تکنیک های کنترل هیجان در سنین مختلف برای مدیریت بهتر در زندگی

تکنیک های کنترل هیجان در سنین مختلف برای مدیریت بهتر در زندگی


منبع: آرگا

145

1398/10/15

00:31


از مهم ترین فاکتورهایی که در رابطه های اجتماعی دارای اهمیت قدرت پیش بینی داشتن بر روی افراد است افرادی که توانایی کنترل هیجان را دارند به راحتی می توانند دیگران را پیش بینی کنند که ما در این مطلب راه هایی برای کنترل کردن هیجانات برای شما ارائه می دهیم.

همانطور که می دانید پیش بینی کردن هیجانات در افراد کاری دشوار است احساسات و هیجانات در برخی از موارد در افراد غیر قابل کنترل هستند که این می تواند با عواقب منفی همراه باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که کنترل هیجانات یک مهارت اجتماعی بالا است و افرادی که این مهارت ها را دارند از مدیریت خشم بالایی برخوردار می باشند. اما از سوی دیگر باید دید که آیا همه هیجانات و احساسات باید کنترل شوند؟ برخی از هیجانات نیاز به کنترل ندارند و حتی توصیه می شود تا آن ها را بروز دهید این در صورتی است که هیجانات شما درست و به جا باشند اما زمانی که از کوره در می روید هیجانات شما به شکلی نادرست بروز پیدا کرده اند که باید به دنبال کنترل کردن آن بود. کنترل کردن خشم و عصبانیت به شیوه های مختلفی امکان پذیر است هر چند که این کارها تنها در بیان ساده است و در هنگام عصبانی شدن نمی توان به راحتی بر خشم خود غلبه کرد اما راهکارهای پیشگیری و کنترل کردن خشم کمک می کنند تا عملی شدن این کارها امکان پذیر باشد.

شیوه های طلایی کنترل هیجان:

اتفاقاتی که در طول روز برای افراد رخ می دهد ممکن است هیجانات و احساسات آن ها را برآشفته کند احساساتی از قبیل غم و شادی که در برخی از موارد خارج از کنترل افراد هستند و این برای زندگی افراد خطر خواهد داشت که اغلب ما این احساسات را نیز تجربه کرده ایم. خارج شدن این هیجانات از حیطه کنترل فرد تاثیرات گوناگونی خواهد داشت اما برای اینکه بتوانید مهارت کنترل خشم را در خودتان افزایش دهید باید به موارد زیر توجه کنید:

کنترل موثر هیجان

کنترل تنفس عمیق:

یکی از عمومی ترین تکنیک های که برای مهار هیجان و خشم کاربرد دارد سعی کنید در مواقع خشم و ناراحتی آرام و عمیق نفس بکشید این عمل ساده به شکلی طبیعی ضربان قلب شما را در حد نرمال قرار می دهد و فعالیت های ذهنی شما با آرامش بیشتری انجام می شود. تنفس عمیق کمک می کند تا فعالیت های تمام اعضای بدن شما به شکلی مناسب صورت بگیرد تعادل در انقباض عضلات از مهم ترین تاثیرات تنفس عمیق است.

تسلط بر هیجانات:

باید توانایی تسلط بر خشم و هیجان خود را افزایش دهید واقعی که شما با دیگران هستید زمان خوبی برای بیان احساسات نخواهد بود اگر در جمع هیجانات شما به شکلی نادرست بروز پیدا کرد از جمع عذرخواهی کنید این شیوه یکی از راه های کنترل هیجان است که می توانید از آن کمک بگیرید. به اطرافیان بیان کنید که نیاز دارید مدتی را تنها باشید تا آرامش ذهنی بیشتری را به دست آورید بنابراین جمع را ترک کنید و بعد از آرام تر شدن به جمع باز گردید. افزایش مهارت کنترل خشم کاری دشوار نیست و شما زمانی می توانید به شکلی موثر این کار را انجام دهید که بر هیجان های مختلف خود تسلطی بیشتر داشته باشید.

کنترل هیجان با شیوه های موثر

ارتباط داشتن با افراد دلسوز:

یکی دیگر از شیوه های کاربردی برای کنترل هیجان ارتباط برقرار کردن با افرادی است که دلسوز و مهربان هستند شما می توانید به راحتی و بدون ترس احساسات خود را با این دسته از افراد در میان بگذارید. بنابراین در زمان هایی که دچار خشم و ناراحتی هستید می توانید با این افراد درد و دل کنید و احساسات خود را بروز دهید تا به آرامش ذهنی بیشتری دست پیدا کنید.

ثبت کردن:

شیوه دیگری برای کنترل هجان ثبت کردن هیجانات است شما می توانید به شکلی موثر احساسات خود را ثبت کنید اگر می خواهید به تنهایی و با تکیه بر توانایی خود هیجانات خو را کنترل کنید می توانید هیجانات خود را ثبت کنید این کار طبق تحقیقات می تواند تاثیر قابل توجهی را بر روی افراد داشته باشد افرادی که با هیجانات دچار اشتباه شده اند با ثبت کردن این موارد می توانند راحت تر آن را کنترل نمایید. بنابراین ثبت کردن هیجانات نیز یکی دیگر از راه های کنترل خشم و مدیریت آن است.

بی پرده بیان کردن موضوعات با دیگران:

موضوعاتی که برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است را بی پرده با دیگران بیان کنید این کار به مهار هیجان کمک می کند اگر می خواهید روابط خود را تغییر دهید باید به مرور زمان این کار را انجام دهید زیرا تغییر دادن روابط به شکلی ناگهانی می تواند ثاثیر مخرب برای شما داشت باشد بنابراین اگر می خواهید روابط خود را تغییر دهید باید موضوعات را به تدریج و به بی پرده با دیگران مطرح کنید.

کنترل استرس و هیجان

توجه به خود:

چگونه در کنترل کردن خشم موفق باشیم؟ پاسخ این سوال در توجه کردن به خود است افرادی که به خودشان اهمیت می دهند کمتر در مقابل دیگران خشمگین می شوند و احساسات منفی بروز می دهند. خودتان را دوست داشته باشید زمان هایی را در نظر بگیرید که خود را از مشغله ها دور کنید و بیشتر به علایق و خواسته های خودتان توجه کنید در برخی از موارد داشتن مرخصی های کوتاه مدت به افراد کمک می کند تا بتوانند استرس را از خود دور نگه دارند و در نهایت می توانند به شکلی موثرتر به کنترل هیجانات خود بپردازند.

به موضوعات منفی فکر نکنید:

اگر می خواهید بیشتر به هیجانات خودتان مسلط باشید  و به دنبال شیوه های کنترل احساسات هستید باید آشفتگی ها و استرسی که در اطرافتان وجود دارد را بیشتر کنترل کنید این کار به شما قدرت بیشتری می دهد تا بتوانید بر مسائلی که به دلخواه شما نیستند تسلط بیشتری داشته باشید و بتوانید با کنترل آن ها شرایط زندگی خودتان را بهبود ببخشید.

هیجان خود را چگونه کنترل کنیم

مراجعه به مشاور:

اگر تصور می کنید که احساسات شما بسیار حساس هستند بهتر است به روانشناس مراجعه کنید مشاور با تسلط کامل بر موضوع و مشکل راهنمایی های موثرتری را به شما ارائه می دهد که می تواند در زندگی شما تاثیرات بهتری داشته باشد این شیوه برای کنترل هیجان بسیار موثر است و می توانید از آن استفاده کنید.

راه های دیگری نیز برای مهار هیجان به افراد پیشنهاد می شود که می توانند از آن ها استفاده کنند اما به طور کلی فرد باید سعی کند تا خود را در شرایطی استرس زا قرار ندهد و با تمرین هایی که از پیش تعیین می شود می تواند راحت تر بر احساسات خود کنترل داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو