درست کردن سالاد الویه , تزیین سالاد الویه

یکی از سالادهای محبوب بخصوص در بین کودکان، سالاد الویه است. در حقیقت سالاد الویه از یک نوع سالاد روسی گرفته شده است با این تفاوت که در سالاد روسی مواد به شکل پوره و رنده شده در نمی آیند، بلکه فقط به حالت نگینی ریز خورد می شوند.

در دستور تهیه سالاد الویه می توان از مواد مختلفی استفاده کرد و برای همین هم ما انواع سالاد الویه را داریم. مثلا سالاد الویه با مرغ و یا سالاد الویه با کالباس. در زمان درست کردن سالاد الویه باید به تهیه سس آن دقت لازم را داشت و سس سالاد الویه را به نحوی درست کرد که نه شور باشد و نه خیلی غلیظ و یا خیلی رقیق.


آموزش درست کردن سالاد الویه همراه با نکات مهم 

طرز تهیه سالاد الویه با مرغ

مواد لازم برای سالاد الویه با مرغ

مواد مورد نیازمیزان لازم
سیب‌ زمینی۴ عدد متوسط
سینه مرغ۳۰۰ گرم
پیازیک عدد متوسط
تخم‌ مرغ۳ عدد متوسط
نخود فرنگییک پیمانه
خیارشوریک پیمانه خرد شده
سس مایونز۵ قاشق غذاخوری
لیمو ترشیک عدد
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار مناسب

مراحل تهیه سالاد الویه با مرغ

همانطور که می دانید برای درشست کردن سالاد الویه، می بایست تمام مواد لازم برای تهیه آن، پخته شده باشند. به همین خاطر هم در ابتدا مرغ را با پیاز و نمک و آب بر روی حرارت گذاشته و اجازه می دهیم تا بپزد، آنقدر می گذاریم مرغ پخته شود که آب کمی در آن بماند.

بعد از این که مرغ به صورت کامل پختف اجازه می دهیم تا کمی سرد شود و بعد آن را ریش ریش می کنیم. در مرحله بعد نخود فرنگی را با مقدار کمی نمک و آب روی حرارت گذاشته و اجازه می دهیم تا بپزد. بعد از این که نخود فرنگی پخت، آن را روی صافی می ریزیم تا آب اضافی آن برود. سیب‌زمینی و تخم مرغ را هم می گذاریم تا بپزند و بعد از پختن و خنک شدن آنها را  به شکل پوره در می‌آوریم که پیشنهاد می کنیم این کار را با رنده یا با کمک غذا ساز انجام دهید تا سیب زمینی گلوله نشود.

هویج را هم پخته و به شکل نگینی خرد کرده یا رنده می‌کنیم. در مرحله آخر هم خیارشور‌ها را نگینی و ریز خرد می‌کنیم و همه موادی را که پخته و آماده کرده ایم را باهم مخلوط می‌کنیم.

در تهیه این سالاد به نکات زیر توجه داشته باشید :

۱. اگر می خواهید سالادتان خوشمزه باشد، پیشنهاد می کنیم که هویج را با مقدار کمی شکر یا عسل بخارپز کنید و به صورت نگینی خرد کنید و به مواد سالادتان اضافه کنید.

۲. اضافه کردن موادی چون فلفل دلمه‌ای، ذرت یا کالباس به سالاد الویه را اصلا پیشنهاد نمی کنیم. زیرا این کار نه تنها طعم خوبی در این سالاد به وجود نمی آورد، بلکه سالاد به دست آمده دیگر سالاد الویه نخواهد بود.

۳. در مورد چاشنی و ادویه مناسب این نوع سالاد، ما فلفل سیاه و کمی آب‌ لیموی تازه را پیشنهاد می کنیم. آب‌ لیمو را فقط باید به اندازه‌ای اضافه می کنیم که بوی تخم‌مرغ پخته را از بین ببرد و سالاد خیلی ترش نشود.

۴. در تهیه این سالاد خیار شور استفاده می شود که پیشنهاد می کنیم تا خیارشور‌ها را قبل از اضافه کردن، بشویید و بعد به شکل نگینی و بسیار ریز خردکنید، سپس آنها را در صافی ریخته و بگذارید تا کاملاً آب آنها گرفته شود.حسن این کار آن است که هم باعث می‌شود سالاد آب نیندازد و هم بوی نامناسب و ترشیدگی از غذا به مشام نرسد.

۵. برای سرو این سالاد فقط نان آن هم نان‌های سنتی مانند نان بربری یا سنگک را به شما توصیه می‌کنم که البته بهتر است از نوع سبوس‌دار باشند.

۶. هیچ وقت هویج یا خیار شور سالاد الویه را رنده نکنید، چون این کار باعث می‌شود سالاد الویه آب بیندازد.

۷. اگر می خواهید برای یکی دو وعده از این سالاد استفاده کنید، برای آنکه ماندگاری آن افزایش یابد، فقط به میزان مصرف هر وعده به محتویات سالادتان سس مایونز اضافه کنید، چرا که اگر در ابتدا سس مایونز اضافه کنید، سالادتان خیلی زود فاسد می شود.

طرز تهیه سالاد الویه , دستور تهیه سالاد الویه


طرز تهیه سالاد الویه مجلسی با کالباس

مواد لازم برای تهیه سالاد الویه قالبی

مواد مورد نیازمیزان لازم
سیب زمینی۶ عدد متوسط
خیار شور۴۵۰ گرم
تخم مرغ۵ عدد
سینه مرغ۱ عدد
کالباس۱۰۰ گرم
هویج۳ عدد
نخود فرنگی۴۵۰ گرم
سس مایونز۶ قاشق غذاخوری
آبلیمو۲ قاشق غذاخوری
روغن زیتون۱ قاشق غذاخوری
نمکبه میزان لازم

آموزش تهیه سالاد الویه قالبی

برای تهیه این نوع از سالاد الویه، پیاز را به شکل نگینی خرد کنید و آن را با کمی روغن تفت دهید تا زمانی که طلایی شود. سپس نمک، زردچوبه و مرغ را به پیاز طلایی شده اضافه کرده و کمی با هم تفت دهید. وقتی رنگ مرغ تغییر کرد آبجوش روی آن ریخته و اجازه دهید تا مرغ به خوبی بپزد.

در مرحله بعد، زمانی که مرغ پخت، بگذارید سرد شود و بعد آن را ریش ریش کنید. سپس خیار شور را به شکل نگینی ریز خرد کنید.

هویج ها را شسته و بخارپز کرده و به شکل نگینی خرد کنید. نخود فرنگی را آبپز یا بخارپز کرده و بگذارید تا آب آنها برود.کالباس را به شکل نگینی خرد کنید. سیب زمینی ها را هم پخته و با کمک غذاساز به صورت پوره درآورید یا آنها را رنده کنید. سیب زمینی برای سالاد الویه نباید گلوله گلوله باشد.

تخم مرغ های گفته شده در مواد لازم را هم آبپز کنید و آنها را هم رنده کنید.

در مرحله بعد سیب زمینی و تخم مرغ را در یک ظرف بزرگ با هم با کمک یک قاشق مخلوط کنید. سپس مرغ، خیارشور، هویج، کالباس، و نخودفرنگی را به سیب زمینی و تخم مرغ اضافه کرده و مجدا با هم مخلوط کنید. سپس کمی نمک و آبلیمو به این مواد اضافه کنید و آنها را هم بزنید تا طعم شان به خورد هم برود.

در مرحله بعد در یک ظرف جداگانه، سس مایونز را با سه قاشق آب مرغ رقیق کنید و روغن زیتون و کمی فلفل سیاه به آن اضافه کنید. این سس را به مواد سالادتان اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

حالا دیگر سالاد الویه شما آماده شده و زمان قالب زدن سالاد رسیده است که به شکل مجلسی آماده سرو شود.

سالاد الویه مجلسی , سالاد الویه قالبی

آموزش قالب زدن سالاد الویه مجلسی

در مرحله اول، داخل قالب مد نظرتان، یک نایلون بکشید به شکلی که نایلون از اطراف ظرف بیرون زده باشد. سالاد الویه آماده شده را داخل قالب بریزید و با قاشق کاملا آن را صاف کنید و فشار دهید و اضافه نایلون را روی آن بکشید. این ظرف سالاد را برای چند ساعت در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. بعد از گذشت این مدت زمان، سالاد را از یخچال بیرون آورده و در ظرف مورد نظر برگردانید و نایلون را از روی آن بردارید. می توانید دور سالاد را با انواع سبزیجات مانند زیتون، هویج، کاهو، کنسرو ذرت، جعفری و … به شکل دلخواه تزیین کنید.

نکات کلیدی در تهیه سالاد الویه قالبی و مجلسی

  • برای نگهداری سالاد الویه در یخچال حتما از ظروف دربسته یا سلفون استفاده کنید.
  • زمانی که سس تان را به مواد سالاد اضافه می کنید، این کار را به صورت کم کم انجام دهید تا هم زدن مواد برای شما کار راحتی باشد.
  • برای این که سالادتان طعم خوبی داشته باشد، حتما از آبلیموی تازه استفاده کنید.
  • در سالاد الویه هیچوقت، خیارشور و هویج را رنده نکنید چون این کار باعث آب افتادن سالاد می شود.
  • چنانچه نخود فرنگی را آبپز می کنید یا از کنسرو آن در تهیه سالاد الویه استفاده می کنید، نخود فرنگی را در آبکش بریزید و بگذارید تاآب آن کاملا گرفته شود.
  • اگر می خواهید سالاد شما سالم تر باشد، پیشنهاد می کنیم از سس مایونز کمتری استفاده کنید و به جای آن از روغن زیتون استفاده کنید. می توانید سس مایونز را به صورت خانگی تهیه کنید تا از عوارض سس مایونز صنعتی هم در امان باشید.
  • شما در انتخاب قالب سالاد مختار هستید و می توانید هر ظرفی را برای این کار انتخاب کنید و دور آنها را هم با مواد دلخواه تزیین کنید.

طرز تهیه سس مخصوص سالاد الویه

در ظرفی مناسب سس مایونز را با آب مرغ مخلوط می کنیم. به مقدار خیلی کم آبلیمو هم می توانید اضافه کنید. چنانچه تمایل داشته باشید می توانید به نسبت نصف مقدار سس، به مخلوط ماست هم اضافه کنید. آب مرغ هم بیشتر از یک سوم سس نباشد چون بیشتر از این مقدار خیلی رقیق می شود. یعنی مثلا اگر یک پیمانه سس مورد استفاده قرار می دهید، نصف پیمانه ماست و یک سوم پیمانه آب مرغ بریزید.

دقت کنید که چون آب مرغ خودش نمک دارد و همچنین خیار شور هم در سالاد مورد استفاده قرار می گیرد، در ریختن نمک دقت کنید که سالاد شور نشود. حالا این سس را به مواد اضافه می کنیم و همه رو باهم مخلوط میکنیم.

نکاتی مهم در زمان مصرف سالاد الویه

چنانچه چاق هستید

می توانید از ماست به جای سس در تهیه سالاد الویه استفاده کنید. اگر هم با سس مایونز این سالاد را میل می کنید، حتما آن را  با برگ تازه کاهو و گوجه‌فرنگی خرد شده بخورید نه با نان.

چنانچه فشار خون دارید

چون این سالاد با سیب‌ زمینی تهیه می‌شود و سیب‌ زمینی سرشار از پتاسیم است، برای افراد چاق مناسب است. به این ترتیب می توان مصرف این سالاد را برای افرادی که دارای فشار خون هستند مناسب کرد که حداقل خیار شور را به این سالاد اضافه کرد و به جای آن کمی پیازچه خردشده می توان اضافه کرد و همچنین سس مایونز را حذف کرد و به سالاد ماست اضافه کرد.

چنانچه یبوست دارید

برای این که به همراه این غذا فیبر بیشتری دریافت کنید و مشکل یبوست در شما برطرف شود، این سالاد را با برگ‌ های تازه کاهو، ‌ فلفل دلمه‌ای و حتی سبزی خوردن میل کنید و در صورت تمایل به خوردن نان، بهتر است نان را از نوع سبوس‌دار انتخاب کنید. به جای سس مایونز در این غذا کمی روغن زیتون اضافه کنید.