قرص یا قطره ویتاگنوس برای چیست و نحوه مصرف آن

قرص یا قطره ویتاگنوس برای چیست و نحوه مصرف آن


منبع: اوما

652

1398/10/15

21:02


قرص یا قطره ویتاگنوس برای چیست و نحوه مصرف آن

یکی از قرص هایی که خانم ها بسیار دنبالش هستند و بدون نسخه پزشک از داروخانه ها تهیه میکنند، قرص گیاهی ویتاگنوس یا پنج انگشت است. در این مقاله بطور کامل در مورد نحوه مصرف و موارد مصرف آن، عوارض احتمالی آن و تداخلالات دارویی ویتاگنوس توضیح داده میشود:


ویتاگنوس چیست؟

ویتاگنوس ( VITAGNUS) یک داروی گیاهی به نام پنج انگشت است. درخت ویتاگنوس درختچه ای است که بومی مدیترانه و آسیای میانه است. این درختچه دارای برگ های بلند و انگشت شکل، گل های بنفش آبی و انواع توت های بنفش تیره است. از میوه و دانه این درختچه برای تهیه دارو استفاده می شود.

ویتاگنوس معمولاً به صورت خوراکی برای درمان مشکلات مربوط به چرخه قاعدگی مانند سندرم قبل از قاعدگی و درد قبل از قاعدگی مصرف می شود. همچنین ویتاگنوس برای تومورهای سینه و بسیاری بیماری های دیگر استفاده می شود [1].

قرص ویتاگنوس  

قرص ویتاگنوس

موارد مصرف:  تنظیم کننده اختلالات هورمونی، رفع تنبلی تخمدان و کاهش یا توقف کیست های فیبروئیدی

روش مصرف: روزی 2 بار (صبح و شب) هربار 1 قرص به همراه آب قبل از غذا میل شود. درصورت لزوم مقدار دارو می تواند تا 2 برابر در روز افزایش یابد. دارو باید در زمان عادت ماهیانه نیز مصرف و شروع دارو احتیاج به زمان معینی ندارد.

قیمت: 10 هزار تومان

تعداد در بسته: 30 عدد

قطره ویتاگنوس

قطره ویتاگنوس

موارد مصرف: تنظیم کننده اختلالات هورمونی، رفع تنبلی تخمدان و کاهش یا توقف کیست های فیبروئیدی

روش مصرف: به طور عادی، روزانه 40 قطره از دارو را در کمی آب یا آبمیوه ریخته و نیم ساعت قبل از صبحانه (با معده خالی) میل نمایید. درصورتیکه نتوان قبل از صبحانه دارو را میل نمود، می توان آن را همراه با غذا مصرف کرد. درصورت لزوم مقدار مصرف دارو را می توان تا 3 با در روز (صبح، ظهر و شب) و هر بار 40 قطره افزایش داد.

قیمت: 10 هزار تومان

قرص آگنوگل  

قرص آگنوکل

موارد مصرف: بهبود اختلالات یائسگی و گر گرفتگی، بهبود اختلالات قاعدگی ( آمنوره ثانوی ، خونریزی های رحمی )، بهبود اختلالات قبل از قاعدگی (سر درد، تپش قلب و سرگیجه) و درد سینه، بهبود گالاکتوره، نازائی به علت هایپرپرولاکتینمی، تنظیم قاعدگی

روش مصرف: روزی 1 قرص بعد از غذا، این مقدار ممکن است در چندین ماه متوالی تا بهبود علائم حتی در زمان خونریزی ماهیانه مصرف گردد. برای برطرف کردن علائم یائسگی روزی یک قرص مصرف می شود.

قیمت: 21500 تومان

تعداد در بسته: 100 عدد

توجه: با وجود همه توضیحات کامل قبل از مصرف با پزشک معالج حتما مشورت کنید

قرص ویتاگنوس بهتره یا قطره؟

عصاره این گیاه به صورت قرص و قطره در داروخانه ها به فروش می رسد که بدون نسخه پزشک هم قابل خریداری است. اما توصیه می شود قبل از مصرف آن با پزشک مشورت شود. داروی تهیه شده از این گیاه  اولین بار چند سال قبل به شکل قطره توسط داروسازی پورسینا تولید و به بازار عرضه شد ولی به دلیل مزه ی آن، که برای همگان مطلوب نیست، از ابتدای سال 1387 قرص آن هم به بازار ارائه شد که همان خاصیت قطره را دارد.

قرص ویتاگنوس برای چه بیماری است؟

قرص ویتاگنوس بر بسیاری از هورمون هایی که در چرخه تولید مثل خانم ها دخیل هستند، تأثیر می گذارد. قرص ویتاگنوس برای شرایط زیر مؤثر است:

1- درد سینه

مصرف روزانه قرص ویتاگنوس باعث تسکین درد سینه در طول قاعدگی می شود.

2- اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی

برخی تحقیقات نشان می دهد قرص ویتاگنوس مانند فلوکستین (Prozac) به تسکین علائم بیماری اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی کمک می کند. به نظر می رسد قرص ویتاگنوس برای علائم فیزیکی مانند حساسیت سینه، تورم و گرفتگی عضلات بهتر است. به نظر می رسد فلوکستین برای افسردگی و عصبانیت بهتر است.

3- سندرم قبل از قاعدگی (PMS)

برخی تحقیقات نشان می دهد مصرف قرص ویتاگنوس برخی از علائم PMS به خصوص درد سینه یا حساسیت سینه، افسردگی یا تغییر خلق و خو، احساس اضطراب، عصبانیت و سردرد را کاهش می دهد. قرص ویتاگنوس می تواند به اندازه قرص های جلوگیری از زایمان یا داروهای ضد افسردگی در تسکین علائم PMS مؤثر باشد. اما به کاهش نفخ کمک نمی کند.

قرص ویتاگنوس برای شرایط زیر مؤثر نیست:

4- شکستگی استخوان

مصرف عصاره قرص ویتاگنوس به بهبود استخوانهای شکسته کمک نمی کند.

شواهد کافی برای موارد زیر وجود ندارد:

5-  خونریزی ناشی از دستگاه داخل رحمی

تحقیقات اولیه نشان می دهد مصرف سه بار در روز قرص ویتاگنوس به کاهش خونریزی ناشی از دستگاه داخل رحمی کمک میکند.

6-  ناباروری

تأثیرات قرص ویتاگنوس بر باروری مشخص نیست. برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد احتمال بارداری در خانمهایی که خونریزی قاعدگی نادر دارند ، را بهبود نمی بخشد ، اما ممکن است به کسانی که پروژسترون کافی تولید نمی کنند ، کمک کند.

7-  دفع حشرات

تحقیقات اولیه نشان می دهد که عصاره دانه قرص ویتاگنوس، کنه ها و کک ها را به مدت 6 ساعت دفع می کند. همچنین پشه ها را به مدت 3 تا 8 ساعت دور میکند و از گزیدگی توسط آنها به مدت 3 ساعت جلوگیری می کند [2]. 

نحوه مصرف قرص ویتاگنوس

دوزهای زیر در تحقیقات علمی مورد مطالعه قرار گرفته است:

 

نحوه مصرف قرص ویتاگنوس

درد سینه:

2/3 تا 8/4 میلی گرم عصاره میوه خشک شده ویتاگنوس، به مدت 2 ماه روزانه مصرف می شود. همچنین روزانه 40 میلی گرم ویتاگنوس به مدت 3 ماه مصرف می شود. بعلاوه ، 0.9 میلی لیتر از محصول خاص ویتاگنوس (Mastodynon, Bionorica AG) دو بار در روز به مدت 3 ماه مصرف می شود.

 برای اختلال دیسفوری قبل از قاعدگی:

(PMDD): 20 تا 40 میلی گرم عصاره ویتاگنوس به صورت روزانه به مدت 8 هفته مصرف می شود.

 برای سندرم قبل از قاعدگی (PMS):

به طور کلی 8-40 میلی گرم ویتاگنوس به صورت روزانه برای 2-3 دوره قاعدگی مصرف می شود. عصاره خاص موسوم به BNO1095  که حاوی 4 میلی گرم عصاره ویتاگنوس است، به صورت روزانه به مدت سه دوره قاعدگی مصرف می شود. 

کپسول های خاص (Agnolyt ، Madaus AG) حاوی 3.5-4.2 میلی گرم عصاره ویتاگنوس به صورت روزانه در روزهای 16-35 روزه در طی سه دوره قاعدگی مصرف می شود. 40 قطره عصاره ویتاگنوس به یک لیوان آب میوه افزوده شود و یک بار در روز قبل از صبحانه (6 روز قبل از خونریزی قاعدگی شروع شود و تا زمان وقوع خونریزی قاعدگی ادامه یابد) به مدت شش دوره مصرف می شود [3].

توجه: با وجود همه توضیحات کامل قبل از مصرف با پزشک معالج حتما مشورت کنید

عوارض قرص ویتاگنوس

مصرف خوراکی عصاره میوه ویتاگنوس برای بسیاری از افراد ایمن است. عوارض جانبی غیر معمول شامل ناراحتی معده، حالت تهوع، خارش، بثورات، سردرد، آکنه، مشکل در خواب و افزایش وزن است. بعضی از خانم ها هنگام شروع مصرف ویتاگنوس متوجه تغییر در قاعدگی می شوند. اعمال عصاره دانه ویتاگنوس بر روی پوست ایمن است.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه:

بارداری و شیردهی:

استفاده از قرص ویتاگنوس در دوران بارداری یا شیردهی غیر مجاز است. نگرانی این است که این قرص در تولید هورمونها اختلال ایجاد کند. در صورت بارداری یا شیردهی قرص ویتاگنوس مصرف نکنید.

بیماری های حساس به هورمون

مانند آندومتریوز؛ فیبروئید رحم؛ یا سرطان سینه، رحم یا تخمدان: قرص ویتاگنوس می تواند روی هورمونها تأثیر بگذارد و ممکن است سطح استروژن را تحت تأثیر قرار دهد. اگر بیماری حساس به هورمون دارید، قرص ویتاگنوس مصرف نکنید.

لقاح آزمایشگاهی:

قرص ویتاگنوس می تواند در تأثیر لقاح آزمایشگاهی اختلال ایجاد کند. اگر این روش را استفاده کرده اید، قرص ویتاگنوس مصرف نکنید.

بیماری پارکینسون:

قرص ویتاگنوس حاوی مواد شیمیایی است که بر مغز تأثیر می گذارد. این مواد شیمیایی مانند برخی از داروهای مورد استفاده در بیماری پارکینسون بر مغز تأثیر می گذارند. بنابراین ، ممکن است قرص ویتاگنوس در درمان بیماری پارکینسون موثر باشد.

اسکیزوفرنی یا سایر اختلالات روانی:

قرص ویتاگنوس بر یک ماده شیمیایی در مغز بنام دوپامین تأثیر می گذارد. برخی از داروها برای اختلالات روانی به کاهش دوپامین کمک می کند. بنابراین ، مصرف ممکن است قرص ویتاگنوس در درمان برخی از اختلالات روانی موثر باشد [4].

تداخل دارویی قرص ویتاگنوس

قرص های ضد بارداری با قرص ویتاگنوس تداخل دارویی دارد:

به نظر می رسد قرص ویتاگنوس سطح هورمون ها را در بدن تغییر می دهد. قرص های ضد بارداری حاوی هورمون هستند. مصرف قرص ویتاگنوس به همراه قرص های ضد بارداری اثر قرص های ضد بارداری را کاهش می دهد. اگر از قرص های ضد بارداری به همراه قرص ویتاگنوس استفاده می کنید، از یک روش دیگر برای جلوگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید. 

استروژن ها با قرص های ویتاگنوس تداخل دارویی دارند:

به نظر می رسد قرص ویتاگنوس سطح هورمون ها را در بدن تغییر می دهد. مصرف قرص ویتاگنوس به همراه قرص های استروژن ممکن است اثر قرص های استروژن را کاهش دهد. برخی از قرص های استروژن شامل پرامارین، اتینیل استرادیول ، استرادیول و سایر موارد هستند.

 داروها برای بیماری های روانی با قرص ویتاگنوس تداخل دارویی دارد:

به نظر می رسد ویتاگنوس یک ماده شیمیایی در مغز بنام دوپامین را تحت تأثیر قرار می دهد. برخی از داروها برای اختلالات روانی به کاهش دوپامین کمک می کند. مصرف داروهای ویتاگنوس به همراه داروهایی برای بیماری های روانی ممکن است اثر بخشی برخی داروها را برای بیماری های روانی کاهش دهد. برخی از داروها برای بیماری های روانی شامل

  • کلروپرومازین (تورازین)
  • کلوزاپین (کلوزاریل) 
  • فلوفنازین (پرولیکسین)
  • هالوپریدول (Haldol)
  • اولانزاپین (Zyprexa) 
  • پرفنازین (Trilafon) 
  • پروکلروپرازین
  • ریزپریدون 

 داروهای مورد استفاده برای بیماری پارکینسون (آگونیست های دوپامین) با قرص ویتاگنوس تداخل دارویی دارند:

ویتاگنوس حاوی مواد شیمیایی است که بر مغز تأثیر می گذارد. این مواد شیمیایی مانند برخی از داروهای مورد استفاده در بیماری پارکینسون بر مغز تأثیر می گذارند. مصرف داروهای ویتاگنوس با این داروها اثرات و عوارض جانبی برخی از داروهای مورد استفاده در بیماری پارکینسون را افزایش می دهد. برخی از داروهای مورد استفاده برای بیماری پارکینسون شامل

  • بروموکریپتین (پارلودل)
  • لوودوپا
  • روپینیرول (Requip)

 متوکلوپرامید با قرص ویتاگنوس تداخل دارویی دارد:

به نظر می رسد ویتاگنوس روی یک ماده شیمیایی خاص مغز تأثیر می گذارد. به این ماده شیمیایی دوپامین گفته می شود. متوکلوپرامید نیز بر دوپامین تأثیر می گذارد. مصرف قرص ویتاگنوس به همراه متوکلوپرامید ممكن است اثربخشی متوكلوپرامید را كاهش دهد [5].

1- van Die MD, Burger HG, Teede HJ, Bone KM. Vitex agnus-castus extracts for female reproductive disorders: a systematic review of clinical trials. Planta Med. 2013 May;79(7):562-75. 

2- Daniele C, Thompson Coon J, Pittler MH, Ernst E. Vitex agnus castus: a systematic review of adverse events. Drug Saf. 2005;28(4):319-32.

3- Mahmoud Rafieian-Kopaei and Mino Movahedi. Systematic Review of Premenstrual, Postmenstrual and Infertility Disorders of Vitex Agnus Castus. Electron Physician. 2017 Jan; 9(1): 3685–3689.

4- Zamani M, Neghab N, Torabian S. Therapeutic effect of Vitex agnus castus in patients with premenstrual syndrome. Acta Med Iran. 2012;50(2):101-6.

5- Sarah Shaw, Katrina Wyatt. Vitex agnus castus for premenstrual syndrome. Cochrane Database Syst Rev. 2018 Mar; 2018(3): CD004632.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو