خوردن موز , مصرف موز برای کمر

موز یکی از میوه های خوشمزه است که دارای ارزش غذایی خوبی هم هست و از این رو مصرف موز برای مردان و موز برای کودکان و حتی موز برای سالمندان به شدت توصیه می شود.

در مورد خواص موز در دوران بارداری هم اطلاعات زیادی وجود دارد. ما در این مقاله از پارسی نو برای شما در مورد خوردن موز بیشتر صحبت کرده ایم. از جمله از خواص موز برای اعصاب صحبت کرده ایم و یا از خواص موز برای دیابت و… تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.


از موز و خواص آن چه می دانید؟

موز یکی از میوه های خوشمزه و البته مجلسی است که برای هر رده سنی محبوب است و به نوعی میوه همه پسنند است. این میوه بومی مناطق گرمسیری جنوب شرق آسیا، شبه‌جزیره مالزی، و استرالیا است هر چند امروزه درخت این میوه در هر جای گرمسیری که رطوبت مناسب داشته باشد، به خوبی پرورش می یابد و به بار می نشیند.

اطلاعاتی در مورد موز و ارزش غذایی آن

در مورد این که طبع میوه موز چه طبعی است، باید بدانید که طبع این میوه سرد و خشک است. گفتنی است که درخت میوه موز بزرگترین گیاه علفی گلدار در جهان به شمار می رود و میوه این درخت هم به رنگ های سبز، قرمز، زرد و قهوه ای در طبیعت دیده شده است. ارزش غذایی موز برابر است با ارزش غذایی گوشت است فقط فاقد مواد چربی و كلسیم می باشد.

در مورد ارزش تغذیه ای این میوه باید بدانید که موز حاوی مقادیر زیادی ویتامین C، ویتامین B6، ریبوفلاوین، فولات، پانوتنیک اسید و نیاسین است و همچنین منبع غنی از پتاسیم، منگنز، منیزیم و مس، فیبر و پروتئین هم به شمار می رود.


به طور دقیق تر ارزش غذایی موز به شرح زیر است :

میزان کالری موز : ۸۹

میزان فیبرموز  : ۶/۲ گرم

میزان چربی موز : ۳/۰ گرم

میزان قند موز : ۱۲ گرم

میزان کربوهیدرات موز : ۲۳ گرم

میزان پروتئین موز : ۱/۱ گرم

لیست کلی خواص موز

خاصیت موز برای لاغری و کاهش وزن

خاصیت موز برای درمان یبوست

خاصیت موز برای درمان کم خونی

خاصیت موز برای درمان نقرس

خاصیت موز برای درمان اختلالات کلیوی و ادراری

خاصیت موز برای تقویت سیستم ​​ایمنی بدن

خاصیت موز برای ترک سیگار

خواص موز برای رفع مشکلات جنسی

در ادامه این مقاله از پارسی نو برای شما به صورت کامل در مورد فواید موز که در بالا گفته شده، صحبت کرده ایم.


فواید و خواص موز برای پوست و مو

موز یک مرطوب کننده قوی برای پوست است، از آنجایی که موز سرشار از ویتامین A است به خوبی به پوست آبرسانی می کند . افرادی که دچار مشکل خشکی پوست هستند، می توانند از این میوه برای رفع خشکی پوست خود بهره بگیرند.

فواید و خواص موز برای پوست و مو

آموزش تهیه ماسک موز

یک موز رسیده را خوب له کنید و سپس به آن کمی عسل اضافه کنید و این ترکیب را به پوست صورت بزنید، اجازه دهید تا به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه روی پوست بماند و بعد پوست را با آب گرم شستشو دهید.

رفع چین و چروک پوست با موز

موز یک منبع غنی از ویتامین C است و به همین علت هم برای پیشگیری و حتی رفع چین و چروک پوست از آن استفاده می شود.

آموزش تهیه ماسک برای رفع چین و چروک با موز

برای تهیه این ماسک موز با هدف رفع چین و چروک پوست، نصف یک موز رسیده را با یک قاشق غذا خوری دارچین و نصف قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و پوست را با آن ماساژ دهید و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ تا ۲۵ روی پوست بماند و سپس پوست را با آب گرم بشویید.

می توانید به نحوه دیگر هم از موز برای از بین بردن چین و چروک پوست استفاده کرد، در این روش یک آووکادو و یک موز را با هم ترکیب کنید و این ترکیب را به پوست صورت بزنید و اجازه دهید تا ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و بعد از گذشت این زمان صورت را با آب گرم بشویید.

برای از بین بردن حلقه‌های روی گردن و از بین بردن چین و چروك گردن یک عدد موز كاملاً رسیده را له کنید و با نصف استكان روغن بادام شیرین و یك قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و این ترکیب را روی حلقه های گردن بمالید و بگذارید تا به مدت ۲ ساعت بماند، سپس محل را شسنشو دهید.


خاصیت موز برای رفع ترک پا

اگر با مشکل ترک پاشنه پا مواجه هستید، می توانید به موز به عنوان یک راه درمانی نگاه کنید. برای این هدف، دو موز رسیده را له کنید و روی ترک ها بمالید، بعد از گذشت ۱۰ دقیقه پاها را با آب سرد بشویید.

رفع سیاهی دور چشم با موز

رفع سیاهی دور چشم با موز

موز از جمله میوه هایی است که می توان با استفاده از ماسک آن و یا با خوردن آن پف دور چشم و تیرگی دور چشم را برطرف کرد. از جمله در تهیه ماسک بر ای سیاهی دور چشم، نصف یک موز رسیده را خوب له کنید و زیر چشم ها بمالید و بعد از گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صورت را با آب سرد بشویید.

درمان آکنه و جوش با موز

اگر جزو افرادی هستید که دچار جوش و آکنه هستید و یا روی پوست صورتتان جای جوش هست، توصیه می کنیم تا موز را مورد مصرف قرار دهید و یا از ماسک آن استفاده کنید.

برای بهره گرفته از موز در رفع جوش و جای جوش، قسمت داخلی پوست موز را روی جوش ها و یا جای جوش ها بمالید و بگذارید تا روی پوست خشک شود و سپس پوست را شستشو دهید. استمرار در این کار نتیجه دلخواهی به شما خواهد داد.

گفتنی است که برای باز شدن رنگ پوست صورت و از بین بردن لكه‌های قهوه ای پوست موز را با تخم خربزه مخلوط کنید و به روی لكه‌ها بمالید، بعد از گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیق پوست را با آب گرم شستشو دهید.

موز برای خارش پوست

برای کم کردن و حتی رفع خارش بدن موز یک گزینه مناسب است. برای این هدف موز نرم و رسیده را له کنید و  با آب لیمو ترکیب كرده و روی محل خارش بگذارید. به مرور خارش پوست برطرف می شود.

فواید موز برای خارش پوست

همچنین ضماد موز برای رفع سوختگی ناشی از آتش یا حرارت بسیار مفید است و از تاول زدن پوست جلوگیری می کند.

در صورتی که حشره ای شما را نیش زد این را بدانید که که موز نقش مهمی در کاهش درد و کاهش خارش جای نیش حشره دارد. در این صورت قسمت داخلی پوست موز را روی جای نیش حشره بگذارید، به آرامی احساس خارش و سوزش آن را از بین می‌برد. این را بدانید که موز یک ماده حفاظت‌کننده به شمار می آید و تاثیرگذاری آن بر روی زخم از هر داروی گران قیمتی بیشتر است.

خواص موز برای نرم کردن مو

یکی از خواسته های اغلب خانمها، داشتن موهایی صاف و درخشان است.  از آنجایی که موز سرشار از اسید فولیک است باعث می شود تا موها نرم و درخشان شوند.

برای تهیه ماسک مو با موز می توانید، یک موز رسیده را با آوکادو مخلوط کنید و به این مخلوط شیر نارگیل هم اضافه کنید، این ترکیب را به مدت نیم ساعت تا چهل و پنج دقیق روی موها بگذارید و بعد موها را بشویید. به مرور در اثر استفاده موهایی نرم و درخشان خواهید داشت.


خواص درمانی موز

مصرف موز برای دیابتی ها

از آنجایی که موز سرشار از فیبری است که پکتین نام دارد، مصرف آن بعد از وعده های غذایی سطح قند خون را پایین می آورد. گفتنی است که موز  دارای شاخص گلیسمی پایینی است و به همین علت هم از افزایش قند خون در افراد سالم هم پیشگیری می کند.

افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع دو، به انسولین حساسیت دارند که موز این میزان حساسیت را پایین می آورد. اما با این حال ما توصیه می کنیم که مبتلایان به دیابت در خوردن موز حد اعتدال را رعایت کنند و زیر نظر پزشک متخصص باشند.

خواص موز برای آرامش اعصاب

چنانچه جزو افرادی هستید که کار فکری زیادی داردی، پیشنهاد می کنیم تا روزانه میوه موز را مورد مصرف قرار دهید. این را باید بدانید که خوردن موز در رشد و تعادل سیستم اعصاب تاثیر زیادی دارد. گفتنی است که این میوه منبع مناسبی از یک نوع پروتئین به نام تریپتوفان است که در بدن به سروتونین مبدل می‌شود. سرتونین در بدن آرامش و احساس خوشی در فرد مصرف کننده را به دنبال دارد.

موز برای لاغری و کاهش وزن

موز برای لاغری و کاهش وزن

موز از جمله میوه هایی است که دارای کالری پایینی است و سرشاز از فیبر است و به همین علت هم باعث کاهش اشتها می شود و در نتیجه برای کاهش وزن و لاغری مفید است.

مصرف موز برای كلسترول بالا

این را باید بدانید که موز یکی از گزینه های مناسب و بدون عارضه جانبی برای پایین آوردن کلسترول به شمار می آید. پیشنهاد شده است افرادی كه كلسترول خون شان از نوع LDL بالا است، بهتر است به مدت دو هفته شام فقط موز میل کنند.

موز برای ناراحتی های دستگاه گوارش

اگر دچار ناراحتی های معده هستید و یا به اسهال های مزمن مبتلا هستید، حتما از خوردن موز غافل نشوید.

موز یکی از طبیعی ترین تقویت‌کننده و آرامش‌دهنده معده به شمار می رود. خوردن این میوه باعث می شود تا اسید اضافی معده به حال طبیعی برگشته شود و مانند یک آستر، جدار معده را پوشش می دهد در نتیجه باعث آرامش معده می شود و التهاب احتمالی ان را برطرف می کند. حتی گفته شده که موز برای زخم معده و زخم روده بسیار مفید است.

یک حقیقت جالب در مورد خواص موز برای دستگاه گوارش آن است که در طب سنتی هند موز نارس را عامل یبوست می دانند و موز رسیده را ملین می دانند و با وجود خاصیت ملینی موز، آن را برای درمان اسهال ساده و اسهال خونی هم مفید می دانند.

موز برای چاقی

ما پیشتر اشاره کردیم که موز برای لاغری و تناسب اندام مناسب است. اما همین میوه برای چاق شدن هم مفید است. برای این منظور شیر موز را میل کنید تا پس از مدتی چاق شوید.

موز برای کودکان

اگر می خواهید به نوزادان و کودکان موز بدهید، حتما در ادامه این مقاله از پارسی نو همراه ما باشید.

برای این که کودک شما در طول روز انرژی لازم را داشته باشد، روزانه به آنها موز بدهید. این را هم باید بدانید که فیبر موجود در این میوه برای بهبود فرایند هضم بسیار مفید است و همینطور موز برای درمان یبوست در کودکان بسیار مفید است.

توجه به رشد استخوان در کودکان یکی از نکات مهمی است که والدین باید به آن توجه لازم را داشته باشند. در این راستا والدین می توانند موز را به رژیم غذایی کودکان اضافه کنند چرا که موز سرشار  از پتاسیم است و از این رو برای تقویت استخوان در نوزدان و کودکان دارای خاصیت زیادی است. پتاسیم موجود در موز باعث می شود تا قدرت تمرکز و حافظه کودک بالا رود.

همچنین موز دارای مقدار زیادی آهن و مس است و از این رو برای درمان کم خونی نوزادان و کودکان دارای خاصیت است.

خواص موز در دوران بارداری

موز از جمله میوه هایی است که برای دوران حاملگی زنان بسیار مفید است. این میوه هم برای سلامت جنین و هم برای سلامت مادر باردار دارای خواصی است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

خواص موز در دوران بارداری

اگر جزو زوجینی هستید که تمایل دارید تا فرزند شما پسر باشد، توصیه می کنیم تا موز را مورد مصرف قرار دهید. این را باید بدانید که مقدار بالای پتاسیم میوه موز می تواند احتمال بارداری جنین پسر را افزایش دهد.

این میوه برای پیشگیری از بروز دیابت بارداری هم مفید است.

مشکل بی خوابی مادران باردار با موز هم برطرف می شود. چرا که منیزیم و تریپتوفان موجود در موز برای رفع این مشکل در زنان باردار کمک کننده است.

گفته شده است که موز از سقط جنین پیشگیری می كند. بنابراین خانمهایی که مشکل سقط جنین را دارند می توانند موز بخورند تا این مشکل آنها برطرف شد.

خانمهایی که دچار حالت تهوع دوران بارداری هستند با خوردن موز این مشکلاشان بر طرف می شود. سوزش معده و تهوع‌ صبحگاهی به راحتی با مصرف موز برطرف می شود.

بنا به برخی از گزارش ها، مصرف موز در زنانی که نوزادان آنها دچار یرقان است را در دوران شیردهی ممنوع اعلام کرده اند و در این زمان مادران در خوردن موز باید احتیاط کنند. البته در این خصوص به انجام تحقیقات بیشتر نیاز است.

موز برای ترک سیگار

اگر خودتان سیگاری هستید و یا اطرافیانتان اهل سیگار کشیدن هستند، و قصد دارید تا سیگار را ترک کنید حتما میوه موز در این مورد به شما کمک خواهد کرد. چرا که موز حاوی ویتامین B6 و B12، پتاسیم و منیزیم است که به بدن در رهایی از اثرات ترک نیکوتین کمک شایانی می‌کند و ترک سیگار را راحت تر خواهد کرد.

خواص موز برای مردان

مردان برای داشتن پروستات سالم حتما موز مصرف کنند چرا که موز غنی از منیزیم و منگنز است که سلامت پروستات را تضمین می کنند.

خواص موز برای مردان

آن دسته از مردانی که دچار مشکلات جنسی هستند، می توانند از میوه موز برای رفع این مشلات خود بهره بگیرند. در حقیقت افزایش میل جنسی در مردان یکی از خواص موز برای آنها است.

خواص موز برای سرماخوردگی و آنفلونزا

یکی از روش های خانگی برای درمان سرماخوردگی، خوردن موز است. از آنجایی که موز سرشار از ویتامین B6 است، به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت ها کمک زیادی می کند و از این رو برای درمان سرماخوردگی و آنفلونزا بسیار مفید است.

خواص موز برای سالمندان

این را باید بدانید که کمبود پتاسیم در بدن افسردگی و فراموشی را به دنبال دارد. از آنجایی که افراد سالمند تمایل چندانی به مصرف میوه و سبزیجات تازه ندارند، از این نظر جزو قشر آسیب پذیر هستند. موز یک گزینه مناسب برای این دسته از افراد است، البته موز رسیده چرا که سرشار از پتاسیم است و در ضمن به آسانی توسط سالمندان جویده می شود و زود هضم هم هست.

گفتنی است که یک عدد موز رسیده نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به پتاسیم را به میزان ۱۱ درصد تأمین می کند.

موز برای درمان کم خونی

از آنجایی که موز منبع غنی از آهن است، در درمان کم خونی و آنمی کاربرد دارد. موز حاوی میزان قابل توجهی مس است و مس هم یک عنصر اساسی در ایجاد گلبول های قرمز خون و در نتیجه درمان کم خونی است. پس افرادی که مشکل کم خونی دارند می توانند موز را به رژیم غذایی شان اضافه کنند.

موز برای درمان یبوست

یکی از مشکلات شایع دستگاه گوارش، یبوست است. از آنجایی که موز سرشار از فیبر غذایی است در نتیجه برای رفع یبوست بسیار کمک کننده است. در حقیقت فیبر بالای موجود در موز باعث می شود تا فرایند هضم به خوبی صورت بگیرد و در نتیجه یبوست را درمان می کند. بنا بر مطالعات انجام گرفته، موز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد و از آن پیشگیری می کند.

موز برای سلامت قلب

افرادی که دچار مشکلات قلب و عروق هستند می توانند از خواص درمان موز برای رفع مشکلات خود کمک بگیرند. در مورد اینخاصیت موز باید بدانید که پتاسیم و منیزیم زیاد موجود در موز با کنترل کردن فشار خون به سلامت قلب کمک زیادی می کنند. گفتنی است که موز برای درمان آترواسکلروز، سکته قلبی و حملات قلبی هم دارای خواص زیادی است.

مبتلایان به بیماری قلبی كه هر روز آسپرین مصرف می کنند، بهتر است قبل از خوردن آسپرین یك عدد موز میل کنند.

موز برای کلیه و سنگ کلیه

یکی از فاکتورهای مهم برای کنترل فشار خون و همینطور برای بهبود عملکرد کلیه، پتاسیم است. میوه موز سرشار از پتاسیم است و از این رو برای سلامت کلیه ها و دفع سنگ کلیه بسیار مفید است.

خواص موز برای سلامت چشم و بینایی

از آنجایی که موز سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی و کاروتنوئید ها است، سلامت چشم ها را تضمین می کند. اگر دچار بیماری های چشمی دژنراسیون ماکولا، آب مروارید، شب کوری و گلوکوم هستید و یا در خانواده سابقه ارثی ابتلا به این بیماریهای چشمی را دارید، موز را حتما در سبد غذایی تان بگنجانید.

خواص موز برای بدنسازی و ورزشکاران

اگر ورزش می کنید و به دنبال مکمل طبیعی هستید، ما به شما موز را معرفی می کنیم. از آنجایی که میوه موز در بر دارنده مواد معدنی و کربوهیدرات قابل هضم است، اغلب به عنوان یک غذای کامل برای ورزشکاران و بدنسازان به شمار می رود.

خاصیت موز برای بدنسازی

برای کاهش درد و گرفتگی عضلانی پس از انجام تمرینات بدنسازی می توان موز را مورد مصرف قرار داد. پس از انجام ورزش های استقامتی موز را به عنوان یک ماده غذایی عالی مورد مصرف قرار دهید.

خواص موز برای روماتیسم و نقرس

چون موز خواص ضد التهابی دارد می تواند به عنوان یک ماده غذایی که خاصیت دارویی هم دارد از بروز آرتروز و نقرس پیشگیری کند و درد را هم در این دسته از بیماران کاهش دهد.

موز برای رفع افسردگی، استرس و اضطراب

برای درمان استرس، اضطراب و افسردگی دنبال داروهای شیمیایی نباشید. موز بهترین گزینه است چرا که موز دارای میزان قابل توجهی تریپتوفان است که به سروتونین تبدیل می شود و برای درمان افسردگی بسیار مفید است.

خواص موز برای کمر درد

برخی از تحقیقات بر تاثیر موز برای کاهش درد کمر تاکید داشته اند و آن را موثر دانسته اند. به طور معمول تغذیه دیسک بین مهره های بواسطه عمل خونرسانی به شکل بهتری صورت می گیرد. در این رابطه هرچه میزان خونرسانی به صورت بهینه انجام گیرد، یقینا دردهای احتمالی در مفاصل و مهره ها را کاهش می دهد.

هنگامی که تغذیه دیسک ها به صورت صحیح انجام نگیرد، میزان انعطاف دیسک ها به خوبی صورت نمی گیرد  و بر اثر همین کاهش انعطاف پذیری آنها دو استخوان مربوط به مهره ها با همدیگر برخورد می کنند، ممکن است در مواردی خاص، این استخوان ها به سوی بیرون متمایل شوند و در نتیجه باعث فشار زیادی بر نخاع می شوند. موز یکی از راههای درمانی طبیعی برای رفع این مشکل مهره ها و دیسک ها است.

در حقیقت با مصرف موز می توانید به مرور زمان دردها را کاهش دهید. البته این ادعا به این معنی نیست از مراجعه به پزشک خودداری کنید و یا نرمش ها و ورزش ها را کنار بگذارید!

موز برای درمان سرطان

بنا بر تحقیقات انجام گرفته، سیتوکین موجود در میوه موز افزایش تعداد گلبولهای سفید خون شده  را به دنبال دارد که همین تاثیر موز است که می تواند با سلول های سرطانی مبارزه کند و در نتیجه درمان انواع بیماری سرطان کمک کننده است.

از خواص پوست موز چه می دانید؟

  • اگر دندان هایی سفید و درخشان می خواهید، می توانید با مالیدن پوست موز به آنها به این هدف تان برسید.

یکی از مشکلات پوستی، زگیل است؛ مالیدن پوست موز روی آنها باعث از بین رفتن شان می شود. در حقیقت پوست موز یکی از گزینه های درمانی برای اگزما و پسوریازیس است.

  • آکنه و جوش صورت هم با ماساژ پوست موز از بین می روند.

عوارض و مضرات مصرف موز

اگر جزو افرادی هستید كه بعد از صرف موز دچار جوش یا تاول زبان می شوید، بلافاصله بعد از خوردن این میوه آب لیمو مزمزه كنید.

افرادی که مبتلا به سرفه‌های خشك هستند، بهتر است که موز را آهسته آهسته میل کنند.

در صورتی که موز نارس بخرید، دچار مشکلاتی در هضم خواهید شد. چرا که موز نارس به علت دارا بودن نشاسته زیاد، سخت هضم است.

اگر جزو افراد سرد مزاج هستید، از آنجایی که موز نفاخ است و مصرف آن باعث گاز معده می شود. این افراد باید بعد از خوردن موز کمی نمک بخورند.

موز حاوی قند زیادی است و از این رو مبتلایان به بیماری قند باید در خوردن آن جانب احتیاط را رعایت کنند.

مصرف موز باعث غلظت خون می شود و زیاده‌روی در مصرف آن باعث تولید خون غلیظ بلغمی می یشود. پس بلغمی مزاج ها در خوردن موز احتیاط کنند.

این نکته را به یاد داشته باشید که خوردن موز هنگام ناشتا برای بدن زیان‌آور است.

اگر دستگاه گوارش حساسی دارید، از خوردن موز بپرهیزید و یا جانب احتیاط را رعایت کنید.

کسانی که به سردردهای میگرنی مبتلا هستند باید از خوردن موز خودداری کنند، مصرف این میوه باعث تشدید سردرد در آنها می شود.


در مورد خوردن موز در ناشتا بیشتر بدانید

همانطور که پیشتر گفتیم در وعده ناشتا از خوردن موز به تنهایی بپرهیزید. چرا که زمانی که موز به تنهایی در وعده صبحانه مورد مصرف قرار می گیرد، میزان زیادی اسید و قند در بدن تولید می شود اما این میزان به اندازه ای نیست که تا ظهر فرد را به اصطلاح سیر نگه دارد. در نتیجه فرد احساس دل ضعفه و گرسنگی مداوم دارد و برای رفع این مشکل به ریزه خواری می پردازد. بنابراین میزان قند خون بالا می رود و در نتیجه بستر ذخیره سازی چربی در بدن فراهم می شود.

گفتنی است هنگامی که موز هضم می شود میزان اسید ناشی از مصرف آن در بدن نیز بروز مشکلات گوارشی یا تحریک معده را به دنبال دارد. به این ترتیب ترجیحا موز را به تنهایی میل نکنید.


مقالات مشابه : فواید و خواص آلبالو خواص انگور و خواص انجیر برای بدن