دستور تهیه شله زرد , آموزش تهیه شله زرد

یکی از دسرهای اصیل ایرانی، شله زرد است. اکثر افراد در زمینه پخت شله زرد مهارت لازم را دارند اما واقعیت آن است که فوت و فن شله زرد زیاد هستند و باید در زمان درست کردن شله زرد به آنها دقت لازم را داشت.

اغلب این نکات برای درست کردن شله زرد نذری هم بسیار به کار می آیند، برای تهیه شله زرد قالبی هم باید نکاتی دیگر را رعایت کرد تا بتوان یک شله زرد مجلسی خوش آب و رنگ را تدارک دید و از میهمانان پذیرایی کرد. ما در این مقاله از پارسی نو به طور کامل در مورد طرز تهیه شله زرد برای شما صحبت کرده ایم که امیدواریم مورد استفاده تان قرار گیرد.


روش درست کردن شله زرد

مواد لازم برای پختن دسر شله زرد

مواد مورد نیازمیزان لازم
برنج نیم دانه و خرد شده۲ لیوان
شکر۴ پیمانه
آب۱۲ لیوان
کره گیاهی۵۰ گرم
زعفران۱ مثقال
گلاب۱ استکان
روغن مایع۱ قاشق غذاخوری
پودر دارچینمقداری جهت تزیین
خلال بادامبه مقدار لازم
خلال پستهمقداری جهت تزیین

نکته: موادی که در ادامه برای درست کردن شله زرد امده است، برای ۸ نفر کافی است. شما می توانید بنا به تعداد افراد مد نظرتان، این مواد را کم و زیاد کنید.


آموزش گام به گام تهیه شله زرد

در ابتدا باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که هر سایز پیمانه ای که انتخاب می کنید باید با همان پیمانه آب و شکر به نسبت چند برابر برای شعله زرد بریزید به این صورت که اگر یک پیمانه برنج می ریزید باید با همان پیمانه هم به میزان ۲ لیوان شکر و ۶ لیوان آب بریزید. این نسبت آب، شکر و برنج در مورد درست کردن شعله زرد تقریبا یک فرمول ثابت است.

طرز تهیه شله زرد , درست کردن شله زرد

برای درست کردن یک شله زرد خوشمزه و لذیذ، در ابتدا برنج را پاک کنید و بشویید. برنج برای شله زرد باید خیس بخورد. در مورد خیساندن برنج برای این دسر خوشمزه باید به این صورت عمل کنید که به مدت ۱۲ الی ۲۴ ساعت از شب قبل با ۱۲ الی ۱۳ لیوان آب، برنج را خیس کنید و زمان پخت در ظرف مناسب با حرارت نسبتا زیاد برنج را می ریزیم و در قابلمه را نیمه بسته می گذاریم تا آب برنج بجوش آید.

نکته مهم : در این مرحله اصلا برنج را هم نزنید. چون اگر هم بزنید، برنج ته می گیرد و زود می سوزد.

یک ترفند جالب : برای معطر شدن شله زرد با عطر بادام، یک ترفند وجود دارد. شما می توانید مقدار بادام تان را در یک استکان گلاب به مدت یک تا دو ساعت بخیسانید. به این صورت عطر و طعم بی نظیری به شله زرد شما داده می شود.

در مرحله بعد از پخت شما باید زعفران تان را دم کنید.

روشهای مختلف دم کردن زعفران : در ابتدا زعفران را با همراه کمی شکر بسابید. یک روش آن است که زعفران را در قوری یا ظرف مناسب و کوچکی بریزید و آن را روی بخار آب جوش قرار دهید تا به اصطلاح دم بکشد. روش دیگر آن است که روی یک قطعه کوچک یخ زعفران را بپاشید و اجازه دهید تا به مرور با ذوب شدن یخ، زغفران رنگ پس دهد و آماده مصرف شود.

در مرحله بعد وقتی برنج حسابی پخته شد و اصطلاحا شکفته شد و آب را در خود جذب کرد، شعله را کم کنید. در این مرحله می توانید برنج را هم بزنید. دیگر مشکلی پیش نمی آید. در این مرحله یک نکته مهم وجود دارد و آن این است که نباید دیگر به برنجتان آب اضافه کنید. اگر این کار را انجام دهید زمانی که شله زرد شما آماده شده، موقع سرو آب می اندازد.

در گام بعد، زمانی که برنج شله زرد به صورت کامل شفته شد و به اصطلاح وا رفت، می بایست شکر را اضافه کنید و هم بزنید. اگر برنج تان در این زمان سفت شد، اصلا نگران نباشید چون با اضافه کردن شکر برنج دوباره شل می شود و آن حالت سفتی را از دست می دهد. باز هم تکرار می کنیم که به هیچ وجه به برنج پخته شده تان آب اضافه نکنید و به صورت مدام به مدت یک ربع برنج را با شکرهم بزنید تا ته نگیرد.

در مرحله بعد میتوانید خلال بادام و گلاب را به مواد شله زرد اضافه کنید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه بگذارید با بقیه مواد خوب بپزد. د راین مرحله به آرامی شله زرد را هم بزنید، بعد از این مرحله زعفران دم کرده را اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه ای هم بگذارید بپزد.

نکته : در مورد رنگ شله زرد باید اندازه زعفران تان به صورتی باشد که شله زرد رنگ نارنجی به خود بگیرد. پس از این مرحله کره را اضافه می کنیم و مواد را  مخلوط می کنیم.

نکته مهم : اگر میخواهید شله زرد شفافی داشته باشید، روغن مایع  می ریزیم و بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه جوشیدن کره با بقیه مواد شله زرد، در ظرف را می بندیم تا شله زرد شما کاملا دم بکشد.

الان دیگر شله زرد شما آماده شده است و شما می توانید در ظرف مناسب آن را بکشید و با سلیقه خود تزیین کنید.


طرز تهیه شله زرد قالبی مناسب مجالس

برای تهیه شله زرد مجلسی به مواد زیر نیاز داریم :

مواد مورد نیازمیزان لازم
برنج۱ پیمانه
شکر۳ پیمانه
آب۶ لیوان
کره۵۰ گرم
زعفرانبه میزان لازم
هلبه میزان لازم
خلال بادامبه میزان لازم
گلابنصف پیمانه

آموزش گام به گام تهیه شله‌ زرد قالبی

در گام اول، برنج را بشویید و با شش برابر آب بر روی حرارت قرار دهید. سپس خلال بادام را به آن اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید تا به صورت پخته شود.

وقتی که آب برنج در حال تمام شدن بود، به طور مرتب آن را هم بزنید و در حین هم زدن شکر، هل و زعفران دم کرده را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید تا مواد با هم قاطی شود.

در این فاصله که شله زرد در حال پخته شدن است، یک قاشق سوپ‌ خوری پودر‌ ژلاتین را در دو قاشق آب‌ سرد به روش بن ماری حل کنید.

روش بن ماری به حرارت غیر مستقیم روی بخار‌کتری گفته می شود که می توان مواد قابل حل شدن را به این صورت، آب کرد.

در گام بعد گلاب را به شله‌ زرد بیفزایید و به طور مرتب به هم بزنید تا کمی قوام آید و آب آن به صورت کامل تبخیر شود. در این مرحله حرارت را خاموش کنید و ژلاتین را به آن اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید.

روش تهیه شله زرد , تهیه شله زرد مجلسی

آموزش قالبی کردن شله زرد

در ادامه کمی آب سرد در داخل قالب ژله یا کیک بگردانید و بعد شله‌ زرد را در آن بریزید و بعد از خنک شدن، بگذارید حدود ۶ الی ۷ ساعت در یخچال بماند.

در مرحله برگرداندن شله‌ زرد در ظرف مخصوص سرو، ابتدا با نوک کارد دور تا دور قالب شله زرد را جدا کنید و سپس قالب را چیزی در حدود ۵ ثانیه در آب‌ داغ بگذارید و بعد از این کار سریعا قالب را به داخل ظرف مخصوص سرو برگردانید و با پسته و دارچین به سلیقه خودتان آن را تزیین کنید.

نکات مهم برای پخت شله زرد خوشمزه

    • مقدار شکری که در شله زرد می ریزید، بسته به ذائقه افراد می تواند کم یا زیاد باشد. این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که شیرینی شله‌ زرد مجلسی نباید کم‌ باشد.
    • در مورد نسبت مقدار برنج به شکر باید بدانید که این نسبت ۱ به ۳ است، منظور آن است که مثلا برای یک کیلو‌گرم برنج می بایست ۳ کیلو‌گرم شکر بریزید.
    • پیشنهاد می کنیم که شکر را به صورت مرحله به مرحله به شله زرد اضافه کنید و برای تست مناسب بودن میزان شیرینی شله‌ زرد، مقداری از شله زرد را در یک بشقاب بریزید و بگذارید کاملا سرد شود. به خاطر داشته باشید که میزان شیرینی شله‌ زرد بعد از سرد شدن کمتر می شود.
    • گفتیم که در ازای هر پیمانه برنج ۳ پیمانه شکر باید بریزید اما برای تهیه شله‌ زرد قالبی چون پودر‌ ژلاتین می ریزیم، یک پیمانه شیرین‌تر درست می‌کنیم.
    • شکر را می بایست بعد از این که برنج به صورت کامل پخته شد و حالت له شده گرفت به آن اضافه کرد. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که حرارت دادن شکر باعث می شود کمی آب بیاندازد، برای همین است که تاکید می کنیم قبل از اضافه کردن شکر به آن آب اضافه نکنید.
    • برای پختن یک شله زرد لذیذ و خوش رنگ، باید بدانید که هرچه میزان زعفران بیشتر باشد، شله زرد شما خوش‌ عطر و خوش طعم‌تر خواهد شد. همانطور که پیشتر هم ذکر کردیم، زعفران را می توانید در چند قالب یخ حل کنید و در ظرف را بگذارید و اجازه دهید تا استراحت کند و زعفران رنگ پس دهد و آماده اضافه شده به شله زرد شود.
    • پیشنهاد می کنیم برای تهیه شله زرد از برنج نیم‌دانه و معطر استفاده کنید و حتما برنج را از شب قبل بخیسانید.
    • سعی کنید حتما از کره در زمان پختن شله زرد استفاده کنید چرا که افزودن کره از ترک خوردن شله زرد پس از سرد شدن، جلوگیری می‌کند.
    • حتما بگذارید تا برنج شما شفته شود و به عبارتی از پخته شدن کامل برنج شله زرد اطمینان حاصل کنید. چنانچه دانه‌های برنج در شله‌ پیدا باشند نشان دهنده آن است که برنج کاملا پخته نشده است.
    • پس از سرو شله‌ زرد در ظرف مورد‌نظر از تکان دادن آن بپرهیزید. چرا‌ که تکان دادن شله زرد باعث آب انداختن آن می‌شود.
    • این را همه می دانید که شله‌ زرد بعد از این که سرد شد، سفت‌تر می‌شود. پس نباید بگذارید بیش‌ از‌ حد قوام آید و غلیظ شود. برای این که بفهمید غلظت شله‌ زرد مناسب است یا نه، مقداری از آن را در یک بشقاب بریزید و بگذارید تا خنک شود، به این صورت شما می توانید متوجه شوید که غلظت آن مناسب است یا خیر. البته کسانی که تبحر خاصی در پخت شله زرد دارند، نیازی به انجام این کار ندارند و با چشم هم می توانند زمان خاموش کردن شعله را تشخیص دهند.
    • هیچ‌ وقت در ظرف شله‌ زرد را پیش از خنک شدن کامل آن نبندید این کار باعث می شود شله زرد عرق کند و آب بیاندازد.
    • از آنجایی که شله‌زرد یک دسر است پس بهتر است تا بگذارید سرد شود و بعد سرو کنید.
    • برای تزیین شله‌زرد می توانید از خلال بادام، پسته، دارچین و همینطور از گل‌سرخ استفاده کنید. از آنجایی که طبع کلی شله‌ زرد به علت وجود برنج سرد است، گرمای دارچین و زعفران این سردی را معتدل می کند.
    • نگذارید شله زرد بیشتر از یک روز در یخچال بمانید چرا‌ که شله زرد بوی یخچال را به خود می گیرد و طعم ناخوشایندی پیدا می کند و در ضمن کم‌کم سفت هم می‌شود.

مطالب پیشنهادی : طرز تهیه دسر پان اسپانیا – طرز درست کردن پنکیک ساده