خواص سوره نصر و فضیلت های قرائت و حفظ آیات آن به روایات مختلف

خواص سوره نصر و فضیلت های قرائت و حفظ آیات آن به روایات مختلف


منبع: آرگا

510

1398/10/19

18:45


سوره نصر در جز سی ام قرآن جای دارد و مشتمل بر ۳ آیه می باشد. در اینجا می توانید با خواص سوره نصر و آثار و برکات قرائت این سوره آشنا شوید.

نصر به معنای پیروزی می باشد و اسم سوره نصر، از نخستین آیه آن گرفته شده است. این سوره یکصد و دهمین سوره قرآن می باشد و به آن سوره «اذا جاء» یا «تودیع» نیز گفته می شود. بر اساس روایات آمده، پبامبر اکرم (ص) از هنگام نزول سوره نصر تا زمان وفاتش بسیار استغفار می کردند و ذکر سبحان الله بر زبانشان جاری بود. در باب فضیلت های سوره نصر روایات و احادیثی زیادی از رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم و امام جعفر صادق علیه السلام بیان گریده است، که در ادامه این بخش می توانید این روایات و احادیث را ملاحظه کنید.

خواص سوره نصر به همراه متن این سوره

آشنایی با خواص سوره نصر

سوره نصر حامل پیشگویی و خبر غیبی می باشد و در آن از پیروزی الهی سخن به میان آمده و این سوره در آخرین سال عمر حضرت محمد (ص) و در مدینه به صورت یک جا بر ایشان نازل شده است. محتوای این سوره در رابطه با پیروزی و نصرت حق، گرویدن مردم به دین اسلام، تسبیح پروردگار و استغفار از گناهان می باشد. از دیدگاه بعضی مفسران نظیر علامه طباطبایی، نزول سوره نصر پس از «صلح حدیبیه» در مدینه و پیش از فتح مکه است و منظور از وعده پیروزی، در واقع همان فتح مکه می باشد.

نبی مکرم اسلام (ص)

بنابر روایتی که به رسول اکرم (ص) منسوب شده است:

هر کس سوره نصر را قرائت نماید به او اجری مانند کسی که در فتح مکه همراه با پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم جنگیده و به شهادت رسیده است داده می شود. و هر کس بعد از سوره حمد قرائت کند نمازش به بهترین وجه قبول است.

در روایتی دیگر از پیامبر اکرم (ص) در رابطه با فضائل سوره نصر این چنین آمده است که:

هر کس در این شب چهار رکعت نماز بخواند در هر رکعت بعد از حمد ۱۰ مرتبه سوره نصر را بخواند خداوند بدنش را بر آتش حرام می کند و به واسطه هر آیه ثواب ده شهید از شهدای بدر و ثواب عالمان دین را به او خواهد داد.

آخرین سوره ای که بر حضرت محمد (ص) نازل شد را سوره نصر می دانند و از عبدالله بن عمر بن خطاب(یکی از بزرگان راوایان حدیث) نقل شده است:

این سوره در اواسط ایام تشریق بر رسول خدا نازل شد که سال وداع بود. وقتی سوره نصر نازل شد پیامبر فرمود: من امسال از دنیا می روم و در همان سال نیز از دنیا رفت.ایشان در آن سال وقتی معاذ بن جبل را به یمن می فرستاد به او فرمود: دیگر مرا نخواهی دید.

متن سوره نصر و فضائل قرائت آن

امام جعفر صادق (ع)

در باب فضیلت خواندن سوره نصر، امام جعفر صادق (ع) فرموده اند:

*هر کس سوره نصر را در نمازهای مستحبی یا واجب خود قرائت نماید خداوند او را بر تمام دشمنانش یاری می کند و در روز قیامت در حالیی می آید که همراه او کتابی گویا است و خداوند این کتاب را از درون قبرش بیرون می آورد و در آن مایه امان از گرمای آتش جهنم است. او در روز قیامت بر چیزی عبور نمی کند مگر اینکه بشارتش می دهد و او را به هر خیری خبر می دهد تا اینکه وارد بهشت شود. برای قاری این سوره در دنیا اسباب خیر فراهم است به حالتی که کسی ندیده و به قلبش خطور نکرده است.

*کسی که سوره‌ی «‏إِذَا جَاءَ نَصرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ» را در نماز نافله یا واجب بخواند خداوند او را بر تمام دشمنانش پیروز می‌گرداند و آنچه درهای خیر که به‌ ذهنش خطور نمی‌کرده در دنیا بر وی باز می‌نماید و در روز قیامت از لغزش بر روی صراط و از آتش دوزخ در امان خواهد بود.

*جهتِ دفع دشمن این سوره‌ی مبارکه را بیست و یکبار و جهتِ دفع بلاها هر روز هفت بار قرائت نمایند.

آثار و برکات سوره نصر

استجابت دعا و یاری کردن خداوند در مقابل دشمنان از دیگر خواص سوره نصر می باشد، در سخنان ائمه اطهار (ع) بر این موارد اشاره شده است:

*هر کس سوره نصر را در نمازهای واجب یا مستحب بخواند خداوند او را در مقابل همه دشمنانش یاری می کند.

*از معصوم روایت شده است: هر کس سوره نصر را در نماز نافله اش یا در هنگام زوال خورشید روز جمعه بخواند و دعا کند خداوند دعایش را مستجاب می کند.

قرائت سوره نصر و آثار و برکات این سوره

در روایاتی از حضرت محمد صلی الله علیه و اله و سلم نیز در مورد آثار و برکات سوره نصر آمده است:

*اگر در نماز بعد از سوره «حمد» ۷ مرتبه سوره نصر را بخواند نمازش مورد قبول واقع شده و نمازگزاردن در سر وقت آن برایش دوست داشتنی می شود.

*هر کس در شب سیزدهم رجب ده رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره نصر را بخواند خداوند در بهشت قصری برای او بنا می کند که طول و عرضش هفت برابر بیشتر از دنیاست.

ام سلمه همسر پیامبر(ص)

در روایتی از ام سلمه این چنین آمده است که:

رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم در اواخر عمر شریفش نمی نشست و بر نمی خاست و هیچ حرکتی نمی کرد مگر اینگه می گفت: «سبحان الله و بحمده و استغفرالله و اتوب الیه» از علت این کار پرسیدم ایشان فرمودند: من به این کار فرمان داده شده ام و آنگاه سوره نصر را قرائت فرمود.

متن و ترجمه سوره نصر

سوره نصر سه آیه دارد و دارای ۱۹ کلمه و ۸۰ حرف می باشد. دست یابی به پیروز در سایه نصرت الهی، نابودی سران کفر و شرک، داخل شدن مردم به دین اسلام و یکتابپرستی، توبه و استغفار از پیام های مهم این سوره است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿۱﴾

چون یارى خدا و پیروزى فرا رسد (۱)

وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿۲﴾

و ببینى که مردم دسته‏ دسته در دین خدا درآیند (۲)

فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿۳﴾

پس به ستایش پروردگارت نیایشگر باش و از او آمرزش خواه که وى همواره توبه‏ پذیر است (۳)

روایات معتبر در رابطه با فضائل سوره نصر

هم چنان که در این مقاله با خواص سوره نصر آشنا شدید برای مطالعه فضائل و خواص دیگر سوره های قرآن به قسمت دانستنی های مذهبی مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو