سفلیس چیست و تفسیر آزمایش VDRL

منبع: اوما

214

1398/10/16

21:06


سفلیس چیست و تفسیر آزمایش VDRL

بیماری سفلیس چیست؟

سفلیس یک بیماری مقاربتی است که توسط باکتری به نام ترپونما پالیدوم ایجاد می شود و توسط آزمایش خون تشخیص داده می شود. سفلیس از طریق توالت فرنگی، دستگیره در، استخر های شنا، وان حمام، لباس مشترک و یا ظروف غذا منتقل نمی شود. در طولانی مدت باعث مشکلاتی مانند آرتروز، آسیب مغزی و کوری می شد.

در مرحله اول بیماری سفلیس که معمولا در حدود سه هفته بعد از قرار گرفتن در معرض آلودگی به بیماری شروع می شود، زخم هایی بدون درد در اندام های تناسلی، دهان و یا مقعد ظاهر می شوند. ممکن است غدد لنفاوی نزدیک این زخم ها بزرگ تر و متورم شوند. این زخم ها سه تا شش هفته وجود خواهند داشت و سپس به صورت خود به خودی ناپدید می شوند. این فرایند به این معنا نیست که آنها درمان شده اند. عدم درمان این بیماری ممکن است باعث پیشرفت این بیماری و وارد شدن آن به مرحله دوم شود.

آزمایش VDRL چگونه است؟

 سفلیس توسط باکتری Treponema pallidum ایجاد می شود. این باکتری با نفوذ به آستر دهان یا ناحیه تناسلی عفونت ایجاد می کند. آزمایش VDRL به دنبال باکتری های ایجاد کننده سفلیس نیست. در عوض، آنتی بادی های بدن شما را در پاسخ به آنتی ژن های ساخته شده توسط سلول های آسیب دیده توسط باکتری ها بررسی می کند. آنتی بادی ها نوعی پروتئین است که توسط سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با مهاجمان مانند باکتری یا سموم تولید می شود. آزمایش این آنتی بادی ها می تواند به پزشکان اطلاع دهد که آیا شما سفلیس دارید یا خیر.

برای دقیق بودن این آزمایش نیازی به علائم بیماری سفلیس ندارید. از آنجا که آنتی بادی های تولید شده در نتیجه عفونت، سفلیس را بررسی می کند، آزمایش VDRL بدون در نظر گرفتن اینکه در حال حاضر علائمی دارید، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

چرا پزشکان آزمایش سفلیس انجام می دهند؟

اگر احتمال وجود بیماری سفلیس وجود داشته باشد، پزشک آزمایش VDRL توصیه می کند. علائم اولیه ای که باعث می شود پزشک این آزمایش را توصیه کند شامل موارد زیر است:

  • درد کم در نزدیکی جراحت
  • تورم در غدد لنفاوی نزدیک جراحت
  • بثورات پوستی که خارش ندارد

در موارد دیگر ، پزشک ممکن است سفلیس را معاینه کند؛ حتی اگر علائم و دلایلی برای بیماری ندارید. به عنوان مثال ، در صورت بارداری ، پزشک مراقبت های ویژه برای سفلیس انجام می دهد. این یک روش استاندارد است و به این معنا نیست که پزشک فکر می کند که شما سفلیس دارید. در صورت وجود موارد زیر، پزشک شما را از نظر بیماری سفلیس آزمایش می کند:

  • اگر برای بیماری STI دیگری مانند سوزاک درمان شده باشید؛
  • اگر به HIV مبتلا شده باشید؛
  • اگر به فعالیت جنسی پرخطر مبتلا شده باشید.
  • اگر قبلاً به بیماری سفلیس مبتلا شده باشید و تحت درمان قرار گرفته باشید، مركز کنترل بیماری (CDC) آزمایشات را دنبال می كنند تا مطمئن شوید كه درمان كار كرده است و عفونت درمان شده است.

چگونه بفهمیم سفلیس داریم؟

 

چگونه بفهمیم سفلیس داریم

معمولاً تنها کاری که باید برای آزمایش VDRL انجام دهید این است که به یک متخصص اجازه دهید خون شما را بگیرد. خون به طور کلی از ورید آرنج یا پشت دست گرفته می شود. این نمونه خون سپس به آزمایشگاه فرستاده می شود و آنتی بادی های تولید شده در نتیجه سفلیس را آزمایش می کنند.

برای انجام آزمایش سفلیس نیازی نیست داروی خود را متوقف کنید. اگر استثنائی وجود داشته باشد، پزشک قبل از آزمایش به شما اطلاع می دهد. اگر پزشک مشکوک باشد که عفونت سفلیس به مغز شما سرایت کرده است، علاوه بر بررسی خون، آزمایش مایعات نخاعی نیز انجام می دهد.

تفسیر آزمایش سفلیس یا VDRL

اگر نتیجه آزمایش شما برای آنتی بادی های سفلیس منفی باشد، نتیجه نشان می دهد سفلیس ندارید. اگر نتیجه آزمایش شما برای آنتی بادی های سفلیس مثبت باشد، احتمالاً (اما نه به طور قطع) سفلیس دارید. در صورت بروز این مسئله، پزشک آزمایشات دیگری برای تأیید نتایج تجویز می کند. آزمایش ترپونمال اغلب برای تأیید تست مثبت استفاده می شود. آزمایشات ترپونمال سیستم ایمنی بدن را در پاسخ مستقیم به Treponema pallidum که باعث ایجاد سفلیس می شود، بررسی می کند.

پتانسیل نتیجه مثبت و منفی کاذب

آزمایش VDRL همیشه دقیق نیست. به عنوان مثال ، اگر کمتر از سه ماه سفلیس داشته باشید، ممکن است نتایج منفی کاذب باشد، زیرا مدت زیادی طول می کشد که بدن شما آنتی بادی بسازد. این آزمایش همچنین در اواخر سفلیس غیرقابل اعتماد است. از طرف دیگر ، موارد زیر می تواند نتایج مثبت کاذب ایجاد کند:

  • HIV
  • بیماری لایم
  • مالاریا
  • پنومونی (فقط انواع خاصی)
  • لوپوس اریتماتوی سیستمیک
  • بیماری سل

در بعضی موارد، بدن شما حتی اگر به سفلیس آلوده شده باشد، ممکن است آنتی بادی تولید نکند. این بدان معنی است که تست VDRL نادرست است. آنتی بادی های حاصل از عفونت سفلیس می تواند حتی پس از درمان سفلیس در بدن بماند. این بدان معنی است که نتیجه آزمون همیشه مثبت است.

خطرات آزمایش سفلیس 

خطرات ناشی از خون ریزی نسبتاً جزئی است. ممکن است در هنگام گرفتن خون، درد خفیف یا خونریزی جزئی یا کبودی داشته باشید. ایجاد یک مشکل جدی ناشی از کشیدن خون ، مانند التهاب ورید یا عفونت ، امری نادر است.

سفلیس قابل درمان است ، اما حتما به محض قرار گرفتن در معرض آن به پزشک مراجعه کنید. اگر این بیماری درمان نشود، در بدن گسترش می یابد و عوارضی در اندام شما ایجاد می کند. تست VDRL کامل نیست، اما این تست اولین قدم برای کمک به تشخیص آلودگی می باشد. نکته اصلی که باید به خاطر داشته باشید این است که رابطه جنسی ایمن داشته باشید ، و اگر فکر می کنید در تماس با سفلیس قرار دارید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

Mayo Clinic Staff. Syphilis. Sept. 19, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو