آکاایران: روش هایی برای تمییز کردن انواع لکه فرش

آکاایران: در ادامه مطلب با تمییز کردن انواع لکه روی فرش  آشنا میشوید.

هرگاه لکه ای روی فرش به وجود آمد، بلافاصله برای برطرف کردن آن اقدام کنید تا اثر آن باقی نماند.
با مقداری ماست لکه هایی را که تازه روی فرش به وجود آمده پاک کنید. برای این منظور ماست را روی سطح لکه بریزید و با یک قاشق جمع کنید. سپس با دستمال تمیز خوب خشک کنید.
از جوش شیرین یا بکینگ پودر نیز می توان به جای ماست استفاده کرد.

برای پاک کردن لکه های قهوه، چای و مواد رنگی نظیر آب انواع میوه، ابتدا برای جلوگیری از نفوذ بیشتر مادهِ ریخته شده، با حوله کاغذی یا دستمال کاغذی به آرامی رطوبت محل مورد نظر را بگیرید. سپس مقداری آب معدنی یا سودا روی آن بریزید و پس از چند دقیقه، محل را با دستمال پاک کنید. آن قدر این کار را تکرار کنید تا هیچ اثری از لکه بر فرش بر جای نماند.

برای رفع لکه مواد چرب از جمله مداد شمعی و موادی همچون قیر ابتدا مقداری حلال غیرچرب که زود خشک نمی شود بر مقداری پنبهِ مرطوب بریزید و آن را آرام روی لکه قرار دهید. به این ترتیب مقداری از ذرات جذب پنبه و حلال روی آن می شود. این کار را آن قدر تکرار کنید تا تمام لکه از بین برود. سپس محل را با پارچه مرطوب و تمیز پاک کنید.

برای رفع لکه کاکائو و بستنی، ابتدا به آرامی اطراف محل مورد نظر را جمع کنید تا لکه بیشتر پخش نشود. سپس یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب حل کنید و این محلول را با پنبه یا دستمالی نرم و تمیز روی محل قرار دهید و فاقد این که محل لکه را بمالید، به آرامی آن را تمیز کنید. چنانچه چند بار این عمل را تکرار کنید، اثر ماده ریخته شده به طور کامل از بین می رود. سپس محل مورد نظر را با دستمال مرطوب تمیز کنید.

برای پاک کردن انواع چسب می توانید از پد لاک پاک کن استفاده کنید. اگر چسب به کمک پد از روی فرش پاک نشد (و اگر فرشتان خیلی قیمتی و پربها نباشد) با قیچی موهای فرش در قسمتی که چسب روی آن ریخته کوتاه کنید.

برای برطرف کردن لکه شمع روی فرش، ابتدا تا حد امکان شمع ریخته شده را با دستمال بردارید. محل مورد نظر را به طور کامل با کاغذ قهوه ای یا کاغذ خشک کن بپوشانید. سپس اتوی گرم را روی کاغذ بکشید. این عمل را چند بار تکرار کنید تا لک برطرف شود.

برای رفع لکه های قدیمی بر جای مانده روی فرش که احتمالاً هنگام لک شدن متوجه آن نشده اید، مقداری کف خمیر ریش روی محل لک بریزید. سپس محل را با پارچه ای مرطوب بمالید و بعد آن را با دستمالِ خشک تمیز کنید. محل لک را با پارچه تمیزی بپوشانید و جسم سنگینی مثل کتاب روی آن قرار دهید. هرگاه پارچه مرطوب شد، آن را عوض کنید تا پس از گذشت مدتی، رطوبت فرش از بین برود.

.

منبع : banookade.ir