تحلیل شورای نظارت بر صداوسیما؛ رسانه با بالا بردن کیفیت آثار خود می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای مخاطبان باشد

منبع: سینما پرس

70

1398/3/25

20:41


سینماپرس: شورای نظارت بر صداوسیما در گزارشی تحلیلی با مقایسه سریال‌های تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، عناصر موفقیت سریال‌های نمایش خانگی را فهرست کرد.

سریال ممنوعه

سینماپرس: شورای نظارت بر صداوسیما در گزارشی تحلیلی با مقایسه سریال‌های تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، عناصر موفقیت سریال‌های نمایش خانگی را فهرست کرد.

به گزارش سینماپرس، طی گزارشی میزان اقبال مخاطبان به سریال‌های تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و نیز راهکارهای این دو رسانه برای جلب مخاطب بیشتر بررسی و ارزیابی شد.

این گزارش با تکیه بر نوعی از مخاطب‌سنجی، میزان اقبال مخاطبان به سریال‌های سیما و شبکه نمایش خانگی را مورد ارزیابی قرار داده و سپس به بررسی زمینه‌ها و راهکارهای لازم به منظور تأمین نظر مخاطب در این حوزه پرداخته است.

به این منظور ۵ سریال سیما و شبکه نمایش خانگی که بازه پخش همزمان داشته،  مورد بررسی قرارگرفته‌اند.

راهکارها و سیاست‌هایی که برای سریال‌سازی در نظر گرفته می‌شود چندان متناسب با فضای رقابتی رسانه‌ای در عصر حاضر نیست و تلویزیون علی‌رغم ظرفیت‌های نوین موجود، همچنان به اصول پیشینی و قدیمی خود پایبند است و برای موفقیت در این عرصه رقابتی تدابیر جدیدی به کار نمی‌گیرد.

شبکه نمایش خانگی با در نظر گرفتن ترکیبی از راهبردهای ذیل موفق به تأمین نظر مخاطب شده است: شکل‌گیری رقابت واقعی و حرفه‌ای بین عوامل تولیدکننده و همچنین خود آثار، مدل زمان‌بندی استاندارد برای پخش سریال، بهره‌مندی از شیوه‌های نوین و خلاقانه برای تبلیغ، استفاده از عوامل و چهره‌های باتجربه و شناخته‌شده، برخورداری از تنوع ژانری، گزینش سوژه‌ها و مضامین بکر و جدید، فاصله زمانی مناسب میان تولید و پخش سریال و تعهد و تبلیغ بیشتر بازیگران و ستاره‌ها که تلویزیون نیز می‌تواند با رعایت موارد موفق موجب افزایش رضایتمندی مخاطب شود.

این در حالی است که سریال‌های سیما به ندرت از چنین مزایایی در کنار یکدیگر برخوردار هستند. با توجه به نتایج به دست‌آمده در مقایسه میزان مخاطبان سریال‌های «ممنوعه» و «بانوی عمارت»، این پیش‌فرض که عبور از خط قرمزها تنها عامل پرمخاطب‌بودن آثار شبکه نمایش خانگی است، به طور کامل رد می‌شود.

با در نظر داشتن این نکته که تماشای سریال‌های تلویزیونی نسبت به سریال‌های شبکه نمایش خانگی هزینه مالی کمتری برای مخاطب خواهد داشت، این رسانه با بالا بردن کیفیت آثار خود از طریق راهکارهایی که در این گزارش ذکر شد می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای مخاطبان باشد و احتمالاً با ایجاد تغییرات مطلوب می‌تواند عملکرد خود را بهبود بخشیده و در این فضای رقابتی موفق ظاهر شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو