بیوگرافی لیلا حاتمی , فیلم های لیلا حاتمی

یکی از بازیگران بسیار با اخلاق و حرفه ای کشورمان لیلا حاتمی است که در فیلم های سینمایی و البته در برخی از سریالها هم ایفای نقش کرده است. از جمله مهمترین فیلم لیلا حاتمی می توان به لیلا حاتمی در فیلم جدایی نادر از سیمین اشاره کرد.

لیلا حاتمی و علی مصفا زوج هنری ایرانی هستند و البته از بازیگران حرفه ای هم هستند که در هر فیلمی که بازی کرده اند بهترین نقش را ایفا کرده اند. در این مقاله از پارسی نو برای شما در مورد بیوگرافی کامل لیلا حاتمی مطالبی را منتشر کرده ایم و عکس لیلا حاتمی و مادرش و عکس پدر لیلا حاتمی را هم می توانید در ادامه ببینید.


بیوگرافی کامل لیلا حاتمی

لیلا حاتمی بازیگر زن مشهور ایرانی است که در تاریخ ۹ مهر سال ۱۳۵۱ در تهران به دنیا آمده است. این هنرمند با اخلاق کشورمان در عرصه سینما و تلویزیون فعال است و همچنین مترجم هم هست و در زمینه صداپیشگی هم سوابقی را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

لیلا حاتمی از معدود بازیگران ایرانی است که به زبانهای خارجی تسلط دارد. او به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی و فارسی تسلط دارد.

خانواده لیلا حاتمی

لیلا حاتمی فرزند علی حاتمی است. نام مادر لیلا حاتمی زهرا یا زری خوشکام است. پدر او هم از جمله هنرمندان سرشناس کشورمان بودند که در زمینه کارگردانی، فیلم نامه نویسی و تهیه کنندگی فعالیت داشتند. پدر لیلا حاتمی در سال ۱۳۷۵ و در سن ۵۲ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت. او متولد سال ۱۳۲۳ در تهران بود. گفتنی است که نام کامل پدر لیلا حاتمی عباسعلی حاتمی است. درباره علی حاتمی و خدماتش به عرصه هنر ایران چندین مستند ساخته شده است.

همانطور که گفتیم نام مادر لیلا حاتمی، زری یا زهرا خوشکام است که او هم از جمله بازیگران سینما و تلویزیون در سالهای قبل از انقلاب به شمار می ورد. او در سال ۱۳۲۶ در اصفهان به دنیا آمده است و هم اکنون در تهران زندگی می کند.

خانواده لیلا حاتمی

زری خوشکام و علی حاتمی در بهمن ماه سال ۱۳۵۰ با هم ازدواج کرده اند. گفتنی است که خوشکام بعد از وقوع انقلاب از عرصه هنر کنار کشید و صرفا همسری وفادار برای علی حاتمی و مادری مهربان برای لیلا شد و به این ترتیب شغل خانه داری را برای خود انتخاب کرد. او بعد از انقلاب و بنا به شرایط کشور نام خانوادگی خود را به حاتمی تغییر داد و الان او زهرا حاتمی است.

البته زری خوشکام یا همان زهرا حاتمی فعالیت های هنری بسیار محدودی بعد از انقلاب داشت از جمله در سریال هزاردستان در نقش آمینه اقدس عروس نورچشمی مظفر(عزت الله انتظامی) بازی کرده است. زهرا حاتمی بعد از دستور ممنوع الکار شدن هنرپیشه های قبل از انقلاب رسما خانه دار شد، اما در سالهای بعد در نقش های کوتاهی از جمله در فیلم های به کارگردانی دامادش دیده شد.


ازدواج لیلا حاتمی و علی مصفا

داستان ازدواج علی مصفا و لیلا حاتمی بسیار جالب است. در این مورد باید بدانید که لیلا حاتمی که پس از ایفای نقش‌ های کوتاه در فیلم‌ های ساخته پدرش برای ادامه تحصیلات عالی اش به لوزان سوئیس مهاجرت کرد و بعد از مدتی به علت بیماری پدرش که سرطان بود، به ایران آمد و ضمن نقش آفرینی در فیلم مشهور و تحسین شده لیلا که نام این فیلم هم بود و کارگردانی آن را  داریوش مهرجویی بر عهده داشت، با بازیگر نقش مقابل خود در این فیلم، یعنی علی مصفا ازدواج کرد. آنها در سال ۱۳۷۷ ازدواج کرده اند. لیلا حاتمی در مورد چگونگی این وصلت گفته است که احساسات عمیق شکل گرفته در زمان ساخت فیلم لیلا زمینه ساز شکل گیری این پیوند شده است.

لیلا حاتمی و همسرش

لیلا حاتمی و همسرش علی حاتمی و فرزندش

در مورد علی مصفا هم باید بدانید که او داماد زری خوشکام و علی حاتمی است که از طرف پدر فرزند دکتر مظاهر مصفا است که او هم یکی از شعرا و ادیبان مطرح کشورمان و همچنین استاد دانشگاه است. علی مصفا پسر دکتر امیربانو کریمی است. مادر علی مصفا دختر استاد سید کریم امیری فیروزکوهی است. پدربزرگ مادری علی مصفا از شعرا و ادیبان مشهور ایرانی است که صاحب نام و آوازه ای است.

علی مصفا بازیگر، کارگردان و تهیه کننده مشهور ایرانی است که در سال ۱۳۴۵ در تهران به دنیا آمده است. او فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران است. مصفا از سال ۱۳۷۱ به شور حرفه ای در عرصه هنر کشورمان فعالیت دارد.

لیلا حاتمی و علی مصفا دارای دو فرزند هستند. آنها یک دختر و یک پسر دارند. نام فرزندان لیلا حاتمی مانی و عسل است.

محل تحصیل لیلا حاتمی

لیلا حاتمی در تهران دیپلم ریاضی و فیزیک خود را گرفته است و در کشور سوئیس و در مؤسسه پلی‌ تکنیک فدرال لوزان در رشته مهندسی برق ادامه تحصیل داد اما پس از دو سال این رشته را نیمه کاره رها کرد و به دانشگاه لوزان رفت و در این دانشگاه مشغول به تحصیل در رشته ادبیات فرانسه شد اما به علت بیماری پدرش در سال ۱۳۷۵ این رشته را هم نیمه کار رها کرد و به ایران بازگشت.

شروع فعالیت هنری لیلا حاتمی

از آنجا که لیلا حاتمی دارای خانواده ای هنرمند بوده است پس طبیعی است که در مقایسه با افراد معمولی زودتر وارد عرصه هنر شود. او زمانی که ۱۲ سال سن داشت نخستین تجربه سینمایی خود را رقم زد. او در نقش دوران کودکی کمال‌الملک در فیلم کمال الملک اولین بازی خود را ارائه داد، این فیلم به کارگردانی پدرش تهیه شده است.

بار دوم هم لیلا در فیلمی دیگری از پدرش ایفای نقش کرد. او در سال ۱۳۷۰ در فیلمی به نام دلشدگان به کارگردانی پدرش بازی کرد. در سال ۱۳۷۵ در فیلم لیلا به کارگردانی داریوش مهرجویی در نقش یک زن نازا ایفای نقش کرد که به خاطر آن دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد.

از جمله فیلمهای دیگر او که در آنها درخشیده است، می توان از فیلم سینمایی آب و آتش نام برد که در این فیلم نقش یک زن روسپی به نام مریم را بسیار عالی اجرا کرد. البته بازی آتیلا پسیانی در این فیلم هم از نکات درخشان آن به شمار می رود. لیلا در تمرینات تئاتری به نام «منهای دو» به کارگردانی داوود رشیدی بسیار خوب ظاهر شد اما به علت بیماری مجبور شد تا از تیم تئاتر او کنار بکشد.

لیلا حاتمی در سال ۱۳۸۹ با بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین به همراه اصغر فرهادی و تعدادی دیگر از بازیگران این فیلم به جشنواره فیلم برلین دعوت شدند اما او در اختتامیه این جشنواره شرکت نکرد و برخی علت این عدم حضور او را نقش آفرینی او در فیلم بعدی اش به نام پله آخر دانستند. در این مراسم، لیلا به همراه ساره بیات و سارینا فرهادی موفق شدند تا خرس نقره‌ای بهترین گروه بازیگران زن را از آن خود کنند.

فرزندان لیلا حاتمی , پدر لیلا حاتمی

لیلا در بهار سال ۱۳۹۰ در مراسم فرش قرمز فیلم جرم به کارگردانی مسعود کیمیایی به همراه همسرش علی مصفا حضور یافت. در تابستان سال ۱۳۹۰ هم برای اکران جدایی نادر از سیمین به فرانسه و ایتالیا رفت و در افتتاحیه اکران فیلم همراه با اصغر فرهادی حاضر شد. لیلا حاتمی در زمستان همین سال برای بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین به آمریکا هم سفر کرد چرا که این فیلم نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شد. در این سفر او همراه با اصغر فرهادی و پیمان معادی بود.

این بازیگر زن مشهور ایرانی پس از آن در مراسم اختتامیه جشنواره کن حضور یافت و جایزه بزرگ این جشنواره را به متئو گارونه کارگردان ایتالیایی فیلم واقعیت اهدا کرد. مدتی کوتاه بعد از این جشنواره لیلا حاتمی با همراهی علی مصفا و دو فرزندش به چک سفر کردند. این مسافرت برای اکران فیلم پله آخر در جشنواره کارلووی واری بود که لیلا موفق شد تادر این جشنواره جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از ان خود کند.

حاتمی بعد از کسب این موفقیت به دنبال مهاجرت مقطعی علی مصفا به فرانسه برای بازی در فیلم جدیدش به کارگدانی اصغر فرهادی به همراه همسرش عازم فرانسه شد و چندین ماه در این کشور اقامت داشتند. پس از بازگشت این خانواده هنرمند به ایران در پاییز سال ۱۳۹۲ لیلا و علی مصفا در مراسم بزرگداشت داریوش مهرجویی حاضر شدند.

اگر از هوادارن لیلا باشید و یا اگر فیلمهای او را دنبال کرده باشید متوجه می شوید که لیلا حاتمی در بیشتر فیلم‌هایش نقش زنی از طبقات بالای اقتصادی یا فرهنگی جامعه بازی می کند  که در این نقش ها هم دارای روحیه خونسرد است و شخصیتی مستقل و محکم دارد.

لیلا حاتمی با کدام کارگردانان بیشتر همکاری کرده است؟

اکثر همکاری ‌های این بازیگر زن مشهور ایرانی با داریوش مهرجویی بوده ‌است. از جمله لیلا در فیلم های: لیلا، میکس، آسمان محبوب و نارنجی پوش به کارگردانی داریوش مهرجویی حضور داشته است. در بین این فیلم ها، فیلم به نام لیلا مشهورترین فیلم ساخته مهرجویی است و حاتمی ماندگارترین نقش خود را در این فیلم ایفا کرده است.

پس از آن مهرجویی، لیلا حاتمی با علی مصفا، حمید نعمت‌الله، فریدون جیرانی، علیرضا رئیسیان و علی حاتمی بیشترین همکاری های خود را رقم زده است.

لیلا حاتمی کار با داریوش مهرجویی را راحت تر از بقیه می داند. در مورد انتخاب یک نقش و بازی آن توسط خودش هم گفته است که کارگردان، فیلمنامه و بعد نقش برای انتخاب او بسیار مهم هستند. او بر این اعتقاد است که نقشی که خوب نوشته شده باشد را می توان خوب هم بازی کرد.

گفتنی است که او با کارگردانان فیلم اولی چون صفی یزدانیان – عادل یراقی و سهیل بیرقی همکاری داشته ‌است.

با اصغر فرهادی هم همکاری ماندگاری داشته است و موفق شد تا برای بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین جوایز زیاد داخلی و خارجی را از آن خود کند.

لیلا حاتمی و دریافت نشان شوالیه

لیلا حاتمی نشان ادب و هنر درجه شوالیه توسط وزیر فرهنگ و ارتباطات کشور فرانسه را از آن خود کرده است. در سال ۱۳۹۱ سفارت فرانسه دریافت این جایزه را به او تایید کرد و در مورد علت اعطای این جایزه به مشهورترین بازیگر زن ایرانی هم طی بیانیه‌ای اعلام شد که: «این نشان برای خلاقیت هنری یا ادبی یا به خاطر مشارکت در تلالوی هنر و ادب، در فرانسه و در جهان به هنرمندان اعطا می‌شود.»


حواشی لیلا حاتمی

حضور این بازیگر زن ایرانی در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۴ به عنوان داور با حاشیه هایی همراه بود که در ادامه به تفصیل آن را عنوان کرده ایم.

لیلا حاتمی به عنوان عضو هیئت داوران بخش اصلی در  شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن برگزیده شد. لیلا در این مراسم با لباسی پوشیده و شیک حاضر شد و لباسش در حدی برازنده بود که از سوی سایت اِل که سایتی است که اخبار دنیای مد را دنبال  می‌کند لباس لیلا را به عنوان یکی از ده پوشش برتر مراسم اختتامیه جشنواره کن معرفی کردند.

این در حالی است که معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی در ایران ضمن اعتراض به وضعیت سینما، طی مراسمی از لیلا حاتمی انتقاد کرد و این گونه گفت که: «اینکه یک بازیگر زن ایرانی در جشنواره کن یا دیگر جشنواره‌ها با یک لباس نامناسب و مستهجن و حجاب نامناسب دیده شود و با مرد نامحرم دست بدهد، به عنوان یک الگو در جامعه رایج می شود و این رفتار زنان در کجای انقلابی قرار گرفته است که ما انجام داده‌ایم؟» او در ادامه صحبت های خود سینماگران ایرانی را به علت آنچه عدم اعتراض آن ‌ها به نحوه پوشش لیلا حاتمی دانست، مورد انتقاد قرار داد.

ماجرای دست دادن لیلا حاتمی در جشنواره کن ۲۰۱۴

لیلا حاتمی در این جشنواره که به عنوان داور در آن حاضر شده بود با ژیل ژاکوب دبیر و رئیس جشنواره دست داده و روبوسی کرد که انتشار تصویر و فیلم این کار غیر عرفی و غیر دینی در اسلام برای یک زن در فضای مجازی باعث جنجال و ایجاد حاشیه هایی برای او شد.

این در حالی است که او یک پیرمرد است و شاید بتوان گفت جای پدر بزرگ لیلا حاتمی را دارد و در فیلم هم دیده شد که او پیش قدم دست دادن با لیلا شد و ادب حکم می کند در این زمان احترام بزرگتر را داشت و کاری که لیلا انجام داد در شان یک خانم هنرمند با شخصیت ایرانی با تمدن ۲۵۰۰ ساله است. شبیه این صحبت ها هم از سوی لیلا حاتمی عنوان شد تا به حاشیه های بی معنای ایجاد شده پایان دهد.

واکنش‌ ها به دست دادن لیلا حاتمی و ژیل ژاکوب

در زمان جنجال بی خود در مورد دست دادن لیلا حاتمی با دبیر و رئیس جشنواره کن ۲۰۱۴ علی جنتی وزیر ارشاد بود که طی سخنرانی این عمل حاتمی را غیرقابل قبول و دفاع تلقی کرد. این مساله سیاست کشور را هم درگیر کرد به شکلی که مجلس هم به این مسئله ورد کرد و لاله افتخاری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس اصولگرای نهم نیز در اظهار نظری خواهان برخورد با این مسئله شد!

لیلا حاتمی دختر علی حاتمی

پاسخ ژیل ژاکوب به جنجال دست دادن او و لیلا حاتمی!

پس از بازتاب غیر فرهنگی دست دادن لیلا حاتمی با ژیل ژاکوب در رسانه‌های داخلی و خارجی ایران ، رئیس جشنواره کن برای پایان دادن به این حرف و حدیث ها پیش قدم شد و در صفحه توئیتر خود نسبت به این مسئله و واکنش مسئولان ایرانی این گونه توئیت کرد که: «این جنجال‌ های راه افتاده در ایران در مورد لیلا حاتمی کاملا بی‌اساس است چون این مسئله در فرهنگ غرب یک امر کاملاً عادی است و در ضمن این من بودم که برای بوسیدن خانم حاتمی پیش‌قدم شدم و در آن لحظه لیلا برای من نماینده سینمای ایران بود.»

به اعتقاد بسیار از فرهنگ دوستان اصیل ایرانی این توئیت از سوی ژیل ژاکوب برای فرهنگ ایرانی بسیار سنگین بود. این در حالی است که کشور ایران در چند دهه اخیر با مسایل اقتصادی و سیاسی و… مواجه بود که شاید رسیدگی و رفع این مشکلات در اولویت بود تا بررسی دست دادن لیلا حاتمی با یک پیرمرد که سن پدر بزرگ او را داشت. محمود احمدی نژاد هم مادر هوگو چاوز را بغل کرد اما یک مسئله معمولی تلقی شد!

لیلا حاتمی زیباترین زن خاورمیانه

لیلا حاتمی با بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی در جای جای جهان حضور یافت و جوایز زیادی را هم از آن خود کرد. حضور با وقار او باعث شد تا او را در لیست زیباترین زنان خاورمیانه قرار دهند و در این لیست رتبه چهارم را به خود اختصاص داد.

لیلا حاتمی بهترین بازیگر قرن بیست و یکم

در نظرسنجی ایندی ‌وایر از منتقدانش پنجاه بازی برتر نوزده سال اول هزاره‌ سوم برگزیده شدند و در این لیست لیلا حاتمی و پیمان معادی از جمله بازیگران مشهور ایرانی به ترتیب جایگاه ‌های سی و ششم و سی و هفتم را به خود اختصاص دادند.

اینستاگرام لیلا حاتمی

لیلا حاتمی در اینستاگرام فعال نیست و هیچ صفحه ای ندارد اما همسرش پیجی به آدرس alimosaffaa دارد که در آن عکس هایی از لیلا را هم می توان دید.

کتاب شناسی لیلا حاتمی

لیلا حاتمی در زمینه ترجمه کتاب هم فعالیت داشته است. از جمله کتابهای زیر تاکنون به چاپ رسانده است.

کتاب لیلا حاتمی با عنوان: کاساوتیس، جان. ش‍ب اف‍ت‍ت‍اح. ت‍ه‍ران: ن‍ی، ۱۳۸۱.

کتاب لیلا حاتمی با عنوان: ک‍ان وای‍ل‍ر، دان‍ی‍ل. ش‍ش گ‍ف‍ت و گ‍و ب‍ا پ‍ی‍ک‍اس‍و، گ‍ف‍ت و گ‍و ب‍ا پ‍ی‍ک‍اس‍و درب‍اره ت‍اب‍ل‍وی زن‍ان ال‍ج‍زی‍ره. ت‍ه‍ران: دی‍گ‍ر

کتاب لیلا حاتمی با عنوان: درایر، کارل تئودور. گ‍رت‍رود. ب‍ا وی‍رای‍ش و م‍ق‍ال‍ه‌ای از ب‍اب‍ک اح‍م‍دی. ت‍ه‍ران: ن‍ش‍ر م‍رک‍ز، ۱۳۸۲.


فیلم شناسی لیلا حاتمی

فیلم های سینمایی لیلا حاتمی

بازی لیلا حاتمی در فیلم قاتل وحشی به کارگردانی حمید نعمت الله در سال ۱۳۹۷

بازی لیلا حاتمی در فیلم مردی بدون سایه به کارگردانی علیرضا رئیسیان در سال ۱۳۹۷

بازی لیلا حاتمی در فیلم مه همه با هم هستیم به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۱۳۹۷

بازی لیلا حاتمی در فیلم خوک به کارگردانی مانی حقیقی در سال ۱۳۹۶

بازی لیلا حاتمی در فیلم بمب؛ یک عاشقانه به کارگردانی پیمان معادی در سال ۱۳۹۶

بازی لیلا حاتمی در فیلم حکایت دریا به کارگردانی بهمن فرمان آرا در سال ۱۳۹۵

بازی لیلا حاتمی در فیلم رگ خواب به کارگردانی حمید نعمت الله در سال ۱۳۹۴

بازی لیلا حاتمی در فیلم من به کارگردانی سهیل بیرقی در سال ۱۳۹۴

بازی لیلا حاتمی در فیلم دوران عاشقی به کارگردانی علیرضا رئیسیان در سال ۱۳۹۳

بازی لیلا حاتمی در فیلم در دنیا تو ساعت چند است؟ به کارگردانی صفی یزدانیان در سال ۱۳۹۲

بازی لیلا حاتمی در فیلم سر به مهر به کارگردانی هادی مقدم دوست در سال ۱۳۹۱

بازی لیلا حاتمی در فیلم نارنجی پوش به کارگردانی داریوش مهرجویی در سال ۱۳۹۰

بازی لیلا حاتمی در فیلم پله آخر به کارگردانی علی مصفا در سال ۱۳۸۹

بازی لیلا حاتمی در فیلم آشنایی با لیلا به کارگردانی عادل یراقی در سال ۱۳۸۹

بازی لیلا حاتمی در فیلم جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی در سال ۱۳۸۹

بازی لیلا حاتمی در فیلم سعادت آباد به کارگردانی مازیار میری در سال ۱۳۸۹
بازی لیلا حاتمی در فیلم آسمان محبوب به کارگردانی داریوش مهرجویی در سال ۱۳۸۸

بازی لیلا حاتمی در فیلم چیزهایی هست که نمی دانی به کارگردانی فردین صاحب الزمانی در سال ۱۳۸۸

بازی لیلا حاتمی در فیلم پرسه در مه به کارگردانی بهرام توکلی در سال ۱۳۸۸

بازی لیلا حاتمی در فیلم چهل سالگی به کارگردانی علیرضا رئیسیان در سال ۱۳۸۷

بازی لیلا حاتمی در فیلم بی پولی به کارگردانی حمید نعمت الله در سال ۱۳۸۷

بازی لیلا حاتمی در فیلم شیرین به کارگردانی عباس کیارستمی در سال ۱۳۸۷

بازی لیلا حاتمی در فیلم هر شب تنهایی به کارگردانی رسول صدر عاملی در سال ۱۳۸۶

بازی لیلا حاتمی در فیلم شاعر زباله ها به کارگردانی محمد احمدی در سال ۱۳۸۴

بازی لیلا حاتمی در فیلم حکم به کارگردانی مسعود کیمیایی در سال ۱۳۸۳

بازی لیلا حاتمی در فیلم سالاد فصل به کارگردانی فریدون جیرانی در سال ۱۳۸۳

بازی لیلا حاتمی در فیلم سیمای زنی در دور دست به کارگردانی علی مصفا در سال ۱۳۸۲

بازی لیلا حاتمی در فیلم ارتفاع پست به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در سال ۱۳۸۰

بازی لیلا حاتمی در فیلم ایستگاه متروک به کارگردانی علیرضا رئیسیان در سال ۱۳۸۰

بازی لیلا حاتمی در فیلم مربای شیرین به کارگردانی مرضیه برومند در سال ۱۳۷۹

بازی لیلا حاتمی در فیلم آب و آتش به کارگردانی فریدون جیرانی در سال ۱۳۷۹

بازی لیلا حاتمی در فیلم میکس به کارگردانی داریوش مهرجویی در سال ۱۳۷۸

بازی لیلا حاتمی در فیلم شیدا به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۱۳۷۷

بازی لیلا حاتمی در فیلم لیلا به کارگردانی داریوش مهرجویی در سال ۱۳۷۵

بازی لیلا حاتمی در فیلم دلشدگان به کارگردانی علی حاتمی در سال ۱۳۷۰

بازی لیلا حاتمی در فیلم کمال الملک به کارگردانی علی حاتمی در سال ۱۳۶۳

سریالهای لیلا حاتمی

بازی لیلا حاتمی در سریال پریدخت به کارگردانی سامان مقدم در سال ۱۳۸۶

بازی لیلا حاتمی در سریال کیف انگلیسی به کارگردانی سید ضیاءالدین دری در سال ۱۳۷۸

بازی لیلا حاتمی در سریال زیر گنبد کبود به کارگردانی مرضیه برومند در سال ۱۳۶۱

بازی لیلا حاتمی در سریال هزاردستان به کارگردانی علی حاتمی در سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۷

لیلا حاتمی در شبکه نمایش خانگی

بازی لیلا حاتمی در مجموعه نهنگ آبی به کارگردانی فریدون جیرانی در سال ۱۳۹۷

اینستاگرام لیلا حاتمی , لیلا حاتمی instagram

سایر کارهای هنری لیلا حاتمی

لیلا حاتمی و گویندگی در انیمیشن آخرین داستان به کارگردانی اشکان رهگذر در سال ۱۳۹۶

بازی لیلا حاتمی در مستند از ایران: یک جدایی به کارگردانی آزاده موسوی و کورش عطایی در سال ۱۳۹۲

لیلا حاتمی گوینده بخش گفتاری قالی ایرونی ها به کارگردانی مسعود بخشی در سال ۱۳۸۹

لیلا حاتمی و طراحی صحنه فیلم پله آخر به کارگردانی علی مصفا در سال ۱۳۸۹

بازی لیلا حاتمی در مستند مهرجویی: کارنامه چهل ساله به کارگردانی مانی حقیقی در سال ۱۳۸۸

بازی لیلا حاتمی در مستند فیلمی کوتاه درباره حکم به کارگردانی نیما حسنی نسب در سال ۱۳۸۸

لیلا حاتمی راوی قایق های من به کارگردانی صفی یزدانیان در سال ۱۳۸۴

لیلا حاتمی گوینده بخش گفتاری در جستجوی شهرزاد به کارگردانی صفی یزدانیان در سال ۱۳۸۱

لیلا حاتمی و طراحی صحنه و لباس و مسئول تدارکات هم سایه به کارگردانی علی مصفا در سال ۱۳۸۰

لیلا حاتمی و طراحی صحنه فریب شعر به کارگردانی علی مصفا در سال ۱۳۷۶

لیلا حاتمی دستیار دوم کارگردان فیلم جهان پهلوان تختی به کارگردانی علی حاتمی در سال ۱۳۷۵

داوری در جشنواره ها

لیلا حاتمی داور جشنواره فیلم کوتاه دبی در سال ۲۰۰۱

لیلا حاتمی داور جشنواره فیلم کارلووی واری در سال ۲۰۰۶

لیلا حاتمی داور جشنواره فیلم مراکش در سال ۲۰۱۱

لیلا حاتمی داور جشنواره فیلم دوویل در سال ۲۰۱۱

لیلا حاتمی داور جشنواره فیلم رم در سال ۲۰۱۲

لیلا حاتمی داور جشنواره فیلمکاستندورف در سال ۲۰۱۲

لیلا حاتمی داور جشنواره فیلم پرتقال طلایی در سال ۲۰۱۳

لیلا حاتمی داور شصت و هفتمین دوره جشنواره کن در سال ۲۰۱۴

جوایز و افتخارات لیلا حاتمی

دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم لیلا در سال ۱۳۷۵

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم شیدا در سال ۱۳۷۷

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم ایستگاه متروک در سال ۱۳۸۰

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم سالاد فصل در سال ۱۳۸۳

دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم بی پولی در سال ۱۳۸۷

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم چهل سالگی در سال ۱۳۸۸

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره بین المللی فیلم فجر برای بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین در سال ۱۳۸۹

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره بین المللی فیلم فجر برای بازی در فیلم چیزهایی هست که نمی دانی در سال ۱۳۸۹

نامزد دریافت جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس در جشنواره بین المللی فیلم فجر برای فیلم پله آخر در سال ۱۳۹۰

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره بین المللی فیلم فجر برای بازی در فیلم نارنجی پوش در سال ۱۳۹۰

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره بین المللی فیلم فجر برای بازی در فیلم دوران عاشقی در سال ۱۳۹۳

دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره بین المللی فیلم فجر برای بازی در فیلم رگ خواب در سال ۱۳۹۵

دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشن بزرگ سینمای ایران برای بازی در فیلم آب و آتش در سال ۱۳۸۰

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشن بزرگ سینمای ایران برای بازی در فیلم ارتفاع پست در سال ۱۳۸۱

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشن بزرگ سینمای ایران برای بازی در فیلم پرسه در مه در سال ۱۳۸۹

دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در جشن بزرگ سینمای ایران برای بازی در فیلم رگ خواب در سال ۱۳۹۶

دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای بازی در فیلم آب و آتش در سال ۱۳۸۰

دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای بازی در فیلم بی پولی در سال ۱۳۸۸

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای بازی در فیلم پرسه در مه در سال ۱۳۸۹

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای بازی در فیلم پله آخر در سال ۱۳۹۱

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای بازی در فیلم سر به مهر در سال ۱۳۹۲

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای بازی در فیلم در دنیا تو ساعت چند است؟ در سال ۱۳۹۴

دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای بازی در فیلم من در سال ۱۳۹۵

دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای بازی در فیلم رگ خواب در سال ۱۳۹۶

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای بازی در فیلم بمب؛ یک عاشقانه در سال ۱۳۹۷

دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در جشن دنیای تصویر برای بازی در فیلم لیلا در سال ۱۳۷۶

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در جشن دنیای تصویر برای بازی در فیلم شیدا در سال ۱۳۷۸

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در جشن دنیای تصویر برای بازی در فیلم آب و آتش در سال ۱۳۸۰

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در جشن دنیای تصویر برای بازی در فیلم ارتفاع پست در سال ۱۳۸۱

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در جشن دنیای تصویر برای بازی در فیلم بی پولی در سال ۱۳۹۰

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در جشن دنیای تصویر برای بازی در فیلم پله آخر در سال ۱۳۹۳

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در جشن دنیای تصویر برای بازی در فیلم دوران عاشقی در سال ۱۳۹۵

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در جشن دنیای تصویر برای بازی در فیلم من در سال ۱۳۹۶

دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در جشن دنیای تصویر برای بازی در فیلم رگ خواب در سال ۱۳۹۷

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در جشن دنیای تصویر برای بازی در فیلم بمب؛ یک عاشقانه در سال ۱۳۹۸

دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم مونترال برای بازی در فیلم ایستگاه متروک در سال ۲۰۰۲

دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره بین المللی زیمباوه برای بازی در فیلم هر شب تنهایی در سال ۲۰۱۰

دریافت جایزه خرس نقره ای بهترین بازیگر زن در شصت و یکمین جشنواره بین المللی فیلم برلین برای بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین در سال ۲۰۱۱

دریافت جایزه فیبرشی بهترین بازیگر نقش اول زن در بیست و سومین جشنواره بین المللی فیلم پام اسپرینگز برای بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین در سال ۲۰۱۲

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در ششمین دوره جوایز فیلم آسیا برای بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین در سال ۲۰۱۲

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن محبوب در ششمین دوره جوایز فیلم آسیا برای بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین در سال ۲۰۱۲

دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در چهل و هفتمین جشنواره بین المللی کارلووی واری برای بازی در فیلم پله آخر در سال ۲۰۱۲

دریافت جایزه بهترین بازیگر زن فیلم و سریال در سومین جشنواره سیما برای بازی در فیلم کیف انگلیسی در سال ۱۳۸۰

نامزد دریافت جایزه ماندگارترین نقش زن در تاریخ سینمای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دومین جشنواره زنان فیلمساز برای بازی در فیلم لیلا در سال ۱۳۸۵

دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در ششمین دوره جشنواره فیلم های ایرانی سانفرانسیسکو برای بازی در فیلم آشنای با لیلا در سال ۲۰۰۲۱۳۹۰

دریافت جایزه پروین برای بازی در فیلم سر به مهر در سال ۱۳۹۱

دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در اولین جشن روزنامه سینما برای بازی در فیلم من در سال ۱۳۹۵

دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در ششمین جشنواره فیلم های ایرانی استرالیا برای بازی در فیلم من در سال ۱۳۹۵

دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در ششمین جشنواره فیلم های ایرانی استرالیا برای بازی در فیلم رگ خواب در سال ۱۳۹۷