برای برداشتن، مشکل پیدا می کنند. برای لباس های کودکان فقط نیاز به کشو دارید و نیازی هم به کمدی نیست که لباس هایشان را آویزان کنید. از کشو و حتی چمدان هم می توان برای قرار دادن لباس های بچه ها استفاده کرد.
- به پشت در اتاق می توانید وسیله ای که حاوی چند جیب باشد نصب کنید. جوراب و سایر وسایل بازی و حتی برخی عروسک ها را هم می توانید آنجا قرار دهید. از به هم ریختگی جلوگیری خواهد کرد.
توالت
- حوله های کوچک و وسایل شست وشو را داخل کمد زیر دستشویی قرار دهید. اگر کمدی داخل توالت شما نیست چاره ای نیست جز اینکه از کشوهای عمودی پلاستیکی که قبلاً در مورد آشپزخانه توضیح آن را دادیم استفاده کنید.
- صابون ها و شامپوهای اضافی را هم می توانید داخل این کشوها قرار دهید. بالای سینک دستشویی می توانید از کشوهایی که روی آنها با آیینه پوشیده شده استفاده کنید. علاوه بر فضایی که ایجاد می شود شما می توانید از این آیینه هم استفاده کنید.
- برای لباس های کثیف یک راه چاره است و آن اینکه یک سطل دردار در کنار توالت قرار دهید و لباس هایی که قصد شستن آن را دارید را داخل آن بریزید تا هنگام شستن به آنها مراجعه کنید و فضایی اضافه هم اشغال نکند.

روزنامه ایران
ویرایش و تلخیص:آکاایران