گل مژه چیست و چه علائمی دارد؟ + روش های درمانی

گل مژه چیست و چه علائمی دارد؟ + روش های درمانی


منبع: زیبامون

302

1398/10/21

14:13


برای اینکه با علائم، روش های درمانی و مراقبتی برای بهبود گل مژه بیشتر آشنا بشید، این مقاله از زیبامون رو حتما مطالعه کنید.

گل مژه چیست و چه علائمی دارد؟ + روش های درمانی

احتمالا شما هم تا حالا چندین بار اسم گل مژه (stye) رو از اطرافیان خودتون شنیدید و یا اینکه با این مشکل مواجه شدید. در واقع گل مژه یک عفونت موضعی در پلک هست که باعث ایجاد برآمدگی کوچک و قرمز رنگ در اطراف پلک و خط مژه میشه. این عفونت معمولا توسط باکتری ایجاد میشه و معمولا در پایه مژه و یا در درون یکی از غدد ترشح کننده چربی در درون پلک به وجود میاد.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با تمام چیزهایی که باید در رابطه با علائم و نشانه های گل مژه بدانید، آشنا شود و بهترین روش های درمانی و مراقبتی از گل مژه رو یاد بگیرید و با استفاده از این توصیه ها، مراقبت بهتر و موثرتری از این مشکل داشته باشید تا هرچه سریع تر بهبود پیدا کند.

 

7 نکته مهم و اساسی در رابطه با کل مژه که باید بدانید:

 

1. اولین علائم گل مژه با درد، قرمزی، تورم و حساسیت نسبت به لمس همراه هست

ممکنه یک روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب متوجه ایجاد تورم، قرمزی در پلک خود شوید. اگرچه تورم و قرمزی پلک بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی بهبود پیدا میکنه اما یک برآمدگی کوچک و شبیه به جوش در اطراف پلک باقی می مونه که ممکنه دردناک باشه و در اثر لمس کردن اون، احساس بدی بهتون دست بده. این ها همه نشانه این هست که شما دچار گل مژه شده اید.

 

2. گل مژه ها معمولا باعث ایجاد مشکلات بینایی نمی شوند

گل مژه ها اگرچه دردناک هستند و ظاهر چشم رو تحت تاثیر قرار می دهند اما معمولا هیچ تاثیری بر روی کاهش بینایی چه دور بینی و چه نزدیک بینی ندارند.

 

3. گل مژه معمولا توسط باکتری هایی به نام  استافیلوکوک (staphylococcal) ایجاد می شود

باکتری استافیلوکوک نوعی باکتری هست که معمولا در بینی وجود دارد و در هنگام مالیدن بینی، ممکن هست این باکتری به چشم انتقال پیدا کنه و در صورت محیا بودن شرایط، باعث ایجاد گل مژه در چشم بشه.

 

گل مژه

 

4. گل مژه مسری هست اما ...

تقریبا همه باکتری های ایجاد کننده گل مژه درون بدن وجود دارند و میشه گفت همه افراد در هر سنی پتانسیل ایجاد گل مژه، بدون عامل بیرونی و یا باکتری بیرونی رو داریم. با این وجود، وقتی فردی دچار گل مژه می شود، ممکن هست باکتری ایجاد کننده این مشکل، در اثر تماس با فرد دیگر، باعث گل مژه یا عفونتی دیگر، در افراد دیگر شود.

بنابراین برای جلوگیری از شیوع باکتری ایجاد کننده گل مژه، لازمه که چشم ها و دستهای خودتون رو تمیز نگه دارید و به هیچ عنوان، بالش، ملحفه، روتختی و حوله خودتون رو با دیگران به اشتراک نگذارید.

 

5. بیشتر گل مژه ها به خودی خود بهبود پیدا میکنند

گل مژه ها قابلیت این رو دارند که خود به خود بهبود پیدا کنند. شما هم میتونید با استفاده از کمپرس گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه و حدداقل 3 تا 4 بار در روز، روند بهبودی گل مژه رو سریع تر کنید.

کمپرس گرم نه تنها کمک میکنه تا درد و ناراحتی گل مژه کمتر بشه بلکه تاثیر خیلی خوبی در کوچک شدن گل مژه خواهد داشت و همچنین کمک میکنه تا تمام محتویات درون گل مژه به قسمت سر گل مژه هدایت بشن و سریع تر تخلیه بشه و بهبود پیدا کنه. (مانند تخلیه جوش).

 

6. هرکز نباید یک گل مژه را با فشار دادن بترکانید

به هیچ عنوان نباید برآمدگی گل مژه رو با فشار انگشت، بترکانید و باید اجازه بدید تا گل مژه به تنهایی باز شود. علاوه بر این ممکن هست برخی از گل مژه ها بدون بازشدن هم بهبود پیدا کنند. بنابراین نیازی به ترکاندن گل مژه نیست.

اگر گل مژه درون پلک ایجاد شود، لازم هست برای بررسی آن به پزشک مراجعه کنید. در این صورت ممکن هست پزشک با ابزار مخصوص، گل مژه را باز کرده و تخلیه نماید.

اگر به طور مکرر دچار گل مژه می شوید هم لازم هست این موضوع رو با پزشک در میان بگذارید. در این مواقع، پزشک برای شما پماد آنتی بیوتیک تجویز میکند تا از شیوع  و ابتلای مجدد به این مشکل جلوگیری نماید. 

 

7. ممکن هست به همراه گل مژه، با سایر مشکلات بینایی نیز مواجه شوید

ممکن هست بعد از ایجاد گل مژه بر روی پلک، اشک چشم افزایش پیدا کنه و یا چشم آسیب دیده، نسبت به نور حساسیت بیشتری داشته باشه. این علائم، احساسی هست که بدن از وجود جسم خارجی در اطراف چشم داره و ممکن هست به همراه گل مژه احساس شود.

 

دلیل ایجاد گل مژه در چشم چیست؟

گل مژه معمولا به دلیل التهاب و یا مسدود شدن فولیکول های مژه ایجاد شوند. غدد ترشح کننده چربی بسیار ریزی در اطراف پلک و خط مژه وجود داره که از طریق مجرای مژه ها تخلیه می شوند.

اگر چیزی باعث مسدود شدن این مجرا بشه، این روغن ها و چربی ها نمی تونن به سادگی تخلیه بشن و به داخل غده ها برمی گردند. غده ها متورم و ملتهب میشن و باعث ایجاد گل مژه خواهند شد.

 

چه عواملی باعث افزایش ایجاد گل مژه می شود؟

اگرچه گل مژه یکی از مشکلات چشمی بسیار رایج و کم خطر هست اما میتواند تحریک کننده و دردناک باشه. عوامل متعددی وجود دارند که خطر ابتلا به گل مژه رو افزایش می دهند. این عوامل عبارتند از:

 

  • افرادی که سابقه ابتلا به گل مژه دارند، احتمالا باز هم با این مشکل مواجه خواهند شد و احتمال اینکه این مشکل را به شکل مسری از فرد دیگری دریافت کنند هم وجود دارد.

 

گل مژه و تورم چشم

 

  • افرادی که دارای شرایط پوستی خاص مانند روزاسه یا درماتیت هستند هم ممکن هست بیشتر در خطر ابتلا به گل مژه باشند.

 

  • سایر موارد پزشکی از جمله دیابت، تورم پلک و بالا بودن لیپید سرم خون هم میتونه باعث ایجاد گل مژه بشه.

 

 

علائم و نشانه های گل مژه چیست؟

گل مژه معمولا فقط در یک چشم ایجاد میشه و علائم اولیه بسیار خفیفی به همراه داره و این علائم ممکن هست فقط باعث ایجاد قرمزی و تورم در پلک بشه. علاوه بر این چشم دارای گل مژه هم ممکنه احساس تحریک داشته باشه. در ادامه به برخی از علائم و نشانه های گل مژه اشاره کرده ایم:

 

  • برجستگی کوچک و قرمز رنگ و شبیه به جوش در کنار پلک و نزدیک به مژه ها
  • وجود یک نقطه کوچک و زرد رنگ در وسط این برآمدگی
  • احساس اینکه چیزی در چشم وجود دارد
  • حساسیت به نور
  • افزایش ترشحات چشم 
  • تولید بیش از حد اشک در چشم
  • درد و ناراحتی در اطراف چشم

 

قرمزی چشم

 

بعد از ایجاد گل مژه، چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

  • اگر گل مژه بعد از چند روز و استفاده منظم از کمپرس گرم بهبود پیدا نکرد و یا بعد از بهبودی، دوباره ایجاد شد، توصیه میشه که حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر گل مژه خیلی سریع و در مدت زمان کوتاهی شرایط بدتر پیدا کرد هم لازمه به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر گل مژه خونریزی داشت هم باید به پزشک مراجعه شود.
  • اگر گل مژه رشد زیادی داشت و بر روی بینایی تاثیر گذار بود هم لازم هست به پزشک مراجعه شود.
  • اگر گل مژه به درون سفیدی چشم گسترش پیدا کرد هم حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر بعد از ایجاد گل مژه، در گونه و یا سایر قسمتهای صورت هم قرمزی مشاهده کردید باید به پزشک مراجعه کنید.

 

درمان های خانگی و دارویی گل مژه

 

  • استفاده از کمپرس گرم، بهترین و موثرترین روش خانگی برای درمان گل مژه هست. برای این کار باید یک دستمال نخی و تمیز را در آب گرم خیس کنید و به مدت 10تا 15 دقیقه روی گل مژه قرار بدید. این کار رو 3 تا 4 بار در طول روز انجام بدید تا گل مژه به تدریج بهبود پیدا کنه.

 

  • استفاده از کمپرس چای کیسه ای هم تاثیر خیلی خوبی در بهبود گل مژه خواهد داشت. یک چای کیسه ای رو درون آب گرم خیس کنید و کیسه چای رو بر روی گل مژه قرار بدید. چای سبز کیسه ای بهترین انتخاب در این موارد هست. زیرا دارای خواص ضد باکتری بوده و کمک میکنه تا گل مژه سریع تر درمان شود.

 

کمچرس چای کیسه ای

 

  • اگر دچار گل مژه شده اید، تا زمان بهبودی این مشکل، چشم ها رو آرایش نکنید. مواد آرایشی ممکن هست روند بهبودی گل مژه رو کاهش دهند و یا اینکه این مشکل رو بدتر کنند. زیرا محصولات آرایشی به طور معمولا دارای باکتری های مختلفی بوده و انتقال این باکتری ها به چشم باعث میشه تا شرایط گل مژه بدتر شود. بهتره لوازم آرایشی قدیمی و تاریخ مصرف گذشته رو دور بریزید و تمام براش های ارایشی که برای آرایش چشم استفاده میکنید رو شست و شو داده و ضد عفونی کنید.

 

سایر درمان های خانگی برای گل مژه را با کلیک کردن بر روی نوشته آبی رنگ بخوانید.

 

  • برای درمان دارویی گل مژه نیز ممکن هست پزشک پماد های انتی بیوتیکی تجویز کند. علاوه بر این استفاده از پمادها و قطره های استریل چشمی هم میتونه تاثیر خیلی خوبی در جلوگیری از عفونت چشم داشته باشه و در درمان گل مژه نیز موثر هست.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو