باید و نبایدهای نگهداری خرگوش در خانه

باید و نبایدهای نگهداری خرگوش در خانه


منبع: نمناک

719

1398/10/15

16:45


نگهداری کردن از خرگوش در منزل کار راحتی نیست و حتما باید شرایط نگهداری آن را داشته باشید، همچنین باید از اصول و روش های نگهداری خرگوش در منزل به خوبی مطلع باشید.

روش نگهداری خرگوش در منزل

یک خرگوش در منزل می تواند به یک دوست خوب برای شما تبدیل شود. حیواناتی مثل خرگوش خیلی بیشتر از سگ و یا گربه نیاز به مراقبت دارند. خرگوش ها معمولا بین 8 تا 12 سال زندگی می کنند ، در نتیجه صاحبان آن ها باید با صبر و حوصله و تعهد کامل در کنار آن ها باشند و از آن ها مراقبت کنند. در این قسمت از نمناک قوانینی را در مورد چگونگی مراقبت از خرگوش در منزل برای شما بیان می کنیم هرچند علاوه بر دانستن این اصول بایستی احکام آن را نیز بدانید.

بخش اول :خرید لوازم برای نگهداری خرگوش

1. قفسی بخرید که خرگوش بتواند آزادانه در آن حرکت کند. درست است که خرگوش را چندین بار از قفس بیرون می آورید تا راه برود اما باید قفسی را برای او انتخاب کنید که در آن نیز آزاد باشد. قفس برای خوابیدن شب های خرگوش است اما نباید به گونه ای باشد که ناامنی در آن بر او غلبه کند.

نگهداری خرگوش

2. یک تشک مناسب را زیر قفس قرار دهید :تشک برای خرگوش های مختلفی کمی تفاوت دارد اما در کل تشک شما باید حس نرمی و آرامش را به خرگوش بدهد زیرا جایش برای خواب هرگز نباید سفت و یا چوبی باشد.

3. از یک جعبه کوچک تر برای خرگوش استفاده کنید :برای این جعبه ها نمی توان یک قانون کلی و خاصی را پیشنهاد کرد و هر خرگوشی در یک جعبه احساس راحتی می کند. برای اطمینان بیشتر می توانید چند جعبه در سایزهای متفاوت با رنگ ها و بافت مختلف بخرید و سلیقه خرگوش خود را بفهمید. این جعبه هرگز نباید از سفال یا خاک رس ساخته شده باشد زیرا در تنفس خرگوش مشکل ایجاد می کند.

4. یک کاسه سرامیکی بزرگ برای غذای خرگوش خریداری کنید :خرگوش شما باید ظرف غذای مخصوص به خود را داشته باشد. این ظرف باید سنگین باشد که سرامیک گزینه خوبی است زیرا خرگوش نمی تواند به راحتی آن را تکان بدهد و همچنین باید به اندازه ای بزرگ باشد که غذا به اندازه کافی درون آن جا بگیرد.

5. یک بطری آب مخصوص نیز برای او خریداری کنید :این بطری آب باید به قفس خرگوش وصل باشد و اگر دیدید که این بطری خرگوشتان را کلافه کرده ، آن را از قفس جدا کنید و از یک کاسه سرامیکی دیگر برای آب خوردن استفاده کنید.

6. برای غذا به اندازه کافی به او علف خشک یا همان یونجه بدهید :غذای مورد علاقه و مناسب با بدن خرگوش ها یونجه است و هضم آن برای بدنشان راحت است. یونجه سبز تازه بهترین نوع یونجه ای است که باید به خرگوش خود بدهید. فیبرهای کافی از طریق این علف به بدن او می رسد و اگر خرگوش شما بسیار کوچک است، بهتر است که یونجه ها را در یک ظرف برایش خرد کنید تا راحت تر ان ها را مصرف کند و حتی می توانید چند تکه از سیب و یا گیلاس را نیز در کاسه او بریزید.

نگهداری از خرگوش

7. حبوبات ، سبزیجات و میوه ها را به عنوان مکمل به خرگوش خود بدهید :سبزیجاتی مثل بروکلی ، هویج، چغندر، کاهو و دیگر سبزیجات سبز برای خرگوش بسیار مناسب هستند.

- اگر خرگوش شما مبتلا به اضافه وزن است ، اجازه ندهید که از حبوبات به مقدار زیاد استفاده کند.

- اگر در مورد سبزیجات مصرفی مناسب برای خرگوش شک دارید ، با دامپزشکش مشورت کنید.

- از استفاده مکمل های ویتامینی برای خرگوش خودداری کنید :یک خرگوش سالم هیچ نیازی به این نوع مکمل ها ندارد.

- هویج بیش از حد زیاد برای خرگوش مضر است پس بهتر است که هویج را برای او خرد کنید.

8. برای خرگوش خود اسباب فبازی بخرید :این حیوان نیز مانند دیگر حیوانات خانگی باید به نوعی سر خود را گرم کند مثلا می توانید برایش یک تونل اسباب بازی بخرید تا درون آن برود. درختان سیب اسباب بازی مورد علاقه خرگوش ها هستند.

- مراقب باشید که این درختان و یا دیگر اسباب بازی ها سمی نباشد :باید اسباب بازی های مختلف را برای خرگوش خود امتحان کنید تا سلیقه او را بفهمید.

بخش دوم:انتخاب خرگوش

1. مطمئن شوید که زمان و انرژی کافی برای مراقبت از یک خرگوش را دارید :خرگوش ها حیواناتی نیستند که بتوان با مراقبت کم آن ها را نگه داشت. آن ها نیاز به زمان ، پول و مراقبت به اندازه سگ ها و گربه ها دارند و همچنین باید غذای با کیفیت ، آب کافی، اسباب بازی و جای مناسب را برای او فراهم کنید. حداقل باید سه ساعت در طول روز برای خرگوش خود وقت بگذارید و اجازه دهید که بیرون از قفس باشد. خرگوش ها اگر به اندازه کافی با انسان ها و صاحبانشان تعامل نداشته باشند ، دچار افسردگی می شوند.

- اگر خواستید که یک خرگوش دیگر را هم اضافه کنید، باید جایی جداگانه برایش در نظر بگیرید :خرگوش ها به ورود یک تازه وارد بسیار حساس هستند ، مگر این که بعد از گذشت مدتی با او احساس صمیمیت کنند.

نگهداری خرگوش در خانه

2. تصمیمی بگیرید که چه نوع خرگوشی می خواهید :عوامل مختلفی می تواند در انتخاب یک خرگوش دخیل باشد. می توانید به شجره نامه آن ها نگاهی بیاندازید. سایز و رنگ این خرگوش ها با یکدیگر متفاوت هستند و همچنین در مورد نر و ماده بودن آن نیز باید تصمیم بگیرید. سن تقریبی او را نیز همیشه در نظر داشته باشد تا یک خرگوش ایده آل انتخاب کنید.

3. حتما از مکان های امن و معتبر برای خرید خرگوش اقدام کنید :معمولا مغازه های حیوان فروشی مکان معتبری هستند. سعی کنید که این حیوانات را از اشخاص نخرید.

4. حتما به برخورد خرگوش با اعضای خانواده دقت کنید :اگر می خواهید که یک خرگوش را با بچه هایش خریداری کنید ، حتما باید یک روتین مراقبتی خاصی را در نظر داشته باشید. حتما از صاحب آن ها در مورد روحیه ، خلق و خو و علایق مادر و فرزندانش سوال کنید.

5. خرگوش هایی را انتخاب کنید که راحت تر با محیط ارتباط برقرار می کنند :بعضی از خرگوش ها هستند که حتی از مادرانشان می ترسند و یا بیش از حد به او وابسته هستند. در چنین مواقعی باید مراقب باشید و چنین خرگوش هایی را خریداری نکنید زیرا در ارتباط برقرار کردن با آن ها دچار مشکل می شوید.

- خرگوش هایی با ظاهر مورد علاقه شما ، تمیز با چشمان روشن انتخاب کنید.

- به گوش های تمیز و بدون بوی خرگوش ها دقت کنید.

- مراقب باشید که بیماری روی پوست او وجود نداشته باشد.

- خرگوش های پر حرکت و فعال و باهیجان را انتخاب کنید.

- مراقب نشانه های بیماری مثل عطسه ، ترشحات بینی، ریزش مو یا مشکلات دندانی در خرگوش باشید.

نگهداری خرگوش در منزل

 

بخش سوم :ارتباط برقرار کردن با خرگوش

1. بعد از آوردن خرگوش به خانه به دقت به او نگاه کنید :نگاه کنید که خرگوش شما با اولین ورود به منزل کجا می رود. چگونه با انسان های دیگر ارتباط برقرار می کند و به اسباب بازی ها چه واکنشی نشان می دهد. به اتاقی که درون آن قرار می گیرد ، چه واکنشی دارد.

- اگر در وهله اول به یک گوشه اتاق رفت ، همان جا غذایش را خورد و خوابید نگران نباشید. او را آشفته نکنید و اجازه دهید که خودش را با محیط جدید وفق بدهد و در روزهای اول او را در قفس نگه دارید و هر روز زمانی را اختصاص دهید و کنار او بنشینید و با صدای آرام و کلمات شمرده و مهربانانه با او صحبت کنید.

ارتباط با خرگوش

2. اجازه دهید که مدتی را بیرون از قفس به کشف و شهود بپردازد :در این زمان تمام درهای خانه را ببندید. او را به زور از قفس بیرون نکشید و در قفس را باز بگذارید و اجازه دهید که خودش بیرون بیاید. خودتان نیز در مرکز خانه بنشیند و شروع به خواندن کتاب ، گوش دادن به یک موسیقی آرام و یا نوشتن کنید و برای کنجکاو کردن او می توانید کمی سبزیجات در نزدیکی خود داشته باشید.

3. اجازه دهید که خرگوش با شما تعامل داشته باشید :او را مجبور نکنید که دور و بر شما باشد. به آرامی با او صحبت کنید تا از شما نترسد و خودش کم کم به سمتتان بیاید.

4. بیش از حد اصرار نکنید :اگر هویج یا هر سبزیجاتی نزدیک شما بود و خرگوش از آمدن به سمت ان اجتناب می کرد ، خوراکی را همان جا بگذارید و خودتان آن جا را ترک کنید و به اتاق بروید. زمانی که همان تکه را خورد، به او یک خوراکی دیگر را پیشنهاد دهید. اگر دیدید که برای خوردن به سمت شما آمد، یعنی دیگر با شما ارتباط برقرار کرده است. در غیر این صورت او را مجبور نکنید و به آرامی با او صحبت کنید. سپس خوراکی را روی زمیین گذاشته و بروید.

5. بعداز تمام شدن پروسه غذا خوردن ، او را نوازش کنید :این نوازش کردن را در کمال آرامش و آهستگی از سر او آغاز کنید و سپس کمی از این کار دست بکشید و دوباره انجام دهید. اگر دست شما را گاز گرفت ، داد بزنید که این کار شما باعث می شود تا بفهمد شما دردتان گرفته و او مقصر این صدمه به شما می باشد.

نگهداری از خرگوش خانگی

 

بخش چهارم :مراقبت از سلامت و امنیت خرگوش

1. حتما یک دامپزشک خوب برای خرگوش خود انتخاب کنید تا مشکلاتش را با او در میان بگذارید :در وهله اول که خرگوش را خریدید ، سریعا او را به دامپزشک معرفی کنید. او را به چکاپ های منظم ببرید تا از مشکلات بعدی اش جلوگیری کنید.

2. خرگوش را به درستی دست بگیرید :به همه اعضای خانواده طرز صحیح دست گرفتن خرگوش را آموزش دهید. یک دست خود را زیر پای خرگوش و دست دیگر در پشت گوش های خرگوش قرار دهید و به آرامی او را بلند کنید. اگر خرگوش شما ترسو است ، بیش از حد در برابر او مقاومت نکنید و اجازه دهید که کم کم بر ترسش غلبه کند که اگر او را مجبور به شجاعت کنید ، ممکن است که به خودش آسیبی وارد کند.

3. تمام احتمالات آسیب دیدگی را به صفر برسانید :خرگوش ها می توانند سیم ها را بجوند و پس هیچ سیم و کابلی را روی زمین قرار ندهید یا این که آن ها را با کابل های پلاستیکی پوشش دهید.

4. خرگوش را بیش از حد در آغوش نگیرید :آن ها به بغل کردن زیاد علاقه ندارند و گاهی از این کار می ترسند.

5. به کودکان آموزش دهید که چگونه با خرگوش تعامل داشته باشند :به آن ها یادآوری کنید که هرگز خرگوش را اذیت نکنند ، با او ور نروند ، او را نترسانند ، در قفس را باز نکنند ، هر چیزی را به خورد او ندهند و زیاد از حد او را بقل نگیرند. اگر کودک پنج سال به پایین در منزل دارید ، هرگز خرگوش را به عنوان یک حیوان خانگی خریداری نکنید زیرا سر و صدا و گریه بچه ها باعث ترس خرگوش می شود و مراقبت از یک بچه کوچک و یک خرگوش در کنار هم اصلا کار راحتی نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو