روغن بنفشه برای دور چشم , روغن بنفشه برای جای جوش

شاید اغلب خانمها با خواص روغن بنفشه برای پوست صورت آشنا باشند و برای درمان مشکلات مختلف پوستی شان از این روغن کمک گرفته باشند.

برخی هم از خواص روغن بنفشه برای دور چشم بهره گرفته اند و تیرگی و سایر مشکلات دور چشم خود را با کمک این روغن برطرف کرده اند. باید دانست این روغن گیاهی دارای خاصیت های زیادی است اما باید روغن بنفشه اصل را تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد تا از عوارض جانبی نوع تقلبی آن در امان باشید.

اما باید به این نکته هم اشاره کرد که مضرات روغن بنفشه ممکن است برای برخی از افراد ایجاد مشکل کند. مثلا افرادی که دارای بیماری خاصی هستند و داروی خاصی را مورد مصرف قرار می دهند. ما در این مقاله از پارسی نو به طور کامل در مورد مصرف روغن بنفشه و خواص آن برای شما صحبت کرده ایم. ما را همراهی کنید.


۱۵ خاصیت روغن بنفشه

احتمالا شما هم در مورد خواص روغن بنفشه شنیده اید، از جمله موارد استفاده از روغن بنفشه برای کاهش درد و التهاب بدن و همینطور برای زیبایی و مراقبت از پوست است. در ادامه ما از پانزده خاصیت مصرف روغن بنفشه برای شما صحبت کرده ایم.

  1. مراقبت از پوست

روغن بنفشه یک روغن مناسب برای مرطوب کردن و لطیف کردن پوست است. از این روغن برای رفع مشکلات پوستی مختلف استفاده می شود. در حقیقت سالیان متمادی است که از این روغن برای مراقبت از پوست استفاده می شود. مطمئن باشید اگر شما از این روغن برای رفع مشکلات پوستی خود یا برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید، نیازی به خرید محصولات و یا داروهای گران قیمت برای این موارد نیستید.

روغن بنفشه برای رفع خشکی پوست بسیار موثر است و می تواند در درمان التهابات پوستی مورد استفاده قرار گیرد. اگر پوست شما دچار اگزما است حتما از روغن بنفشه برای رفع مشکل خود بهره بگیرد. راه حل مناسب برای درمان آکنه و جوش هم استفاده از روغن بنفشه است.

روغن بنفشه معمولا برای استفاده موضعی است و در صورتی که برای بار اول است که از این روغن به صورت موضعی استفاده می کنید، حتما آن را رقیق کنید.

  1. درمان التهاب مفصلی

روغن بنفشه دارای ترکیبات ضد التهابی است و افراد مبتلا به روماتیسم و آرتریت که از این روغن برای کاهش درد خود استفاده کرده اند، گفته اند که بعد از استفاده، عضلاتشان نرم شده و درد کمتری داشته اند.

در حقیقت روغن بنفشه می تواند به افزایش گردش خون به عضلات کمک کند که همین عامل هم باعث بهبودی التهاب و درد در عضلات شود. به یاد داشته باشید قبل از استفاده از این روغن و ماساژ آن به پوست، ابتدا روغن را رقیق کنید و بگذارید روی پوست بماند. اگر احساس سوزش و یا خارش کردید، از این روغن استفاده نکنید چرا که به احتمال زیاد به این روغن حساسیت دارید.

برخی از روغن های حامل که برای رقیق کردن و ترکیب آن با روغن بنفشه مناسب هستند، روغن بادام شیرین و روغن نارگیل هستند. شما ابتدا روغن بنفشه را با یکی از این روغن ها ترکیب کنید و بعد محل درد را با آن ماساژ دهید. شما می توانید چند قطره از این روغن را در آب وان حمام خود بریزید و در آن بمانید.

  1. درمان سردرد

روغن بنفشه مرطوب کننده و آرامش بخش است، بنابراین می تواند درد همراه با سردرد و میگرن را از بین ببرد. چند قطره روغن را به محل درد که معمولا پیشانی است، بمالید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه روغن روی پیشانی شما بماند. مشاهده خواهید کرد که به آرامی درد در هر ناحیه از سر شما کاهش یافته و بهبودی حاصل می شود. بنابراین برای درمان سردرد حتما از روغن بنفشه کمک بگیرد.

این روش درمانی بسیار مفیدتر از استفاده از قرص های مسکن معمول است چرا که این داروها عوارض جانبی زیادی دارند، از جمله سوزش معده. مصرف داروهای مسکن برای درمان میگرن و سردرد حتی ممکن است که باعث اعتیاد شوند چرا اغلب این داروهای مسکن حاوی کدئین هستند.

  1. درمان سرماخوردگی با روغن بنفشه

روغن بنفشه می تواند برای درمان سرماخوردگی و رفع نشانه های آن مورد استفاده قرار گیرد. از جمله برای درمان احتقان و گرفتگی سینوس ها، درمان گلو درد. روغن بنفشه برای رفع مشکل ترشحات و خلط در زمان سرماخوردگی مناسب است و در صورتیکه مشکلات مربوط به ریه در شما وجود دارد، حتما از روغن بنفشه استفاده کنید.

استنشاق بوی روغن بنفشه برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است و توصیه می کنیم، شب قبل از خواب با استفاده از دستگاه بخور اتاق خواب خود را با عطر این روغن مرطوب کنید و آنگاه خواهید دید که چقدر زود سرماخوردگی شما بهبود می یابد. شما همچنین می توانید چند قطره از این روغن را در یک ظرف پر از آب گرم و تقریبا جوش بریزید و یک حوله روی سر کشیده و اجازه دهید بخار حاصل از این ترکیب را به خوبی استنشاق کنید.

  1. درمان بی خوابی

احتمالا می دانید که اگر خواب شبانه خوبی نداشته باشید، بر حالت و سیستم ایمنی بدن شما تاثیر منفی می گذارد. گزارش شده است که روغن بنفشه در ایجاد خواب راحت بسیار اثر گذار است و در حقیقت به عنوان یک داروی آرامش بخش طبیعی برای رفع این مشکل شناخته شد ه است که خواص آن از تاثیر بسیاری از داروها برای درمان بی خوابی بیشتر و بهتر است و اغلب عوارض جانبی هم در فرد ایجاد نمی کند.

شما می توانید آن را با اسطوخودوس ترکیب کنید تا قدرت و اثرگذاری آن برای ایجاد خوابی راحت افزایش ددهید و سپس شب در اتاق خود پخش شود. می توانید از دستگاه بخور برای این کار استفاده کنید. مطمئن باشید این روش بهتر از استفاده از قرص های خواب آور است که عوارض جانبی بسیار زیاد و اغلب خطرناکی دارند.

روغن بنفشه برای پوست , روغن بنفشه برای مو

  1. تقویت قوای جنسی و درمان ناتوانی های جنسی

روغن بنفشه به درمان اختلالات جنسی کمک می کند، به خصوص اگر عامل ایجاد این اختلاات استرس و فشار روحی باشد. استفاده از ترکیبی از ۲ قطره روغن بنفشه، ۲ قطره روغن گل یاس و ۱ قطره روغن نرولی برای رفع این مشکلات جنسی بهترین گزینه است. شما به هر روش ممکن می توانید در اتاق خواب خود این ترکیب را در هوا پخش کنید. شما همچنین می توانید ۲ قطره روغن گل بنفشه، ۲ قطره روغن اسطوخدوس و ۲ قطره روغن مریم گلی و یا روغن گل یاس را به آب وان حمام خود اضافه کنید و در آن بمانید.

  1. خواص روغن بنفشه در رفع التهابات پوستی

اگر دچار التهابات پوستی نظیر آکنه هستید، حتما برای رفع این مشکل پوستی خود از روغن بنفشه کمک بگیرید. خوب است بدانید که این روغن دارای خواص ضد عفونی کننده است، بنابراین می تواند برای درمان آکنه مفید باشد. دو قطره از روغن بنفشه را در کرم مرطوب کننده روزانه خود بریزید و به پوست خود بزنید. این روش برای درمان خشکی پوست هم بسیار مفید است.

  1. برای تسکین درد

روغن بنفشه حاوی اسید سالیسیلیک است که باعث کاهش درد و کمک به کاهش گرفتگی عضلات می شود. ۴ قطره روغن بنفشه، ۳ قطره روغن اسطوخودوس و ۲ قطره روغن بادام شیرین را با هم مخلوط کنید و این ترکیب را به محل درد بمالید و ماساژ دهید.

خواص روغن بنفشه , چکاندن روغن بنفشه در بینی

  1. خاصیت روغن بنفشه در درمان نفخ

اگر دچار نفخ معده و سایر مشکلات مشابه هستید، روغن بنفشه یک راه درمان خوب است. دو قطره روغن بنفشه و یک قطره روغن بادام شیرین را با هم مخلوط کنید سپس مخلوط را به شکم خود ماساژ دهید، در زمان ماساژ دادن در جهت عقربه های ساعت کار ماساژ را انجام دهید.

هنگامی که به رختخواب می روید، یک بطری آب گرم روی شکم خود قرار دهید. تاثیر ماساژ روغن و حرارت ناشی از آب گرم باعث رفع مشکل نفخ شکم می شود.

  1. درمان عفونت و التهاب مثانه

تاثیر ضد عفونی کننده روغن بنفشه، التهاب مثانه را کاهش می دهد و حتی درمان می کند. مخلوط کردن یک قطره روغن بنفشه و یک قطره روغن اسطوخدوس و سپس اضافه کردن این ترکیب به آب حمام خود، برای رفع مشکلات مثانه و مجاری اداری بسیار مفید است.

در این آب به مدت ۲۰ دقیقه بمانید تا هر گونه میکروب و باکتری را از مثانه و مجاری ادراری شما دور کند.

  1. درمان سرفه

روغن بنفشه یک ماده مغذی خلط آور است و این یعنی این که گرفتگی ها را از قفسه سینه و سینوس پاک می کند. یک قطره روغن بنفشه را به آب داغ در یک کاسه اضافه کنید. یک حوله روی سر خود انداخته و بخار حاصله را به خوبی استنشاق کنید.

  1. کمک به مویرگ های پاره شده

روغن بنفشه می تواند مویرهای شکسته را در پوست بهبود بخشد و گردش خون را افزایش دهد تا از انسداد ناشی از این مشکل که موجب قرمزی می شود، پیشگیری کند. مخلوط ۲ قطره روغن بنفشه با یک قطره روغن گل رز و ۴ قطره آب را در یک ظرف اسپری بریزید و هر صبح و هر شب پیش از خوابیدن، روی صورت خود اسپری کنید.

  1. رفع درد نوک سینه در هنگام شیر دادن

از آنجایی که روغن بنفشه برای رفع هر گونه التهاب پوستی مناسب است و باعث آرامش پوست می شود، برای این مشکل مادران شیرده هم بسیار مناسب است. مخلوط ۲ قطره روغن بنفشه با ۱ قطره روغن بابونه و یک قطره روغن بادام شیرین یا آووکادو را هر روز روی نوک سینه ماساژ دهید اما قبل از شیر دادن نوک سینه را بشویید و بعد به کودک شیر بدهید.

  1. از بین بردن استرس با روغن بنفشه

اگر یک روز کاری سخت داشتید و احساس خستگی و یا استرس داشتید، از کمپرس یخ استفاده کنید و یک قطره روغن بنفشه را به آن اضافه کنید و روی پیشانی تان بگذارید. دراز بکشید و در حالی که کمپرس یخ را روی پیشانی تان دارید، نفس عمیق بکشید. با این روش استرس و خستگی شما برطرف می شود.

روغن بنفشه اصل , روغن گل بنفشه

  1. درمان افسردگی

روغن بنفشه طبع آرام بخش دارد و بنابراین اضطراب را از بدن دور می کند و در رفع مشکل افسردگی اثر مثبت دارد. روش استفاده از این روغن برای رفع افسردگی به این صورت است که ۲ قطره از این روغن را روی یک پارچه بریزید و بو کنید. به همین راحتی و با روش طبیعی مشکل افسردگی درمان می شود.

نکات مهم در مورد مصرف روغن بنفشه

روغن بنفشه ممکن است موجب تهوع و استفراغ شود، بنابراین نباید مصرف شود، مگر اینکه تحت نظر متخصص گیاهان دارویی مصرف کنید. هنگام استفاده از روغن بنفشه به پوست خود، به دوز توصیه شده دقت داشته باشید و همیشه مطمئن شوید که آن را با روغن حامل یا آب رقیق کرده باشید.

برای این که متوجه شوید نسبت به این روغن حساسیت دارید یا نه، پیشنهاد می کنیم که مقداری از این روغن را به پوست پشت بازوی خود بزنید اگر سوزش و یا خارش و یا هر مشکل دیگری روی پوست بروز نکرد، مطمئن باشید که نسبت به این روغن حساسیت ندارید. از آنجایی که این روغن به نسبت روغن های دیگر دارای قیمت بیشتری است، اغلب برای استفاده طولانی مدت آن را با روغن های دیگر مخلوط می کنند. در زمان مصرف، دقت داشته باشید که روغن اصل بنفشه را تهیه کرده اید.


موارد احتیاط استفاده از روغن بنفشه

امروزه بیشتر افراد برای رفع مشکلات مختلف شان به داروهای گیاهی روی می آورند، زیرا داروهای تجویزی ناکارآمد و گران قیمت هستند و اغلب هم دارای عوارض جانبی زیادی هستند. طب گیاهی برای هزاران سال برای درمان بسیاری از بیماریهای بدن مورد استفاده قرار گرفته است و جهان مدرن فقط شروع به استفاده مجدد از این شگفتی های طبیعی برای بازگرداندن تعادل و هماهنگی در بدن ما کرده است.

روغن های گیاهی ۱۰۰ درصد از خود گیاه یا دانه گیاهی به دست می آیند. این روغن ها عطر و مزه مصنوعی ندارند و دارای خواص زیاد و شگفت انگیزی برای سلامت انسان هستند. اما در صورتی که دارای مشکل خاصی هستید و یا داروی خاصی را مصرف می کنید به این نکته دقت داشته باشید که در مصرف هر گونه روغن گیاهی با پزشک مشورت کنید.

روغنهای گیاهی بسیار متنوع هستند و می توانند به روش های مختلفی از نظر درمانی مورد استفاده قرار گیرند. شما می توانید آنها را به طور موضعی بر روی پوست خود استفاده کنید، یا می توانید آنها را بو کنید و یا می توانید آنها را در اسپری ریخته و مورد استفاده قرار دهید. نکته مهم این است که همیشه دستورالعمل مربوط به رقیق کردن روغن های اصل گیاهی را به خاطر داشته باشید و دوز مناسب را مورد استفاده قرار دهید.

شما فقط می توانید از این روغن ها در شرایط خاص و برای رفع مشکل یا مشکلاتی استفاده کنید و اگر روغنی را  بیش از دوز توصیه شده، مصرف کنید می تواند خطرناک باشد . گاهی حتی برای بدن سم می باشند.

باز هم تاکید می کنیم که درست است که این محصولات و این روغن ها طبیعی هستند و عوارض جانبی ندارند اما ممکن است برای فردی که دارو یا داورهای خاص را مصرف می کند، ایجاد عوارض کند. پس دقت لازم را در این زمینه داشته باشید و حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

در نهایت این که گیاه بنفشه یک گیاه زیبا با بوی متمایز و گل بنفش است، اما فقط زیبایی نیست که این گل را متمایز کرده و در حقیقت خواص زیادی که در این مقاله از پارسی نو بر شماردیم  باعث متمایز شدن این گیاه و روغن آن شده است. یعنی خواص درمانی روغن بنفشه.

تصور کنید اگر یک دارو به طور منظم مورد مصرف قرار گیرد و بتواند اختلال عملکرد جنسی را درمان کند، برای پوست شما مناسب باشد، خلق و خوی شما را بهبود بخشد، سردرد و میگرن را از شما دور کند و… چقدر می تواند گران قیمت باشد! اما این روغن بنفشه است که دارای همه این خواص است و به نسبت داروهای موجود در بازار دارای قیمت مناسب است و عوارض جانبی هم ندارد.

منبع این مقاله : activebeautiful.com


مقالات مشابه : خواص روغن کرچک – خواص عناب  و  خواص شیر