امروزه خانم ها تقریبا همه  چیزشان را در یخچالشان جا سازی می کنند، قرار دادن مواد غذایی در یخچال باعث می شود تا باکتریها در آن کندتر رشد کنند، می دانیم که باکتریها در همه جای طبیعت قرار دارند، بنابراین مواد در یخچال جایشان بهتر است.
 ● باکتری های مواد غذایی در یخچال
دو نوع باکتری کاملاً متفاوت بیماری زا و فاسدکننده وجود دارند. باکتری های پاتوژنیک، باکتری هایی هستند که باعث ایجاد مسمومیت غذایی می شوند، اما باکتری هایی که باعث فساد مواد غذایی شده و بو، طعم و بافت غذا را تغییر می دهند. باکتری های بیماری زا در دمای بین چهار تا 60 درجه سانتی گراد رشد بسیار سریعی دارند، اما معمولاً تغییری در طعم، بو و ظاهر غذا ایجاد نمی کنند، به عبارت دیگر کسی متوجه حضور این باکتری ها در غذا نمی شود. در حالی که باکتری های فاسدکننده در دمای پایین مانند دمای یخچال رشد نمی کنند، و وجود آنها در مواد غذایی به سرعت نمایان می شود، پس برای کنترل کیفیت غذاها توجه به نکات زیر لازم است:
مصرف غذاهایی که برای مدت طولانی در یخچال قرار داشته اند، باوجود ظاهر آنها ممکن است خطرناک باشد.
غذاهایی که برای مدت طولانی در یخچال و یا فریزر قرار داشته اند، از ارزش و کیفیت پایین تری برخوردارند، حتی اگر باعث بیماری انسان نشوند.
● دمای مناسب
دمای یخچال باید طوری تنظیم گردد که همیشه چهار درجه سانتی گراد و یا پایین تر (این دما در ماه های گرم و سرد سال با هم تفاوت دارد) باشد. اندازه گیری دمای یخچال هنگام قطع برق بسیار مهم است زیرا اگر غذاها بیش از دو ساعت در دمای بالای چهار درجه قرار بگیرند فاسد شده و قابل مصرف نیستند.
● اندازه گیری دما
برای اندازه گیری دمای یخچال به شیوه زیر عمل کنید:
دماسنج را در یک لیوان آب گذاشته و در طبقه وسط یخچال قرار دهید.
به مدت پنج الی هشت ساعت صبر کنید سپس با مشاهده دمای یخچال با دگمه کنترل آن را تنظیم کنید.
سپس از پنج الی هشت ساعت بعد دما را مجدداً چک نمایید.
پس از تنظیم دمای یخچال، دماسنج را از لیوان آب بیرون آورده و مستقیماً در یخچال قرار دهید تا دمای هوای درون آن را نشان دهد. همین کار را هنگام قطع شدن برق انجام دهید. در صورتی که دمای یخچال پس از اتصال مجدد برق، چهار درجه و یا کمتر بود، از سلامت غذاها اطمینان حاصل کنید.
● چند نکته
غذاهای گرم را سریعاً در یخچال قرار دهید. می توانید ابتدا آنها را در آب سرد و یا ظرف یخ گذاشته و سپس در یخچال قرار دهید.
حتماً در غذاها را بگذارید تا غذا رطوبت را در خود نگه داشته و بوی سایر مواد غذایی را به خود نگیرد.
ظرف بزرگ غذا را در یخچال قرار ندهید، بلکه ابتدا غذا را در ظرف های کوچک تر و کم عمق تر ریخته و در آن ها را بگذارید.
● قرار دادن مواد غذایی
مکان قرار گرفتن مواد غذایی در یخچال بر سلامت و مزه آنها تأثیرگذار است، از این رو باید به نکات زیر توجه داشت.
هرگز مواد فاسدشدنی مانند تخم مرغ و شیر را در در یخچال قرار ندهید زیرا با باز و بسته شدن یخچال، دمای موادغذایی موجود در در یخچال با نوسان بسیاری روبه رو می شود. (بهتر است تخم مرغ ها را درون جعبه و در قفسه یخچال قرار دهید.)
گوشت و مرغ خام را در ظروف دربسته و در طبقه پایین و یا در جاگوشتی یخچال قرار دهید.
هرگز یخچال را بیش از حد پر نکنید تا هوای خنک به اندازه کافی جا برای چرخش داشته باشد.
میوه ها را در قفسه ای از سبزیجات قرار دهید زیرا میوه ها با گاز اتیلنی که از خود صادر می کنند باعث کوتاه تر شدن عمر سبزیجات می شوند. علاوه بر این برخی سبزیجات نیز با بوی خود طعم میوه ها را تغییر داده و بر کیفیت آنها تأثیر می گذارند.
قرار دادن میوه ها و سبزیجات به صورت شسته در یخچال باعث افزایش ماندگاری آنها می گردد. از این رو بهتر است هنگام مصرف آنها را بشویید.
سبزیجات به رطوبت بیشتری نیاز دارند، در حالی که میوه ها رطوبت کمتری را می طلبند.
● تمیزی
یکی از عوامل مهم در حفظ سلامت غذاها، تمیز بودن یخچال است. باید هفته ای یک بار یخچال را تمیز کرده، غذاهای ناسالم را دور ریخت.
برای اینکه یخچال بوی خوبی داشته باشد، کافی است یک ظرف حاوی جوش شیرین را در یخچال قرار دهید.
هرگز از مواد شوینده، وسایل زبر و ... برای تمیز کردن یخچال استفاده نکنید.
سطح خارجی یخچال باید با دستمال نرم و مایع شوینده بسیار ملایم (مانند مایع ظرفشویی) تمیز شود.
شبکه پشت یخچال باید چند بار در سال با یک برس نرم و یا جارو برقی تمیز گردد تا خاک، کرک و توده های انباشته شده روی آن پاک شود زیرا باعث کارایی بیشتر و عملکرد بهتر یخچال می شود.
برطرف کردن بوی بد
در صورت فساد مواد غذایی موجود در یخچال و ... بوی بد آنها باقی می ماند. برای برطرف ساختن این بو کافی است یکی از موارد زیر را یک و یا چند بار تکرار کنید.
قفسه ها و سطح داخلی یخچال را با دستمال آغشته به محلول آب و سرکه (آب و سرکه را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید) تمیز کنید. (سرکه باعث از بین رفتن کپک ها می شود.)
قفسه ها را در محلول جوش شیرین و آب بشویید. لاستیک در و درزها را نیز کاملاً تمیز کنید.
روی قفسه ها کمی پودر قهوه و جوش شیرین بپاشید.
یک پارچه نخی آغشته به وانیل را درون فریزر قرار دهید، سپس آن را به مدت 24 ساعت ببندید.

منبع : pardad.ir