چگونه میوه خشک درست کنیم؟ + آموزش 4 روش برای خشک کردن میوه

چگونه میوه خشک درست کنیم؟ + آموزش 4 روش برای خشک کردن میوه


منبع: زیبامون

413

1398/10/17

12:02


برای اینکه بتونید میوه خشک با کیفیت و خوبی رو درست کنید، لازم هست با روش های مختلف خشک کردن میوه در خانه آشنا باشید. این روش ها رو در زیبامون یاد بگیرید.

چگونه میوه خشک درست کنیم؟ + آموزش 4 روش برای خشک کردن میوه

به همون اندازه که میوه های تازه و مخصوص هر فصل خوشمزه و لذیذ هستند، میوه های خشک شده هم طعم و مزه متفاوت و جالبی دارند و میشه از این میوه های خشک شده به عنوان یک تنقلات سالم و مقوی در تمام فصل های سال استفاده کرد.

شما میتونید بسیاری از میوه های مخصوص هر فصل سال رو به هر مقدار که دوست دارید، خشک کنید و بعد در طول سال، این میوه های خشک و خوشمزه رو استفاده کنید و از خواصی که دارند بهره مند بشید. اگرچه این روزها میوه های خشک، خوش رنگ و متنوعی در بازار به فروش می رسد، اما اگه این میوه ها رو خودتون در خونه خشک کنید، نه تنها میوه خشک با کیفیت تر و سالم تری خواهید داشت، بلکه میوه هایی که به روش خانگی خشک می شوند، طعم و مزه بهتری هم دارند. در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با روش های مختلف خشک کردن میوه در خانه آشنا شوید.

 

چه میوه هایی را می توان خشک کرد؟

میوه های خشک شده، میان وعده هایی با انرژی بالا هستند و به دلیل سبک و کم حجم بودن میتونن یک انتخاب خیلی خوب برای زمان های پیاده روی، سفر، کمپینگ و ... باشند و انرژی مورد نیاز شما رو به خوبی تامین کنند. 

میوه ها و سبزیجات خیلی زیادی وجود دارند که میتونید به روش خانگی و با استفاده از نور خورشید، بخاری، شوفاژ، دستگاه فر خانگی، ماکروویو و دستگاه های مخصوص خشک کردن میوه، این میوه ها رو خشک کنید و مورد استفاده قرار بدید.

از جمله بهترین میوه ها برای خشک کردن عبارتند از: سیب، گلابی، هلو، آلو، طالبی، توت فرنگی، انبه، زغال اخته، زردآلو، کیوی، پرتقال، موز، آناناس و انگور. 

 

زمان خشکشدن میوه

 

 

روش خانگی برای خشک کردن میوه روی بخاری یا روی شوفاژ

خشک کردن میوه در خانه کار خیلی ساده ای هست و شما میتونید در هر فصل از سال، میوه های مخصوص اون فصل رو خریداری کرده و با استفاده از این روش های خانگی که در ادامه توضیح داده ایم، میوه خشک درست کنید و در طول سال مورد استفاده قرار بدید.

یکی از ساده ترین روش ها برای خشک کردن میوه در فصل پاییز و زمستان، استفاده از شوفاژ و بخاری برای این کار هست. شما میتونید میوه های مخصوص فصل پاییز و زمستان رو با این روش به سادگی خشک کنید.

  • ابتدا میوه های رسیده و سالم رو خریداری کرده و شست و شو بدید. گرفتن پوست میوه اختیاری هست.
  • در مرحله بعدی باید میوه ها رو به برش های مساوی (نه خیلی نازک و نه خیلی ضخیم) تقسیم کنید.
  • یک پارچه یا سینی فلزی روی شوفاژ یا بخاری قرار بدید و بعد میوه های برش خورده رو کنار هم روی پارچه یا سینی بچینید. دقت داشته باشید که میوه ها روی هم قرار نگیرند.

 

ورقه کردن سیب

 

اجازه بدید میوه ها به مدت یک تا دو ساعت روی بخاری یا شوفاژ بمانند. بعد از گذشت این مدت زمان، کمی از اب میوه تبخیر می شود و اندازه میوه ها نیز کوچکتر خواهند شد. بعد از گذشت تقریبا دو ساعت، باید میوه ها رو پشت و رو کنید تا سمت دیگر میوه هم به خوبی خشک شد. این کار رو به طور مرتب هر 2 ساعت یک بار تکرار کنید تا میوه به طور کامل خشک شود.

 

سیب خشک شده

 

تقریبا 6 تا 8 ساعت زمان نیاز هست تا میوه ها به خوبی خشک شده و حالت چرمی و جویدنی پیدا کنند. هر زمان که احساس کردید میوه به خوبی خشک شده، باید میوه ها رو از روی بخاری و شوفاژ جمع کنید.

 

روش خشک کردن میوه در فر خانگی یا ماکروویو

شما میتونید در هر فصل از سال، از این روش برای خشک کردن میوه های مورد علاقتون استفاده کنید. طبق توضیحات بالا، میوه مورد نظر رو خریداری کرده و بعد از شست و شو، به قطعات یک اندازه برش بزنید.

روی سینی مخصوص فر و ماکروویو، کاغذ روغنی یا ورقه سیلیکونی قرار بدید و بعد میوه ها رو با فاصله روی سینی بچینید. سینی رو درون فر با حرارت 170 درجه فارنهایت یا 60 درجه سانتی گراد قرار بدید. بهتره که فر رو به طور کامل نبندید و کمی باز بماند. هر 30 دقیقه یک بار میوه ها رو بررسی کنید و در صورت نیاز میوه ها رو پشت و رو کنید تا هر دو طرف میوه به خوبی خشک شود. 

 

خشک کردن میوه در فر

 

میوه هایی که به خوبی در دستگاه فر یا ماکروویو خشک می شوند عبارتند از: سیب،پرتقال، گیلاس، شلیل، توت فرنگی، گلابی، هلو و موز.

میوه خشک بعد از اینکه از داخل فر خارج می شود و در دمای محیط قرار می گیرد، کمی خشک تر و سفت تر خواهد شد. بنابراین زمانی که آب درون میوه به طور کامل خشک شده و بعد از تست کردن میوه حالتی جویدنی داشت، میوه خشک شما اماده هست. اجازه ندید میوه درون فر یا ماکروویو حالت چیپسی و خیلی ترد پیدا کنه.

 

موز و توت فرنگی خشک شده

 

مدت زمان خشک شدن میوه در فر یا ماکرو ویو با توجه به ضخامت میوه ها، گوشتی بودن میوه، درجه حرارت فر و ... متغیر هست و ممکنه بین 2 تا 8 ساعت زمان نیاز داشته باشه. پس در این مدت زمان باید به طور مرتب میوه ها رو بررسی کنید.

 

خشک کردن میوه با دستگاه های میوه خشک کن

دستگاه های مخصوصی هم برای خشک کردن میوه طراحی شده که میتونید این دستگاه های خونگی رو تهیه کنید و در هر فصل سال که تمایل دارید با استفاده از دستگاه میوه خشک کن، میوه های خشک و خوشمزه ای درست کنید.

این دستگاه ها معمولا دارای چند طبقه مجزا هستند که با فاصله روی هم قرار می گیرند و با استفاده از جریان برق، گرم می شوند و کار خشک کردن میوه ها رو طی 24 تا 48 ساعت انجام میدن.

 

خشک کردن میوه در دستگاه

 

شما میتونید میوه ها رو بعد از شستن و برش دادن، با فاصله روی سینی های مخصوص دستگاه میوه خشک کن بچینید. مزیت استفاده از این دستگاه این هست که میتونید به طور همزمان چند مدل میوه رو خشک کنید.

بعد از چیدن میوه ها، درجه حرارت دستگاه رو بر روی خشک کن میوه و یا درجه حرارت 55 تا 60 درجه تنظیم کنید. درب دستگاه رو ببنیدید. بهتره هر 3 تا 4 ساعت یک بار میوه ها رو بررسی کنید و اگر احساس کردید میوه ها حالت چرم مانند و جویدنی پیدا کرده اند، میوه ها رو از دستگاه خارج کنید.

 

روش خشک کردن میوه با آفتاب

 

میوه های خشک

 

روزهای گرم و بلند تابستانی هم فرصت مناسبی برای خشک کردن میوه هستند. این روش هم بسیار آسون هست و هم هزینه ای به همراه نداره. تنها کاری که باید انجام بدید این هست که میوه های برش خورده رو بر روی سینی فلزی یا پارچه تمیز بچینید و در زیر نور خورشید قرار بدید. برای اینکه گرد و غبار روی میوه ها نشینه، بهتره یک پارچه نخی و نازک روی میوه ها قرار بدید.

مدت زمان خشک شدن میوه ها در زیر نور آفتاب هم متناسب با شدت تابش نور خورشید و ضخامت میوه ها متغیره و لازمه که هر چند ساعت یک بار به میوه ها سر بزنید، اون ها رو پشت و رو کنید تا به طور کامل و یکدست خشک شوند.

نکته ای که باید در رابطه با خشک کردن میوه در زیر نور افتاب بدونید این هست که باید ظرف حاوی برش های میوه رو شب ها به خانه و محیط سر بسته بیاورید و دوباره صبح روز بعد آن را در زیر نور آفتاب قرار بدید. میوه هایی که به بهترین شکل ممکن زیر نور خورشید خشک می شوند عبارتند از: زردآلو، آلو، انگور، سیب و گلابی.

 

روش درست کردن میوه خشک حبه ای

 

آناناس حبه ای

 

این مدل از میوه خشک رو هم میتونید با تمام روش هایی که در بالا توضیح داده شد درست کنید. برای درست کردن میوه خشک حبه ای باید میوه ها رو به شکل حبه ای و با ضخامت بیشتر (به اندازه حبه قند) خرد کنید. تنها تفاوتی که این روش داره این هست که باید مدت زمان خیلی بیشتری رو برای خشک شدن میوه ها در نظر بگیرید. زیرا میوه ها حالت گوشتی و ضخیم تری دارند و آب درون میوه دیرتر از بین میره.

 

نکات مهم در رابطه با خشک کردن میوه در خانه

برای اینکه میوه هایی که در خانه خشک میکنید فوق العاده خوشمزه و با کیفیت باشند، لازم هست که به چند نکته مهم و ضروری در این رابطه توجه داشته باشید:

 

  • برای اینکه میوه هایی مثل سیب بعد از خشک شدن تغییر رنگ ندهند، میتوانید مقداری اب لیمو روی سیب ها بمالید و یا سیب های ورقه شده رو به مدت 10 دقیقه در محلول اب و آب لیمو قرار بدید و بعد سیب ها را خشک کنید.

 

  • اگر احساس می کنید شیرینی و مزه طبیعی میوه بعد از خشک شدن کم خواهد شد، میتوانید مقداری محلول آب و شکر درست کنید و میوه ها رو درون این محلول قرار داده و بعد خشک کنید. با این روش میوه خشک شیرین تر و خوشمزه تری خواهید داشت.

 

میوه خشک

 

  • فرقی نمیکنه با چه روشی میوه ها رو خشک میکنید، فقط باید دقت کنید که میوه ها رو قبل از اینکه حالت چیپسی و ترد پیدا کنند از روی بخاری یا شوفاژ بردارید و یا از فر خارج کنید. زیرا در این صورت میوه خشک شما خیلی سفت و سخت خواهد شد. زیرا میوه خشک وقتی در هوای آزاد قرار می گیره، حالت خشک تری پیدا میکنه. پس وقتی میوه ها حالت چرم و جویدنی پیدا کردند، آماده هستند.

 

  • میوه ها بعد از خشک شدن حالت لوله ای و جمع شده پیدا می کنند و اگر میوه رو در دست فشار بدید باید حالت سفت و محکم داشته باشه. در این صورت میوه خشک شما آماده هست.

 

  • بهتره میوه های خشک رو به مدت 12 ساعت و یک شب تا صبح در هوای آزاد قرار بدید تا حرارت و گرمای میوه ها به طور کامل از بین بره و بعد این میوه ها رو درون ظرف های درب دار بسته بندی کنید و در محیط خشک و خنک نگهداری کنید.

 

نگهداری میوه خشک

 

  • وقتی میوه های خشک شده رو درون ظرف های پلاستیکی یا شیشه ای قرار دادید، بهتره تا چند روز درب ظرف رو نبندید تا رطوبت میوه ها به طور کامل از بین بره. بعد از گذشت چند روز میتونید درب ظرف رو ببندید و برای مدت طولانی در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو