خواص ماش , خاصیت ماش

یکی از حبوبات پر خاصیت، ماش است. خواص ماش به علت دارا بودن مواد مغذی است که در خود دارد. اغلب از خواص ماش برای معده چیزهایی را شنیده ایم و این به خاطر بالا بودن فیبر آن است و همینطور از خواص ماش برای پوست هم بسیار شنیده ایم.

مادران باردار هم به دنبال خواص ماش در بارداری هستند. ما در این مقاله از پارسی نو برای شما در مورد خوردن ماش صحبت کرده ایم و همینطور در مورد خواص جوانه ماش هم مطالبی را منتشر کرده ایم. در مورد مضرات ماش هم می توانید در همین مقاله اطلاعاتی را به دست آورید.


خاصیت ماش را می دانید؟

ماش از جمله حبوباتی است که بنا به روشهای مصرف متفاوتی که دارد، شاید بتوان گفت همه ما حداقل یکبار آن را مورد مصرف قرار داده ایم. در مورد ماش باید بدانید که از نظر اصالت یک گیاهی است که بومی هندوستان به شمار می رود ولی امروزه در هر جایی از این دنیا کاشت و برداشت می شود، از جمله در ایران.

در ایران فصل کاشت ماش، فصل پاییز است و بعد از برداشت محصول جو یا گندم، کشاورزان ماش را می کارند و زمانی که دانه‌های آن سفت و غلاف دانه های ماش زرد رنگ یا سیاه رنگ شد، محصول آن را طی چند نوبت درو می‌کنند.

این گیاه در بین انگلیسی زبانان هم شناخته شده است، نام انگلیسی آن برگرفته از یک لغت از زیان هندی است و معنی آن «دانه سبز» است.

ماش از نظر شکل ظاهری گیاهی علفی به شمار می رود که ساقه زاویه‌دار به ارتفاع ۴۰ تا ۷۰ سانتیمتر دارد و برگ‌های این گیاه منتهی به پیچک ترکیب شده از ۴ تا ۷ زوج برگچه است.

نام علمی ماش Vigna radiata است و از نظر دوره زمانی رشد و پرورش، گیاهی یک ساله است و به شکل بوته یا بالا رونده می روید. ریشه‌های گیاه ماش مستقیم هستند و مقداری انشعاب دارند. دارای ساقه‌ها راست، ظریف، منشعب کرک دار است و دارای رنگ سبز روشن است و ارتفاعی نزدیک به ۴۵ تا ۹۰ سانتیمتر دارد. گل آذین خوشه ای شکل است و گل‌هایی به رنگ لیمویی زرد  دارد. در هر بوته از گیاه ماش ۲ تا ۸ غلاف وجود دارد و در هر غلاف از آن هم ۱۰ تا ۲۰ بذر وجود دارد که به رنگ سبز، طلایی، قهوه‌ای و سیاه دیده می شوند.

به طور تقریبی و از نظر زمانی از چهار هزار سال پیش تا به امروز و از نظر جغرافیایی در جنوب هند گیاه ماش کاشته می شده و مورد مصرف قرار می گرفته است. از جمله در کشور تایلند آثاری در خصوص استفاده و کشت ماش در ۲۲۰۰ سال پیش توسط باستان شناسان و مردم شناسان کشف شده است. در کشور چین، گیاه ماش به سویای سبز شهرت دارد.

موارد استفاده جهانی از ماش

از ماش در اغلب نقاط جهان در تهیه سالادها و غذاهای رژیمی استفاده می شود. در سالاد از این گیاه به شکل جوانه آن استفاده می شود که باید در این خصوص بدانید که جوانه ماش دارای خواص بسیار بیشتر از دانه معمولی ماش است.

در کشور هند این گیاه را به شکل متفاوتی مورد مصرف قرار می دهند، آنها دانه‌های ماش را آب پز می کنند و بعد از پختن در روغن سرخ کرده و سپس آن را در طبخ غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می دهند. معمولا ماش آب پز و سرخ شده در تهیه خورشت ماش بیشترین کاربرد را دارد.

در کشور فیلیپین ماش را به شکل سوپ می خورند. آنها سوپ ماش را با میگو پخته و مصرف می کنند. گفتنی است که ماش در تهیه و طبخ غذاهای محلی برخی کشورها از قبیل چین، برمه، سریلانکا، تایلند، ژاپن، کره، فیلیپین، بنگلادش، پاکستان، هند، اندونزی، ویتنام و دیگر نقاط جنوب شرق آسیا مورد استفاده قرار می گیرد. در اروپا هم از ماش به شکل جوانه استفاده می شود.

در تهیه ژله‌ها و رشته فرنگی از نشاسته ماش استفاده می‌شود. در مورد شرایط نگهداری ماش باید گفت که آن را می‌توان در محلی به دور از نور خورشید و در مکانی خنک و ترجیحا تاریک به مدت شش ماه نگهداری کرد.

ماش در طب سنتی

از نظر طب سنتی، ماش دارای طبعی سرد و خشک است و همین طبع ماش است که باعث از بین رفتن التهابات صفرا می شود. در این طب فواید زیادی برای ماش بر شمارده اند که در ادامه آنها را خواهید خواند.


ماش را به خاطر فواید زیر بیشتر بخورید!

خاصیت میکروب کش بودن ماش

ماش یکی از حبوباتی است که دارای خواص ضد میکروبی است و باعث سم زدایی و ضد عفونی شدن بدن می شود و اجازه نمی دهد که بدن ویروسی شود. به دلیل همین خاصیت فوق العاده ماش است که جایگاه خاصی در بین حبوبات دارد.

خاصیت میکروب کش بودن ماش

خواص ماش برای سرماخوردگی

با روش مختلف خانگی می توان سرماخوردگی را درمان کرد و از خوردن داروهای مضر شیمایی هم خودداری کرد. یکی از داروهای خانگی سرماخوردگی، ماش است که می توان ان را به شکل آش مورد مصرف قرار داد. مصرف آش ماش در درمان سرماخوردگی های شدید بسیار مفید است. برای درمان آبریزش بینی و رفع تب و لرز ناشی از سرماخوردگی می توان روی خواص ماش حساب کرد!

خاصیت ماش برای سرماخوردگی

ماش برای دردهای قاعدگی

یکی از مشکلات خانمها و دختر خانمها دردهای ناشی از عادت ماهانه یا پریودی است. روشهای مختلف خانگی و شیمیایی برای کاهش درد در این دروان وجود دارد که ما بهترین روش را استفاده از ماش می دانیم. چرا که ماش حاوی انواع ویتامین ها بویژه ویتامین های گروه B ، منیزیم و همچنین فولات است که همه اینها دردهای پیش از قاعدگی را به حد زیادی کاهش می دهند.

خواص ماش برای استرس

اگر در مواد خوراکی که ما مورد مصرف قرار می دهیم، منزیم به حد کافی وجود داشته باشد، تولید و ترشح هورمونهای بدن تنظیم می شوند و همچنین کنترل سطح هیجانات و استرس نیز به خوبی صورت می گیرد. برای این منظور ماش زیاد بخورید، چرا که ماش سرشار از منیریم است.

ماش برای پوست چه خواصی دارد؟

ماش دارای ویتامین های D و E است. این دو ویتامین برای زیبایی و طراوت پوست بسیار مهم هستند. کسانی که می خواهند بدون هزینه و بدون عوارض جانبی پوستی زیبا و درخشان داشته باشند، از ماش غافل نشوند. توصیه دیگر آن که اگر جزو افرادی هستید که رژیم غذایی گیاهخواری دارید، حتما ماش را در سبد رژیم تان بگنجانید. ماش برای گیاهخواری و این رژیم بهترین نتیجه را دارد و اکثر مواد مغذی را به بدن شما می رساند.

خواص ماش برای مو

از جمله مواد ضروری برای رشد و زیبایی موها، روی است که باعث جلوگیری از ریزش آنها هم می شود و باعث می شود موها مرطوب بمانند و دیگر وز نشوند. اگر موهایی به این زیبایی می خواهید و اگر می خواهید موهایتان خیلی زود رشد کنند، ماش را مصرف کنید. این را بدانید که در ترکیب ماش روی به مقدار لازم وجود دارد و به همین علت هم در سلامت مو تاثیر زیادی دارد.

خواص ماش برای مو

درمان زخم های پوستی با ماش

چون ماش منبع خوبی از پروتئین ها است؛ به این علت هم برای بهبود سریع خراش های پوستی، زخم های سطحی پوست و سایر مشکلات و آسیب های پوستی تاثیر مثبت بسیار زیادی دارد.

اگر اگزما دارید حتما از خواص ماش برای اگزما بهره بگیرید. برای این هدف ماش پخته شده را با سرکه میل کنید.

خواص ماش برای رفع سفیدی مو

ماش از جمله حبوباتی است که مصرف آن تاثیر زیادی در کاهش لک های سفید پوست دارد. برای این هدف کافی است جوانه ماش را با مقدارکمی نمک پخته و از این ترکیب به صورت روزانه میل کنید. گفته شده است که ماش برای سیاه شدن مو هم خاصیت دارد و همچنین کسانی که به بیماری های پوستی، بخصوص به خارش پوست مبتلا هستند، خوردن ماش را در برنامه غذایی شان بگنجانند.

خواص ماش برای سیستم گوارش

اگر در بدن به اندازه کافی فیبر وجود داشته باشد، عملکرد دستگاه گوارش به خوبی صورت می گیرد. این را بدانید که ماش یک منبع غنی از فیبر است و اگر جزو افرادی هستید که دچار مشکلات گوارشی هستید، حتما در رژیم غذایی تان این دانه ارزشمند را بگنجانید. درحقیقت یکی از خواص ماش زود هضم بودن آن است و چنانچه دچار مشکلات دستگاه گوارش هستید و یا زمان ماندگاری غذا در معده شما طول می کشد، پیشنهاد می کنیم تا حتما ماش مصرف کنید و از فایده زود هضمی آن بهره لازم را بگیرد.

خواص ماش برای درمان اسهال

برخی از حبوبات از جمله ماش برای درمان اسهال بسیار مفید هستند.  برای این منظور اجازه دهید تا ماش با پوست اش خوب بپزد و سپس میل کنید. به زودی اسهال درمان می شود و سیستم گوارش تان به حالت عادی بر می گردد. ماش و برنج کم‎چرب برای درمان اسهال اثرات مثبت و زود هنگامی دارد.

خواص ماش برای درمان اسهال

خواص ماش برای یبوست

یکی از مشکلات شایع در دستگاه گوارش، مشکل یبوست است. سالمندان، کودکان و زنان باردار بیشترین آمار ابتلا به یبوست را دارند. این افراد و کلا کسانی که مشکل یبوست دارند، حتما ماش بخورند چون فیبر بالا در ماش باعث بهبود فرایند هضم می شود و این مشکل در آنها برطرف می شود.

خواص ماش برای قلب

ماش دارای خواص ضد التهابی قوی است که باعث می شود تا از قلب در برابر بیماریها محافظت کند. پس اگر خودتان یا اعضای خانواده دچار بیماریهای قلبی و عروقی هستید، به شکل منظم ماش مصرف کنید.

ماش برای بدنسازان و ورزشکاران دارای چه خواصی است؟

منیزیم یکی از ترکیبات اصلی ماش است که همراه با سایر ویتامین ها، پروتئین ها و سایر مواد مغذی یک منبع غذایی ارزشمند برای ورزشکاران به حساب می آید. خوردن ماش سلامت و تنظیم ضربان قلب ورزشکاران را به دنبال دارد.

ماش برای بدنسازان و ورزشکاران

مصرف ماش برای  بافت های عضلانی

در درمان و ترمیم بسیاری از ضایعات و مشکلات بافت های عضلانی، عنصر منیزیم کارساز است و تاثیر زیادی دارد. ماش همانطور که قبلا گفتیم برای رفع مشکلات عضلانی به واسطه وجود منیزیم دارای خاصیت قابل ملاحظه ای است.

خواص ماش برای لاغری و کاهش وزن

ماش در زمره حبوباتی به شمار می رود که دارای میزان بسیار کمی کالری است؛ اگر می خواهید تناسب اندام در شما رعایت شود و یا در حال سوزاندن چربی های اضافه هستید، حتما ماش بخورید. گفتنی است که در طب سنتی بر مصرف ماش با هدف کاهش وزن توصیه بسیار شده است.

خواص ماش برای اشتها

علاوه بر این که ماش دارای کالری کمی است، خاصیت دیگری هم دارد و آن این که با مصرف ماش احساس سیری عجیبی در بدن به وجود می آید، و به عبارت ساده تر، باعث کاهش اشتها می شود. برای همین خاصیت ماش است که مصرف آن برای افراد چاق به شدت توصیه می شود.

خواص ماش برای فشار خون

از جمله خواص مهم ماش، کاهش و کنترل تحرکات عروق خونی در بدن است. با این  خاصیت ماش می توان فشار خون بالا را کنترل کرده و آن را کاهش داد.

خواص ماش برای اعصاب

یکی از ویتامین های مهم برای آرامش اعصاب، ویتامین D است. این ویتامین ارزشمند یکی از ترکیبات موجود در ماش است که تقویت اعصاب را به دنبال دارد.

خواص ماش برای پوکی استخوان

فسفر و کلسیم دو عنصر مهم از ترکیبات ماش هستند که باعث می شود تا محققان ماش را برای سلامت استخوان ها مفید بدانند و آن را در جلوگیری از تحلیل رفتن استخوانها و در نتیجه پوکی استخوان موثر می دانند.

خواص ماش برای پوکی استخوان

خواص ماش برای کم خونی

آن دسته از افرادی که از مشکل کم خونی رنج می برند می بایست به شکل منظم ماش مصرف کنند. این توصیه از آن رو است که وجود فیبر زیاد در ماش، روند تشکیل گلبول های قرمز را سرعت بخشیده و در نتیجه کم خونی را برطرف می کند.

ماش برای درد بواسیر

مبتلایان به بیماری هموروئید یا بواسیر می توانند برای کاهش درد خود از ماش کمک بگیرند. این دسته از افراد باید ماش پوست کنده پخته شده را مصرف کنند.

خواص ماش برای ورم بدن

چنانچه بنا به هر دلیلی هر بخشی از بدن شما دچار التهاب شد، می توانید از ماسک ماش برای رفع ورم آن بخش از بدن کمک بگیرید. در تهیه این ماسک می توانید ماش تازه پخته شده را با زرده تخم مرغ مخلوط کنید و آن را روی محل ورم بگذارید، به آرامی ورم را تا حد زیادی کاهش می دهد.

فواید ماش برای تقویت بینایی

از آنجایی که ماش منبع غنی از ویتامین A است، برای سلامت چشم بسیار مفید است. همانطور که احتمالا می دانید، ویتامین A در تقویت بینایی و بر طرف کردن و پیشگیری از مشکلات چشمی نقش مهمی دارد.

خواص ماش برای درمان صرع

کسانی که دچار بیماری صرع هستند باید ماش پخته پوست کنده را مورد مصرف قرار دهند. در مورد فایده ماش برای صرع مطالب بیشتری در طب سنتی وجود دارد.

تقویت سیستم دفاعی بدن

عناصر ترکیبی موجود در ماش باعث شده اند تا ماش دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی باشد و از این رو مصرف ماش  برای تقویت سیستم دفاعی بدن بسیار مفید است و باعث مقاومت بدن در مقابل بیماریها می شود.

خواص ماش برای سالمندان

پیشنهاد می کنیم تا در رژیم غذایی افراد سالمند حداقل در هفته یک یا دو بار ماش به آنها بدهید تا میل کنند؛ علاوه بر این که ماش زود هضم است، نیروبخش بوده و ضعف و ناتوانی را در آنها از بین می برد.

خواص ماش برای دیابت

یکی از مواد خوراکی که نه تنها برای افراد مبتلا به دیابت مضر نیست، بلکه حتی از ابتلا به دیابت نوع ۲ هم پیشگیری می کند، ماش است. این را باید بدانید که کلسترول بسیار پایین ماش و خاصیت آن در دفع، کنترل و تنظیم کلسترول خون، باعث می شود تا از بروز بیماری دیابت ۲ پیشگیری می کند.

خواص ماش برای کلسترول

ماش در ترکیب خود دارای خاصیت آنتی اکسیدانی ویژه ای است که به طور غیر مستقیم در کنترل و حتی پایین آوردن کلسترول موجود در خون اثرات مفیدی دارد.

ماش داروی ضد سرطان

بنا بر مطالعات محققان علم پزشکی، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی ماش باعث می شود تا مقاومت بدن در مقابل بروز انواع بیماری سرطان افزایش یابد. در حقیقت خاصیت آنتی اکسیدانی ماش است که به کاهش استرس اکسیداتیو و مبارزه با سرطان کمک زیادی می  کند. بر اساس مطالعات انجام گرفته، این دانه خاصیت ضد توموری دارد و وظیفه محافظت از DNA در برابر آسیب ها و جهش  ها را دارد.

فراهم کردن پروتئین  های بدن با خوردن ماش

ماش حاوی پروتئین  های گیاهی است. در این مورد باید بدانید که پروتئین های گلوبولین و آلبومین حدود ۸۵ درصد از مجموع اسیدآمینه  های موجود در ماش را به خود اختصاص داده اند و برای همین هم منبع مناسبی برای دریافت پروتئین های مورد نیاز بدن به شمار می روند. گفتنی است که ماش برای آن دسته از کسانی که گیاه  خوار هستند و به دنبال منابع دریافت پروتئین های گیاهی هستند، بسیار مناسب است.

خواص ماش در بارداری

دوران بارداری خانمها از جمله حساس ترین دوران در زندگی شان است. در این دوران تغذیه مادر بسیار مهم است و بایدها و نبایدهایی در این دوران وجود دارد. در مورد ماش گفته شده است که برای زنان باردار مفید است و در ادامه این مقاله از پارسی نو به خواص ماش در حاملگی اشاره کرده ایم:

  • رفع یبوست ناشی از بارداری با مصرف ماش
  • ماش دارای خاصیت میکروب زدایی است و برای همین هم مقاومت بدن مادران را بالا می برد و از ابتلا آنها به بیماری پیشگیری می کند.
  • از آنجایی که خوردن ماش باعث خون سازی در بدن می شود، کم خونی بدن مادر و کم خونی جنین را برطرف می کند.
  • مادران باردار با دریافت اسید فولات موجود در ماش می توانند باعث بالا رفتن بهره هوشی در آنها شوند.

ماش برای کودکان دارای چه خواصی است؟

  • کودکان در حال رشد هستند و برای فرایند استخوان سازی بدن آنها با توجه به وجود کلسیم و فسفر موجود در ماش، مصرف ماش بسیار مفید است و مادران باید ماش را در برنامه خوراکی آنها بگنجانند.
  • چنانچه کودکان به صورت مرتب ماش بخورند، حافظه آنها تقویت می شود و ضریب هوشی آنها افزایش پیدا می کند.
  • کودکان در سنی هستند که مصرف پروتئین های موجود در ماش برای رشد و سلامت آنها ضروری است.
  • سلامت پوست کودکان و نوزادان بواسطه خوردن ماش تضمین می شود.

ماش در دوران شیردهی

خوردن ماش باعث زیاد شدن شیر می‎شود و بنابراین مادران شیرده می توانند برای تغذیه بهتر شیرخوار خود از ماش استفاده کنند.

هر چند توصیه می کنیم که مادران باردار و مادران شیرده از ماش بدون نگرانی می توانند مصرف کنند، اما ترجیحا زیر نظر پزشک باشند، تا با خیال آسوده تری از ماش استفاده کنند.

ماش برای رفع سکسکه

کسانی که سکسکه‎های مقاوم دارند می توانند با خوردن ماش پخته این مشکل شان را برطرف کنند.

چه کسانی نباید ماش بخورند؟

هر چند در مورد خواص خوردن ماش گفته ها بسیار است و دارای مواد مغذی و ضروری برای بدن هست، اما برخی از افراد نباید ماش بخورند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم :

افرادی که مشکل دستگاه گوارشی دارند با احتیاط مصرف نمایند.

ممکن است عوارضی برای دندان ها داشته باشد.

افرادی که از بیماری نقرس رنج می برند با احتیاط مصرف نمایند.


در مورد جوانه ماش و خواص آن چه می دانید؟

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم جوانه ماش

  • ماش دارای ۳۰ درصد کالری است
  • چربی ماش ۲/۰ است.
  • کربوهیدرات ماش ۶ گرم است.
  • پروتئین ماش ۳ گرم است.
  • فیبر ماش ۱٫۸ گرم است.
  • میزان قند ماش ۴٫۱ گرم است.

خواص کلی جوانه ماش

  • از آنجایی که جوانه ماش سرشار از مواد مغذی است یک منبع انرژی‌زای واقعی به شمار می رود.
  • اگر تا کنون جوانه ماش نخورده اید، باید بدانید که جوانه ماش ترد و خوشمزه است و دارای طعم کمی شیرین است و جالب است که بدانید هضم جوانه ماش در مقایسه با ماش پخته شده راحت‌تر است.
  • در بین چینی ها و هندی ها از جوانه ماش به خاطر خاصیت درمانی اش استفاده می کنند. مثلا برای مصارف درمانی با هدف سم‌زدایی بدن و خاصیت ادرارآور بودن آن، جوانه ماش مورد مصرف قرار می گیرد.
  • این نکته جالب را بدانید که جوانه ماش غنی از ویتامین C است، این در حالی است که این مقدار ویتامین C در ماش پخته وجود ندارد.
  • برخی از افراد این نگرانی را دارند که تا چه زمانی جوانه ماش با حفظ خواصش قابل مصرف است؟ در این مورد باید بدانید که جوانه ماش برخلاف سایر سبزیجات که هرچه بیشتر رسیده شوند، خواص تغذیه‌ای شان از دست می رود، خواص خود را تا زمانی که مورد مصرف قرار می گیرد، حفظ می کنند.
  • جوانه‌ ماش سرشار از آمینواسیدها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و همینطور فیبر خوبی نیز دارند. آن‌ها منبع غنی از انواع ویتامین‌های (A, B, C, D, E, k) هستند، اسید فولیک، آهن، پتاسیم، کلسیم،‌ فسفر، منیزیم و روی هم از سایر مواد مغذی در جوانه ماش به شمار می روند که برای بدن ضروری هستند.
  • این را هم باید بدانید که خاصیت تغذیه‌ای جوانه‌ ماش نسبت به نوع جوانه متغیر است. این نکته را باید گفت که جوانه ماش درون خود سرشار از فیتوکمیکال‌های استروژن مانندی است که ایزوفلاون‌ نام دارد و دارای خواص درمانی زیادی هم هست.

جوانه ماش و خواص دارویی آن

به دلایلی که در زیر می آید، حتما از جوانه ماش استفاده کنید.

خواص جوانه ماش برای کبد

جوانه ماش یک منبع فوق العاده از لسیتین است و مصرف آن باعث پایین آمدن کلسترول خون می شود که در اثر این مزیت جوانه گندم، چربی کبد کاهش پیدا می کند و به این ترتیب جوانه گندم از بروز کبد چرب پیشگیری می کند.

خواص جوانه ماش برای کبد

خواص جوانه ماش برای قلب

مصرف مستمر جوانه ماش به این علت که سرشار از لسیتین و فیبر است به کاهش کلسترول LDL خون کمک زیادی می کند. میزان کلسترول پایین برای رگ های قلب و سلامت آنها بسیار مفید است. جوانه ماش از تنگی عروق قلب که از شایع ترین مشکلات قلبی است، پیشگیری می کند.

خواص جوانه ماش , خوردن جوانه ماش

خواص جوانه ماش برای استرس

تمام مواد مغذی که به رفع نشانه ها و علائم استرس و رفع خستگی روحی و جسمی کمک می کندف در ماش به وفور وجود دارد و اگر دچاز استرس هستید و یا زود خسته می شوید، حتما از جوانه ماش استفاده کنید.

خواص جوانه ماش برای کم خونی

جوانه ماش سرشار از آهن است و آهن نقش مهمی در تولید هموگلوبین خون دارد. گفتنی است که جوانه ماش یک منبع غنی از ویتامین C هم هست که به دلیل دارا بودن این ویتامین باعث جذب آهن در روده می شود. بنابراین جوانه ماش از بروز کم خونی حاصل از کمبود آهن به خوبی پیشگیری می کند.

خواص جوانه ماش برای کم خونی

خاصیت جوانه ماش برای یائسگی

جوانه ماش در بردارنده فیتواستروژن است که اثری شبیه به هورمون استروژن در بدن زنان دارد. به همین دلیل است که گفته می شود جوانه ماش در کاهش علائم یائسگی در زنان موثر است. مصرف جوانه ماش بروز گرگرفتگی و تپش قلب را کاهش می دهد. بروز این علائم در نتیجه ی کمبود استروژن در بدن خانمها  است. این را هم باید بدانید که فیتواستروژن همچنین فرایند پوکی استخوان ناشی از یائسگی را نیز به تعویق می اندازد.

خواص جوانه ماش برای پوست

فیتواستروژن موجود در جوانه ماش عملکردی شبیه به گیرنده های استروژنی پوست دارد و بنابراین مصرف جوانه ماش ساخت اسیدهیالورونیک، کولاژن و الاستین موجود در ساختار پوست را بالا می برد. پس اگر می خواهید از خشکی و پیری پوست پیشگیری کنید، حتما جوانه ماش بخورید.

فواید جوانه ماش برای پوست

تقویت مو و ناخن با جوانه ماش

اگر ناخن ها و موهایی حساس و شکننده دارید، باید بدانید که شکنندگی مو و ناخن ناشی از کمبود مواد مغذی به ویژه پروتئین، ویتامین و روی است. از آنجایی که جوانه ماش حاوی میزان بالایی از این مواد مغذی برای سلامت مو و ناخن است، از این رو در درمان مشکلات مو و ناخن تاثیر زیادی دارد و حتی از بروز این مشکلات هم پیشگیری می کند.

خواص ماش برای یبوست

از آنجایی که جوانه ماش دارای فیبر زیادی است، باعث بهبود حرکات روده می شود و در نتیجه اثرات و علائم یبوست در بدن را از بین می برد.

طبع جوانه ماش + مواد مغذی جوانه ماش

از نظر طب سنتی، طبع جوانه ماش سرد و خشک است. جوانه ماش در بردارنده میزان زیادی آنتی اکسیدان ها، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، ویتامین B6، فولات، ویتامین C، ویتامین K، منگنز، منیزیم، آهن، پتاسیم، مس، روی، سلنیوم، فیبر و پروتئین است.

روشهای مصرف جوانه ماش

به دو روش می توان جوانه ماش را مورد مصرف قرار داد، یک روش به صورت خام و یک روش به صورت پخته شده. جوانه ماش خام بیشتر در تهیه انواع سالاد و ساندویچ مورد استفاده قرار می گیرد و جوانه ماش پخته شده برای تهیه انواع غذا و سوپ مورد استفاده قرار می گیرد.

روش آماده‌سازی جوانه ماش در خانه

با آموزش این مقاله از پارسی نو می توانید با کمترین هزینه، در خانه جوانه ماش آماده کنید و با اعضای خانواده از خواص آن بهره مند شوید. برای این کار ماش‌ خوب شسته و بعد آن‌ها را در یک ظرف مناسب آب به مدت ۱۲ ساعت بخیسانید. ظرف را در محلی تاریک و خنک قرار دهید.

بعد از گذشت این ۱۲ ساعت، آب ظرف را خالی کنید و دوباره در ظرف آب بریزید و اجازه دهید تا ۱۲ ساعت دیگر هم خیس بخورد.

۱۲ ساعت دوم که بگذرد، جوانه های ماش آماده هستند.

به این ترتیب دانه‌های ماش معمولاً در مدت زمان ۲۴ ساعت جوانه می‌زنند و چنانچه می‌خواهید حداکثر استفاده را از مواد مغذی انها ببریدآن‌ها ببرید، پیشنهاد می کنیم تا انها را به شکل خام مصرف کنید.


مقالات مشابه : خواص روغن هسته آلبالو خواص گیلاس برای بدن و فواید موز برای مردان