از این رنگ به اون رنگ، خطــره!

102

1398/10/15

15:40


از این رنگ به اون رنگ، خطــره!

سلامت نیوز:حتما با خودمان روراست نیستیم اگر بگوییم به زیباتر شدن علاقه نداریم. شاید این علاقه بیشتر در خانم‌ها دیده شود، اما مسلما مردها نیز از این قاعده مستثنا نیستند و تفاوت فقط در نوع این نیاز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،بخشی از این زیبایی به وضعیت ظاهری برمی‌گردد. تغییر رنگ مو هم یكی از همین موارد است؛ به‌ویژه این‌كه درباره خانم‌ها، رنگ‌هایی هم برای فصل‌های مختلف، رنگ پوست، سن و... پیشنهاد می‌شود. رنگ كردن مو، به‌ویژه بعد از شروع سفید شدن موها، انتخاب بسیاری از خانم‌ها و حتی آقایان است، اما نكته مهم این كه برای درست كردن ابرو، چشم را كور نكنیم! یعنی این‌كه برای داشتن ظاهری زیباتر، به سلامت موها آسیب نزنیم.

با دكتر سیده مریم طباطبایی یزدی، متخصص پوست، مو و زیبایی درباره همین موضوع، یعنی ملاحظات لازم برای رنگ‌كردن موها صحبت كرده‌ایم كه می‌خوانید.شاید پس از استفاده از رنگ مو، به‌ویژه برای نخستین بار، دچار خارش پوست سر، پوست صورت، تورم چشم‌ها و... شوید. دكتر مریم طباطبایی در توضیح این تغییرات می‌گوید: بروز این نشانه‌ها و نشانه‌هایی شبیه آن، می‌تواند ناشی از حساسیت به رنگ مو باشد.

به این دلیل كه پایه اصلی بسیاری از رنگ‌موها مشتقات شیمیایی -نفتی است كه البته درحال حاضر براساس قوانین FDA نباید مشتقات نفتی در رنگ مو گزارش شود. وی ادامه می‌دهد: شاید به همین دلیل رنگ‌مو را یكی از عوامل ایجاد سرطان می‌دانند.

براساس پژوهش‌های انجام شده توسط مركز تحقیقات سرطان آمریكا، استفاده از رنگ موهایی با كیفیت نازل و نامناسب، زمینه‌ساز ابتلا به برخی از انواع سرطان خون مانند لوسمی، سرطان غدد لنفاوی و مثانه است؛ بنابراین پیش از خرید رنگ مو از كیفیت آن مطمئن شوید.

نكته‌های ایمنی را بشناسید

بعضی افراد با سفید شدن موها مشكلی ندارند. بعضی دیگر هر از گاهی آن را رنگ می‌كنند، اما هستند افرادی كه سال‌ها پیش از شروع سفید شدن موها، رنگ آنها را تغییر می‌دهند. دكتر طباطبایی در این باره می‌گوید: به هیچ‌كسی نمی‌توان گفت كاری را كه دوست دارد، انجام ندهد، اما می‌توان به او توصیه كرد كه برای انجام هر كاری، ابتدا نكته‌های ایمنی را درنظر بگیريد. بنابراین برایرنگ كردن موها هم باید به نكته‌هایی دقت كنید.دكتر طباطبایی ادامه می‌دهد:

رنگ موی ارزان و از مارك‌های غیرمعتبر انتخاب نكنید. گرچه باید مبلغ بیشتری بپردازید، اما این باعث می‌شود تا سلامتی شما كمتر به خطر بیفتد. دكتر مریم طباطبایی در ادامه می‌گوید: مدت زمان مناسب برای ماندن رنگ مو روی سر را به دقت كنترل كنید. رنگ نباید بیش از زمان مشخص‌شده روی موها بماند. حتما پس از رنگ كردن موها، آنها را خوب بشویید.

بهتر است اصلا زمان استحمام را با رنگ كردن موها همزمان درنظر بگیرید تا پس از رنگ كردن موها، حمام كنید. فقط موها نیست كه باید مراقب‌شان باشید. حتما دستكش بپوشید و بعد موها را رنگ كنید. رنگ نباید تاحد ممكن با پوست در تماس باشد.دكتر طباطبایی اضافه می‌كند: اطلاعات و نكته‌های نوشته‌شده روی جعبه یا بروشور داخل جعبه رنگ مو را به دقت بخوانید و انجام دهید.

گرچه قیمت رنگ مو بالاست، اما مخلوط كردن باقیمانده رنگ موها با هم و استفاده از آنها مناسب نیست. برای جلوگیری از هدر رفتن رنگ مو، دوباره از همان رنگ بخرید و بعد باقیمانده قبلی را با رنگ موی جدید از همان نوع مخلوط كرده و استفاده كنید.

پیش از استفاده امتحان كنید

در ابتدای گفت‌وگو اشاره شد كه ممكن است رنگ مو حساسیت بدهد. اما چطور باید به این مساله پی برد؟ دكتر طباطبایی در این باره می‌گوید: معمولا رنگ موها دارای تست‌كننده یا همان تستر هستند. مقداری از آن را پشت گوشت بمالید. دو روز آن را نشویید.

اگر در این فاصله واكنش‌های حساسیتی‌ای مانند خارش، سوزش، سرخی و تورم دیده نشد، یعنی این‌كه رنگ موی موردنظر با پوست شما سازگار است. در غیر این صورت باید رنگ مو را عوض كنید. اگر هم تستر نداشت، مقداری از رنگ مو را به همین شكل امتحان كنید.

ابرو را با رنگ، رنگ نكنید

وقتی درباره رنگ كردن ابروها از دكتر طباطبایی سؤال می‌كنم، در این باره می‌گوید: یكی از رایج‌ترین كارها، چه در سالن‌های آرایشی و چه زمانی كه در منزل موها را رنگ می‌كنید،رنگ كردن ابروها با همان رنگ مو است. دیده شده كه بعضی نیز مژه‌ها را رنگ می‌كنند! از نظر سازمان غذا و داروی آمریكا (FDA)، این دو كار ممنوع است.به این دلیل كه می‌توانند سلامت چشم‌ها را به خطر انداخته و از حساسیت‌های شدید چشمی تا نابینایی ایجاد كنند.

رنگ موها را نبرید

حتما رنگ موهای عروسكی، یخی، كاهی و... را دیده‌اید. از آن طرف، حتما اسم اكسیدان به گوش شما خورده است. برای این‌كه رنگ اصلی موها رفته و رنگ جدید بهتر و بیشتر روی آنها بنشیند، از اكسیدان استفاده می‌كنند.

دكتر طباطبایی در این باره می‌گوید: به اندازه مناسب از اكسیدان استفاده كنید. استفاده از این ماده رنگ‌بر می‌تواند سلامت موها را به شدت تهدید كند كه خشكی، شكنندگی، نازك شدن موها، موخوره و... از جمله آنهاست.

زنان باردار قانون خود را دارند

از آنجا كه هرچه مادر دریافت می‌كند، به طور مستقیم به بدن جنین انتقال پیدا می‌كند؛ بنابراین مقدار بسیار كم استفاده از رنگ مو نیز می‌تواند باعث انتقال مواد شیمیایی به بدن جنین شود. دكتر طباطبایی بعد از این توضیح ادامه می‌دهد:

بنابراین برای رنگ كردن موها باید با پزشك مشورت كنید. این‌كه در ماه چندم بارداری هستید، بسیار مهم است. بنابراین دراین باره حتما با پزشك مشورت كرده و با نظر او دست به هر كاری بزنید. او اضافه می‌كند: این مساله در دوران شیردهی هم باید رعایت شود.

اگر در خانه رنگ می‌كنید

دوتا بخرید: اگر موهای شما بلند است، از همان ابتدا دو عدد رنگ مو بخرید. به این دلیل كه نباید باقی‌مانده رنگ‌های قدیمی را به این رنگ اضافه كنید.

به زمان توجه كنید: با طولانی‌تر شدن زمان ماندن رنگ روی موها، فقط آسیب به آنها و پوست سر زیاد می‌شود؛ بنابراین دقیقا در زمان مناسب، موها را بشویید.

با روغن طبیعی رنگ كنید: برای این‌كه به موها و پوست سر آسیب نرسد، باید زمانی موها را رنگ كنید كه موها چربی طبیعی دارند. بنابراین حداقل با فاصله دو روز قبل از رنگ كردن موها، حمام بروید.

پس از رنگ مراقب باشید: استفاده از مواد شیمیاییباعث تغییر حالت و كیفیت موها می‌شود. بنابراین از تقویت‌كننده‌ها و شامپوهای مناسب برای حفظ كیفیت موها كمك بگیرید.

فاصله را رعایت كنید: فرقی ندارد در منزل موها را رنگ می‌كنید یا در آرایشگاه؛ مساله تماس مواد شیمیایی با موها و پوست سر است. بنابراین حداقل فاصله زمانی چهار هفته را برای رنگ كردن مجدد موها در نظر بگیرید، اما بهترین فاصله، هفت هفته است.

اگر استخر می‌روید: كلر استخر معمولا تغییرات خاص خودش را روی موها دارد، بنابراین اگر استخر می‌روید بایدبه شكل ویژه‌تری مراقب سلامت موها باشید. برای این منظور با متخصص پوست و مو مشورت كنید.

بدون آمونیاك: از رنگ‌موهای بدون آمونیاك استفادهكنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو