افسردگی بعداز زایمان چگونه است؟

منبع: نی نی بان

117

1398/10/18

10:50


گروه ترجمه نی‌نی‌بان: بچه دار شدن قاعدتا باید یک تجربه شاد باشد ولی برای خیلی از خانواده ها این اتفاق با یک چالش بسیار معنادار ذهنی همراه است. در حالیکه 70% خانمها افسردگی های گوناگون بعد از زایمان را تجربه می کنند ولی افسردگی کامل بعد از زایمان تقریبا در 16% تازه مادرها مشاهده شده است. البته همه مادرها افسردگی بعد از زایمان را به یک شکل تجربه نمی کنند. در تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته، کارشناسان دانشگاه نورث کارولینا سه مدل مختلف از اختلالات مربوط به افسردگی را در خانم ها کشف کردند.

افسردگی بعد از زایمان سراغ شما هم می آید؟


 طبق این گزارش، برخی از خانمها در زمان بارداری متوجه شروع نشانه ها و علایم افسردگی می شوند که این شرایط می تواند منجر به یک افسردگی شدیدتر بعد از زایمان شود. دکتر سامانتا متلستر برادی از بخش برنامه روانشناسی قبل از تولد گفته اینکه پزشکان بدانند که افسردگی بعد از زایمان به چه اشکالی بروز می کند، مهم است. او در بیانیه ای گفته است: «ارزیابی تاریخچه سلامتی یک زن برای گرفتن تصمیمات و درمان های پزشکی مناسب ضروری است. ما می دانیم که علایم افسردگی بعد از زایمان می تواند در ابتدای بارداری هم نمایان شود. فهم و درک شیوه های مختلف بروز این افسردگی روی تشخیص و درمان و تحقیقات لازم در مورد اختلالات مودی قبل از زایمان تاثیر می گذارد.

این تحقیقات، آمارهایی که از 10 هزار خانم در تحقیقات اولیه جمع آوری شده را مورد بررسی قرار داده و از تکنیک مشابهی در روانپزشکی استفاده کرده است. این شیوه آماری برای ایجاد چند زیر گروه در یک کلاس مشخص که در این مورد زنانی با مشکل افسردگی بعد از زایمان بودند، تعیین شده بود.

محققان خانم هایی که از افسردگی بعد از زایمان رنج می بردند را به سه کلاس تقسیم کرده و به وخیم بودن علایم افسردگی آنها نظیر زمان شروع، به فکر خودکشی افتادن و حالت اضطراب و تنش های موجود در آنها نگاه کردند. کلاس 1 حداقل علایم جدی بعد از افسردگی را داشت و در کلاس های 2 و 3  به ترتیب شدت علایم افزایش می یافت. در کلاس 3 علایم افسردگی به جای اینکه بعد از زایمان رخ دهد، همزمان با بارداری آغاز شده و اضطراب، مود پایین خانم ها، پیچیدگی های زایمان و فکر کردن به خودکشی و غیره هم در این خانمها مشاهده شده بود. 

علاوه بر ضرورت شناخت راههای مختلف بروز افسردگی بعد از زایمان، این که مادرانی که منتظر تولد فرزند خود هستند را از ریسک های احتمالی بدتر شدن شرایط خود آگاه کنند، اهمیت زیادی دارد. مسلما خانم هایی که پیشتر از افسردگی رنج برده اند، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی بعد از زایمان بعلاوه خانم های جوان تر و زنانی که پیشتر صاحب فرزند شده اند، هستند.

اخیرا تحقیقات، عوامل ریسکی ناشناخته مهم تری را برای افسردگی بعد از زایمان فاش کرده اند. تحقیقات دانشگاه نورث وسترن کنترل درد زایمان و بعد از زایمان را به احتمال کم شدن ریسک افسردگی بعد زایمان ربط داده اند. تحقیقات نشان داد که نرخ افسردگی بعد از زایمان برای زن هایی که اپیدورال نداشته اند، دو برابر است. تحقیقی که در فنلاند انجام شده همچنین کشف کرده که زنانی که از زایمان ترس دارند، سه برابر بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به افسردگی بعد از زایمان هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو