معنی اسم همتا و آشنایی با ریشه و مفاهیم متفاوت این نام

منبع: آرگا

142

1398/10/15

18:39


اسم همتا می تواند یکی از زیباترین نام هایی باشد که شما برای فرزند دختر خود انتخاب نمایید. این اسم معنی های متعددی دارد که قصد داریم در این مقاله شما را با آن ها آشنا سازیم.

همتا اسم بسیار جذابی است که شما می توانید برای فرزند دختر خود انتخاب نمایید. این اسم معانی مختلفی همچون همدم، دوست، شریک و … دارد. قصد داریم در این مقاله از آرگا شما عزیزان را با مفهوم اسم همتا ، بیشتر آشنا سازیم. همراه ما باشید.

آشنایی با معنی اسم همتا

معنی اسم همتا

 **همتا اسم دخترانه ای است که ریشه فارسی داشته و معناهای مختلفی دارد. در لغت نامه دهخدا برای نام همتا معانی قرین، شبیه، همانند، همزاد، همجنس، نظیر و مانند ذکر شده است و در فرهنگستان معین اسم همتا به معنی نظیر، مانند، معادل و مساوی می باشد. در فرهنگ فارسی عمید برای نام همتا معانی شریک، هم جنس، مانند، برابر ، همسر و مثل بیان شده است.

**مترادف نام همتا در انگلیسی Counterpart, double, duplicate ,peer و … می باشد.

**در جایی دیگر همتا به معنای آنچه یا آن کس که در صفتی با دیگری وجه اشتراک دارد یا کاملا شبیه او باشد. از معانی دیگر این اسم می توان به ۱. (درقدیم) همسر، جفت ۲. (در قدیم) همنشین، همدم، رفیق ۳. (در قدیم) متناسب، درخور اشاره نمود.

اسم همتا چه معنی دارد؟

**از نظر روانشناسی اسم همتا به معنای فردی که در یک ویژگی یا نقش، مانند سن، جنس، شغل،عضویت در یک گروه اجتماعی، با یک یا تعدادی از افراد همانند باشد.

**اسامی سمیه، عدلیه، آسا و شروا از لحاظ معنا و مفهوم در مشابه نام همتا می باشند و اسمهایی مانند مهتا، شهنا و رستا با نام مهتا هم اوا هستند و همچنین اسمهای مهتا و تلایه از نظر معادل ابجد با نام مهتا یکی هستند.

**اسم همتا در اشعار شاعران بزرگی چون فردوسی، فرخی ، نظامی و …  نیز به معنای جفت، مانند، دوست، همدم، مصاحب، نظیر شریک و .. می باشد. در ادامه به چند بیت از این شاعران بنام اشاره می شود.

نیابم دگر نیز همتای او         به رفتار و زور و به بالای او (فردوسی)

یگانه گهر گرچه والا بود          نکوتر چو جفتیش همتا بود(فردوسی)

بر من بیهوده تر زان به جهان کس نبود   که خداوند مرا جوید همتای و قرین(فرخی)

چون یار موافق نبود تنها بهتر       تنها به صد بار چو نادانت همتا(نظامی)

در پایان پیشنهاد می کنیم با کلیک بر روی لینک های مقابل با معنای اسم برخی از اسامی دخترانه زیبا و امروزی دیگر همچون معنی اسم روشا، معنی اسم دلسا و معنی اسم درسا نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو