کفش طبی چیست و چه مزایایی دارد؟ + راهنمای خرید

کفش طبی چیست و چه مزایایی دارد؟ + راهنمای خرید


منبع: زیبامون

273

1398/10/21

14:15


در این مقاله از زیبامون قصد داریم شما رو با بهترین مزایای استفاده از کفش طبی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

کفش طبی چیست و چه مزایایی دارد؟ + راهنمای خرید

احتمالا شما هم این جمله معروف رو شنیدید که میگه: "پا قلب دوم ماست" و برای اینکه بهترین مراقبت رو از پاهامون داشته باشیم، لازم هست که در انتخاب کفش دقت کنیم و بهترین و مناسب ترین کفشی رو که احساس راحتی خوبی باهاش دارید رو انتخاب کرده و مورد استفاده قرار بدید.

اگرچه تمام کفش های موجود در بازار، استاندارهای اولیه رو در هنگام طراحی و تولید رعایت می کنند، اما کفش های طبی یا کفش های ارتوپدی (Orthopedic Shoe)، جز کفش های فوق العاده استاندارد و اصولی هستند و نه تنها از پاها در برابر آسیب دیدگی مراقبت می کنند، بلکه احساس راحتی خیلی خوبی رو هم برای افراد ایجاد می کنند و تاثیر خیلی خوبی در برطرف شدن مشکلات مربوط به پاها و ستون فقرات نیز دارند و همچنین مانع از آسیب دیدن پاها و ستون فقرات و کمر نیز خواهند شد.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با ویژگی های کفش طبی آشنا بشید و دلایل قانع کننده ای که برای استفاده از این کفش ها وجود داره رو بخونید و تجدید نظری در رابطه با انتخاب و خرید کفش هاتون داشته باشید.

 

کفش طبی چیست؟

وقتی صحبت از کفش طبی میشه، بسیاری از افراد تصور می کنند که این کفش ها مخصوص افراد مسن بوده و یا برای افرادی که در ناحیه پا و کمر دچار اسیب هستند، طراحی و تولید شده است و خودشان نیازی به پوشیدن این مدل از کفش ها ندارند!

اگرچه این کفش ها به طور خاص برای پشتیبانی از ساختار پا و ستون فقرات طراحی شده اند و افرادی که در ناحیه پا و کمر مشکل دارند به سراغ کفش طبی می روند اما این موضوع دلیل نمیشه که سایر افراد از این مدل از کفش ها استفاده نکنند. (چگونه با کفش پاشنه بلند راحت راه برویم؟)

برای بیان بهتر لازمه که کفش طبی و اصطلاح انگلیسی اون یعنی کلمه ارتوپدی (orthopedic) رو مورد بررسی قرار بدیم. اورتو (Ortho) یک کلمه با ریشه یونانی به معنی "صحیح و درست" هست و پدی (pedic) در زبان یونانی به "معنی پا" هست. بنابراین کلمه ارتوپدی به معنی "پا صحیح و سالم" هست.

بنابراین کفش های طبی یا کفش های ارتوپدی، دارای ویژگی های خاصی هستند که این کفش ها رو از کفش های معمولی متمایز میکنه و ممکنه برای هر فردی مناسب باشه. این ویژگی ها رو در ادامه توضیح داده ایم:

 

کفش طبی سفارشی

 

ویژگی های کفش طبی چیست؟

 

کفش طبی دارای کفی با قابلیت جا به جایی (کفی متحرک) هست

متحرک بودن کفی کفش در کفش های طبی یکی از اصلی ترین ویژگی های این کفش هاست. زیرا برخی از افراد باید از کفی های سفارشی و مخصوص به خود استفاده کنند و کفش های طبی این قابلیت رو دارند که بتونید کفی کفش رو تغییر بدید و جایگزین کنید.

 

کفش های طبی دارای عرض بیشتر و سایز بندی متنوع هستند

بسیاری از کفش های طبی در سایز بندی های مختلف و با عرض بیشتر نسبت به کفش های معمولی طراحی و تولید می شوند تا تمام افراد بتوانند متناسب با اندازه طبیعی پاهای خود، کفش طبی مناسب و ایده آل رو پیدا کنند.

 

کفش طبی مردانه

 

قسمت پشت کفش طبی بسیار محکم هست

قسمت پشتی کفش دقیقا بر روی پشت پاشنه پا قرار می گیره و سفت و محکم بودن این بخش، کمک میکنه تا پاها به طور مناسب و فیکس درون کفش جای بگیره و امکان پیچ خوردن مچ پا در اثر راه رفتن و پیاده روی به حداقل میرسه. پس لازمه در هنگام خرید کفش طبی، محکم و سفت بودن قسمت پشتی کفش رو با فشار دادن تست کنید.

 

کفش طبی دارای پاشنه استاندارد و مناسب هست

پاشنه کفش یکی دیگه از مواردی هست که باید به اون توجه داشته باشید. بدون پاشنه بودن کفش و یا داشتن پاشنه بلند، هر دو به یک اندازه برای پاها مضر و آسیب رسان خواهند بود. کفش های طبی دارای پاشنه استاندارد هستند و معمولا این مدل از کفش ها چیزی در حدود 2 تا نهایتا 4 سانتی متر هست.

 

قسمت رویه و بالای کفش، قابلیت تنفس و انتقال هوا دارد

کفش های طبی به گونه ای طراحی شده اند، که قابلیت ورود و خروج هوا به درون کفش وجود داره و به بیان بهتر، بعد از پوشیدن کفش، هوا به درون کفش جریان خواهد داشت. این جریان هوا باعث میشه تا پاها خیلی عرق نکنه.

 

بستن و باز کردن کفش طبی راحت هست

معمولا افرادی که به سراغ استفاده از کفش های طبی می روند دارای مشکلاتی در مفاصل، زانو و پاهای خود هستند و از مشکلاتی که در پاها وجود داره رنج می برند. به همین دلیل کفش های طبی به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی بتونید این کفش ها رو بپوشید و نیازی به خم شدن یا نشستن، برای باز و بسته کردن کفش وجود نداشته باشه.

 

کفش طبی زنانه توسی

 

چه کسانی می توانند کفش طبی بپوشند؟

کفش های طبی، از جمله کفش هایی هستند که به طور خاص برای پشتیبانی و حمایت از ساختار پا، مچ پا و پا طراحی شده اند و دارای تعدادی ویژگی و کارکرد پزشکی نیز هستند و به همین دلیل تفاوت عمده ای با کفش های معمولی و روزمره دارند. هرچه ساختار پا، دارای ناهنجاری بیشتری باشه، به احتمال زیاد لازم هست که از کفش طبی استفاده کنید. به طور خاص، افرادی که از مشکلات و بیماری های زیر رنج می برند، بهتره که از کفش طبی استفاده کنند:

 

  • افرادی که پاهای متورم دارند
  • افرادی که از درد پاشنه رنج می برند
  • افرادی که کف پا تخت داشته و هیچ قوسی در کف پاهای آنان وجود ندارد
  • افرادی که دارای پینه پا هستند
  • افرادی که انگشتان پای آن ها به طور دائمی به سمت پایین خم می شود و این مشکل در اثر فشار کفش بیشتر می شود
  • افرادی که دارای خار پاشنه هستند
  • افراد دیابتی
  • افرادی که آرتروز دارند
  • افرادی که در دوره نقاهت بعد از جراحی پا قرار دارند

 

صندل طبی

 

معمولا با افزایش سن، قسمتهایی از بدن شروع به تجزیه شدن می کند، بنابراین اغلب افراد مسن به کفش طبی نیاز پیدا می کنند. اما با این حال، کفش های ارتوپدی فقط مختص میانسالان نیستند و ممکنه افرادی در سنین جوانی و به دلیل مشکلاتی که برای پاها و ستون فقرات آن ها ایجاد شده است، مجبور به استفاده از کفش های طبی باشند. به همین دلیل هست که امروز تغییرات خیلی زیادی در طراحی کفش طبی ایجاد شده و شما میتونید کفش طبی مورد نیاز خودتون رو با طرح و رنگ جدید و خاص خریداری کرده و مورد استفاده قرار بدید.

 

هدف از تولید کفش های طبی چیست؟

هدف اصلی که در پشت طراحی و تولید کفش های طبی وجود داره این هست که درد و ناراحتی که در اثر مشکلات پا برای برخی از افراد ایجاد میشه، کاهش پیدا کنه. اگرچه کفش های طبی فقط پاها را پوشش میدهند اما تاثیر خیلی خوبی در محافظت از ستون فقرات، کمر، زانو و باسن نیز دارند و حمایت گسترده ای رو برای محافظت از این بخش های بدن نیز خواهند داشت.

کفش های ارتوپدی دقیقا شبیه به داروهای تجویز شده توسط پزشک هستند و اگر این کفش ها برایتان تجویز می شود، لازم هست به دستور پزشک توجه کرده و کفش طبی رو مورد استفاده قرار بدید. 

 

کفش چرم و طبی زنانه

 

در هنگام خرید کفش طبی باید به چه مواردی توجه کرد؟

فرقی نمی کند آقا باشید یا خانم! زیرا هدف از خریدن و استفاده از کفش های طبی، محافظت از پا و همچنین جلوگیری از ایجاد آسیب و حساسیت های قارچی در پا هست. به همین دلیل هست که توصیه میشه در هنگام خرید کفش طبی به موارد زیر توجه داشته باشید:

 

  • قبل از خرید کفش، یک ترسیم کلی از شکل و اندازه پاهای خود داشته باشید و کفش رو انتخاب کنید که دقیقا اندازه این ترسیم باشه. نه کوچکتر و نه بزرگ تر!

 

  • برای خرید کفش، تا بعد از ظهر صبر کنید. زیرا در طول روز و در اثر فعالیت هایی که دارید، اندازه پاها بزرگ تر خواهند شد و همچنین گرمای هوا هم تاثیر زیادی در متورم شدن پاها دارند. بنابراین باید کفشی رو انتخاب کنید که در تمام ساعات روز، متناسب با اندازه پاها باشه و احساس راحتی و خوبی رو براتون ایجاد کنه.

 

  • بهتره در هنگام خرید کفش، همان جورابی که قرار هست با کفش طبی بپوشید رو همراه خودتون داشته باشید و کفش رو با اون جوراب تست کنید.

 

  • در هنگام خرید کفش طبی، از فروشنده درخواست کنید تا هر دو کفش را در اختیار شما قرار بده و هر دو کفش رو همزمان بپوشید تا از احساس راحتی که برای پاهاتون ایجاد می کنند مطمئن بشید.

 

کفش طبی

 

  • بعد از پوشیدن کفش طبی، سر پا بایستید. باید حداقل فاصله ای به اندازه 2 سانتی متر بین طولانی ترین انگشت پا و انتهای کفش وجود داشته باشه. این فاصله به شما کمک میکنه تا در هنگام راه رفتن و قدم زدن، احساس راحتی بهتری با کفش طبی داشته باشید. برای اطمینان از این موضوع، بالای کفش و نزدیک به پنجه کفش رو کمی فشار دهید تا مشخص شود، طولانی ترین انگشت پا در کجا قرار دارد.

 

  • چند دقیقه با کفش های طبی جدید قدم بزنید تا از احساس راحتی که کفش براتون ایجاد میکنه مطمئن شوید. آیا فضای کافی بین انگشتان پا و انتهای کفش وجود دارده؟ آیا پاشنه کفش به اندازه کافی راحت هست و احساس لغزنده بودن نداره؟ آیا در هنگام راه رفتن، فشاری رو در اطراف پا احساس می کنید؟ تمام این موارد رو باید قبل از خرید کفش طبی بررسی کنید.

 

  • قسمت داخلی کفش رو کاملا بررسی کنیدو زیرا ممکنه در صورت وجود درز، برچسب و یا پارچه اضافی در داخل کفش، احساس ناخوشایندی رو براتون ایجاد کنه و حتی باعث تاول زدن پاها هم بشه.

 

  • قسمت انتها و پاشنه کفش رو کاملا بررس کنید. ایا پاشنه کفش به مقدار کافی ایمن و مطمئن هست تا بتواند از پاها در برابر اشیای تیز و برنده محافظت کند؟ آیا زیر سازی مناسبی برای کفش وجود داره؟ بهتره کفش رو هم بر روی سطوح سخت و هم بر روی سطوح نرم و صاف بررسی و امتحان کنید تا ببینید کفش در هر دو حالت چگونه هست!

 

  • اگرچه تبلیغات در رابطه با نوع خاصی از کفش های طبی، میتونه تاثیر زیادی در انتخاب اون کفش داشته باشه، اما لازمه که فقط به تبلیغات توجه نداشته باشید و تمام معیارهای مورد نظر خودتون رو در رابطه با کفش طبی، بررسی کنید و بعد بهترین و مناسب ترین انتخاب رو داشته باشید. سلامت شما از برند بودن و زیبایی کفش مهم تر هست!

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو