نظمی به کشوهایتان بدهید

نظمی به کشوهایتان بدهیدبه هم ریختگی. این مشکل اساسی اکثر اتاق های ما در خانه هایمان است. حتماً برای شما هم بارهای بار اتفاق افتاده است که مهمانی برای شما آمده و شما برای فرار از نشان دادن اتاق ها یا قسمت هایی از خانه تان درآنجا را بسته اید و اتاق را با همه به هم ریختگی هایش رها کرده اید.

اینکه چه کار کنید تا از دست این به هم خوردگی ها نجات پیدا کنید و راهی به دست آورید تا از این فضاها لذت ببریدو داخل آن احساس آرامش کنید. قطعاً داخل این این اتاق های شما کاغذهای بی مصرف یا وسایلی از قبیل اسباب بازی های کودکانتان آنجاست که شما به آنها احتیاجی ندارید. این سه راهی است که شما را برای مرتب کردن اتاقتان یاری می دهد.
۱- حتماً داخل اتاقتان چند کشو یا فایل دارید. آیا این فایل ها مملو است از انواع اقسام کالاها؟ هر چیزی را که دم دستتان آمده داخل آن ریخته اید؟ صورت حساب های پرداخت شده یا نشده، کاغذهای اداری یا غیراداری، شاید اگر خوب این فایل ها را نگاه کنید دستگاه منگنه وحتی عروسک دخترتان را هم آنجا پیدا کنید. بدون شک خودکارها و روان نویس های زیادی را که اکنون دیگر کارایی هم ندارند می توانید با کمی دقت بیابید. قبل از اینکه بخواهید دست به مرتب کردن این فایل ها بزنید باید کلیه وسایل داخل آن را خارج کنید و ببینید چه تعداد و کدام یک از آنها را لازم دارید و کدامیک را لازم ندارید و اصلاً ببینید این اشیایی که داخل کشوها قرار دارند هنوز مانند سابق کارایی دارند یا خیر. بدین ترتیب کالاها را به دو دسته دورانداختنی ها و نگه داشتنی ها تقسیم کنید.
- نگه داشتنی ها: خوب حواستان را جمع کنید که در بسته - مربوط به نگه داشتنی ها حتما کاغذها و مدارک اداری مورد نیازتان را جمع کرده باشید. اسناد و مدارک مهم مربوط به پرداخت ها و یا اقساط. ممکن است بعضی از کاغذهای مهم به علت عدم رسیدگی شما برای مدت طولانی بی ارزش به نظر برسند. اما خوب دقت کنید تا بعداً دچار مشکل نشوید.
- سایر وسایل قطعاً به کارتن مخصوص دورریختنی ها خواهد رفت هنگامی که کارتان تمام شد بدون هیچ شک و تردیدی این کارتن مستقیماً به سطل آشغال خواهد رفت.
با این کار حالا نوبت به پر کردن قفسه هاست. اما این بار با یک نظم خاص و البته با مشخص کردن محل قرار گرفتن هر چیز. برای اینکه برگه های مهم را طبقه بندی و هر کدام از آنها را جداگانه قرار دهید تا دسترسی مجدد به آنها ساده تر شود می توانید از پوشه های قفلی در رنگ های مختلف استفاده کنید. به جای استفاده از رنگ های مختلف می توانید با برچسبی به روی آنها کارتان را برای برگشت های بعدی راحت تر کنید. با استفاده از این روش برای کاغذهایتان، ممکن است فضای زیادی در فایل هایتان ایجاد شود. اگر فایل بزرگی دارید می توانید با قرار دادن چند قفسه داخل آن، هر قسمت را برای شیئی قرار دهید. مثلاً قسمتی برای کاغذها، بخشی برای مجله ها و ...
اگر قفسه یا فایل کوچکی دارید سعی کنید خودکارها ووسایل اضافی را از داخل آن به روی میز اتاقتان انتقال دهید. این کار باعث ایجاد فضای جادارتری در فایلتان می شود.
۲- سری به اتاق کودکانتان هم که می زنید اوضاع بهتر از کشوها و قفسه های شما نیست. کودکتان متولد شده است تا به امروز انواع و اقسام اسباب بازی ها و عروسک ها را برای او گرفته اید یا برای او هدیه آورده اید. حتماً تمام آنها را هم داخل یک جعبه بزرگ جمع کرده اید و دیگر هیچ جایی هم ندارد. شاید هم برای اینکه جای اضافی نگرفته باشند و اتاق را هم خوشگل کنند آنها را رو میز گذاشته اید یا به وسیله نخی از روی سقف آویزان کرده اید. اما دور ریختن این اسباب بازی ها و عروسک ها همانند دور ریختن خودکارهای از کار افتاده کار ساده ای نیست.
برای این کار باید با کودکتان بنشینید و کلیه وسایل او را یکجا جمع کنید. به آنها بگویید اسباب بازی هایشان را به دو دسته تقسیم کنند. آنهایی که علاقه زیادی به آن دارند و آنهایی که زیاد سراغشان نمی رود و در چند هفته و ماه گذشته کمتر با آنها بازی کرده است. ممکن است اسباب بازی های مورد علاقه آنها از آنچه تصورش را می کردید بزرگتر باشد. اما مطمئن باشید اوضاع از قبل خیلی بهتر شده است.
حالا برای کودکانتان توضیح دهید که این عروسک ها و اسباب بازی ها برای این تعطیلات به منزل دختر و پسر دیگری خواهد رفت تا آنها به وسیله آن سرگرم شوند.
شما هم آنها را تحویل به کسی بدهید که به آن احتیاج دارد و یا به مؤسسه خیریه ای بدهید. اگر خواستید کودکتان را هم با خود ببرید تا مطمئن شود آنها را دور نخواهید ریخت. این کار حتی به کودکان شما آموزش خواهد داد تا اتاقشان در آینده شبیه به اتاق به هم ریخته شما نباشد.
۳- بخش سوم هم در مورد کابینت های آشپزخانه و وسایل داخل آن است که قبلاً آموزش های لازم و مفصلی در این خصوص به شما داده ایم. نکات مهمی که می توان در این خصوص به آن اشاره کرد آن است که چیزهایی را داخل کابینت ها نگه دارید که روزانه، دو روز یک بار، هفتگی و یا لااقل هر یک ماه یک بار از آن استفاده می کنید. بی جهت نگویید که حتماً لازم است. قطعاً لازم نیست. این بهترین وقتی است که سر و سامانی هم به این قسمت از خانه و البته اتاق هایتان بدهید.

روزنامه ایران
ویرایش و تلخیص:آکاایران