هفته چندم بارداری هستم، چطور بفهمم؟

منبع: نی نی بان

270

1398/10/16

13:52


سوال مخاطب نی‌نی‌بان: اولین روز آخرین قاعدگی من 14 فروردین است. من در هفته چندم بارداری به سر می برم، تا امروز 22 اردیبهشت؟ اولین مراجعه به دکتر زنان کی باید باشد؟

هفته چندم بارداری هستم، چطور بفهمم؟

 
پاسخ دکتر مرجان قاجار، متخصص زنان، زایمان و نازایی:
دوست عزیز برای محاسبه تاریخ بارداری باید اولین روز آخرین قاعدگی را حساب کنید. به همین دلیل توصیه می شود از آن تاریخ یک هفته به یک هفته، حساب کنید تا به تاریخ الان برسید. سن واقعی جنین همیشه دو هفته کمتر از سن بارداری بر اساس تاریخ پریود است. البته گاهی ممکن است تخمک گذاری دیرتر از زمانی که تصور می کنید اتفاق افتاده باشد.
زودتر به پزشک منتخب تان  مراجعه کنید. ایشان آزمایش بارداری (تیتر بتا) و یک سری آزمایشات تکمیلی دیگر را برایتان می نویسد. اگر هیچ گونه مشکلی (مثل خونریزی و درد شدید زیر شکم و کمر و ....) را ندارید، بهترین زمان انجام اولین سونوگرافی برای شما، ۵۰ روز پس از اولین روز آخرین پریودتان است. چون ساک و جنین و قلب در این سن معمولا دیده می شود. فولیک اسید  را همچنان مصرف کنید.
 
مهمترین مطالب در این باره:
راهی وجود ندارد که بتوان به طور قطعی گفت چه زمانی تخمک گذاری و بارداری انجام شده است. اما معمولا زمان بارداری را با استفاده از آخرین پریودی تعیین می کنند.
بنابراین برای این که بفهمید هفته چندم بارداریتان است بهتر است زمان آخرین پریودی خود را به یاد آورید. روز اول آخرین پریودی به عنوان روز اول بارداری در نظر گرفته می شود. با این روش می توانید بارداری را تخمین بزنید.
بیشتر خانم ها ترجیح می دهند بارداری را از روز تخمک گذاری خود در ماه محاسبه کنند. این تخمین به شما اجازه می دهد زمان بارداری را بفهمید که معمولا دو هفته بعد از روز اول آخرین پریودی است. بنابراین اگر بر این اساس بارداری را در نظر بگیرید دو هفته از روش روز اول آخرین پریودی کمتر محاسبه کرده اید.
به همین دلیل معمولا پزشک به شما می گوید بارداری شما دو هفته بیشتر از آن چه فکر می کرده اید است.
 

هفته چندم بارداری هستم، چطور بفهمم؟

 
اگر تاریخ آخرین پریودی را ندانم یا پریودی من منظم نباشد چه طور باید هفته بارداری را تعیین کنم؟
اگر پریودی شما منظم باشد و فاصله بین پریودی ها بیست و هشت روز باشد به درستی می توانید هفته بارداری را تعیین کنید.
اگر پریودی شما نامنظم باشد نمی توانید روز اول آخرین پریودی را بفهمید. همچنین اگر فاصله بین پریودی های شما یکسان نباشد محاسبه با توجه به روز اول آخرین پریودی به شما اطلاعات درستی نمی دهد.
اولین سونوگرافی شما اطلاعات دقیقی در خصوص هفته بارداری به شما می دهد. سونوگرافر طول جنین را از سر تا انتهای بدن او اندازه گیری می کند. به این روش طول تاج کفل می گویند که اطلاعات دقیقی در خصوص هفته بارداری به شما می دهد.
اولین سونوگرافی باید در هفته دهم بارداری تا هفته سیزدهم بارداری بعلاوه شش روز انجام شود (براساس روز اول آخرین پریودی).
 
چطور می شود بارداری من چهار هفته باشد در حالی که در هفته پنجم بارداری هستم؟
برای فهمیدن این موضوع از سن کمک می گیریم. هنگامی که فرزند شما یک ساله است سال اول زندگی اش را تمام کرده است. یعنی او یک ساله است و در سال دوم زندگی اش به سر می برد. به طور مشابه، هنگامی که هفته اول بارداری شما تکمیل شده است یک هفتگی بارداری است. بنابراین یک هفتگی بارداری است و شما در هفته دوم بارداری قرار دارید.
این مسئله در خصوص تکمیل هر هفته است. به این معنی که یک هفته را پشت سر گذاشته اید و هفته دیگر شروع شده است.
بنابراین:
  -  در هفته اول بارداری، بارداری شما صفر هفته است.
  -  در هفته دوم بارداری، یک هفته از بارداری شما گذشته است.
  -  در هفته سوم بارداری، دو هفته از بارداری شما گذشته است.
  -  در هفته چهارم بارداری، سه هفته از بارداری شما گذشته است.
  -  در هفته پنجم بارداری، چهار هفته از بارداری شما گذشته است.
به همین دلیل پزشک به شما می گوید چهار هفته از بارداری شما گذشته است و شما در هفته پنجم بارداری قرار دارید.
 
سه ماهه بارداری چیست؟
از نظر علمی، سن بارداری بر اساس هفته و تریمستر (سه‌ماهه) محاسبه می‌گردد. در بیشتر بارداری ها، بارداری نه ماه طول می کشد و هر بارداری تقسیم بر سه سه ماهه بارداری می شود. این روش برای توصیف راحت تر تغییرات در بدن است.
  -  سه ماهه اول بارداری از اول بارداری تا هفته سیزدهم بارداری بعلاوه شش روز بارداری می باشد. در این مدت احساس خستگی زیادی می کنید.
  -  سه ماهه دوم بارداری از هفته چهاردهم بارداری تا هفته بیست و هفتم بارداری بعلاوه شش روز بارداری می باشد. در این سه ماهه احساس بهتری دارید. در این زمان شکم شما نمایان می شود و علائم اولیه بارداری را پشت سر گذاشته اید.
  -  سه ماهه سوم بارداری از هفته بیست و هشتم بارداری تا انتهای بارداری می باشد. شما به انرژی اضافی برای کمک به رشد جنین نیاز دارید و خستگی دوباره به سراغ شما می آید.
گاهی درباره سه ماهه چهارم بارداری می شنوید. سه ماهه چهارم سه ماهه بعد از زایمان است که با فرزند خود ارتباط برقرار می کنید.
 
بارداری چقدر به طول می انجامد؟
طول بارداری به روش محاسبه شما بستگی دارد. بیشتر افراد شروع بارداری را با اولین روز آخرین پریودی انجام می دهند و چهل هفته طول می کشد.
چهل هفته:
  -  نه ماه از روی تقویم (هر ماه سی روز یا سی و یک روز) یا
  -  ده ماه قمری (هر ماه بیست و هشت روز)

آیا جنین واقعا همان اندازه ای است که شما می گویید؟
اطلاعات ذکر شده در منابع در خصوص اندازه و وزن جنین در هر هفته به طور میانگین بیان شده است.
در ابتدای بارداری، تقریبا تمام جنین ها یک اندازه هستند. اما در سه ماهه دوم بارداری هر جنین با سرعت خاصی رشد می کند. به همین دلیل برخی جنین ها در انتهای بارداری دو و نیم کیلوگرم و برخی دیگر سه و نیم کیلوگرم هستند.
اگر در سونوگرافی نشان داده شده است که جنین شما مطابق با سایز میانگین نیست نگران نشوید. با گذشت بارداری، سایز جنین تغییر می کند.

دقت زمان تعیین شده برای زایمان چقدر است؟
زمان تعیین شده برای زایمان تقریبی است و فقط پنج درصد زایمان ها در زمان تعیین شده انجام می شوند. بیشتر جنین ها در هفته سی و هفتم بارداری تا هفته چهل و دوم بارداری به دنیا می آیند. بنابراین احتمال زایمان در زمان تعیین شده خیلی کم است.

هفته چندم بارداری هستم، چطور بفهمم؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو