چگونه ارزش خانه‌تان را حفظ کنید

چگونه ارزش خانه‌تان را حفظ کنید اگر در خانه‌ای هستید که آشپزخانه‌ای دلخواه و رویایی دارد، اتاق‌هایی بزرگ و نورگیر مانند هتل‌های پنج ستاره دارد و نقاشی و نمای بیرونی آن در میان خانه‌های همسایه تک است، حتما هر روز و هر شب با پیشنهاد‌های زیادی برای فروش این ملک رویایی رو به رو می‌شوید.

کارمندان بنگاه‌های معاملات ملکی حتما برای خرید ملک شما پافشاری زیادی می‌کنند و هر روز رقم‌های درشت‌تری برای خرید پیشنهاد می‌کنند.
شما هم حتما همواره با این وسوسه رو‌به‌رو هستید که این خانه را بفروشید یا نه. شاید تا چند سال دیگر که فرزندانتان به دانشگاه بروند و بعد ازدواج کنند و شما و همسرتان را در این خانه بزرگ تنها بگذارند، دیگر نیازی به چنین ملکی نداشته باشید. به هر حال این خانه‌ای است که مثلا برای پنج نفر ساخته شده، اما تا چند سال دیگر قرار است تنها دو نفر در آن زندگی کنند. این اتفاق بالاخره می‌افتد حالا چه پنج سال دیگر و چه ۲۰ سال دیگر. بالاخره روزی شما به فکر فروش خانه‌اتان می‌افتید. اما در سال‌های قبل از آن کارهایی است که باید برای حفظ ارزش آن هنگام فروش انجام دهید. حفظ و نگهداری خانه کار بسیار کسل‌کننده‌ای است، اما اگر می‌خواهید ارزش خانه‌اتان حفظ شود و حتی بر آن اضافه شود باید این کار را انجام دهید. مثلا کف خانه اگر چوبی است باید هر ۱۰ سال تعمیر و تعویض شود. دیوارها باید هر ۵ تا ۱۰سال دوباره نقاشی شود. شیروانی و سقف باید سالانه مورد بررسی قرار بگیرد. این بررسی بسیار حساس و مهم است چون اگر انجام نشود خسارت‌های پرهزینه‌ای به دنبال می‌آورد. این فهرست باز هم ادامه دارد. حفظ و نگهداری خانه هم مانند چکاب دندان‌ها و بررسی فهرست مالیاتی، کار آسان و بی‌دردسری نیست. اما اگر می‌خواهید از تنها دارایی زندگی‌اتان نگهداری کاملی به عمل بیاورید باید این کارها را انجام دهید. این فهرست برای هر خانه‌ای در هر نقطه از شهر فهرستی مهم و ضروری است.
● آشپزخانه
چک کردن لوله‌کشی آشپزخانه و جست‌وجو برای یافتن نشتی احتمالی از مهم‌ترین کارهاست. نشتی به ویژه در لوله‌کشی پشت کابینت‌ها می‌تواند به چوب کابینت آسیب جدی وارد کند. هرگونه خرابی در اطراف سینک و لوله‌کشی و گرفتگی آن نباید برای مدت طولانی از نظر دور بماند. کف آشپزخانه هم در صورتی که از چوب ساخته شده باشد نیاز به مراقبت بسیاری دارد.
سرویس بهداشتی
چک کردن لوله کشی‌ها هم اهمیت زیادی دارد چون نشتی این قسمت هم می‌تواند خسارت و هزینه به دنبال داشته باشد. هر گونه نشتی در این قسمت خرابی دیوارها و کف سرویس‌ها را به دنبال دارد.
● پی ساختمان
چک کردن پی و ستون‌ ساختمان‌ هم از موارد احتیاطی ضروری است. ساختمان‌ها در طول زمان بدون شک دچار نوعی نشست می‌شوند و اگر این فرسودگی زودتر از موعد بروز کند حتما نشانه‌ای از یک نقص درون ساختمان است و باید آن نقص پیدا شود.
● سقف
برای بررسی مواردی که به سقف مربوط می‌شود می‌توانید یک متخصص را استخدام کنید تا سالانه لوله‌کشی، تاسیسات و سقف ساختمان را چک کند و در صورت بروز هر اتفاقی شما را با خبر کند.
نمای ساختمان
ریختن یا خرابی اولین آجر از نمای ساختمان می‌تواند نخستین نشانه از خرابی کل ساختمان باشد و نباید هرگز چنین اتفاقی طولانی شود.

روزنامه دنیای اقتصاد
ویرایش و تلخیص:آکاایران