بیوگرافی همایون شجریان

یکی از حوزه های موسیقی پرطرفدار در ایران، موسیقی کلاسیک و سنتی است که برخی از سردمداران آن بسیار محبوب و مورد علاقه مردم هستند. از جمله محمدرضا شجریان و پسرش همایون شجریان را می توان از این جمله هنرمندان به شمار آورد.

در این مقاله از پارسی نو ضمن پرداختن به بیوگرافی کامل همایون شجریان و اشاره به آدرس اینستاگرام همایون شجریان در مورد برخی حواشی او از جمله همایون شجریان و ایران مال و همینطور ازدواج همایون شجریان و سحر دولتشاهی هم اشاره کرده ایم. ما را همراهی کنید.


بیوگرافی همایون شجریان

همایون شجریان پسر استاد محمدرضا شجریان هم مانند پدرش یکی از خوانندگان سرشناس ایرانی به شمار می رود که آهنگ های بسیار خاطره انگیزی هم دارد. این هنرمند بزرگ در تاریخ ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۵۴ در تهران به دنیا آمده و اصالتا مشهدی است.

سبک هنری همایون شجریان موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی تلفیقی است. او آهنگساز و نوازنده تنبک و کمانچه است.

همایون شجریان در زدن سازهای تنبک و کمانچه مهارت دارد. وی از سال ۱۳۷۰ تا کنون به شکل حرفه ای در عرصه هنر کشورمان می درخشد. این هنرمند جوان و معروف کشورمان با نشر دل آواز همکاری دارد و آثار خود را منتشر می کند.

همایون شجریان دارای طرفداران زیادی است چرا که او دارای صدای خوبی است و زیر نظر اساتید بزرگی هم اموزش دیده است. از جمله این اساتید می توان به محمدرضا شجریان، حمیدرضا نوربخش، جمشید محبی، اردشیر کامکار و ناصر فرهنگ فر اشاره کرد.

تحصیلات همایون شجریان

همایون شجریان خواننده مشهور ایرانی فارغ التحصیل کنسرواتوار موسیقی تهران است.

در مورد خانواده همایون شجریان بیشتر بدانید

همایون دارای سه خواهر تنی است. نام خواهر همایون شجریان  مژگان، راحله، افسانه است. مژگان مانند پدر و برادرش در عرصه آواز فعالیت دارد. این را هم باید بدانید که وی دارای یک برادر ناتنی است. نام برادر همایون شجریان رایان است. احتمالا می دانید که محمدرضا شجریان برای بار دوم در سال ۱۳۷۳ ازدواج کرد. نام همسر دوم محمدرضا شجریان کتایون خوانساری و رایان پسر او است که در ونکوور در سال ۱۳۷۶ به دنیا آمده است. گفتنی است که همایون فرزند دوم خسرو آواز ایران است.

نام مادر همایون و همسر اول محمدرضا شجریان فرخنده گل افشان است.

اینستاگرام همایون شجریان , تلگرام همایون شجریان

ازدواج همایون شجریان

تقریبا بنا به نام و آوازه این خواننده جوان و سنتی کشورمان، همه دو نام همایون شجریان و گیتا خوانساری را به عنوان زن و شوهر در ذهن خود دارند. به این ترتیب تقریبا همه می دانند که نام همسر همایون شجریان، گیتا خوانساری است. همایون در سال ۱۳۷۴ با گیتا خوانساری ازدواج کرده است و دوازده سال بعداز ازدواج اش، دخترش هم به دنیا آمد. نام دختر همایون شجریان، یاسمین شجریان است.

شایعه ازدواج همایون شجریان و سحر دولتشاهی

سحر دولتشاهی  و همایون شجریان در تئاتر سی با هم همکاری داشتند و همین همکاری آنها هم باعث شد تا خبر ازدواج این دو هنرمند در فضای مجازی منتشر شود. این در حالی است که خبر رسمی از طلاق همایون شجریان و همسرش منتشر نشده بود و در ضمن هم همایون و هم سحر هیچکدام این خبر را نه تایید کردند و نه تکذیب. ما هم در این مقاله از پارسی نو در همین حد این خبر را منتشر کرده ایم و آن را مورد تایید یا تکذیب قرار نمی دهیم!

زندگی شخصی همایون شجریان

همانطور که گفتیم وی فرزند محمدرضا شجریان است و در خانواده ای ذاتا هنرمند به دنیا آمده و پرورش یافته است. به این ترتیب علاقه به موسیقی و ریتم در همان دوران کودکی در وی نمایان بود. این علاقه و استعداد در او باعث شد تا پدرش تشخیص دهد که می بایست نزد اساتید خبره برود. همایون نزد استاد ناصر فرهنگ ‌فر رفت و به یادگری تکنیک و شناخت ریتم که اساس موسیقی به شمار می رود، پرداخت. همایون شجریان سپس به نزد استاد جمشید محبی رفت و چند سالی در محضر ایشان هم شاگردی کرده است.

همایون از زمانی که ۱۰ ساله بود است به همراه خواهرانش نزد پدر آواز خواندن را شروع کرد و زمانی که به سن بلوغ رسید به صورت روزانه تکنیک خواندن آواز و صداسازی را به شکل فشرده یاد گرفت. در همان زمان به هنرستان موسیقی رفت و یاد گرفتن کمانچه را به عنوان ساز تخصصی خود برگزید. علاقه همایون به نواختن کمانچه در حدی بود که در خارج از هنرستان به ادامه فراگیری آن نزد اساتید صاحب نامی چون اردشیر کامکار  پرداخت. وی آشنایی با نواختن تار و سنتور به صورت گوشی پرداخت.

همایون شجریان چگونه فعالیت هنری اش را آغاز کرد؟

همایون آغاز فعالیت هایش را با همراهی پدرش گام برداشت. وی از سال ۱۳۷۰ به ‌همراه پدر هنرمندش بوده است و با نواختن تنبک در کنسرت ‌های آمریکا، اروپا و ایران محمدرضا شجریان را همراهی کرد و از ۱۳۷۸ به بعد در صحنه کنسرت ‌ها هم خوانی با پدر را تجربه کرد. اولین اثر هنری همایون که با پدرش همراه بوده است یاد ایام نام دارد که در آن اثر همایون شجریان تنبک نوازی را عهده دار بوده است.

همایون شجریان از جمله هنرمندانی است که کنسرت ‌های بسیاری را با بزرگان موسیقی به اجرا گذاشته است و آثار زیاد و با ارزشی را به همراه آنان در ایران و جهان اجرا کرده است. از جمله این اثار فاخر می توان به آلبوم کنسرت ‌های «بی تو بسر نمی ‌شود» و «فریاد» اشاره کرد. گفتنی است که هر دوی این اثر موفق شدند تا در سال ‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ نامزد دریافت جایزه گرمی شوند.

همایون شجریان کار آهنگسازی برای سایر خوانندگان نیز انجام داده است و تجربه این گونه فعالیتها در قالب آهنگساز را در کارنامه هنری خود دارد؛ در این حوزه هنری آهنگسازی تصنیف «دل سِتان» با مطلع «ای کاروان آهسته ران» را برای «علیرضا افتخاری» در آلبوم «قصه شمع» بر عهده داشته است.

آلبوم های همایون شجریان

«نسیم وصل» نام اولین آلبوم همایون شجریان است که به تنهایی خوانندگی آن را بر عهده داشته است. آهنگ‌سازی این آلبوم را محمدجواد ضرابیان عهده دار بوده است و در سال ۱۳۸۲ منتشر شد. انتشار این آلبوم سرآغازی برای اجرای کنسرت‌ ها و آلبوم‌ های مستقل همایون شجریان به شمار می رود. همایون بعد از انتشار آلبوم نسیم وصل در سال ۱۳۸۳ دو آلبوم دیگر را هم روانه بازار کرد.

همایون شجریان و محمدرضا شجریان

همایون شجریان و پدرش محمدرضا شجریان

همایون شجریان

همایون شجریان و پسرش

یکی از این آلبوم ها، آلبوم شوق دوست نام دارد و دیگری هم آلبوم ناشکیبا است که در این سال آنها را منتشر کرده است. همایون در سال ۱۳۸۴ نقش خیال را با آهنگ‌ سازی علی قمصری وارد بازارکرد و با استقبال فراوانی هم مواجه شد. پس از آن و در مهر ماه سال ۱۳۸۵ آلبوم با ستاره‌ ها را منتشر کرد. در مورد این آلبوم باید بدانید که این اثر همایون شجریان حاصل همکاری او با محمدجواد ضرابیان است و مخاطبان زیادی را به خود جذب کرد. شجریان پسر همچنان پیش می رفت و در سال ۱۳۸۷ موفق شد تا دو آلبوم به نامهای آلبوم قیژک کولی و آلبوم خورشید آرزو را با همکاری گروه دستان منتشر کند.

در سال ۱۳۸۸ او آب، نان، آواز را به آهنگسازی علی قمصری منتشر کرد و در سال ۱۳۸۹ موفق شد تا آلبوم شب جدایی را منتشر کند که دارای شهرت زیادی هم هست. همایون آلبوم شوق ‌نامه و ای جان جان بی‌ من مرو را در سال ۱۳۹۰ به مخاطبان این عرصه از هنر عرضه کرد. در مورد آلبوم شوق ‌نامه هم باید بدانید که آن به نوعی بازیابی تصانیف منسوب به عبدالقادر مراغه ‌ای است که حاصل چهار سال تلاش گروهی بوده است و سرپرستی این گروه را هم محمدرضا درویشی بر عهده داشته است.

همراهی همایون شجریان با پدر بزرگوار تا سال ۱۳۸۸ ادامه داشته است و پدر را در در اجراها همراهی می کرد. این دو هنرمند ملی و جهانی مدت زمانی عضو گروه آوا بودند و در این دوران دو آلبوم غوغای عشق‌ بازان و کنسرت محمدرضا شجریان و گروه آوا اجرا و به بازار عرضه شدند.

همایون در خرداد سال ۱۳۸۸ ترانه «وطن» را منتشر کرد. در خصوص جزییات آن باید بدانید که این ترانه بر اساس شعری با همین نام از سیاوش کسرایی تنظیم شده است.

استعداد فوق العاده هنری همایون شجریان باعث شد تا در اسفند سال ۱۳۹۷ وی موفق شود تا گواهینامه درجه یک هنری معادل مدرک تحصیلی دکتری در رشته «آواز» را از وزارت ارشاد دریافت کند.

در مورد آلبوم خداوندان اسرار همایون شجریان

خداوندان اسرار که هجدهمین آلبوم موسیقی همایون شجریان محسوب می شود و همایون خواننده اصلی آن به شمار می ورد، بعد از تجربه موفق و جهانی «مستور و مست» وی، یک اثر پنج قسمتی است که به شکل صوتی و تصویری و به حالت یک مستند به نام «آنسوی آیینه‌ ها» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد عرضه شده است.

«خداوندان اسرار» دارای دو بخش است. در بخش اول این آلبوم ساز و آوازی بداهه در مقام اصفهان با اشعاری از مولوی به اجرا در آمده است و بخش دوم  این آلبوم بی نظیر هم شامل روایتی با نام «رهایی» در سه پرده «مهتاب، خداوندان اسرار، جانی و صد آه» روی اشعاری از خیام، مولوی و حافظ اجرا شده است.

نوازندگان این آلبوم مشهور همایون شجریان به شرح زیر هستند:

آزاد میرزاپور (نوازنده بربت)، حسین رضایی نیا (نوازنده دف)، همایون نصیری (نوازنده سازهای کوبه‌ای)، آیین مشکاتیان (نوازنده کوزه)، محمت اکاتای (نوازنده سازهای کوبه‌ای)، آرشاک ساهاکیان (نوازنده دودوک)، آرین کشیشی (نوازنده گیتار باس) و سهراب پورناظری (نوازنده تنبور) آواز همایون شجریان را همراهی کرده‌اند.

باید بدانید که این اثر در ایران، ترکیه و آمریکا ضبط شده است. ضبط ان در ایران توسط «غلامرضا صادقی» میکس و مسترینگ شده است و بوسیله شرکت موسیقی «ایران‌گام» نیز به بازار عرضه شده است.

حواشی همایون شجریان , کنسرت های خیابانی همایون شجریان

در مورد آلبوم ایران من همایون شجریان

آلبوم ایران من از خواننده جوان و صاحب نام، همایون شجریان با آهنگسازی سهراب پورناظری تهیه شده ‌است و در مورد آن باید بدانید که این آلبوم دارای دوازده قطعه آواز و تصنیف است. گفتنی است که دلنیا آرام نیز به عنوان خواننده سوپرانو در این آلبوم با همایون شجریان همکاری داشته ‌است.

جزییات ماجرای همایون شجریان و ایران‌ مال چیست؟

«ایران‌مال» نام مرکز تجاری خیلی بزرگ و لوکسی است در منطقه ۲۲ تهران است که به علی انصاری تعلق دارد که بنا بر گفته ها وی روابط نزدیکی با مقامات سیاسی از همه طیف‌ ها دارد . این را هم باید افزود که بحث‌ های بسیاری در خصوص تخلفات و فساد مالی وی هم عنوان شده است؛ ازجمله این تخلفات منصوب به او استفاده از منابع بانک «آینده» برای ساخت این مجتمع است و همینطور «تخلف ده ‌ها هزار متری» که محمدجواد شیرازی، رئیس پیشین سازمان بازرسی شهرداری تهران، در آغاز سال گذشته بارها آن را عنوان کرد و جالب آن که به فاصله اندکی از مسئولیت اش برکنار شد!

چند وقتی است که نام همایون شجریان با نام ایران مال گره خورده است و باعث حواشی برای این هنرمند شده است. در این مورد باید بدانید که انتشار کلیپی از معرفی آلبوم مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی با انتقادات اصول‌گرایان روبرو شد که به همین ماجرا بر می گردد چرا که محل تهیه این کلیپ مرکز خرید “ایران مال” است و همین مورد اعتراض قرار گرفته است. البته همایون شجریان هم سکوت نکرد و به انتقادات مطرح شده پاسخ داد.

ماجرا از این قرار بوده است که کلیپ ویدیویی معرفی آلبوم جدید و مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی در “ایران مال” فیلمبرداری شده است و اسپانسر این آلبوم نیز احتمالا همین مرکز خرید خواهد بود؛ مرکز خریدی که بنا بر گفته ها یکی از پنج مرکز خرید بزرگ دنیا است و بین تهران و کرج در نزدیکی دریاچه چیتگر واقع است.

پاسخ همایون شجریان به ماجرای او و مرکز خرید ایران مال

همایون شجریان در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، نسبت به این قضیه واکنش نشان داد و گفت که اجرای موسیقی در مرکز خرید ایران‌ مال توسط وی دروغ است و نوشت: «تا یک عکس از همایون در کتابخانه مشاهده شد آتش خشم شعله ور شد! اخبار کذب قوت گرفتند که آهنگ مشترک در مال به اجرا گذاشته ایم. کاش تصاویر این اجرا را هم منتشر می کردید!» و این اعتراض همایون یعنی خبر از اساس کذب است.

همایون علت حضور خودش و علیرضا قربانی در کتابخانه این مرکز خرید را «گرفتن چند عکس و مصاحبه همراه با تصاویر مرتبط با آیین رونمایی» آلبوم مشترک شان تلقی کرد و این گونه شرح داد که انتخاب این مکان برای گرفتن عکس «تنها به علت طراحی منحصر به فرد کتابخانه و دالانی با معماری ایران» است که این را هم مدیر هنری ‌شان پیشنهاد بوده است.

این خواننده محبوب ایرانی در سبک موسیقی کلاسیک، در واکنش به برخی انتقادهای دیگر، به ویژه در شبکه‌های مجازی که از ورود «پول کثیف» به عرصه هنر سخن ها گفته بودند و نارضایتی خود را از حضور وی در این مرکز خرید را با طرح این پرسش «به چه قیمتی» عنوان کرده بودند، نوشت: «شنیده ‌ها حکایت از تخلفات گسترده است؟ چرا پس چنین جایی با این همه تخلف دایر است ؟! چرا تعطیلش نمی شود تا مردم و هنرمندشان بدانند تکلیف شان چیست؟»

این را هم باید افزود که همایون شجریان انتقادات وارده به خود را «تخریب از سر حسادت و تعصب کور» تلقی کرد، و «به مثال قداره‌کشان و قمه‌کشان» آنان را قلم‌کشانی خواند که «به قصد تخریب وی وارد میدان عمل شده‌ اند!

همایون شجریان در بحبوحه این ماجرای او و ایران مال یاد داستان او و اجرای رایگان خیابانی سال گذشته اش افتاد که علی‌رغم استقبال اولیه شهرداری تهران و وزارت ارشاد عاقبت با آن موافقت نشد. او در این خصوص نوشت که: «من از این مردم فراتر نیستم و هرجایی که آنان می‌توانند حاضر باشند، چنانچه نیاز باشد، من هم حاضر خواهم شد. چه این محل کاخ سعدآباد و کنسرت سی باشد چه آن محل اجتماع مردم کتابخانه ‌ای در یک مرکز خرید عمومی باشد و یا این که سالن لوکس اسپیناس یا فرهنگسرای بهمن باشد که در رکاب پدر و گروه آوا افتتاح شد، چه کنسرت در خیابان و ته ناکجاآباد برگزار شود، هر جا که باشد آرزوی من است.» به این ترتیب این هنرمند مردمی گفت برای من با مردم بودن و شاد بودن آنها مهم است نه این که کجا و به چه قیمتی با آنها باشم.

شاید برخی بگویند چرا انتقادات حضور همایون شجریان در ایران مال فقط بر وی وارد است و چرا کسی نامی از علیرضا قربانی نمی آورد؟! در این مورد باید گفت که شهرتِ بیشترِ همایون شجریان در مقایسه با علیرضا قربانی، باعث شده است تا تیغ انتقادها صرفا متوجه وی باشد. البته این را هم باید افزود که بخشی از این شهرت متوجه نام محمدرضا شجریان، پدر وی است و بخش دیگرش به آثار خود همایون باز می ‌گردد که عامه مردم ارتباط بیشتری با آن برقرار می ‌کنند.

در نهایت در مورد کار مشترک علیرضا قربانی و همایون شجریان کارشناسان پیش بینی کرده اند که انتشار این آلبوم، به‌دلیل اولین همکاری دو خواننده محبوب و مردمی، احتمالاً با موفقیت بسیار در فروش مواجه خواهد.

ساختار شکنی همایون شجریان

جدا از جهت گیری های فردی و سلیقه ای توانایی و استعداد صوتی همایون در ارائه آواز و تحریرهای متفاوت و سختی که در قطعه با من صنما ارائه داده و بسیار مورد توجه قرار گرفت و واقعا هم بنا به نظر کارشناسان این کار او جای تحسین دارد، یکی دیگر از کارهای ساختارشکنانه همایون آهنگ های او در آلبوم آرایش غلیظ است.

سایر علایق هنری همایون شجریان

او گفته است که من به حوزه های هنر از جمله سینما و تئاتر علاقه دارم و در این خصوص گفته است که من بعد از سینما، به تئاتر خیلی علاقه دارم و هر زمانی که فرصتی برایم پیش بیاید، حتما به دیدن نمایش ها می روم. از او پرسیده شده است که آیا قصد داری وارد عرصه بازیگری شود؟ و او هم پاسخ داده است که من به بازیگری علاقه دارم، اما حقیقتا هیچ وقت این جرات را پیدا نکرده ام که به سمت آن بروم چرا که به نظرم آدم باید یا واقعا دست پر باشد یا اصلا وارد این حرفه نشود و چون من هم این توانایی را هیچ وقت در خود ندیده ام تا به حال برای ورود به این عرصه اقدام نکرده ام.

او ادامه داده است که اغلب سینماگران از دوستان نزدیک و صمیمی من به شمار می روند و در این راستا نام تنی چند از هنرمندان را هم برده است از جمله وی به پرویز پرستویی، گلاب آدینه، گوهر خیراندیش و نیکی کریمی اشاره کرده است. وی گفته است این هنرمندان از علاقه مندان به موسیقی کلاسیک هم به شمار می روند.

او گفت است که در میان بچه های تئاتر سیامک صفری، بهناز جعفری و بسیاری دیگر از بازیگران از جمله دوستان من به شمار می روند.

خوانندگان مورد علاقه همایون شجریان کیستند؟

همایون در پاسخ به این سوال که به صدای کدام خواننده علاقه داری، گفته است که: به نظر من غلامحسین بنان و خانم قمرالملوک وزیری را می توان ازجمله اساطیر صدا تلقی کرد اما در میان هم عصران من علیرضا قربانی، محمد معتمدی، سالار عقیلی و سینا سرلک ازجمله خوانندگانی به شمار می ورند که من واقعا از شنیدن صدای آنها لذت می برم.

اینستاگرام همایون شجریان

این روزها شبکه های اجتماعی و بویژه اینستاگرام به محلی برای تعامل افراد صاحب نام با طرفدارانشان شده است و همایون شجریان هم که از جمله هنرمندان محبوب به شمار می رود در این فضا یک پیجی دارد.

شما می توانید همایون شجریان در اینستاگرام را از طریق آیدی homayounshajarian پیدا کنید و از جدیدترین آهنگ همایون شجریان و یا از جدیدترین اخبار او و خانواده اش اطلاع دقیق پیدا کنید. از جمله وی در این پیج خود اشاره کرده است که آلبوم افسانه چشمهایت را با همکاری علیرضا قربانی در آبان ماه سال ۱۳۹۸ منتشر خواهد کرد و مخاطبان او هم بی صبرانه منتظر شنیدن این آلبوم او هستند.

همایون شجریان و سحر دولتشاهی , همایون شجریان و ایران مال

کارنامه هنری همایون شجریان

آلبوم قاصدک همایون شجریان به آهنگسازی پرویز مشکاتیان و گروه نوازندگی پرویز مشکاتیان و همایون شجریان و با خوانندگی محمدرضا شجریان در سال ۱۳۷۳٫ این آلبوم به صورت رسمی منتشر نشد.

آلبوم یاد ایام همایون شجریان با گروه نوازندگی داریوش پیر نیاکان، جمشید عندلیبی و همایون شجریان و با خوانندگی محمدرضا شجریان در سال ۱۳۷۴٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم شب وصل همایون شجریان با گروه نوازندگی داریوش طلایی، سعید فرج پوری و همایون شجریان و با خوانندگی محمدرضا شجریان در سال ۱۳۷۶٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم معمای هستی همایون شجریان به آهنگسازی محمدرضا لطفی و گروه نوازندگی محمدرضا لطفی، عبدالنقی افشارنیا و همایون شجریان و با خوانندگی محمدرضا شجریان در سال ۱۳۷۶٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم آهنگ وفا همایون شجریان با گروه نوازندگی آوا با خوانندگی محمدرضا شجریان و همایون شجریان در سال۱۳۷۸ناشر: نشر دل آواز

آلبوم زمستان است همایون شجریان با گروه نوازندگی حسین علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان و با خوانندگی محمدرضا شجریان در سال۱۳۷۹٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم بی تو به سر نمی شود همایون شجریان با گروه نوازندگی حسین علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان و با خوانندگی محمدرضا شجریان و همایون شجریان در سال۱۳۸۱٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم فریاد همایون شجریان با گروه نوازندگی حسین علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان و با خوانندگی محمدرضا شجریان و همایون شجریان در سال ۱۳۸۱٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم نسیم وصل همایون شجریان به آهنگسازی محمد جواد ضرابیان و با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۸۲٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم ناشکیبا همایون شجریان به آهنگسازی اردشیر کامکار  و با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۸۳٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم شوق دوست همایون شجریان به آهنگسازی محمد جواد ضرابیان و با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۸۳٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم نقش خیال همایون شجریان به آهنگسازی علی قمصری و با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۸۴٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم با ستاره ها همایون شجریان به آهنگسازی محمد جواد ضرابیان و با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۸۵٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم ساز خاموش همایون شجریان به آهنگسازی حسین علیزاده و با گروه نوازندگی حسین علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان و با خوانندگی محمدرضا شجریان و همایون شجریان در سال ۱۳۸۶٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم سرود مهر همایون شجریان به آهنگسازی حسین علیزاده و گروه نوازندگی حسین علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان و با خوانندگی محمدرضا شجریان و همایون شجریان در سال ۱۳۸۶٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم غوغای عشق بازان همایون شجریان به آهنگسازی سعید فرج پوری و گروه نوازندگی آوا و با خوانندگی محمدرضا شجریان و همایون شجریان در سال ۱۳۸۶٫ ناشر: نشر دل آواز

کنسرت محمدرضا شجریان و گروه آوا و با گروه نوازندگی آوا و با خوانندگی محمدرضا شجریان و همایون شجریان در سال ۱۳۸۷٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم قیژک کولی همایون شجریان به آهنگسازی حمید متبسم و با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۸۷٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم خورشید آرزو همایون شجریان به آهنگسازی سعید فرج پوری و با خوانندگی محمدرضا شجریان و همایون شجریان در سال ۱۳۸۷٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم آه باران همایون شجریان با گروه نوازندگی فرهنگ شریف، فخری ملک پور، همایون شجریان و با خوانندگی محمدرضا شجریان در سال ۱۳۸۸٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم آب، نان، آواز همایون شجریان به آهنگسازی علی قمصری و با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۸۸٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم شب جدایی همایون شجریان با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۸۹٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم سه نوایی همایون شجریان به آهنگسازی شهرام میر جلالی.

آلبوم آسمانی همایون شجریان به آهنگسازی شهرام میر جلالی و با گروه نوازندگی شهرام میر جلالی، همایون شجریان در سال ۱۳۹۰٫

آلبوم شوق نامه همایون شجریان به آهنگسازی محمدرضا درویشی و با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۹۰٫ ناشر: نشر آوای بارید

آلبوم ای جان جانان بی من مرو همایون شجریان به آهنگسازی سعید فرج پوری و با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۹۰٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم سیمرغ همایون شجریان به آهنگسازی حمید متبسم و با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۹۱٫ ناشر: نشر نقطه تعریف

کنسرت سیمرغ همایون شجریان به آهنگسازی حمید متبسم و با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۹۱٫ ناشر: نشر نقطه تعریف

آلبوم چه آتش ها همایون شجریان به آهنگسازی علی قمصری و با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۹۲٫ ناشر: نشر دل آواز

آلبوم نه فرشته ام نه شیطان همایون شجریان به آهنگسازی تهمورش پور ناظری و با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۹۲٫ ناشر: نشر ایران گام

آلبوم آرایش غلیظ همایون شجریان به آهنگسازی سهراب پور ناظری و با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۹۳٫ ناشر: نشر ایران گام

آلبوم مستور و مست همایون شجریان به آهنگسازی ژانو باغومیان و با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۹۳٫ ناشر: نشر هنر پارسه

آلبوم خداوندان اسرار همایون شجریان به آهنگسازی سهراب پور ناظری  و با خوانندگی همایون شجریان در سال۱۳۹۴٫ ناشر: نشر ایران گام

آلبوم تصویری خداوندان اسرار همایون شجریان به آهنگسازی سهراب پور ناظری و با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۹۵٫ ناشر: نشر ایران گام

 

آلبوم رگ خواب همایون شجریان به آهنگسازی سهراب پور ناظری و با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۹۵٫ ناشر: نشر هنر شهر

آلبوم موسیقی نمایش سی همایون شجریان به آهنگسازی سهراب پور ناظری در سال ۱۳۹۶٫

آلبوم امشب کنار غزل های من بخواب همایون شجریان به آهنگسازی فردین خلعتبری و با گروه نوازندگی پدرام فریوسفی، پانیذ فریوسفی، پریسا پیرزاده، آتنا اشتیاقی، کاوه صالحی، مهیار طریحی، آیین مشکاتیان، بهنام ابوالقاسم و با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۹۶٫ ناشر: نشر اوای بارید

آلبوم ایران من همایون شجریان به آهنگسازی سهراب پور ناظری و با گروه نوازندگی عثمان آکتاش، آرشاک ساهاکیان، تهمورس پورناظری، مهیار طریحی، حسین رضایی‌نیا، آیین مشکاتیان، آرین کشیشی، آتنا اشتیاقی، آزاد میرزاپور، پیام جوانی، سهراب پورناظری و با خوانندگی همایون شجریان در سال ۱۳۹۷٫ ناشر: نشر بارانا

آلبوم افسانه چشمهایت همایون شجریان به آهنگسازی مهیار علیزاده و با خوانندگی همایون شجریان و علیرضا قربانی در سال ۱۳۹۸٫ گفته شده است که این آلبوم در تاریخ ۱۹ آبان سال ۱۳۹۸ به صورت رسمی منتشر می شود. در مورد ناشر آن هم چیزی گفته نشده است.

تک آهنگ های همایون شجریان

تصنیف صدای تو را دوست دارم همایون شجریان به مناسبت تولد محمدرضا شجریان به همراه مژگان شجریان و با آهنگ سازی مجید درخشانی و شعری از اسماعیل خویی.

همایون شجریان و موسیقی سریال آشوب

همایون شجریان و موسیقی فیلم آتش سبز

همایون شجریان و اپرای عروسکی مولوی

همایون شجریان و تصنیف خلیج پارس، تصنیف ایران

همایون شجریان و موسیقی سریال رسم عاشقی

همایون شجریان و بازخوانی تصنیف دلشدگان

همایون شجریان و قطعه بار دگر فراموشی

همایون شجریان و موسیقی فیلم سینمایی شعله ور