بیشتر افرادی که ۶۰ سال و به بالاتر سن دارند دچار نوعی بیماری دژنراتیو آرتروز گردن می‌شوند. انواع التهاب آتروز  ناشی از بیش فعال بودن سیستم ایمنی بدن نیز می‌تواند بر روی گردن فرد تأثیر بگذارد.

علائم آرتروز گردن

هر چند که آرتروز گردن یکی از بیماری‌های شایع است اما علائم آن متفاوت است.

به نقل از متخصص آرتروز گردن در بیشتر افراد آرتروز گردن هیچ علائمی به همراه ندارد. معمولاً علائم آرتروز گردن شامل درد در قسمت گردن و خشک شدن آن است که می‌تواند شدت آن از خفیف تا شدید متغیر باشد. گاهی ممکن است نگاه کردن به سمت بالا یا پایین به مدت طولانی یا انجام فعالیت‌هایی مانند رانندگی و یا خواندن کتاب که به مدت طولانی گردن را در یک حالت ثابت نگه می‌دارد منجر به تشدید این علائم شود. معمولاً با استراحت کردن و یا دراز کشیدن درد گردن فروکش می‌کند.

99

از جمله دیگر علائم آرتروز گردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد

  • ایجاد صدای تق تق و یا کوبیدن یا سوزش به هنگام چرخاندن گردن

  • اسپاسم عضلات گردن و شانه‌

  • به سختی راه رفتن

  • احساس ضعف در دست‌ها یا پاها

  • از دست دادن تعادل بدن

درمان آرتروز گردن

در بیشتر موارد، درمان آرتروز گردن بصورت شیوه‌های درمانی غیرجراحی است. برخی از گزینه‌های درمانی به شکل غیرجراحی عبارتند از:

داروهای مسکن و ضد التهاب غیر استروئیدی

999

می‌توان برای رفع درد، التهاب و تورم از داروهای بدون نسخه استفاده کرد. مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین، ناپروکسن و ایبوپروفن نیز می توانند به تسکین درد و کاهش التهاب کمک کند. همچنین مصرف مسکن‌هایی مانند استامینوفن نیز در تسکین دردهای خفیف تا متوسط گردن موثر است.​​ اگر چنانچه مصرف داروهای بدون نسخه تاثیری در تسکین درد گردن نداشت می‌توانید با مراجعه به پزشک از وی بخواهید که داروهای ضد التهاب قوی‌تری برای شما تجویز کند.

تزریق استروئید و بلوک‌های عصبی

تزریق استروئید و بلوک‌های عصبی نیز می‌تواند درد ناشی از آرتروز گردن را تسکین دهد. تزریق هر دو مورد می‌تواند در درمان درد ناشی از گردن بسیار موثر باشد.

در تزریق استروئید اپیدورال پزشکان دارو را مستقیماً به فضای اپیدورال کانال نخاعی اطراف ریشه‌های عصبی تزریق می‌کنند. این دارو ترکیبی از کورتیکواستروئیدها و یک بی‌حس کننده موضعی است که در کنار هم باعث کاهش التهاب و تسکین درد می‌شوند.

تزریق مفصل فاست شامل یک تزریق بی‌حس کنندة موضعی و کورتیکواستروئیدهای موضعی است که مستقیماً به داخل در مفصل آسیب دیده تزریق می‌شود. مفاصل فاست، استخوان‌های ستون فقرات را به هم متصل می‌کنند و امکان خم شدن و پیچ‌ دادن ستون فقرات را فراهم می‌سازند.

تزریق داروهای بیحس کننده بصورت موقتی باعث تسکین  درد گردن می‌شود و کورتیکواستروئیدها نیز باعث کاهش التهاب مفصل می‌گردند.

بلوک عصب شامل تزریق یک مادة بی‌حس کنندة موضعی در نزدیکی عصب یا دسته‌ای از عصب‌های مد نظر است تا از این طریق باعث انسداد و تسکین درد شود و از سرایت آن به سایر قسمت‌های بدن جلوگیری به عمل آورد. بسته  محل درد می‌توان از انواع مختلفی از بلوک‌های عصبی استفاده کرد. گاهی ممکن است که با یک تزریق درد گردن تسکین پیدا کند گاهی هم شاید لازم باشد که چندین مرحله تزریق بلوک عصبی صورت گیرد.

فیزیوتراپی

9999

اگر چنانچه به دلیل آرتروز گردن دچار درد گردن شده‌اید در این صورت احتمالا پزشک به شما توصیه کند که تحت فیزیوتراپی قرار بگیرید. فیزیوتراپی گردن مستلزم انجام تمرینات خاص برای تقویت و کشش عضلات ضعیف یا کش آمده می‌شود. فیزیوتراپی می‌تواند دامنه تحرکات شما را بهبود بخشد. لازم به ذکر است که تعداد جلسات و برنامه‌‌های فیزیوتراپی متفاوت هستند و متناسب با شرایط بیمار تنظیم می‌شوند.

"تمرینات فیزیوتراپی بیشتر متمرکز بر تقویت عضلات کمر و گردن هستند که فشار کمتری به ساختار دهانه ستون فقرات وارد می‌کند." 

فرد بیمار حین فیزیوتراپی یکسری تمریناتی را انجام می‌دهد و همچنین یکسری حرکات را نیز باید در منزل انجام دهید که فیزیوتراپیست راهنمایی‌های مربوط به نحوة انجام آنها را به شما آموزش خواهد داد.

انجام فعالیت‌های جسمانی مستمر در خانه

شاید بخواهید که چون گردنتان درد می‌کند از جایتان تکان نخورید اما فراموش نکنید که عدم تحرک ممکن است باعث تشدید خشکی گردن شده و حتی قدرت تحرک شما کمتر نیز شود. بهتر است بدانید که داشتن تحرک و فعالیت به مراتب بهتر از استراحت مطلق به تسکین درد گردن کمک می‌کند. غالبا می‌توان گفت که ورزش گردن پایه و اساس درمان گردن درد است.

ورزش‌ها و حرکات تمرینی که شامل کشش، تقویت و بهبود دامنه تحرک هستند می‌توانند به کاهش درد و خشکی گردن کمک کنند.  بخاطر داشته باشید که به هنگام انجام تمرینات، به آرامی و با احتیاط گردن خود را  حرکت دهید  و از حرکت دادن ناگهانی و یکدفعه‌ای گردن خودداری کنید. شاید در اوایل کمی احساس ناراحتی کنید اما اگر انجام ورزش باعث تشدید درد گردن می‌شود بلافاصله آن را متوقف سازید.

ورزش‌های سبک می‌توانند به بهبود قدرت و انعطاف‌پذیری بدن کمک زیادی کنند. پیاده‌روی، شنا، ایروبیک آبی یا دوچرخه سواری از جملة این ورزش‌ها محسوب می‌شوند. همچنین می‌توان به این لیست یوگا یا پیلاتس را نیز اضافه کرد. از انجام حرکات بالای سر یا قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که علائم آرتروز گردن را تشدید می‌کند جداً خودداری کنید. به عنوان مثال، هنگام رکاب زدن بر روی دوچرخه ثابت از قرار گرفتن در وضعیتی  که درد گردن را تشدید می‌کند، خودداری کنید. سعی کنید بدن خود را در وضعیتی مناسب قرار دهید بطوری که هیچگونه فشاری بر روی گردن نباشد.

به ورزش‌ها و حرکات مربوط به شانه‌ها توجه کنید. بکارگیری شانه‌ها در حرکات ورزشی باعث تقویت عضلات حامی گردن خواهد شد. چرخش‌های ابتدایی و سادة شانه باعث پویایی مفاصل شانه و گردن شما خواهد شد.

تخریب با امواج رادیویی

اگر دارو، فیزیوتراپی یا سایر روشهای درمانی در درمان آرتروز گردن مؤثر نباشد در این صورت ممکن است که از روشی به نام رادیوفرکوئنسی ابلیشن (یا همان تخریب با امواج رادیویی) که باعث بی‌حس شدن مفاصل گردن می‌شود، استفاده شود. در این روش، به کمک نوک یک سوزن گرم شده قسمت کوچکی از بافت عصبی گرم می‌شود‌ تا مانع از ارسال سیگنال‌های درد توسط آن شود. این روش باعث تسکین درد بصورت بلند مدت، بین ۶ ماه تا دو سال، شود اما معمولا اثر آن دائمی نیست.

جراحی آرتروز گردن

جراحی معمولاً آخرین راه حل پیش رو برای درمان آرتروز گردن است. اگر چنانچه فرد درد شدیدی دارد که از طریق شیوه‌های درمانی غیرجراحی تسکین نمی‌یابد یا علائم مربوط به آسیب‌دیدگی عصبی در وی مشاهده می‌شود در این صورت ممکن است که پزشک استفاده از عمل جراحی را توصیه کند. اگر چنانچه آرتروز باعث بی‌ثباتی یا مهمتر از همه، آسیب ‌دیدگی عصب‌ها و یا نخاع شود در این شرایط شاید لازم باشد که فرد تحت عمل جراحی قرار گیرد.

داروهای خانگی برای آرتروز گردن

هرچند که نمی‌توان از دژنراسیون و ساییدگی مفاصل به دلیل بالا رفتن سن جلوگیری کرد اما لااقل می‌توانید با ایجاد تغییر در سبک زندگی خود سعی در کاهش کند کردن روند رشد آن یا کاهش علائم آن داشته باشید. در اینجا چند راه حل وجود دارد که می‌توانید برای مدیریت درد ناشی از آرتروز گردن از آنها استفاده کنید.

از یخ استفاده کنید

برای کمک به کاهش التهاب، سفتی و تورم گردن بر روی آن کمپرس سرد  بگذارید. 

به شکل صحیح بخوابید

از بالش و تختخوابی برای خوابیدن استفاده کنید که با  نحوة خوابیدن شما سازگار است. اگر دوست دارید که به پشت بخوابید پس از تشک و بالش سفت و محکم استفاده کنید. افرادی که به پهلو می‌خوابند باید از تشک و بالش با نرمی متوسط استفاده کنند و افرادی که بر روی شکم خود می‌خوابند باید به سراغ تشک و بالش‌های نرم بروند. همچنین شاید بهتر باشد که از بالش‌های استوانه‌ای شکل که بخوبی منحنی گردن در آنها جای می‌گیرند استفاده کنید.

سیگار نکشید

اگر سیگاری هستید بهتر است که آن را ترک کنید زیرا استعمال دخانیات اثربخشی برخی از داروهای مورد استفاده در درمان آرتروز گردن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، کشیدن سیگار می‌تواند انجام فعالیت‌هایی مانند ورزش کردن را که باعث تسکین علائم آرتروز می‌شود را برای شما سخت کند. کشیدن سیگار منجر به بدتر شدن آرتروز گردن شده و میزان حساسیت درد گردن را  نیز افزایش می‌دهد.

مواظب نحوة نشستن پشت کامپیوتر خود باشید

به هنگام استفاده از کامپیوتر طوری بنشینید که کمترین فشار به کمر و گردنتان بیایید. ارتفاع کامپیوتر خود را همتراز با سطح چشمان خود کنید تا نیازی به تغییر وضعیت گردن با نگاه کردن به بالا و پایین نباشد. هنگام استفاده از کامپیوتر و صفحه کلید، مانیتور را همتراز با سطح چشمان خود کنید. صفحه کلید باید به بدن شما و بدنتان به میز کامپیوتر نزدیک باشد. می‌توانید با ارزیابی ارگونومیکی از محل کار خود از تنظیم صحیح میز کامپیوتر خود اطمینان حاصل کنید.

به درستی از تلفن همراه خود استفاده کنید

هنگام صحبت کردن با تلفن، از هدست استفاده کنید زیرا این کار به شما کمک می‌کند تا از فشار آمدن به گردن خود جلوگیری کنید. کشیدگی طولانی ‌مدت عضله‌ی گردن زمانی که در حال چک کردن پیام‌های گوشی خود هستید دردی را در این عضله به وجود می‌آورد که اصطلاحا به آن "تکست نک" می‌گویند.  قرار گرفتن در این وضعیت این باعث تشدید درد در قسمت عضلات گردن می‌شود. به جای خم کردن سر خود برای خواندن پیام‌های گوشیتان می‌توانید تلفن خود را هم سطح چشمانتان بگیرید. در این حالت دیگر سرتان بصورت افتاده نیست و مجبور نیستید که به گردن خود فشار بیاورید.

وضعیت نشتن و یا ایستادن خود را تغییر دهید

تغییر وضعیت بدن می‌تواند به تسکین درد گردن ناشی از آرتروز کمک کند. طرز صحیح قرار گرفتن گردن زمانی است که گوش‌ها مستقیماً بالای شانه‌ها قرار بگیرند و قفسه سینه باز شده و شانه‌ها به عقب رفته باشند. در این حالت استرس و فشار روی بدن به حداقل می‌رسد زیرا وزن سر به طور طبیعی و بصورت متعادل بر روی کل ستون فقرات است. قرار گرفتن در وضعیت صحیح بسیار مهم است. امروزه به دلیل استفاده از کامپیوتر و تلفن‌های هوشمند دائماً گردن و بدن ما به سمت جلو خم می‌شود. این کار باعث وارد آمدن فشار به گردن و ساختارهای آن می‌گردد.