خاصیت پیاز , خواص پیاز

داشتن سبک زندگی مناسب یکی از مهمترین فاکتورها برای داشتن عمری مفید توام با سلامت است. در سبک زندگی رژیم غذایی بسیار مهم است و باید تا می توان از میوه جات و سبزیجات تازه استفاده کرد.

یکی از بهترین نوع سبزیجات که هم در حالت خام می توان مورد مصرف قرار داد و هم آن را می توان در پخت و پز به کار گرفت و از خواص اش بهره گرفت، پیاز است. بنابراین خواص پیاز خام با خواص پیاز پخته متفاوت است.

همچنین خواص پیاز سفید با خواص پیاز قرمر هم متفاوت است. محققان می گویند مردان باید بیشتر پیاز بخورند و بسیار زیاد بر خواص پیاز برای مردان تاکید دارند. برای همین خاصیت پیاز است که ما در این مقاله از پارسی نو برای شما مطالبی را گردآوری و منتشر کرده ایم.


۳۱ خاصیت شگفت انگیز پیاز

آلوميوم و آلل ديسپوليد، دو عنصر فيتوشيميايي در پياز، خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش مي دهند، به تنظيم قند خون کمک مي کنند، التهاب را کاهش مي دهند و عفونتهاي بدن را التیام می بخشند.

مزایای باور نکردنی پیاز برای سلامت بدن :

  1. مبارزه با سرطان

همانطور که در یک مطالعه انجام شده در دانشگاه گولف به این نتیجه رسیدند، پیاز قرمز موثرترین خواص را برای از بین بردن سلول های سرطانی روده بزرگ و سرطان پستان دارد. این نوع پیاز دارای سطوح بالایی از کورستین و آنتوسیانین است – دو ترکیب که به ویژگی ضد سرطانی بودن آن کمک می کنند. پیاز باعث فعال شدن مسیرهایی می شود که سلول های سرطانی را تحریک می کنند تا خودشان را در این مسیرها از بین ببرند. ترکیبات پیاز محیط را برای سلول های سرطانی و ارتباط آنها نامطلوب می کنند و این باعث عدم رشد و تکثیر آنها می شود.

همچنین این گونه مطالعات نشان داده اند که افرادی که بیشترین میزان مصرف پیاز را دارند، کمترین میزان خطر ابتلا به سرطان در آنها دیده شده است. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه بر علیه بیماری سرطان، شما می توانید پیاز را با غذاهای خود مورد مصرف قرار دهید.

  1. بهبود سلامت قلب

فلاونوئیدها در پیاز قرمز می توانند به سلامت قلب کمک کنند. پیاز غنی از موادی است که می تواند به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک کند. بر اساس یک تحقیق در آرژانتین، مصرف ترکیبات ارگانوفسور موجود در پیاز ممکن است خطر بیماری قلبی عروقی را بسیار کاهش دهد. ترکیبات پیاز حاوی موادی است که باعث رقیق شدن خون می شوند که همین هم از حملات قلبی پیشگیری می کند.

کورستین در پیاز نیز دارای توانایی مبارزه با بیماری های قلبی است. این ترکیبات ضد عفونی کننده و ضد التهابی هستند که باعث تقویت و سلامت قلب می شوند. پیاز همچنین بخشی از رژیم غذایی فرانسوی است، در حقیقت پیاز بخش مهمی از غذاهای فرانسوی را شکل می دهند و محققان بر این اعتقاد هستند که همین رژیم غذایی پر از پیاز فرانسوی ها باعث کاهش ابتلا به بیماریهای قلبی در بین آنها شده است.  حتی با وجود مصرف غذاهای پر کالری، چون فرانسوی ها از پیاز استفاده زیاد دارند، از بیماریهای قلبی و عروقی هم در امان هستند.

پیاز همچنین می تواند سطح کلسترول خون را پایین بیاورد، و این در نهایت برای قلب و سلامت آن هم مفید است. این نتیجه در یک گزارش علمی منتشر شده در دانشگاه کمبریج به اثبات رسیده است که فلاونوئیدها در پیاز ها کمک می کند سطح LDL (کلسترول بد) در افراد چاق پایین بیاید.

پیاز همچنین سبب جلوگیری از چسبندگی پلاکت های خون به یکدیگر می شود، که در صورت بروز می تواند منجر به لخته شدن و در نهایت حملات قلبی شود. آنها همچنین می توانند از فشار خون بالا جلوگیری کنند، بنابراین خطر حملات و سکته قلبی را از بین می برند.

مطالعه دیگری در مورد خرگوش نشان داد که پیاز می تواند از آترواسکلروز یا همان تصلب شرایین جلوگیری کند. پیاز این کار را با افزایش فیبرینولیتیک (فرآیندی که نتیجه برداشتن لخته های خون کوچک است) ایجاد می کند.

  1. سطح قند خون پایین

یک مطالعه ثابت کرده است که عصاره پیاز می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند. این نتیجه بر اساس مطالعات انجام گرفته روی موش ها به دست آمد. یکی از ترکیبات گوگرد در پیاز (S-methylcysteine) و کورستین می تواند اثرات مفیدی بر روی تعادل قند خون داشته باشد. با این حال، باید به این نکته توجه داشت که پیاز تنها در هنگام مصرف با داروهای ضد دیابتی اثر خود را در کاهش میزان قند خون نشان می دهد.

در تحقیق دیگری، پلی فنول ها (به ویژه آنهایی که در پیاز موجود هستند) نقش مهمی در کنترل میزان قند خون داشتند.

خواص پیاز سفید , خواص پیاز قرمز

  1. هضم بهتر غذا با پیاز

مزایای گوارشی پیاز می تواند به وینولین، فیبر موجود در پیاز نسبت داده شود. اینولین به عنوان یک منبع غذایی برای باکتری های مفید در روده عمل می کند. استفاده از این فیبر به بدن کمک می کند سطح خوبی از باکتری سالم داشته باشد. اما باید بدانید که در پیاز خواص ضد باکتریایی هم وجود دارد و از این رو، اگر شما به خواص ضد باکتریایی پیاز حساس هستید، در مورد مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

یکی دیگر از فیبر های محلول در پیاز، الیگوروفروتوز است (که یک زیر گروه از اینولین است) و برای جلوگیری و درمان انواع مختلف اسهال بسیار مفید است. ترکیبات فتو شیمیایی در پیاز می تواند خطر ابتلا به زخم معده را کاهش دهد.

پری بیوتیک طبیعی در پیاز همچنین می تواند یبوست را کاهش دهد. همچنین اعتقاد بر این است که پیاز به درمان بیماری های معده و  رفع کرم های معده کمک می کنند، گرچه انجام تحقیقات بیشتری در این مورد  ضروری است.

گفته شده است که مصرف پیاز در برخی از افراد باعث نفخ و گاهی ایجاد میگرن می شود، پس اگر از این دست مشکلات دارید پیش از خوردن پیاز با پزشک خود مشورت کنید.

  1. حفظ سلامت استخوان

تحقیقات اولیه نشان می دهد که پیاز ممکن است از پوکی استخوان ناشی از افزایش سن جلوگیری کند. بر طبق مطالعات محققان سوئیسی، یک ترکیب در پیاز سفید (GPCS) وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به مشکلات مربوط به استخوان ها را کاهش دهد. این مطالعه بر روی موش ها به این نتیجه رسیده است و امید است که در مورد انسانها هم همین نتیجه را داشته باشد.

مطالعه دیگری نشان داد که زنانی که پیاز را به طور منظم مصرف کردند، ۵ درصد کمتر از زنانی که پیاز مصرف نمی کردند، دچار مشکلاتی مثل توده استخوانی شدند. مصرف پیاز نیز بر روی تراکم استخوان زنان بالای ۵۰ سال تاثیر مثبت دارد.

با توجه به تحقیقات بنیاد آرتروز، کورستین موجود در پیاز می تواند فعالیت های لکو تریژن، پروستاگلاندین ها و هیستامین ها (که همه آنها سبب التهاب می شوند) در استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید را مهار کند. همچنین خاصیت مصرف پیاز برای کمک به درمان درد مفاصل به اثبات رسیده است.

پیاز برای دیابت , پیاز برای مو

  1. جلوگیری از التهاب و سایر آلرژی ها

ما قبلا به کورستین (و دیگر فلاونوئیدها) در پیاز اشاره کرده ایم که می تواند به جلوگیری از التهاب کمک کنند. پیازها با جلوگیری از آزاد شدن هیستامین سلول ها، آلرژی را درمان می کنند. پخت و پز با پیاز می تواند به باز شدن سینوس ها کمک کند همچنین خواص پیاز می تواند گرفتگی بینی را برطرف کند. خوردن یک پیاز خام در شب می تواند به کاهش گرفتگی و مشکلات بینی کمک کند – ترکیبات گوگرد در پیاز می توانند مشکلات مخاطی را از بین ببرند.

پیاز همچنین خواص ضد باکتری دارد. همانطور که مطالعات متعدد نشان داده اند، عصاره پیاز در برابر استرپتوکوک موتانس و استرپتوکوکوس سوبرینوس، باکتری عامل پوسیدگی دندان و سایر آلرژی ها به خوبی عمل می کند. پیاز همچنین دارای اثرات آنتی بیوتیکی است که می تواند باعث بهبود زخم ها شود.

  1. بهبود سیستم ایمنی با خوردن پیاز

پیاز حاوی سلنیوم است که باعث بهبود در عملکرد ایمنی بدن می شود. این ماده همچنین مانع از پاسخ ایمنی بیش از حد در بدن می شود که می تواند اثرات نامطلوبی به دنبال داشته باشد. سلولهای ایمنی که کمبود سلنیوم دارند، به طور ناکارآمد تولید و تکثیرمی شوند، چنین سلول هایی در تولید پروتئین های مهم و انتقال کلسیم نیز مشکل دارند.

پیاز همچنین به عنوان داروی گیاهی در روسیه مورد استفاده قرار می گیرند، در این مناطق پیاز برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مورد استفاده قرار می گیرند.

ما می خواهیم در مورد یک درمان محبوب در ادامه صحبت کنیم؛ منظور خوابیدن با پیاز است. شما می توانید برش های پیاز را در کف پا قرار داده و روی آنها جوراب بکشید و با آنها تا صبح بخوابید. انجام این کار همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. دلیل این امر می تواند این باشد که پاها حاوی عصب تمام اعضای بدن هستند. قرار دادن پیاز در زیر کف پاها ویژگی های سودمند خود را به داخل پا انتقال می دهد و از طریق پاها کل بدن خواص پیاز را دربافت می کند. با این حال در این مورد فعلا مطالعه علمی مستندی انجام نگرفته و بنابراین شاید نتوان با قاطعیت در این مورد صحبت کرد.

می توان برای درمان سرماخوردگی از چای پیاز استفاده بهینه داشت. این چای به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و به جلوگیری از تداوم بیماری کمک می کند. درست کردن چای پیاز کار ساده ای است: برش های پیاز را در آب جوش انداخته و سپس آن را بنوشید. این روش استفاده از پیاز به عنوان یک درمان سریع برای بیماری هایی مثل سرماخوردگی و موارد دیگر عمل می کند. شما برای طعم دار کردن آن می توانید از زنجبیل هم استفاده کنید.

حتی شربت پیاز هم اثرات شگفت انگیزی در درمان سرماخوردگی دارد. برای درست کردن شربت پیاز به این صورت عمل کنید که یک عدد پیاز را در بخارپز بگذارید و آب حاصل از آن را بنوشید. می توانید نصف فنجان عسل را در آن مخلوط کنید تا تاثیرگذاری بیشتری در درمان مشکلات مربوط به سرماخوردگی را داشته باشد. هر ۳ تا ۴ ساعت یک قاشق چایخوری از این شربت را میل کنید. برای پیشگیری از آنفلوآنزا هم می توانید ۱ یا ۲ قاشق غذا خوری از آن را در طول فصول سرد سال مصرف کنید. از پیاز سفید و عسل برای دریافت نتیجه مشابه می توان استفاده کرد.

خواص ضد التهابی پیاز همچنین می تواند به بهبود آسم کمک کند. این اثر را می توان به کورستین نسبت داد که به طور متوسط پیاز حاوی ۵۰ میلی گرم از آن است.

  1. درمان اختلالات گوش

آب پیاز برای درمان دردهای گوش بسیار مفید است. یکی از راهها در این مورد آن است که پیاز را گرم کنید و چند قطره از آب حاصل از آن را در گوش بچکانید. استفاده از این روش برای درمان مشکلات مربوط به گوش به قرن ۱۹ بر می گردد.

همه آنچه که شما باید برای انجام روش درمانی بالا با استفاده از پیاز باید انجام دهید، آن است که پیاز را در فر ۴۵۰ درجه بگذارید و اجازه دهید تا ۱۵ دقیقه بماند یا تا زمانی که نرم شود. پیاز را بیرون بیاورید و بگذارید سرد شود، نصف آن را برش دهید و آب آن را در داخل یک ظرف کوچک بریزید. سپس با استفاده از یک قطره چکان، چند قطره از آن را در گوشی که دارای مشکل است بریزید. اگر چه این روش درمانی پیاز از نظر علمی به اثبات نرسیده است، اما اکثر افراد بویژه والدین در مورد خاصیت درمانی آن اتفاق نظر دارند.

  1. بهبود بهداشت دهان و دندان

بر طبق یک مطالعه آمریکایی، بیماران مبتلا به مسائل تنفسی مثل آسم و رینیت آلرژیک می توانند برای رفع مشکل خود از میوه ها و سبزیجات خاصی استفاده کنند و پیاز یکی از آنها است. خواص ضد التهابی پیاز نیز می تواند باعث تسکین بیماری های تنفسی شود. اگر از بیماری تنفسی رنج می برید، می توانید به رژیم غذایی خود (به علاوه داروهای خود) برای تسکین سریعتر  پیاز را اضافه کنید.

  1. خواص پیاز در بهبود خواب

پیاز حاوی پربیوتیکی است که بر اساس برخی مطالعات خواب را بهبود می بخشد و حتی استرس را هم کاهش می دهد. هنگامی که باکتری های مفید در روده برای هضم ضعیف هستند، مواد تشکیل دهنده پیاز بهترین درمان برای رفع این مشکل در روده هستند. بهبود عملکرد گوارشی باعث تاثیرگذاری بر مغز و خواب مناسب می شود.

  1. بهبود سلامت چشم

گوگرد در پیاز سلامت عدسی چشم را تضمین می کند. گوگرد شرایط تولید پروتئین به نام گلوتاتیون را تحریک می کند که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. سطح بالاتری از گلوتاتیون باعث کاهش خطر گلوکوم، دژنراسیون ماکولار و آب مروارید می شود. سلنیوم در پیاز از ویتامین E در چشم (که از سلول های چشم محافظت می کند) مراقبت می کند.

همانطور که در یک مطالعه ایرانی به اثبات رسید، پیاز می تواند رشد میزان فلور چشم به طور طبیعی و نرمال را تنظیم کند. این نتیجه نشان دهنده آن است که احتمالا پیازها یک درمان بالقوه برای عفونتهای معمول چشم مانند بیماری ملانین و بلفاریت هستند. در این مطالعه، آب پیاز به عنوان قطره چشم استفاده شد که نتایج مثبتی را در بر داشت. شما این روش را می توانید امتحان کنید، اما توصیه می کنیم ابتدا با پزشک متخصص در این مورد مشورت کنید.

پیاز در جلوگیری از مشکلاتی مثل قرمزی قرنیه چشم، پیشگیری می کند.

مصرف پیاز , خوردن پیاز

  1. خاصیت پیاز برای سلامت دهان و دندان

پیاز حاوی ترکیبات گوگری است که کمک می کند تا باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان می شوند در محیط دندان کاهش یابند.

به این نکته توجه لازم داشته باشید که خوردن پیاز خام در این مورد بهتر است چرا که در زمان پخت و پز ممکن است برخی از این ترکیبات مفید پیاز برای دهان و دندان از بین بروند.

پیاز همچنین دارای ویتامین C است که می تواند دندان ها را سالم نگه دارد. البته تحقیقات در این زمینه چندان زیاد نیستند و نیاز به انجام مطالعات بیشتر است.

با همه خواص گفته شده در مورد پیاز برای سلامت دهان و دندان، چون مصرف آن باعث بوی بد دهان و نفس می شود، پس حتما بعد از مصرف، دندانها و دهان خود را خوب شستشو دهید.

  1. کمک به درمان بیماری وبا

پیاز ها یک اثر مهار کننده بر علیه ویروس گلرا که ویروس ایجاد کننده وبا است، دارد. این تاثیر را می توان به اثر ضد باکتریایی پیاز نسبت داد.

  1. جلوگیری از لخته شدن خون

پیاز حاوی ترکیبی به نام روتین است که می تواند باعث جلوگیری از لخته شدن خون شود. در مطالعات متعدد بر روی موش ها، نشان داده شد که روتین قوی ترین ترکیب ضد ترومبوتیک است. لخته شدن در شریان ها و رگ ها اتفاق می افتد – در شریان ها، لخته ها غنی از پلاکت هستند در حالی که در رگ ها فیبرین غنی هستند. روتین در پیاز کمک می کند تا آنزیم ایجاد مشکل (پروتئین دی سولفید ایزومراز) را مسدود کند، که بسیار سریع هم تولید می شود.

  1. به تقویت انرژی کمک کنید

فیبر موجود در پیاز فرایند هضم غذا را تسریع می کند و سطح انرژی را پایدار نگه می دارد. اینولین در سبزیجات، باعث پایداری سطح انرژی بدن می شود.

  1. بهبود سلامت جنسی

پیاز یکی از داروهای گیاهی مورد استفاده در غرب اوگاندا برای رفع ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ است. در این مورد پیاز برای رفع مشکلات جنسی مردان بسیار مفید است. آب پیاز باعث افزایش قدرت باروری مردان می شود.

  1. بهبود سلامت مغز

تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها در پیاز با سموم مضر در مغز ارتباط دارند و باعث می شوند تا این سموم از بدن خارج شوند. ترکیبات حاوی گوگرد در پیاز ممکن است مشکلات مربوط به از دست دادن حافظه مرتبط با بالا رفتن سن را کاهش دهد. باز هم در اینجا متذکر می شویم که بخشی از خواص مربوط به تقویت حافظه در پیاز، در اثر پخت و پز از بین می رود، بنابراین بهتر است که پیاز را به صورت خام مصرف کنید تا از خواص آن بهتر بهره مند شوید.

یکی دیگر از ترکیبات گوگرد ترکیب شده در پیاز، به نام دی-نپپلی تری سولفید، اختلال حافظه را بهبود می بخشد. همچنین اعتقاد بر این است که پیاز، سرگیجه، صرع و سرگیجه را درمان می کند – هر چند تحقیقات محدودی در این مورد انجام شده است.

  1. پیاز و درمان تب

پیاز از جمله مواد خوراکی است که باعث می شود تا درجه تب بدن پایین بیاید. همچنین با توجه به گازهای طبیعی آن می تواند خونریزی بینی را از بین ببرد و همچنین می تواند لخته شدن خون (خارج از رحم) را درمان کند.

  1. کاهش استرس اکسیداتیو

براساس یک مطالعه چینی، مصرف آب پیاز میتواند به تعدیل استرس اکسیداتیو کمک کند. در یکی دیگر از مطالعات، دریافتند که پیاز می تواند باعث کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت نیز شود. کورستین در سبزیجات میتواند از بیماریهای مرتبط با استرس اکسیداتیو جلوگیری کند. همچنین پیاز DNA را از آسیب استرس اکسیداتی محافظت می کند.

مطالعه دیگری در آرژانتین توانایی پیاز در کاهش استرس اکسیداتیو را به خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن مرتبط می داند.

  1. علائم یائسگی را کاهش می دهد

پیاز در طول دوره یائسگی کمک می کنند، زیرا پیاز و ترکیبات آن کبد و سلامت آن را تضمین می کنند و از ترشح هورمون های مضر پیشگیری می کنند. مصرف کلسیم در این دوران بسیار دارای اهمیت است و پیاز دارای بیشترین مقدار کلسیم برای مصرف زنان در طول این دوره از زندگی شان است.


مزایای پیاز برای پوست چیست؟

پیاز برای شفافیت و زیبایی پوست هم بسیار مفید است که در ادامه در مورد خواص پیاز برای پوست بیشتر صحبت می کنیم.

  1. به عنوان یک ضد آفتاب عمل می کند

پیاز دارای ویتامین A، C و E است که همه آنها به سلامت پوست کمک می کنند. مجموع این ویتامین ها پوست را از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند و در نتیجه از پیری زودرس پوست پیشگیری می کنند. و از آنجا که پیاز یک ضد عفونی کننده قوی است، می تواند پوست را از باکتری هایی که ایجاد مشکل می کنند، محافظت کند.

شما می توانید با استفاده از پیاز یک ماسک قوی برای پوست خود درست کنید و پوستتان به روش طبیعی زیبا و درخشان شود. برای این کار شما به مواد زیر نیاز دارید:

۲ قاشق غذاخوری آرد

۵/۱ قاشق غذاخوری آب پیاز تازه

۵/۱ قاشق غذاخوری شیر تازه

کمی جوز هندی

این مواد را کاملا با هم مخلوط کنید تا یک خمیر به دست آید. اگر خمیر شما خیلی سفت بود، شما می توانید مقداری شیر به آن اضافه کنید. اگر بوی پیاز شما را اذیت می کند، می توانید مقداری اسانس اسطوخودوس به آن اضافه کنید.

سپس صورت خود را تمیز کنید و از این خمیر بر روی هر قسمت از صورت و یا گردن بگذارید. اجازه دهید ۲۰ دقیقه این ماسک روی پوست بماند و بعد با آب ولرم بشویید. از آنجایی که این ماسک سلولهای مرده پوست را از بین می برد و مانند یک لایه بردار است، پوست شفاف و درخشان می شود.

  1. مبارزه با پیری

آنتی اکسیدان  و ویتامین های A، C و E در مقابل آسیب های ناشی از اشعه های مضر UV مفید هستند و از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد که باعث ایجاد پیری زودرس پوست می شوند، جلوگیری می کنند. پیاز یکی از غنی ترین منابع کورستین و قوی ترین آنتی اکسیدان است که می تواند پوست را از چروک شدن محافظت کند. از سوی دیگر، ویتامین ها و گوگرد موجود در پیاز باعث نرمی و لطافت پوست می شوند. از ویژگی های ضد پیری پیاز می توان به وجود فیتوکمیکال های غنی از گوگرد در آن اشاره کرد.

ماساژ پوست با آب تازه پیاز کمک می کند تا گردش خون در پوست افزایش می دهد و باعث زیبایی ظاهری پوست شود و پوست جوان و شاداب به نظر برسد.

  1. درمان آکنه و جوش

خواص ضد میکروبی، ضد باکتری و ضد التهابی پیاز روی پوست آثار شگفت انگیزی دارد. پیاز یک ضد عفونی کننده قوی است که پوست را از باکتری های عامل آکنه و دیگر عفونت های پوست محافظت می کند. از پیاز می توان برای درمان جوش و آکنه بهره گرفت.

برای این منظور می توانید ۱ قاشق غذاخوری از آب پیاز را با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و آن را  روی پوست صورت خود قرار دهید. اجازه دهید این ماسک ۲۰ دقیق روی پوست بماند و بعد آن را بشویید. به غیر از استفاده موضعی از پیاز برای این منظور، مصرف منظم پیاز نیز می تواند به نتایج معجزه آسایی در مورد درمان آکنه منجر شود. برخی از افراد معتقدند که مالیدن برش های پیاز بر روی پوست جوش دار باعث از بین رفتن آکنه و جوش می شود. شما هم اگر درگیر با جوش و آکنه هستید می توانید از پیاز برای رفع مشکل خود بهره بگیرید. این روش دارای عوارض جانبی هم نیست.

  1. رفع لکه های تیره پوست و درمان رنگدانه پوست

اگر روی پوست خود دارای لکه های تیره و قهوه ای هستید، آب پیاز یکی از روشهایی است که می توانید از شر این لکه ها روی پوست خود خلاص شوید. مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها موجود در پیاز سبب تغذیه پوست و حذف ناخالصی های پوست می شود و پوستی درخشان را به ارمغان می آورد.

خواص آب پیاز , خواص انواع پیاز

شما می توانید برای درست کردن ماسک رفع لکه های تیره پوست، مقادیر مساوی از آب پیاز را با ماست و چند قطره روغن یا اسانس مورد علاقه تان مخلوط کنید و این ترکیب را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست خود بگذارید و به حالت دورانی پوست را ماساژ دهید و بعد از گذشت این زمان، پوست را خوب بشویید و خشک کنید. این کار را روزی یک بار برای گرفتن بهترین نتیجه انجام دهید.

  1. درمان زخم ها و گزش ها با پیاز

پیاز می تواند برای تسکین زخم ها و نیش حشرات مورد استفاده قرار گیرد. برای استفاده از این خاصیت پیاز، شما باید برش های پیاز را روی زخم یا جای نیش بگذارید. خواص ضد التهابی پیاز در کاهش سوزش، خارش، و تورم ناشی از نیش حشرات بسیار موثر هستند.

  1. کمک به از بین بردن مول یا همان بچه خور

شما می توانید از آب پیاز برای از بین بردن مول نیز استفاده کنید. اسیدیته آب پیاز و مواد شیمیایی موجود در آن می توانند مول را نیز درمان کنند. همه چیزهایی که باید برای رفع مول انجام دهید این است که برخی از سبزیجات تازه مثل پیاز را مورد مصرف قرار دهید.

در بیشتر مواقع، این درمان برای حذف مول در یک ماه بود. اما از آنجا که هر مول متفاوت است، اگر بعد از استفاده تاثیر خاصی را مشاهده نکردید، با پزشک خود صحبت کنید.


خواص پیاز برای مو چیست؟

پیاز برای زیبایی مو هم دارای خاصیت است. خوردن پیاز آن هم به صورت خام باعث درخشندگی و رشد بهتر موهای شما می شود. در ادامه از مزایای پیاز برای مو بیشتر صحبت کرده ایم.

  1. افزایش رشد مو

دلیل اصلی برای مصرف پیاز جهت رسیدگی به موها آن است که آب میوه پیاز برای رشد مو مفید است چرا که حاوی گوگرد است که در اسید آمینه هم یافت می شود. کراتین (پروتئین مهم برای مو) نیز غنی از گوگرد است و برای داشتن موهای قوی مورد نیاز است. هنگامی که آب پیاز برای پوست سر استفاده می شود، آب پیاز گوگرد فوق العاده را برای موهای قوی تر و ضخیم تر فراهم می کند. گوگرد می تواند تولید کلاژن را تحریک کند – که به نوبه خود، در تولید سلول های پوست سالم و رشد مو (به طور پیش فرض، درمان ریزش مو) نیز کمک می کند.

استفاده از آب پیاز برای مو و پوست سر می تواند خون رسانی به فولیکول های مو را افزایش دهد و در نتیجه باعث افزایش رشد مو شود. از پیاز و آب آن برای حجم دار شدن موها هم می توانید استفاده کنید. در یک مطالعه شرکت کنندگانی که موهای خود را با آب پیاز شستشو داده بودند، رشد مو در آنها بیشتر از کسانی بود که این کار را انجام نداده بودند. با این حال برای رسیدن به نتیجه قطعی و علمی در این مورد به انجام تحقیقات بیشتر در این مورد نیاز است.

شما برای تهیه ماسک موی پیاز می توانید آب پیاز تازه را به مو و پوست سر بزنید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند و بعد با شامپوی معمولی موها را شستشو دهید.

  1. کمک به درمان شوره سر

آب پیاز یک درمان معجزه گر برای شوره سر است. آب پیاز می تواند باکتری هایی را که باعث رشد سریع شوره سر می شوند را از بین ببرد. برای این کار شما نیاز به پیاز و تخم شنبلیله دارید. ۳ قاشق غذاخوری تخم شنبیلیه را در آب بخیسانید و یک روز اجازه دهید در این آب بمانند. سپس آنها ر ا له کنید و با ۲ قاشق غذاخوری آب پیاز تازه آنها را مخلوط کنید. این ماسک را به مدت ۲۰ دقیقه روی موهای خود بگذارید و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

علاوه بر شوره سر، پیاز نیز می تواند به درمان عفونت های دیگر پوست سر نیز کمک کند. از این دارو برای درمان عفونت های پوستی و افزایش سلامت پوست سر استفاده کنید. این روش استفاده به عنوان یک نرم کننده قوی برای موها هم عمل می کند.

در صورتی که پیاز باعث ناراحتی شما می شود، می توانید آن را با سیر جایگزین کنید. برای این کار مخلوط آب سیر با روغن نارگیل را مخلوط کنید و روی موها بزنید و پوست سر را با آن ماساژ دهید. سپس موها را با شامپوی معمولی بشویید.

  1. کمک به رشد رنگ دانه های موهای خاکستری

در این مورد تحقیق خاصی وجود ندارد اما افراد زیادی این تاثیر را اثبات شده می دانند. برای این کار ۵ عدد پیاز را به یک لیتر آب اضافه کنید و حدود ۱۰ دقیقه بگذارید تا بجوشد. بعد از سرد شدن این ترکیب را به موهای خاکستری شده بزنید و بعد با شامپوی معمولی بشویید.  برای گرفتن نتیجه بهتر، اگر بوی پیاز شما را اذیت نمی کند، این ماسک را به موها بزنید و اجازه دهید تا صبح روی موهای شما بماند و صبح موها را شستشو دهید.

بعد از دو ماه که به صورت مداوم این کار را انجام داید، مشاهده می کنید که موهای شما تیره شده است.

خاصیت پیاز برای مو , خواص پیاز برای پوست

  1. حفظ رنگ مو

شما می توانید آب پیاز را روی موها بزنید تا رنگ آنها درخشان شود. با این حال، اگر می خواهید رنگ طبیعی موهای خود را حفظ کنید، می توانید یک پیاز را با مقدار مناسب روغن خردل مخلوط کنید و آن را به موهای خود بزنید. روغن خردل باعث کاهش اثر رنگ زرد پیاز روی موها می شود.

  1. از بین بردن شپش سر

گوگرد در پیاز کمک می کند تا شپش سر را از بین ببرد. برای این کار ۴ تا ۵ پیاز را رنده کنید یا له کنید و خمیر حاصله را از صافی رد کنید تا آب آن گرفته شود. این آب را روی موها و پوست سر بزنید و کلاه پلاستیکی روی موها بکشید و اجازه دهید تا ۲ ساعت روی موها بماند. سپس موها را با شامپو بشویید و بعد خشک کنید و سپس موهای خشک شده را شانه بنزید تا شپش ها و تخک های آنها از روی موها بریزند.

به مدت سه روز متوالی این کار را انجام دهید و بعد آن را یک بار در هفته به مدت دو ماه تکرار کنید.

منبع این مقاله :  stylecraze.com


مقالات مشابه : خاصیت روغن بنفشه – خواص سیب و سرکه سیب و  خاصیت شیر برای بدن