پرورش گیاه رازک و اصول کاشت و نگهداری از آن

پرورش گیاه رازک و اصول کاشت و نگهداری از آن


منبع: آرگا

175

1398/10/20

02:37


گیاه رازک از دسته گیاهان کاربردی و دارویی محسوب می شود که در این مقاله سعی داریم تا به بیان چگونگی پرورش گیاه رازک در منزل بپردازیم با ما همراه باشید.

جالب است بدانید که قدمت کشت گیاه رازک به حدود یک هزار سال پیش می رسد و بر اساس شواهد و آثار به جا مانده از اروپاییان به این نتیجه رسیده اند که گیاه رازک در برخی از نقاط مثل باغ ها و کلیسا ها مورد کشت قرار می گرفته و از آن به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می کردند.

اصول نگهداری و پرورش گیاه رازک

همانطور که می دانید رازک از دسته گیاهان دو پایه محسوب می شود و این موضوع بدین معنی است که قسمت های نر و ماده آن جدا می باشد. گیاهان ماده از خود گل هایی تولید می کند که برای دم کردن مرد استفاده قرار می گیرد و این در حالی است که گیاه نر تنها مسئولیت گرده افشانی را به عهده خواهد داشت. بهتر است بدانید که گیاه رازک با نام علمی هومولوس لوپولوس نیز شناخته می شود و در دسته گیاهان مقاوم و چند ساله قرار می گیرد. توجه داشته باشید که شما می توانید از این گیاه برای گرفتن تلخی، عطر و طعم و حتی تثبیت آن ها نیز استفاده نمایید.

چگونگی پرورش گیاه رازک در خانه

نحوه کاشت گیاه رازک:

برای کاشت بذرهای رازک لازم است تا یک گلدان ۷ سانتی متری را انتخاب نمایید و آن را با خاک استریل همراه با پیت ماس پر نمایید و سپس بذر ها را به عمق ۳ میلی متر در داخل خاک قرار دهید و پس از پایان کار گلدان را به مدت ۶ الی ۸ هفته در یخچال قرار دهید. توصیه می شود که در طول این مدت سطح بستر را مرطوب نگه دارید و پس از گذشت این مدت گلدان را از یخچال خارج نمایید. توجه داشته باشید که روند جوانه زنی گیاه حدود ۲ تا ۵ هفته طول خواهد کشید. پس از گذشت این مدت زمان نهال را در فصل بهار از گلدان خارج کرده و در خاکی دارای زهکشی مناسب قرار دهید و مرتبا آن را آبیاری نمایید و همچنین می توانید از یک کود مناسب برای رشد بهتر نهال ها نیر استفاده نمایید.

روش های مختلف کشت گیاه رازک

نحوه برداشت گیاه رازک:

مطمئن هستیم که شما در روند کاشت و پرورش گیاه رازک برنامه ریزی های لازم را انجام دادید و اکنون وقت آن است تا نتیجه محصول خود را ببینید و گل های مخروطی شکل را برداشت نمایید. توجه داشته باشید که شما می توانید بسته به موقعیت خود از اواسط مرداد ماه تا اواسط شهریور اقوام به برداشت محصول نمایید. بهتر است بدانید که برای برداشت محصول رازک چندین روش وجود دارد که در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:

روش اول: ابتدا مخروط را کمی فشار دهید و زمانی که احساس کردید خشک هستند اقدام به برداشت آن ها کنید.

روش دوم: رازک را اطراف گوش خود بچرخانید و زمانی که احساس کردید خشک هستند اقدام به برداشت نمایید.

روش سوم: برای این روش لازم است تا یک مخروط را انتخاب و در دست بگیرید و بو نمایید اکنون اگر بوی تند مابین چمن و پیاز به مشام رسید محصول آماده برداشت می باشد.

روش چهارم: اگر رازک بوی تندی بدهد و رنگی نارنجی به خود بگیرد نشانه این است که شما محصول خود را از دست داده اید اما اگر رازک رنگی زرد و حالتی چسبنده به خود گرفته باشد محصول آماده برداشت است.

چگونگی برداشت گیاه رازک

شرایط لازم برای پرورش رازک:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای طی کردن مراحل رشد خود نیازمند به فراهم کردن شرایط لازم هستند که در ادامه به بیان چندی از آن ها پرداخته ایم:

مکان کاشت:

توجه داشته باشید که برای پرورش گیاه رازک شما به یک مکان و فضای مناسب نیاز دارید و لازم است تا گیاه را در محیطی بکارید که کاملا نورگیر باشد و فاصله ی ردیف ها در آن حفظ شده باشد. برخی از گونه های مختلف رازک در مناطقی با آب و هوای خاص رشد خواهند کرد به همین منظور توصیه می شود که پس از انتخاب گونه مورد نظر برای کاشت اطلاعات آن را مطالعه نمایید.

آبیاری:

بهتر است بدانید که پرورش گیاه رازک در سال اول کاشت به آب فراوان نیاز دارد و با بزرگ شدن مقدار آبیاری ها کمتر خواهد شد. توجه داشته باشید که در محیطی که آبیاری گیاه لازم است به هیچ وجه از سیستم آبیاری بارانی استفاده نکنید زیرا این روش بستر کشت را کامل خیس خواهد کرد و زمینه بروز بیماری در گیاه را فراهم می کند. البته شما می توانید از روش آبیاری قطره ای نیز استفاده نمایید زیرا این روش هم ارزان تر است و هم کارآمدتر.

آبیاری منظم برای پرورش گیاه رازک

دما:

توجه داشته باشید که جوانه های رازک با قرارگیری در دمای ۶ الی ۸ درجه سانتی گراد رشد خواهند کرد و در صورت افزایش دما نیز از سرعت رشد آن ها کاسته نخواهد شد. به طور کلی گیاه رازک برای رشد بهتر خود به ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ روز درجه هوا نیاز دارد و شما می توانید اقدام به پرورش گیاه رازک در مناطقی بکنید که میانگین دما بین ۷تا ۱۱ درجه باشد. بهتر است بدانید که افزایش دما در آعاز رشد رازک چندان مناسب نیست و میانگین دما در روند رویش گیاه بایستی ۱۵ الی ۱۸ درجه سانتی گراد باشد و این مقدار در هنگام گلدهی بایستی به بیشترین حد خود برسد. توجه داشته باشید که رشد و نموی رازک در دمای ۱۰ درجه سانتی گراد اتفاق خواهد افتاد.

نور:

توجه داشته باشید که گیاه رازک در طول دوران رشد به مقدار مناسبی از نور نیاز دارد و این موضوع به گونه ای است که گیاه از زمان آغاز رویش تا تشکیل گیاهان مخروطی به ۱۶۰۰ الی ۱۷۰۰ ساعت روشنایی نیاز دارند. بهتر است بدانید که در صورت تامین نشدن نور مورد نیاز گیاه از رشد و نموی آن کاسته خواهد شد و از مقادیر بسیار کمی از لوپولون برخوردار می شوند و به همین منظور توصیه می شود که گیاه را در مناطق اقلیمی مناسبی بکارید تا بتوانند نور مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وجود نور مناسب برای پرورش گیاه رازک

کوددهی:

بهتر است بدانید که گیاه رازک مواد مورد نیاز خود را از طریق کربن،هیدروژن و اکسیژن به دست می آورند و شما می توانید به طور معمول ۲.۵ کیلوگرم کود برای گیاه تهیه نمایید. البته لازم به ذکر است بگوییم که پس از مشاهده اولین جوانه بایستی کوددهی به گیاه را یک مرتبه در وسط فصل تابستان و یک مرتبه در مراحل ابتدایی گلدهی انجام دهید.

کوددهی گیاه رازک برای رشد بهتر

رطوبت:

توجه داشته باشید که گیاه رازک را نبایستی در مناطق بادخیز کشت نمایید زیرا وزیدن باد های شدید نه تنها باعث خوابیدن ساقه های بالارونده بر روی زمین خواهد شد بلکه موجبات خرابی داربست ها و قیم ها را نیز فراهم خواهد آورد. به طور کلی گیاه رازک به رطوبت متوسطی برای رشد نیاز دارد و از تغییرات مداوم در رطوبت نیز دوری خواهد کرد. کاشت این گیاه در اماکن مه آلود نه تنها باعث کاهش نور مورد نیاز رازک خواهد شد بلکه باعث کاهش مواد موثر گل ها نیز می شود.

نحوه تکثیر:

لازم است بدانید بهترین زمان برای تکثیر گیاه رازک فصول فروردین و اردیبهشت می باشند و به طور کلی تکثیر آن از طریق کاشت ریشه غده ای در عمق ۳ الی ۴ سانتی متری صورت می گیرد و نوک جوانه های غده بایستی به سمت بالا جهت داشته باشند. توجه داشته باشید که در کاشت بایستی فاصله بین هر گیاه ۱.۵ متر باشد و گیاه رازک با شروع فصل زمستان به تدریج می میرد اما جالب است بدانید که به ریشه آن هیچ آسیبی وارد نخواهد شد و ریشه برای سال های بعد آماده تکثیر خواهد شد. شما می توانید از این ریشه ها برای کشت مجدد و تکثیر در سال بعد استفاده نمایید و برای این کار لازم است تا گیاه را از خاک به آرامی خارج نمایید و به قطعات ۱۰ سانتی متری تبدیل کنید این کار را به نحوی انجام دهید که یک جوانه در ریشه قابل مشاهده باشد. توجه داشته باشید که اواسط مهر ماه تا اواخر فروردین ماه هنگامی که هوا سرد نبود و گیاه رطوبت کافی به خود جذب کرده بود می توانید عمل انتقال گیاه و کاشت آن در زمین اصلی را انجام دهید.

روش های مختلف تکثیر گیاه رازک

کاربرد گیاه رازک:

  • بهتر است بدانید که از گیاه رازک می توان به عنوان یک طعم دهنده و نگهدارنده در صنایع غذایی برای تهیه ماء الشعیر استفاده کرد و مسئولیت تلخ کردن این ماده نوشیدنی را به عهده دارد.
  • جالب است بدانید که از این گیاه در انواع کرم ها و لوسیون های مخصوص پوست نیز استفاده می شود.
  • همچنین گیاه رازک در صنعت تولید انواع شکلات، کیک و ژلاتین نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • همانطور که متوجه شدید از این گیاه می توان در تولید دارو هایی گیاهی نیز استفاده نمود.

در پایان بد نیست به کلیک بر روی لینک های مقابل با نحوه پرورش گیاه اکسالیس، پرورش گیاه یوکا و پرورش گیاه گازمانیا نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو