کتاب یوسف آتیلگان منتشر شد / "هتل آنایورت" رمانی با نگاه روان‌شناختی

140

1398/10/16

13:52


رمان "هتل آنایورت" نوشته یوسف آتیلگان با ترجمه عین‌له غریب در بازار کتاب به فروش می‌رسد.

کتاب یوسف آتیلگان منتشر شد / "هتل آنایورت" رمانی با نگاه روان‌شناختی

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رمان "هتل آنایورت" که با نگاه روان‌شناختی نوشته شده داستان مرد جوانی در شهری دور افتاده است که هتل کوچکی را اداره می‌کند. اغلب مشتریان این هتل گذری هستند. شبی زنی با چهره‌ای زیبا، آشفته و پریشان وارد هتل می‌شود. حضور او اتفاقاتی را رقم می‌زند.

در شروع کتاب بخشی با عنوان "درباره نویسنده" اشاره شده، رمان "هتل آنایورت" از نمونه‌های نخستین و در عین حال موفق‌ترین رمان‌های ترک است که با رویکردی فلسفی روان‌کاوانه به شخصیت‌پردازی در ادبیات پرداخته است. این رمان یک شخصیت محوری دارد که طرح و پیرنگ داستان بر تبیین حالات روانی آشفته او استوار است. روان‌رنجوری اصلی این شخصیت همانا مبتنی است بر از خودبیگانگی فرهنگی‌ای که ناشی از تنهایی مفرط و ممتد است. تعریف آتیلگان از این روان‌رنجوری مشخصا مارکیسستی است. اصولا دغدغه بنیادین او در زندگی شخصی هم رابطه متقابل فرد و جامعه و عوامل و عناصر موثر در آن است.

یوسف آتیلگان (1989-1921) را یکی از نمادین‌ترین چهره‌های ادبیات ترکیه می‌دانند. نویسنده‌ای که فقط دو رمان و نزدیک بیست داستان کوتاه نوشت. از اوان جوانی به خاطر گرایش‌های سویالیستی به زندان افتاد و به سی سال تبعید محکوم شد. مردی که شعر و ادبیات غرب را به خوبی می‌شناخت. سی سال در روستای زادگاهش کشاورزی کرد و وقتی به استانبول بازگشت، دیگر چندان زمان نداشت. بسیاری مرگ او را مشکوک می‌دانند.  به او لقب "کافکای ادبیات ترکیه" داد‌ه‌اند.

در بخشی از این رمان آمده است: "جز افسر بازنشسته همه مسافران هتل را ترک کرده بودند و تازه آن‌طوری که دوست داشت در لابی تنها مانده بود که روزنامه‌فروش از را رسیده. از کشو میز دسته‌ای برگه مخصوص اقامت در هتل را بیرون کشید و گذاشت روی پیشخان. دیشب تصمیمش را عملی کرده بود؛ نام و نشان زنی را که با قطار آنکارا، که همیشه تاخیر داشت، می‌آمد و شب پنجشنبه را در هتل گذرانده بود، در هیچ کدام از اوراق هتل ثبت نکرد. دیگر از آن تلاش جان‌کاه چند روز و شب گذشته هم دست کشیده بود؛ هر نام زنانه‌ای می‌توانست نام آن زن باشد و این اصلا اهمیتی نداشت، مهم این بود که نامش را از خود او بشنود و او حداکثر تا سه روز دیگر برمی‌گشت و خودش نامش را بر زبان می‌آورد".

کتاب "هتل آنایورت" نوشته یوسف آتیلگان با ترجمه عین‌له غریب در شمارگان 700 نسخه و با قیمت 28 هزار تومان توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است.

Untitled-1

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو