علت تورم واژن، چهارده دلیل احتمالی

منبع: نی نی بان

170

1398/10/15

13:30


تورم واژن می تواند نگران کننده و ناراحت کننده باشد، اما به ندرت بیماری شدیدی را نشان می دهد. افراد مبتلا به تورم واژن اغلب فکر می کنند که یک عفونت مخمر دارند، اما این تنها یکی از احتمالات بسیار است. تورم واژینال می تواند به علت آلرژی، عفونت های منتقله از راه جنسی (STIs)، کیست ها یا مقاربت خشن باشد. درمان به علت بروز آن بستگی دارد. هر کسی که تورم واژینال را تجربه می کند باید علائم عفونت را دنبال کند و برای تشخیص و درمان با پزشک مشورت کند.
در اینجا ۱۴ علت احتمالی تورم واژن همراه با گزینه های درمان ممکن تشریح شده است:
 
 

علت تورم واژن، چهارده دلیل احتمالی

 
آلرژی
واکنش آلرژیک به برخی از مواد ممکن است باعث  تورم واژن شود. واژن بخش مهمی از بدن است و ممکن است به هر تعداد مواد موجود در محصولات مراقبت شخصی واکنش نشان دهد.
- صابون
- روان کننده ها
- واژن و شستشوی واژن
- تامپون ها و پد
- ضد بارداری واژینال
- لوسیون بدن و کرم
- کاندوم لاتکس
تورم ممکن است در پاسخ به یک محصول جدید ظاهر شود، اما محصولی که بدن با آن آشنایی دارد هم می تواند باعث واکنش آلرژیک شود. اگر یک فرد مظنون به حساسیت به یک محصول خاص باشد، میتواند ایده خوبی برای متوقف کردن استفاده از آن و مشورت با متخصص پوست باشد.
 
تحریک
حتی اگر آلرژی وجود نداشته باشد، بدن ممکن است در هنگام تماس با محصولات خاص واکنش نشان دهد. حتی  محبوب ترین مواد شیمیایی که به طور گسترده ای استفاده می شود ممکن است موجب تورم واژینال شود. رایحه های شیمیایی اغلب یکی از عوامل هستند. آنها را می توان در بسیاری از محصولاتی یافت که با واژن ارتباط دارند، از جمله:
- پودر لباس شویی
- عطرها
- کاغذ توالت
- شستشوی بدن
- بمب های حمام و صابون
برخی از انواع پارچه همچنین ممکن است باعث تحریک و تورم واژن شود. به طور خاص، لباس توری یا پلی استر ممکن است پوست را تحریک کند.
گاهی اوقات برش لباس زیر، مسئول تورم است. رشته های نازک یا رشته های G ممکن است لبه ها را به طور کامل پوشش ندهد، که ممکن است باعث ایجاد اصطکاک اضافی در ناحیه در طول روز شود که می تواند منجر به تورم شود.
مهم است که تحریک کننده شناسایی و از مصرف آن اجتناب شود. اگر فرد استفاده از یک محصول خاص را متوقف نماید و تورم کاهش یابد، ممکن است مجرم را پیدا کرده باشد. هرکسی که قادر به شناسایی علت تورم واژینال نیست، باید به یک پزشک یا متخصص پوست مراجعه نماید.
 
مقاربت خشن
مقاربت جنسی می تواند موجب بروز تورم در مهبل شود. اگر واژن به اندازه کافی روان نباشد، اصطکاک اضافه شده ممکن است منجر به ناراحتی یا درد در هنگام رابطه جنسی و یا تورم واژن پس از زایمان شود. مقاربت خشن همچنین می تواند بافت واژن را پاره کند، فرد را در معرض خطر بیشتر عفونت قرار می دهد.
اگر شخصی مظنون باشد که مقاربت خشن موجب تورم واژینال شود، ممکن است بخواهند زمان بیشتری را برای پیشگیری از پیش رانندگی صرف کنند یا از روغن برای کاهش اصطکاک استفاده کنند. داروهای ضد التهاب غیروابسته یا داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) ممکن است در صورت وجود تورم باعث درد شود.
 
کیست های مجرای گارتنر
مجاری که در جنین ها زمانی تشکیل می شود که اندام های ادراری و جنینی در حال رشد هستند معمولا پس از تولد ناپدید می شوند. اگر بخشی از این کانال باقی بماند، به عنوان یک کانال Gartner شناخته می شود. بافت باقی مانده ممکن است به دیواره واژن متصل شود و به یک کیست تبدیل شود. کیست های مجرای گارتنر بی ضرر هستند، اما وقتی رشد کنند، می توانند مشکل ساز شوند. کیست مجرای گارتنر ممکن است آلوده یا موجب ایجاد درد و تورم در مهبل (واژن) شود.
در بعضی موارد، کیست در خارج از مهبل (واژن) ظاهر می شود. جراحی اغلب برای حذف یک کیست مجرای گاستنر مشکل است. هنگامی که کیست از بین برود، علائم باید کاهش یابد.
 
کیست های بارتولین
غدد Bartholin در هر دو طرف باز شدن واژن است. آنها رطوبت را ترشح می کنند و به ارائه روانکاری کمک می کنند. یک کیست در یکی از این غدد ممکن است تا زمانی که آلوده می شود، توجهی جلب نکند، در حالیکه آبسه در این حالت ممکن است شکل بگیرد. همچنین پوست در اطراف مهبل ممکن است ملتهب و دردناک باشد. در برخی موارد ممکن است احساس سوزش یا خونریزی وجود داشته باشد.
اگر کیست یا آبسه کوچک باشد، ممکن است به خودی خود تخلیه شود. یک حمام گرم و کم عمق میتواند به کاهش درد کمک کند و برخی داروها می توانند درد و تورم را کاهش دهند. در موارد شدیدتر، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک ها، زهکشی جراحی یا حذف کیست را توصیه کند.
 
سلولیت
سلولیت یک عفونت باکتریایی در لایه های داخلی پوست است که ممکن است سبب ایجاد تورم، قرمز و ناراحتی شود. یک فرد می تواند سلولیت را هنگامی که باکتری ها در یک برش  یا زخم قرار می گیرند، ایجاد کند، مثلا زمانی که اصلاح ناحیه واژن انجام می دهد. تمیز کردن برش به طور مرتب میتواند به مبارزه با عفونت کمک کند. در برخی موارد، پزشک آنتی بیوتیک را توصیه می کند.
 

علت تورم واژن، چهارده دلیل احتمالی

 
واژینوز باکتریایی
آنتی بیوتیک ها معمولا برای درمان واژینوز باکتریایی تجویز می شوند. رشد بیش از حد باکتری های مضر در مهبل ممکن است منجر به واژینوز شود. علائم ممکن است شامل تورم و تخلیه خاکستری با بوی ناپایدار باشد. بسیاری از موارد خود به خود برطرف  می شوند، اما پزشک ممکن است آنتی بیوتیک را توصیه نماید.
تمیز کردن ناحیه واژن به طور مرتب و اجتناب از تحریک کننده های بالقوه می تواند به جلوگیری از واژینوز باکتری کمک کند. همچنین میتوان از محصولاتی مانند دوش  اجتناب شود که مانع از تعادل باکتری در واژن شود.
 
عفونت مخمر
مهم است که عفونت مخمر را به سرعت درمان کنید. عفونت مخمر ناشی از رشد بیش از حد گونه باکتریهای قارچی است. این می تواند باعث تورم واژینال شود، و سایر علائم ممکن است عبارتند از:
- سوزش
- درد در هنگام رابطه جنسی و ادرار کردن
- قرمزی
- ترشح ضخیم
- پوست خراش برداشته
عفونت های مخمری با داروهای ضد قارچی درمان می شوند. با این حال، توصیه به دیدن یک دکتر برای تشخیص است، زیرا شرایط دیگری علائم مشابهی دارند.
 
STIs و سرویسیتیس
برخی از این عفونت ها می توانند باعث التهاب دهانه رحم، که به آن سرویسیتیس گفته می شود. علائم سرویسیتیس می تواند شامل درد در هنگام مقاربت، خونریزی بین دوره ها و تخلیه غیر طبیعی باشد. در زیر برخی از STI ها که می توانند موجب تورم واژینال شوند معرفی شده اند:
Chlamydia: 
این می تواند به طور جدی به یک سیستم تولید مثل زن آسیب وارد کند و همچنین ممکن است باعث ادرار دردناک و تخلیه غیرمعمول شود.
گونوره: 
علائم در زنان اغلب خفیف هستند و به راحتی با عفونت در دستگاه ادراری یا مثانه اشتباه گرفته می شوند. سایر علائم شامل خونریزی بین دوره ها و افزایش ترشحات است.
تریکومونوسیس: 
این مورد ناشی از انگل است و ممکن است علائم نداشته باشد. هنگامی که بروز میکند، علائم می توانند شامل خارش، درد، درد در هنگام ادرار و تغییر در تخلیه باشد. هر کسی که مظنون به داشتن STI باشد باید به پزشک مراجعه نماید.
 
تبخال تناسلی
ویروس هرپس سیمپلکس اغلب باعث می شود که خوشه های کوچک و دردناک در نزدیکی مهبل ظاهر شوند. این می تواند موجب زخم های دردناک شود. در حالی که بعضی افراد علائم را نمی بینند، دیگران متوجه می شوند که تورم و درد نیز با این زخم ها همراه هستند. در حال حاضر هیچ درمان برای تبخال تناسلی وجود ندارد، اما داروهای تجویزی ممکن است موجب کوتاه شدن یا جلوگیری از شیوع آن شوند.
 
ادما
اصطلاح ادما یک مجموعه ای از آب یا مایع در بدن را توصیف می کند. ادما در واژن معمولا ناشی از گره های لنفاوی یا رگهای ناتوان کننده است. شرایطی که رحم را بزرگتر یا فشار بر رگها در لگن قرار می دهد، مانند فیبروئید رحم یا بارداری، می تواند باعث ایجاد ادما شود. پزشک باید علت ادماا را برای درمان آن شناسایی کند. ماساژ منطقه  مبتلا به آرامی ممکن است به کاهش تورم در برخی موارد کمک کند، اما این باید تحت هدایت یک دکتر انجام شود.
 
بارداری
یک جنین در حال رشد ممکن است روی عروق خونی و عضلات فشار آورد و منجر به تورم واژینال شود. حاملگی همچنین ممکن است باعث تورم واژن شود. همانطور که جنین رشد می کند، می تواند بر روی لگن و عضلات و رگ های خونی قرار بگیرد.
این فشار می تواند باعث التهاب و بروز بازگشت خون و مایع از سیستم لنفاوی شود، که ممکن است منجر به تورم شود. هر کسی که تورم ناخوشایند واژینال را در دوران بارداری تجربه می کند، باید در مورد داروهای سالم با پزشک مشورت کند.
 
حمله جنسی
آسیب از تجاوز جنسی نیز ممکن است موجب تورم واژن و خونریزی و همچنین درد لگن شود. منابع برای افرادی که مجبور به فعالیت جنسی هستند در دسترس هستند. سازمان های مانند تجاوز، سوء استفاده، و شبکه ملی راین (RAINN) در ایالات متحده پشتیبانی آزاد و محرمانه را ارائه می دهند. خط تلفن ۲۴ ساعته این سازمان همچنین تماس گیرنده را با خدمات محلی که می تواند کمک کند، متصل می کند. افرادی که تجاوز جنسی و سوءاستفاده جنسی را تجربه کرده اند باید از یک پزشک برای بحث در مورد گزینه ها و دریافت هر گونه درمان لازم مراقبت کنند.
 
اشیای خارجی در مهبل (واژن)
هنگامی که بدن سعی می کند یک جسم خارجی در مهبل را خارج کند، علائم ممکن است عبارتند از:
- درد
- ورم
- خارش
- تحریک
- تب
- تخلیه عفونی
در برخی موارد ممکن است پزشک یک جسم خارجی را برداشته باشد. به طور مرتب تمیز کردن مهبل (واژن) میتواند از ورد اشیا یا موارد خارجی در مهبل جلوگیری نماید.
 
چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود؟
تورم واژن معمولا نتیجه یک وضعیت پزشکی شدید نیست. هر کسی که علت نامعلوم بودن آن را دارد، باید یک دکتر مراجعه کند.
اگر علائم زیر وجود دارد، تشخیص حرفه ای را دنبال کنید:
- علائم عفونت، مانند تب و یا لرز
- علائم دردناک و غیر قابل تحمل است
- علائم پایدار
- هر کسی که مظنون به داشتن یک STI باشد
برای کشف علت تورم واژن، پزشک ممکن است یک معاینه فیزیکی یا آزمایش خون انجام دهد. بسیاری از داروها برای درمان تورم واژینال در دسترس هستند و در بیشتر موارد می توان آن را به سرعت و به طور موثر درمان کرد.
 

علت تورم واژن، چهارده دلیل احتمالی

 
 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو