آکانتوزیس نیگریکانس یک بیماری پوستی است که باعث تیره‌ تر شدن و ضخیم‌ تر شدن پوست می‌شود و اغلب در چین ‌های پوست اطراف گردن، کشاله ران و زیر بغل دیده می‌شود. از دیگر علائم این بیماری پوستی می توان به خارش و بو اشاره کرد. آکانتوزیس نیگریکانس با چاقی و دیابت مرتبط است و درمان این بیماری شامل پرداختن به اختلال زیربنایی آن می باشد. در موارد نادر، شکل بدخیم آکانتوزیس نیگریکانس می‌تواند در افرادی که مبتلا به سرطان خاصی هستند، رخ دهد. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام، ما علل و نشانه ‌های آکانتوزیس نیگریکانس را مورد بحث قرار می‌دهیم و برخی از گزینه ‌های درمانی که در دسترس هستند را ذکر می‌کنیم.

انواع آکانتوزیس نیگریکانس

آکانتوزیس نیگریکانس مرتبط با چاقی و اضافه وزن

  • آکانتوزیس نیگریکانس مرتبط با چاقی و اضافه وزن، متداول ترین نوع این بیماری پوستی است.
  • در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد اما در بزرگسالی شایع تر است.
  • چاقی و اضافه وزن، بیشتر بر اثر مقاومت به انسولین ایجاد می شود.

سندرم آکانتوزیس نیگریکانس

آکانتوزیس نیگریکانس که مرتبط با نوعی سندرم است مانند هیپرینسولینمی، سندرم کوشینگ ، سندرم تخمدان پلی کیستیک، لیپودیستروفی و سندرم کروزون.

آکانتوزیس نیگریکانس خوش خیم

آکانتوزیس نیگریکانس خوش خیم، با عنوان ناهنجاری آکانتیکال آکرال نیز شناخته می شود. یک ضایعه مخملی ضخیم در سطح بالایی دست و پای بیمارانی که از نظر سلامتی در وضعیت خوبی قرار دارند، به صورت برجسته تری دیده می شود. این وضعیت در افرادی که دارای پوست تیره ای هستند، شایع تر می باشد، به خصوص افرادی که نژاد آفریقایی آمریکایی دارند.

آکانتوزیس نیگریکانس ناشی از مصرف دارو

آکانتوزیس نیگریکانس ناشی از مصرف دارو، به ندرت اتفاق می افتد اما ممکن است به واسطه مصرف چندین نوع دارو از جمله اسید نیکوتین، انسولین، کورتیکو استروئید های سیستمیک و درمان های هورمونی اتفاق بیفتد.

آکانتوزیس نیگریکانس ارثی خوش خیم

  • آکانتوزیس نیگریکانس به عنوان یک ویژگی اتوزومال غالب، به ارث برده می شود.
  • ضایعات ممکن است در هر سنی ، از نوزادی گرفته تا کودکی یا بزرگسالی بروز کند.

آکانتوزیس نیگریکانس بدخیم

  • آکانتوزیس نیگریکانس مرتبط با یک وضعیت بدخیم داخلی.
  • شایع ترین دلیل بروز سرطان زمینه ای، وجود تومور در روده (90٪) است به خصوص سرطان معده
  • در 25 تا 50 درصد موارد، ضایعات در دهان و بر روی زبان و لب ها بروز می کند.

آکانتوزیس نیگریکانس از نوع مختلط

بیمارانی که مبتلا به نوعی آکانتوزیس نیگریکانس هستند و ضایعات جدیدی از یک علت متفاوت را ایجاد می کنند، به عنوان مثال بیمار مبتلا به آکانتوزیس نیگریکانس مرتبط با چاقی و اضافه وزن که باعث بروز نوع بدخیم آن می شوند.

علائم آکانتوزیس نیگریکانس

علائم اصلی آکانتوزیس نیگریکانس عبارتند از:

هایپرپیگمانتاسیون

این حالت زمانی بروز می کند که مناطق خاصی از پوست تیره‌ تر شده و یا دارای رنگدانه های بیشتری می‌شوند و ممکن است خاکستری، سیاه و یا قهوه ‌ای باشند .

هایپرکراتوزیس

این وضعیت زمانی است که مناطقی از پوست ضخیم تر می شوند و ممکن است ظاهری شبیه به مخمل پیدا کنند. در نهایت، خطوط پوست ممکن است عمیق تر شده و بیشتر جلب توجه کنند و زائده هایی شبیه زگیل ظاهر شوند.

آکانتوزیس نیگریکانس نیز می تواند موجب بروز علائم پوستی اضافی زیر شود:

  • خشکی
  • زبری بیش از حد
  • خارش
  • بوی غیر عادی

آکانتوزیس نیگریکانس بدخیم، نسبت به نوع خوش خیم (غیر سرطانی) آن، ممکن است باعث بروز تغییرات شدید و بزگ تری در پوست شود. برخی افراد تنها در یک طرف بدن خود این تغییرات را تجربه می‌کنند. این حالت به عنوان آکانتوزیس نیگریکانس یک جانبه شناخته می‌شود. تغییرات بر روی پوست به طور معمول به کندی رشد می‌کنند. گاهی اوقات آنها می‌توانند از بدو تولد وجود داشته باشند، اما معمولا در دوران کودکی یا بزرگسالی دیده می‌شوند.

آکانتوزیس نیگریکانس

آنها می‌توانند در هر جایی از بدن اتفاق بیفتند، اما عموما بر روی این نواحی تاثیر گذار هستند:

  • مقعد
  • زیر بغل
  • اندام های تناسلی
  • کشاله ران
  • پشت و دو طرف گردن

بروز آکانتوزیس نیگریکانس در این نواحی، کمتر رایج است:

  • پشت زانوها
  • جلوی آرنج
  • بند انگشتان
  • لب ها
  • کف دست ها
  • کف پاها
  • شکم
  • زیر پستان ها

اپیدمیولوژی آکانتوزیس نیگریکانس

آکانتوزیس نیگریکانس بیشتر در بین سنین ۱۱ تا ۴۰ سال و در افرادی که شاخص توده بدنی آنها( BMI ) بیشتر از 30 می باشد، شایع‌ تر است . در افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که دارای عوامل خطر ابتلا به دیابت هستند ، رایج تر است . ممکن است شاخص مفیدی از ریسک ابتلا به دیابت و آترواسکلروز تحت بالینی باشد.

شیوع آکانتوزیس نیگریکانس

شیوع آکانتوزیس نیگریکانس در جمعیت انتخاب نشده از 7 تا 74 درصد، با توجه به سن، نژاد، فراوانی نوع، درجه چاقی و غدد درون ریز متفاوت است. میزان شیوع در افراد اسپانیایی، آفریقایی آمریکایی و افراد بومی آمریکایی در مقایسه با افراد سفید پوست یا آسیایی بیشتر است. در یک مطالعه بر روی 89  فرد آمریکایی آفریقایی مبتلا به آکانتوزیس نیگریکانس، 3/21 درصد، دارای این بیماری بودند.

علل آکانتوزیس نیگریکانس

آکانتوزیس نیگریکانس به خودی خود یک بیماری نیست بلکه نشانه ‌ای از یک اختلال زیربنایی می باشد. تغییرات پوستی، زمانی رخ می‌دهند که سلول‌ های پوستی خیلی سریع تکثیر می‌شوند .

عوامل زیر می توانند باعث برور آکانتوزیس نیگریکانس شوند:

مقاومت به انسولین

آکانتوزیس نیگریکانس معمولا بر روی افراد چاق و دارای اضافه وزن و افرادی که به انسولین مقاومت دارند، تاثیر می گذارد و این وضعیتی است که بدن نمی تواند به طور موثری از انسولین استفاده کند. مقاومت به انسولین در نهایت منجر به دیابت نوع 2 می شود.


بیشتر بخوانید: بررسی اختلال مقاومت به انسولین


تغییرات هورمونی

افرادی با اختلالات هورمونی مانند بیماری آدیسون، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا کم کاری تیروئید ممکن است دچار آکانتوزیس نیگریکانس شوند.

ژنتیک

آکانتوزیس نیگریکانس ارثی ممکن است از زمان تولد وجود داشته باشد، اما اغلب افراد آن را در دوران کودکی یا در مراحل بعدی زندگی تجربه می کنند.

استفاده از دارو

مصرف دارو هایی از قبیل قرص‌های ضد بارداری، کورتیکواستروئیدها و یا مصرف دوزهای بالای نیاسین، می‌تواند منجر به شروع بیماری آکانتوزیس نیگریکانس شود. برخی از مکمل های بدنسازی هم ممکن است باعث بروز این اختلال پوستی شوند .

سرطان

در موارد بسیار نادر،آکانتوزیس نیگریکانس بدخیم ممکن است در افرادی با انواع خاصی از سرطان معده از جمله آدنوکارسینوم معده و دیگرکارسینوم ها و لنفوم ها ایجاد شود.

آکانتوزیس نیگریکانس

عوامل خطر آکانتوزیس نیگریکانس

عوام خطر در بروز آکانتوزیس نیگریکانس عبارتند از:

چاقی

افرادی که دارای اضافه ‌وزن هستند، بیشتر احتمال دارد که در برابر انسولین مقاومت نشان دهند و یا دیابت داشته باشند . تحقیقات نشان می‌دهد که تا ۷۴ درصد افرادی که چاق هستند ، ممکن است این وضعیت را داشته باشند. آکانتوزیس نیگریکانس مرتبط با چاقی ممکن است در زنان بیشتر باشد.

قومیت

طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، آکانتوزیس نیگریکانس در افرادی که از نژاد آفریقایی ، کارائیب ، اسپانیایی یا بومی آمریکایی هستند ، رایج‌ تر است.

ژنتیک

افرادی که اعضای خانواده آنها به آکانتوزیس نیگریکانس مبتلا هستند، در معرض خطر بیشتری از لحاظ ابتلا به این بیماری قرار دارند.

ابتلا به یک نوع اختلال هورمونی

افرادی که دارای شرایطی هستند که بر هورمون ها تاثیر می‌گذارند، به احتمال بیشتری نسبت به دیگران، مبتلا به آکانتوزیس نیگریکانس  می‌شوند .

استفاده از داروهای خاص و یا مکمل ها

‌برخی داروها از جمله داروهای کنترل کننده هورمون تولد و استروئید ها، ریسک ابتلا به به آکانتوزیس نیگریکانس را افزایش می‌دهند.

درمان و داروهای خانگی آکانتوزیس نیگریکانس

به طور معمول، پزشکان با درمان اختلال اساسی شروع می‌کنند . هنگامی که این وضعیت تحت کنترل قرار بگیرد ، تغییرات پوست اغلب از بین می‌رود .

درمان‌ها بسته به مساله اساسی متغیر است و شامل موارد زیر است :

کاهش وزن

افرادی که در نتیجه چاقی و یا مقاومت به انسولین، به بیماری آکانتوزیس نیگریکانس مبتلا هستند، ممکن است متوجه این نکته شوند که پوست آنها، یک بار پس از کاهش وزن بهبود می یابد. کاهش وزن ممکن است باعث بهبود یافتن بافت پوست شود، اما تغییر رنگ می تواند باقی بماند.

هورمون های تثبیت کننده

برای افرادی با اختلالات هورمونی، اگر بتوانند وضعیت خود را با استفاده از داروها، تغییرات سبک زندگی و دیگر روش های درمانی تحت کنترل در آورند، بیماری آکانتوزیس نیگریکانس ممکن است رفع شود.

کنترل دیابت

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ممکن است نیازمند به مصرف داروهایی برای تنظیم مرتب سطح قند خون و رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی باشند. زمانی که سطوح انسولین پایدار شود، علائم آکانتوزیس نیگریکانس ممکن است رفع شود.


بیشتر بخوانید: درباره نقش انگور در کنترل دیابت بیشتر بدانیم


اجتناب از مصرف داروهای خاص

اگر داروهای خاص یا مکمل هایی باعث ایجاد بیماری آکانتوزیس نیگریکانس شوند، در این صورت ممکن است پزشک مصرف آنها را توصیه نکند و یا داروهای جایگزینی را پیشنهاد دهد. در اغلب موارد ، پس از قطع دارو، پوست به حالت عادی خود بر می گردد.

درمان سرطان

آکانتوزیس نیگریکانس بدخیم بعد از حذف و جراحی یک تومور سرطانی، ممکن است برطرف شود. درمان های دیگر برای سرطان شامل شیمی درمانی و پرتو درمانی می شوند.

روش های زیبایی

برای کاهش ظاهر و یا بوی آکانتوزیس نیگریکانس، برخی از افراد درمان ‌های زیبایی را امتحان می‌کنند، از جمله:

  • کرم های روشن کننده پوست یا نرم کننده لکه های ضخیم و زبر
  • لیزر درمانی برای پیشگیری از ضخیم شدن پوست و یا روشن کردن پوست
  • استفاده از صابون های ضد باکتریایی
  • استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی
  • داروهای خوراکی

درمان های زیبایی، علت اصلی بروز بیماری آکانتوزیس نیگریکانس را هدف قرار نمی دهند، اگرچه که می توانند ظاهر پوست را تا زمانی که سایر درمان ها کارساز باشند، بهبود ببخشند.

آکانتوزیس نیگریکانس

چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید

افرادی که متوجه تیره شدن ، ضخیم شدن یا دیگر تغییرات در پوست خود می شوند، باید به پزشک خود مراجعه کنند. این تغییرات اغلب بدون ضرر هستند، اما می توانند یک وضعیت پزشکی که نیاز به درمان دارد را نشان دهند. یک پزشک می‌تواند با نگاه کردن به پوست، بیماری آکانتوزیس نیگریکانس را تشخیص دهد. با این حال، آنها ممکن است نیاز به انجام آزمایشات اضافی برای تعیین دلیل اصلی آن داشته باشند.

آزمایشات تشخیصی عبارتند از:

  • نمونه ‌برداری که پزشک یک نمونه کوچک از پوست را برای معاینه در زیر میکروسکوپ، برمی دارد.
  • آزمایش خون
  • تصویر برداری با اشعه ایکس

آکانتوزیس نیگریکانس و سرطان

آکانتوزیس نیگریکانس مرتبط با سرطان ، معروف به آکانتوزیس نیگریکانس  بدخیم، نادر است. آکانتوزیس نیگریکانس بدخیم در بزرگسالان مسن شایع تر است و  هر دو جنس را به طور مساوی تحت تاثیر قرار می دهد.

هنگامی که این بیماری رخ می‌دهد، اغلب افراد مبتلا به سرطان های شکمی را تحت تاثیر قرار می دهد مانند:

بیماری آکانتوزیس نیگریکانس به ندرت ممکن است در افراد مبتلا به سرطان های مخصوص زنان مانند سرطان تخمدان روی دهد. علائم آکانتوزیس نیگریکانس بدخیم شبیه به علائم خوش‌خیم هستند، اما ممکن است شدید تر و بزرگ تر باشند. همچنین آنها می‌توانند بر دهان و ناحیه اطراف چشم ‌ها نیز تاثیر بگذارند.

آکانتوزیس نیگریکانس و دیابت

آکانتوزیس نیگریکانس با مقاومت به انسولین مرتبط است و در افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که در معرض خطر دیابت قرار دارند، رایج است. تحقیقات در مورد ترینیدادیان ها نشان می‌دهد که شرایط پوستی در میان افراد مبتلا به دیابت بدون توجه به سن، جنسیت و قومیت رایج است . کودکانی که به آکانتوزیس نیگریکانس مبتلا هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی خود هستند.

بیماری آکانتوزیس نیگریکانس چگونه تشخیص داده می شود؟

با دیدن، می توان بیماری آکانتوزیس نیگریکانس را به راحتی تشخیص داد. پزشک ممکن است بخواهد دلیل دیابت یا مقاومت به انسولین را بررسی کند. این آزمایشات ممکن است شامل آزمایشات قند خون یا آزمایش انسولین ناشتا باشد. پزشک ممکن است داروهای شما را نیز تحت بررسی قرار دهد تا ببیند که آیا این داروها عامل موثر بروز این بیماری هستند یا خیر.

مهم است که درباره هر گونه مکمل ‌های غذایی ، ویتامین ها و یا مکمل ‌های بدنسازی که ممکن است علاوه بر داروهای تجویزی خود مصرف کنید، پزشک خود را در جریان بگذارید. در موارد نادر ، پزشک شما ممکن است آزمایشات دیگری از قبیل یک نمونه ‌برداری کوچک از پوست را انجام دهد تا دیگر علل احتمالی را رد کند.

آیا می توان از بیماری آکانتوزیس نیگریکانس پیشگیری کرد؟

بیماری آکانتوزیس نیگریکانس یک اختلال پوست نسبتا رایج است که با بروز لکه های تیره، ضخیم و مخملی شدن پوست مشخص می‌شود که با اضافه‌وزن و دیابت ارتباط دارد. آکانتوزیس نیگریکانس معمولا یک وضعیت اساسی مانند دیابت یا اختلال هورمونی را نشان می‌دهد و به ندرت می‌تواند وجود یک سرطان مربوط به شکم و یا سرطان مخصوص زنان باشد.

افرادی که متوجه بروز تغییراتی در پوست خود می‌شوند، باید برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنند. آکانتوزیس نیگریکانس معمولا زمانی که اختلال اساسی تحت کنترل قرار بگیرد، از بین می‌رود. تا آن زمان، درمان ‌های زیبایی می‌توانند به بهبودی ظاهر پوست کمک کنند و بوها را کاهش دهند.

زمانی که بیماری آکانتوزیس نیگریکانس ناشی از چاقی و اضافه وزن می باشد، کنترل وزن بخش مهمی از پیشگیری است. رژیم غذایی که بتواند به کاهش انسولین کمک کند، می تواند به پیشگیری از آکانتوزیس نیگریکانس نیز کمک کند. سایر استراتژی‌ های پیشگیرانه شامل درمان مشکلات پزشکی هستند که با بیماری آکانتوزیس نیگریکانس (مانندکم کاری تیروئید) در ارتباط هستند و پرهیز از مصرف داروهایی که باعث بروز یا بدتر شدن شرایط می‌شوند، مانند قرص های ضد بارداری.

بیماری آکانتوزیس نیگریکانس و تیرگی پوست گردن

داشتن یک صورت درخشان و یک گردن تیره و بنزه، قطعا یک ترکیب خوب نیستند! ما به صورت و چهره خود،با انجام درمان های زیبایی منظم صورت و ماساژ درمانی، در سالن های زیبایی توجه می کنیم در حالی که به اندازه کافی به پوست گردن خود توجهی نمی‌کنیم که نتیجه آن ، داشتن پوستی کدر و تیره است.

آکانتوزیس نیگریکانس

ما در هنگام پاک کردن صورت، از تمییز کردن گردن خود چشم پوشی می کنیم. با گذشت زمان ، گرد و غبار و آلاینده ها در پوست اطراف گردن جمع شده و به پوست آسیب می رسانند و حتی اگر گردن خود را شسته و تمییز کنید ، ممکن است استفاده از مرطوب کننده را فراموش کنید که همین موضوع منجر به بروز لکه های تیره ، چین و چروک و سایر لکه ها می شود.

مراقبت از پوست گردن مهم است . این مقاله در مورد روش ‌های مختلفی صحبت می‌کند که می‌توانید برای رها شدن از شر تیرگی پوست گردن خود استفاده کنید . اجازه دهید ابتدا به دلایل اصلی تیرگی گردن نگاهی بیندازیم، و بعد به آنچه که می‌توانید در خانه و به طور طبیعی انجام دهید تا از پوست گردن خود محافظت کنید بپردازیم.

چه عواملی باعث ایجاد تیرگی پوست گردن می شود؟

مهم ترین دلیل برای تیرگی گردن، بهداشت ضعیف و نامناسب است.

عوامل دیگری که در این وضعیت مشارکت دارند عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت طولانی
  • آلاینده های محیطی
  • مواد شیمیایی که در مواد آرایشی یا محصولات مراقبت از پوست وجود دارند.
  • چاقی و یا دیابت
  • اختلالات خود ایمنی مانند لیکن پلانوس پیگمنتوس
  • عفونت های قارچی مانند تینا ورسیکالر(کچلی تغییر دهنده رنگ)

اگزما یا عفونت های قارچی باعث تیرگی پوست می شوند. یک وضعیت هورمونی، معروف به آکانتوزیس نیگریکانس همچنین می تواند باعث تیرگی پوست اطراف گردن و سایر قسمت های بدن شود. برای این شرایط ، تشخیص پزشک لازم است.

اگر تشخیص پزشک، تایید کند که رنگدانه ها به دلیل عوامل خود ایمنی، قارچی یا هورمونی نیست و به دلیل قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و عدم رعایت بهداشت است، روش های درمانی ارائه شده در زیر می توانند به روشن شدن پوست تیره روی گردن شما کمک کنند.

چگونه میتوان از تیرگی پوست گردن رها شد

با استفاده از مواد طبیعی زیر، می توانید از تیرگی پوست گردن، رها شوید:

  • ژل آلوئه ورا
  • سرکه سیب سیب
  • روغن بادام
  • جوش شیرین
  • روغن زیتون و آب لیمو
  • آب سیب زمینی
  • .اسکراب جو دوسر
  • اوبتان
  • روغن ویتامین E
  • ماست
  • زردچوبه
  • کره شیا

داروهای خانگی برای تیرگی پوست گردن

ژل آلوئه ورا

برگ آلوئه ورا را برش داده و ژل آن را استخراج کنید و چند دقیقه، گردن خود را با این ژل تمیز کنید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه روی گردن بماند و سپس با آب بشوئید.

برای رسیدن به نتایج فوری، این کار را هر روز تکرار کنید. آلوئسین، یک فلاونوئید موجود در آلوئه ورا است و می تواند با مهار فعالیت آنزیمی که باعث تجمع رنگدانه پوست می شود، به روشن شدن پوست کمک می کند. آلوئه ورا همچنین پوست را مرطوب نگه داشته و تغذیه می کند چون حاوی اسید های چرب ضروری ، ویتامین ها و مواد معدنی است.

آکانتوزیس نیگریکانس

سرکه سیب

2 قاشق غذاخوری سرکه سیب، 4 قاشق غذاخوری آب و مقداری پنبه لازم دارید. سرکه سیب را با آب رقیق کرده و این محلول را با استفاده از پنبه بر روی گردن خود بمالید و اجازه دهید 10 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب بشوئید. این کار را روز در میان تکرار کنید.

سرکه سیب می تواند PH پوست را متعادل نگه دارد و به پوست درخشندگی طبیعی ببخشد. همچنین سلول های مرده پوست که بر روی پوست جمع شده و باعث تیرگی پوست شده اند را از بین می برد. به دلیل وجود اسید مالیک در سرکه سیب، این یک نوع عمل لایه برداری نیز محسوب می شود.

احتیاط

پس از استفاده از سرکه سیب، استفاده از مرطوب  کننده را برای پوست خود فراموش نکنید، زیرا سرکه سیب می تواند به مقدار کم، باعث کم آبی و خشکی پوست شود.

روغن بادام

چند قطره روغن بادام یا روغن نارگیل و 1 تا 2  قطره روغن درخت چای را در صورت تمایل نیاز دارید. ابتدا گردن را با صابون و آب تمیز کرده و خشک کنید. سپس گردن خود را با روغن بادام یا روغن نارگیل ماساژ دهید و اگر روغن درخت چای را در اختیار دارید، برای گرفتن نتایج بهتر آن را به این روغن ها اضافه کنید. به مدت 10 تا 15 دقیقه، گردن خود را به صورت حرکات دورانی، ماساژ دهید.

سپس با آب ولرم بشوئید. برای پاک کردن روغن می توانید از مقداری پنبه نیز استفاده کنید. این کار را به صورت روزانه انجام دهید. روغن بادام غنی از ویتامین E است که باعث نرمی و جوان ماندن پوست می شود. همچنین یک عامل سفیدکننده ملایم با خواص اسکلروزانت است که به بهبود رنگ پوست کمک می کند. روغن درخت چای باعث بهبود گردش خون می شود و هرگونه زخم یا لکه ای را درمان می کند.

جوش شیرین

به 2 تا 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین و آب نیاز دارید. به میزان کافی آب را به جوش شیرین اضافه کنید تا خمیر یکدستی حاصل شود.این خمیر را روی گردن بمالید و اجازه دهید خشک شود. پس از اینکه خشک شد ، انگشتان خود را مرطوب کرده و آن را تمییز کنید و سپس با آب بشوئید. پوست گردن را خشک کرده و از مرطوب کننده استفاده کنید.

این کار را هر روز و به مدت یک هفته یا بیشتر تکرار کنید و به نتایج آن توجه کنید. این روش به راحتی می تواندلایه کدر و مرده پوست را از گردن پاک کند. جوش‌شیرین به تقویت گردش خون نیز کمک می کند و از داخل، باعث تغذیه پوست می شود.

روغن زیتون و آبلیمو

شما به مقداری روغن زیتون و آبلیمو نیاز دارید. آبلیمو و روغن زیتون را به مقدار مساوی با یکدیگر مخلوط کنید و این سرم را قبل از خوابیدن، به گردن خود بمالید. این کار را روزانه و به مدت یک ماه یا بیشتر انجام دهید تا نتایج درخشندگی پوست را بتوانید مشاهده کنید. لیمو، خاصیت سفید کننده طبیعی دارد و رنگ پوست را روشن می کند و همچنین منافذ پوست را کاهش می دهد. روغن زیتون باعث آبرسانی و نرمی پوست می شود.

آکانتوزیس نیگریکانس

آب سیب زمینی

1 عدد سیب زمینی کوچک را رنده کرده و خوب فشار دهید تا آب آن خارج شود. سپس آن را بر روی گردن خود بمالید و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه بماند و خشک شود. سپس با آب ولرم بشوئید. این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید. خاصیت سفید کنندگی آب سیب زمینی باعث روشنی و درخشندگی پوست گردن شما می شود و لکه های تیره با این درمان از بین می روند.

اسکراب جو دوسر

4/1 فنجان جو،1 قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی و مقداری گلاب یا روغن زیتون لازم دارید. جو را تا زمانی که به یک پودر درشتی تبدیل شود، آسیاب کنید و سپس آب گوجه فرنگی و گلاب را اضافه کنید تا خمیر غلیظی به دست بیاید. این مخلوط را به طور مساوی بر روی گردن خود بمالید و بگذارید در حدود 20 دقیقه روی پوست بماند. بعد از گذشت این مدت، نوک انگشتان خود را مرطوب کنید و گردن خود را به آرامی ماساژ دهید.

سپس با آب سرد بشوئید و خشک کنید. این روش را می توانید دو یا سه بار در هفته انجام دهید تا به نتایج سریع تری برسید. حذف سلول های مرده از روی پوست ضروری است. این سلول های مرده را می توانید با اسکراب جادویی جو دو سر از بین ببرید. جو به طور همزمان می تواند هم باعث تمییزی و هم مرطوب کندگی پوست شود. همچنین به شما کمک می کند تا از خشکی پوست که باعث تیره شدن پوست گردن شما می باشد رها شوید.

احتیاط

جو دوسر را خیلی زیاد آسیاب نکنید زیرا به پودر ریزی تبدیل می شود که ممکن است خواص لایه برداری خود را از دست بدهد.

اوبتان

2 قاشق غذا خوری بسان (آرد نخودچی)،یک مشت زردچوبه،2/1 قاشق چایخوری آبلیمو و گلاب یا ماست ساده را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیری با غلظت متوسط بدست آید. این خمیر را به طور مساوی روی گردن بمالید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه بماند تا خشک شود. سپس با آب ولرم بشوئید.این روش را دو بار در هفته انجام دهید.

اوبتان، بیشتر توسط عروس ها استفاده  می شود تا صورت خود را قبل از روز عروسی روشن و درخشان کنند. از این روش می توانید به طور مرتب استفاده کنید تا رنگدانه های روی گردن خود را از بین ببرید و پوست خود را درخشان نگه دارید. آرد موجود در این مخلوط باعث لایه برداری پوست ، جذب ناخالصی ها و سفت شدن منافذ پوست می شود.

روغن ویتامین E

3 تا 4 کپسول ویتامین E را با دقت سوراخ کنید و روغن داخل آنها را درون یک کاسه بریزید و آن را روی گردن خود بمالید و به مدت چند دقیقه به طور کامل ماساژ دهید و اجازه دهید که یک شب بر روی پوست بماند. این کار را هر شب و قبل از خوابیدن انجام دهید. ویتامین E، از آنزیم تیروزیناز جلوگیری می کند ، از این رو رنگدانه پوست را کاهش داده و یا از بین می برد این ماده همچنین پوست را مرطوب نگه می دارد.

ماست

1 تا 2 قاشق غذاخوری ماست را با 1 قاشق چایخوری آبلیمو مخلوط کنید و روی گردن خود بمالید و اجازه دهید 20 دقیقه بماند و سپس با آب بشوئید. این روش را روزی یک بار انجام دهید ماست حاوی آنزیم های طبیعی است که به همراه اسیدهای موجود در آبلیمو، باعث روشن شدن پوست تیره گردن می شوند. ماست همچنین شامل چربی های سالمی است که باعث تغذیه پوست شده و به صافی و نرمی پوست کمک می کند.

زردچوبه

1 تا 2 قاشق غذاخوری ماست ساده و 4/1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه را خوب با یکدیگر مخلوط کنید و روی گردن خود بمالید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشوئید. برای گرفتن نتایج سریع تر این کار را هر روز انجام دهید. زردچوبه باعث روشن تر شدن رنگ پوست می شود و همچنین به دلیل خواص درمانی، سلول های آسیب دیده پوست را ترمیم می کند.

کره شیا

مقداری کره شیا یا کره کاکائو را بر روی پوست تمییز گردن خود بمالید و به مدت 3 تا 4 دقیقه ماساژ دهید و گردن خود را نشوئید. این روش را هر شب و قبل از خوابیدن انجام دهید. هم کره شیا و هم کره کاکائو، آبرسان و تغذیه کننده پوست هستند. آنها حاوی مقادیر بالایی اسیدهای چرب سالم می باشند که پوست را  نرم و انعطاف پذیر نگه می دارند.

آکانتوزیس نیگریکانس

این کره ها حتی رنگ پوست را نیز تغییر می دهند، به خصوص در جاهایی که لکه های تیره ای وجود دارد، چون آنها شامل ویتامین E و ویتامین A هستند که به کاهش رنگدانه های پوست، کمک می کنند. بنابراین، اینها درمان ‌های خانگی برای رها شدن از شر تیرگی پوست گردن بودند که می‌توانند به شما کمک کنند تا رنگ پوست خود را تغییر دهید و باعث می‌شوند که گردن شما با زیبایی صورتتان مطابقت داشته باشد.

علاوه بر استفاده از این درمان ‌ها، تغییرات خاصی را می‌توانید در برنامه روزمره بهداشتی و بهداشت روزانه خود انجام دهید تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید.


بیشتر بخوانید: اسکرابی که تیرگی پوست چرب را از بین می برد


در اینجا نکاتی آورده شده ‌است

مطمئن شوید که هر بار که صورت خود را می‌شوئید ،گردن خود را نیز بشوئید . همانطور که پوست صورت خود را مرطوب نگه می دارید و از نور خورشید محافظت می‌کنید، پوست روی گردن شما نیز، مستحق این عشق و مهربانی می باشد. همیشه از یک مرطوب کننده و یا کرم ضد آفتاب که مقدار مناسبی از SPF دارد را به گردن خود نیز بمالید.

روغن بادام یا هر نوع روغن حامل دیگر را گرم کنید و یک بار در ماه، پوست گردن خود را برای گردش خون و درخشش بهتر ماساژ دهید. در نهایت اینکه زنجیر و یا زیور آلات ساخته شده از فلزات آلرژی زا را بر روی گردن خود نیندازید، چون می توانند باعث تیرگی پوست شوند